Методи математичного моделювання можуть бути використані в практичній діяльності 
 менеджерів компаній – операторів фондового ринку для прогнозування подальшої ситуації, 
 запобігання можливих ризиків й вироблення на цій основі стратегії власних дій, а також 
 органів державного регулювання фінансових ринків для передбачення структурних криз та 
 контролювання учасників ринку. 
 Список використаних джерел 
 1. Богачук К.О. Застосування методів аналізу фондового ринку // Актуальні проблеми 
 економіки №3, 2005.- С. 24-33. 
 2. Коваль О.А. Розрахунок взаємного впливу фінансових ринків // Економіка: 
 проблеми теорії і практики. 2004. - № 90. - С. 971-977. 
 3. Plummer T. P Psychology of Technical Analyses // Behavioral Science.- 1990.- №4. - Pp. 
 86-98. 
 228 
 Наука й економіка, 2008 р., № 3 (11) 
 УДК 330.341.1 
 О. М. МОСКАЛЕНКО 
 ЗАРУБІЖНИЙ ДОСВІД ОЦІНКИ ІННОВАЦІЙНОЇ ЕКОНОМІКИ РОЗВИНУТИХ 
 КРАЇН В АСПЕКТІ ЕКОНОМІЧНИХ І СОЦІАЛЬНИХ СКЛАДОВИХ 
 У статті розглянуто методичні підходи до оцінки індикаторів інноваційної 
 економіки на основі методики Всесвітнього економічного форуму. Показано алгоритм 
 аналізу напрямків фінансування наукових досліджень і розробок на прикладі 
 Скандинавських країн як світових-лідерів інноваційного розвитку і 
 конкурентоспроможності. Доведено доцільність уніфікації методів оцінки української 
 економіки до методик розвинутих країн. Узагальнено інституційну структуру 
 національних моделей економік інноваційного типу. 
 Постановка проблеми. Оцінка інноваційного розвитку країн складний і ємний процес, 
 який підводить підсумок позитивних і негативних результатів «роботи» країни за рік. Досвід 
 країн Євросоюзу щодо оцінювання результатів за звітний період (рік) є розширеним, і не 
 обмежується лише аналізом макроекономічних показників в рамках неокласичної 
 економічної теорії. Виходячи за межі мейнстріму акцент переноситься на інституційні 
 засади, соціальну економіку і людський розвиток. Проблемним є питання абсолютно різних 
 методичних підходів до аналізу економічного і соціального розвитку країн ЄС і України. 
 Вітчизняний науковий континіум поступово переносить методитики досліджень, адаптує їх і 
 в дечому уніфікує, однак ще спостерігається великий розрив. Наприклад, класифікація 
 галузей економіки – значно різниться, що буде показано на прикладі Фінляндії. Це створює 
 перешкоди для перенесення успішного зарубіжного досвіду формування інноваційної 
 економіки, й потребу врахування національної специфіки. Отже, необхідність уніфікації 
 економічних структур, їх внутрішніх механізмів, оціночних категорій і інституційних основ 
 стає актуальною і невідкладною. 
 Аналіз останніх досліджень і публікацій. Вихідними джерелами для написання цієї 
 статті стали щорічний Лісабонський огляд 2006 року Всесвітнього економічного форуму, 
 Доповідь порівняння досліджень і розробок в скандинавських країнах за 2005 рік. Питанням 
 оцінки інноваційного розвитку займаються зарубіжні (Rolf Nilsson, Ingrid Pettersson) і 
 вітчизняні вчені (Геєць В.М., Грішнова О.А., Онікієнко В.В., Ємельяненко Л.М., Терон І.В.). 
 Виділення невирішених частин загальної проблеми. Поширення інформації про 
 оціночні категорії Європейського таблоїду провидиться в Україні в кінцевому варіанті. 
 Робиться поверхове порівняння індексів і субіндексів з використанрням спрощених 
 компаративних методів. Методика аналізу залишаться «прихованою» для багатьох 
 зацікавлених, інколи, навіть, через скланість пошуку і язиковий бар’єр. Тому автор робе 
 спробу розкрити внутрішніі алгоритми аналізу цієї методики. Звідси, ціллю статті є 
 перенесення зарубіжного досвіду оцінки економічного розвитку, в тому числі і 
 інноваційного, в реалії української економіки. Прикладання лекало аналізу, на нашу думку, 
 дасть можливість вирішити завдання правильного підходу до констуювання національної 
 інноваційної системи за європейським зразком. 
 Виклад основного матеріалу. В другій половині 90-х років уряди 
 західноєвропейських країн прийняли програми стимулювання інноваційної діяльності, 
 спрямовані на поширення нововведень. Базисом в реалізації цих програм стали інституційні 
 зміни. А саме формування структурних елементів та механізмів здійснення інноваційної 
 політики. Аналізуючи розрізнені національні (країнові) моделі можна виділити три 
 узагальнені підходи. 
