КИЇВСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ ЕКОНОМІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ
Кафедра іноземних мов факультету маркетингу
Білет №
I Translate into Ukrainian:
A market, or free enterprise, economy is one in which the decisions of many individual buyers and sellers interact to determine the answers to the questions of What, How and Who.
In addition to buyers and sellers, there are several other essential elements in a market economy. One of these is private property. By "private property" we mean the right of individuals and business firms to own the means of production. Although markets exist in traditional and command economies, the major means of production (firms, factories, farms, mines, etc.) are usually publicly owned. That is, they are owned by groups of people or by the government. In a market economy the means of production are owned by private individuals. Private ownership gives people the incentive to use their property to produce things that will sell and earn them a profit.
This desire to earn profits is a second ingredient in a market economy. Often referred to as the profit motive, it provides the fuel that drives sellers to produce the things that buyers want, and at a price they are willing to pay.
II Translate into English:
1. Вона була схожа на свою старшу сестру - мала таке ж руде волосся та великі очі.
2. Якщо ви передзвоните мені завтра, ми вирішимо вашу проблему.
3. Вісімдесят відсотків людського тіла складає вода.
4. Щоб виконати це завдання йому знадобиться з півгодини.
5. Вона саме розмовляла по телефону коли хтось розбив на кухні чашку.
6. Вона була вимушена перекласти цю статтю двічі, так як зробила багато помилок
7. Тетяна працює на цій роботі з півроку.
8. У мене був велосипед, але його вкрали.
9. Він раптом зрозумів, що йде не вту сторону.
10. Бувало він викурював 20 цигарок на день.
III Topic
Затверджено на засіданні кафедри протокол №__ від “__”_______ 200_р.
Зав. кафедрою________ Друзь Ю.М.
КИЇВСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ ЕКОНОМІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ
Кафедра іноземних мов факультету маркетингу
Білет №
I Translate into Ukrainian:
Prices perform two important economic functions: They ration scarce resources, and they motivate production.
As a general rule, the more scarce something is, the higher its price will be, and the fewer people will want to buy it. Economists describe this as the rationing effect of prices. In other words, since there is not enough of everything to go around, in a market system goods and services are allocated, or distributed, based on their price. Price increases and decreases also send messages to suppliers and potential suppliers of goods and services. As prices rise, the increase serves to attract additional producers. Similarly, price decreases drive producers out of the market. In this way prices encourage producers to increase or decrease their level of output. Economists refer to this as the production-motivating function of prices.
II Translate into English:
1. Він завжди п‘є зранку каву, але сьогодні він п‘є чай.
2. Я звик жити з батьками, але зараз я живу один у своїй власній квартирі.
3. Вона сказала йому, що він може йти додому.
4. Микола хворів вже цілий тиждень, коли ми прийшли провідати його.
5. Я знав, що всі фінансові документи підписуються директором.
6. Лекції цього професора завжди слухають з величезною зацікавленістю.
7. Дякую вам за те, що допомогли мені. ( за вашу допомогу)
8. Нам важко виконати це завдання в такий короткий термін.
9. Я не вірю, що це правда.
10. Я спостерігав, як вони ремонтували машину.
III Topic
Затверджено на засіданні кафедри протокол №__ від “__”_______ 200_р.
Зав. кафедрою________ Друзь Ю.М.
КИЇВСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ ЕКОНОМІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ
Кафедра іноземних мов факультету маркетингу
Білет №
I Translate into Ukrainian:
Large and small businesses organize in different ways to meet their objectives. Corporate leaders may risk their own jobs when they make major decisions that affect the future of the corporation negatively. But even if they lose their jobs, they have not lost personal investments. Because of the tremendous resources available to big business, a major failure in a large corporation is less likely to close that business than a similar disaster in a small business. But risk and size are only part of the story.
The very nature of the corporate business environment may not be suited to the independent personality and motivation of the typical entrepreneur. Large corporations may want bright and creative entrepreneurial talent to develop new or improved products or services. But large corporations, with their established procedures and layers of management authority, are seen as limiting innovation and the freedom the independent entrepreneur seeks.
II Translate into English:
1. До кінця цього тижня його ім‘я буде відоме кожному.
2. Він показав нам список товарів, що експортуються їхньою фірмою.
3. Коли я обідав, хтось подзвонив мені на мобільний телефон.
4. Женя звичайно говорить так швидко, що я її не розумію.
5. Я звик приходити додому о 10 вечора.
6. Здається, збирається на дощ.
7. Здається, що вона говорить правду.
8. У мене буде можливість побачити його завтра.
9. Петро перечитав правило декілька разів, щоб краще зрозуміти його.
10. Я певен, вона прийде.
III Topic
Затверджено на засіданні кафедри протокол №__ від “__”_______ 200_р.
Зав. кафедрою________ Друзь Ю.М.
КИЇВСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ ЕКОНОМІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ
Кафедра іноземних мов факультету маркетингу
Білет №
I Translate into Ukrainian:
In a competitive market, producers constantly strive to reduce their production costs as a way to increase profits. The increased efficiency that allows them to reduce their costs also enables producers to sell their goods at a lower price. Thus, by promoting efficiency, competition leads to lower prices.
Competition also motivates producers to improve the quality and increase the variety of goods and services. Consumers soon learn which brand offers the best value, and that firm will earn greater profits than its competitors. Similarly, producers in a competitive market must constantly look for new and attractive goods and services to win a larger share of the market.