 1. Інноваційно-системне адміністрування, тобто створення нових адміністративних 
 структур, заснованих на системному характері інновацій. Деякі країни (Великобританія, 
 Німеччина) змінили функції міністерств або створили нові міністерства. У Фінляндії 
 229 
 Наука й економіка, 2008 р., № 3 (11) 
 очолювана прем’єр-міністром Рада з наукової і технологічної політики взяла 
 відповідальність за стратегічний розвиток та координацію цієї політики, а також інноваційну 
 систему в цілому. 
 2. Вдосконалений координаційний механізм – створення нових координуючих органів 
 (інноваційні ради), чи в компетенцію вже існуючих наукових рад включені питання 
 інноваційної діяльності. В Іспанії уряд в рамках національної інноваційної програми 
 сформував координаційну структуру в сфері інноваційної політики під керівництвом 
 прем’єр-міністра. 
 3. Єдиний інформаційний простір (збір, аналіз, оцінка й поширення інформації про стан 
 інноваційної діяльності в країнах-членах ЄС). Практика проведення інформаційних кампаній 
 з проблематики інновацій поширена у Великобританії та Німеччині. Наприклад, the Trend 
 Chart of Innovation in Europe, European Innovation Scoreboard, Technology Market Place [1, c. 
 62]. В Іспанії створений Форум інформаційного суспільства, однією з головних задач якого є 
 стимулювання координації діяльності уряду і різних промислових та громадських 
 організацій при розробці Національного плану дій щодо створення інформаційного 
 суспільства. 
 4. Запуск ефективних інституційних механізмів стратегічного інноваційного 
 прогнозування і визначення пріоритетів «Передбачення» (“Foresight”) для формування 
 національної інноваційної стратегії. Основною метою такого механізму є визначення 
 стратегічних напрямів досліджень та інновацій для підвищення конкурентоспроможності 
 країни. 
 5. Формування інноваційної доктрини та середовища інноваційного мислення через 
 активізацію соціокультурного ресурсу в створенні національної інноваційної економіки. 
 Узагальнена “п’ятикрокова” модель інституційних змін в напрямку інноваційного 
 структурування економіки спирається на обґрунтування поєднання ринкових методів 
 управління науково-технологічною діяльністю із заходами державного регулювання. Участь 
 держави в інноваційному процесі набуває таких масштабів, що в США з’явився спеціальний 
 термін “напівдержавна економіка” (semipublic economy), який відбиває тісні зв’язки між 
 приватними бізнес-структурами й органами державної влади [2, с. 125]. 
 Позитивним є досвід ЄС в аспекті створення експерних груп по відстеженню ступеня 
 інноваційного розвитку і оперативних заходах мінімізації негативних тенденцій. Відповідно 
 до "Лісабонської стратегії Євросоюзу" від 2000 року, експерти оцінюють країни ЄС за 
 наступними критеріями: інформаційне суспільство (Information Society), інновації та 
 дослідження і розробки (Innovation and R&D), лібералізація ринку (Liberalization), інтернет- 
 галузі (Network Industries), фінансові послуги (Financial Services), підприємництво 
 (Enterprise), соціальне включення (Social Inclusions), стійкий розвиток економіки (Sustainable 
 Development) [3, с. 6]. В своїй доповіді за 2006 р. експерти Всесвітнього економічного 
 форуму оцінили 25 країн-членів ЄС. До першої п’ятірки найбільш конкурентоспроможних 
 економік Євросоюзу входять: Данія, Фінляндія, Швеція, Нідерланди і Німеччина, що 
 представлено в табл. 1 і 2. 
 Таблиця 1 
 Лісабонський рейтинг (таблоїд) країн ЄС за 2006 р. 
 Субіндекси 
 Інтегральний 
 індекс 
 Інформаційне 
 суспільство 
 Інновації 
 та R&D 
 Лібералізація Інтернет- 
 галузі 
 Країна 
 ЄС - 25 
 Ранг Бал Ранг Бал Ранг Бал Ранг Бал Ранг Бал 
 Данія 1 5,76 4 5,53 4 5,15 5 5,58 2 6,24 
 Фінляндія 2 5,74 6 5,41 1 5,90 4 5,58 8 5,93 
 Швеція 3 5,74 1 5,93 2 5,73 6 5,43 5 6,14 
 Нідерланди 4 5,59 2 5,63 5 4,82 2 5,62 6 6,01 
 Німеччина 5 5.53 10 4,98 3 5,31 1 5,71 1 6,38 
 230 
 Наука й економіка, 2008 р., № 3 (11) 
 Таблиця 2 
 Лісабонський рейтинг (таблоїд) країн ЄС за 2006 р. 
 Субіндекси 
 Фінансові 
 послуги 
 Підприємництво Соціальне 
 включення 
 Стійкий 
 розвиток 
 Країна 
 ЄС - 25 
 Ранг Бал Ранг Бал Ранг Бал Ранг Бал 
 Данія 5 6,28 1 5,63 1 5,49 3 6,17 
 Фінляндія 4 6,29 4 5,24 2 5,35 1 6,23 
 Швеція 3 6,36 7 5,07 3 5,09 4 6,5 
 Нідерланди 6 6,23 2 5,48 4 5,06 6 5,87 
 Німеччина 2 6,39 12 4,09 10 4,53 2 6,23 
 Джерело: The Lisbon Review 2006. Measuring Europe’s Progress in Reform. World Economic Forum. – P.6. – 
 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.weforum.org/pdf/gcr/lisbonreview/report2006.pdf. – Заголовок 
 з екрану. 
 В таблицях 1 і 2 представлено основні субіндекси, за якими проводиться аналіз за 
 Лісабонською методикою, що передбачає бальну оцінку даних досліджень (survey data) і 
 офіційних данних (hard data) від 1 до 7 та виведення рейтингу на основі бальної оцінки. 
 Відбувається також зважена оцінка на специфічні ваги, щоб обчислити загальний індекс. 
 Так, наприклад, розглянемо механізм аналізу таких індексів як інформаційне суспільство, 
 іннновації та дослідження-розробки, соціальне включення. 
 В табл. 3 подано методику аналізу «інформаційного суспільства». 
 Отже, основний акцент зроблено на показники інформатизації суспільства, поширення 
 інтернету та забезпечення законодаством функціонування інформаційних технологій. В 
 Україні аналіз таких показників ще не достатньо налагоджено, і, якщо зробити приблизну 
 оцінку, то вона буде на рівні 2,5-3 балів. 
 Розглянемо алгоритм аналізу субіндексу «інновацій, досліджень та розробок». 
 Аналогічно, використовуються дані досліджень і офіційні дані. Структуру цього показника 
 представлено в табл. 4. 
 Особливістю аналізу «суспільного включення» (див. табл. 5) є врахування гендеру, що є 
 одним із базових вимірів соціальної структури суспільства. Детальніше, гендер – це певний 
 соціально-рольовий статус, який визначає рівні соціальні можливості жінок і чоловіків у 
 різних сферах життєдіяльності – освіті, професійній діяльності, доступі до влади та 
 економічних ресурсів, сімейній ролі тощо [4, с. 243]. Другою особливістю є акцент на 
 людські ресурси і інвестиції в людський капітал. Наукова освіта, прив’язка рівня заробітної 
 плати до продуктивності, соціальна опіка дітей урядом – невід’ємні оціночні категорії 
 соціально-орієнтованої інноваційної економіки. 
 Аналіз внутрішньої складової індексу суспільного включення «модернізації суспільного 
 захисту» полягає у зусиллях уряду скоротити бідність і нерівномірність доходів як 
 обмежуючий фактор людського розвитку, а значить і інноваційного розвитку економіки. 
 Економічна нерівність спричиняє нерівний доступ до ресурсів. Велика увага приділяється 
 оцінці ступеня «відтоку умів» з країни, і власне прагненню громадян країни до від’їзду до 
 інших країн з метою пошуку кращих можливостей. 
 231 
 Наука й економіка, 2008 р., № 3 (11) 
 Таблиця 3 
 Склад аналізу субіндексу інформаційного суспільства за Лісабонською методикою 
 Субіндекс Характеристика бала Ваги 
 Інформаційне суспільство - 1/8 
 Складові субіндексу: дані досліджень (оглядові дані)- 2/3 
 Інформаційні і комунікаційні технології 
 (ICT – комп'ютери та інтернет, і т.п.) - це 
 повний набір пріоритів для уряду 
 1 = суттєва диспропорція; 
 7 = строга узгодженість. 
 - 
 Державні програми, що просувають 
 використання КІТ 
 1 = не надто успішні, 7 = повністю 
 успішні 
 - 
 Закони, що стосуються використання 
 інформаційних технологій (електронна 
 торгівля, цифрові підписи, захист 
 споживача) 
 1 = не існують 
 7 = добре розвинуті і є 
 обов’язковими 
 - 
 Достатня конкуренція серед постачальників 
 послуг Інтернету в вашій країні гарантує 
 високу якість, нечасті перерви і низькі 
 ціни? 
 1 = ні; 
 7 = так, еквівалентна найкращій в 
 світі 
 - 
 У вашій країні, компанії використовують 
 Інтернет екстенсивно для покупки/продажу 
 і послуг і для взаємодії із споживачами 
 1 = не використовують; 
 7 = максимально використовують 
 - 
 Доступ до інтернету в школах 1 = дуже обмежений; 7 = 
 вседоступний - значна кількість 
 дітей має повсякчасний доступ до 
 інтернету 
 - 
 Офіційні дані - 1/3