As firms compete for the consumer's dollar in a market, their efforts lead to the production of a variety of better-quality products at the lowest possible prices. And since we are all consumers, it follows that competition benefits us all.
II Translate into English:
1. В кімнаті хтось був.
2. Погода була сонячною минулого тижня.
3. Дощ іде з самого ранку.
4. Багато нових будинків будують зараз у нашому місті.
5. Я зможу повернути вам вашу доповідь через тиждень.
6. Він спитав мене, про що вони розмовляють.
7. Ти хочеш, щоб я прийшла раніше?
8. Ми спостерігали, як туристи переходили річку.
9. Мої батьки звикли вставати рано.
10. Якщо він прийде пізно, ми підемо без нього.
III Topic
Затверджено на засіданні кафедри протокол №__ від “__”_______ 200_р.
Зав. кафедрою________ Друзь Ю.М.
КИЇВСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ ЕКОНОМІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ
Кафедра іноземних мов факультету маркетингу
Білет №
I Translate into Ukrainian:
Most taxes can be classified as, proportional progressive or regressive. A progressive tax takes a larger percentage of a higher income and a smaller percentage of a lower income. The federal income tax is the best-known example of a progressive tax.
A proportional tax takes the same percentage of all incomes, regardless of size. A regressive tax is one that takes a higher percentage of a low income and a lower percentage of a high income. Although they are not based on a person's income, sales taxes have a regressive effect because they take a larger share of earnings from a low-income taxpayer than from a high-income taxpayer.
Which tax is the fairest? Few would argue that a regressive tax is fair. Those who favor the ability-to-pay principle would support a progressive tax, and possibly the proportional tax. There are some, however, who argue that the proportional tax
is not fair.
II Translate into English:
1. Мій батько працює п'ять днів на тиждень.
2. Ішов сніг, коли ми вийшли.
3. Студенти вже складуть іспити до першого липня.
4. Нам показали новий фільм.
5. Він може читати будь-яку літературу англійською мовою.
6. Він сказав, що повернеться через дві години.
7. Ми зупинилися, щоб перепочити.
8. Я взяв газету, що лежала на столі.
9. Ви не проти мого від'їзду?
10. Якщо ви залишитеся тут трохи довше, то побачите його.
III Topic
Затверджено на засіданні кафедри протокол №__ від “__”_______ 200_р.
Зав. кафедрою________ Друзь Ю.М.
КИЇВСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ ЕКОНОМІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ
Кафедра іноземних мов факультету маркетингу
Білет №
I Translate into Ukrainian:
The factors of production can be combined in any number of ways, some more efficient than others. When they are combined efficiently, productivity will be relatively high. When they are combined inefficiently, productivity will be relatively low. Decisions about combining the factors of production rest with management.
In the production process, for example, it is management's responsibility to acquire the necessary capital (in the form of machinery, tools and equipment). Similarly, management must hire and train the firm's labor force and motivate the workers to do the job. In other words, managers must employ both capital and labor to maximize productivity.
Another way to increase productivity is to let workers participate in designing and improving the production process. Profit sharing and stock ownership also motivate workers. This is exactly what many companies now do. It has been found that workers with a stake in the firm's welfare work smarter because they get part of the profits when productivity increases.
II Translate into English:
1. В січні буде дуже холодно.
2. Коли ви переклали цей текст?
3. Він ще не закінчив свою роботу.
4. Ви можете взяти мою парасольку.
5. Йому дадуть цей журнал в понеділок.
6. Вона запитала, чи мені подобається ця стаття.
7. Я хочу, щоб ви дали мені інформацію.
8. Як часто він стрижеться?
9. Ці товари варто купити.
10. Він приїде, якщо складе всі іспити.
III Topic
Затверджено на засіданні кафедри протокол №__ від “__”_______ 200_р.
Зав. кафедрою________ Друзь Ю.М.
КИЇВСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ ЕКОНОМІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ
Кафедра іноземних мов факультету маркетингу
Білет №
I Translate into Ukrainian:
One of the remarkable things about the American economic system is that it seems to run by itself. No central economic agency dictates responses to the What, How and Who questions. Yet the questions are answered.
Prices determine what we are willing and able to buy. They influence us to continue in school or to accept a job. Prices help to determine when and where factories will be built, which businesses will succeed, which will fail, and even the color and style of the clothing that will be manufactured.
Prices, the money value of goods and services, carry so much information and so affect the behavior of buyers and sellers that economists often describe our economy as a price-directed system.
The price system provides the answers to the fundamental questions of What goods and services will be produced, How they will be produced, and Who will receive them.
II Translate into English:
1. Мати сказала, що вона закінчить роботу через двадцять хвилин.
2. Я хочу, щоб мені відремонтували пральну машину.
3. Ви вже написали листа батькам?
4. Я не думаю, що ми зможемо закінчити переклад на англійську мову сьогодні.
5. Ніку наказали зразу ж йти додому.
6. Георгій сказав, що йому було дуже важко зіграти цю роль.
7. Оскільки погода була холодна, йому довелося одягнути пальто.
8. Кажуть, що цей чоловік, був дуже гарним коли був молодим.
9. Всі будуть здивовані, якщо він зробить таку помилку.
10. Купивши книгу, він почав читати.