КИЇВСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ ЕКОНОМІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ
Кафедра іноземних мов факультету маркетингу
Білет №
I Translate into Ukrainian:
A market, or free enterprise, economy is one in which the decisions of many individual buyers and sellers interact to determine the answers to the questions of What, How and Who.
In addition to buyers and sellers, there are several other essential elements in a market economy. One of these is private property. By "private property" we mean the right of individuals and business firms to own the means of production. Although markets exist in traditional and command economies, the major means of production (firms, factories, farms, mines, etc.) are usually publicly owned. That is, they are owned by groups of people or by the government. In a market economy the means of production are owned by private individuals. Private ownership gives people the incentive to use their property to produce things that will sell and earn them a profit.
This desire to earn profits is a second ingredient in a market economy. Often referred to as the profit motive, it provides the fuel that drives sellers to produce the things that buyers want, and at a price they are willing to pay.
II Translate into English:
1. Мати сказала, що вона закінчить роботу через двадцять хвилин.
2. Я хочу, щоб мені відремонтували пральну машину.
3. Ви вже написали листа батькам?
4. Я не думаю, що ми зможемо закінчити переклад на англійську мову сьогодні.
5. Ніку наказали зразу ж йти додому.
6. Георгій сказав, що йому було дуже важко зіграти цю роль.
7. Оскільки погода була холодна, йому довелося одягнути пальто.
8. Кажуть, що цей чоловік, був дуже гарним коли був молодим.
9. Всі будуть здивовані, якщо він зробить таку помилку.
10. Купивши книгу, він почав читати.
III Topic
Затверджено на засіданні кафедри протокол №__ від “__”_______ 200_р.
Зав. кафедрою________ Друзь Ю.М.
КИЇВСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ ЕКОНОМІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ
Кафедра іноземних мов факультету маркетингу
Білет №
I Translate into Ukrainian:
Prices perform two important economic functions: They ration scarce resources, and they motivate production.
As a general rule, the more scarce something is, the higher its price will be, and the fewer people will want to buy it. Economists describe this as the rationing effect of prices. In other words, since there is not enough of everything to go around, in a market system goods and services are allocated, or distributed, based on their price. Price increases and decreases also send messages to suppliers and potential suppliers of goods and services. As prices rise, the increase serves to attract additional producers. Similarly, price decreases drive producers out of the market. In this way prices encourage producers to increase or decrease their level of output. Economists refer to this as the production-motivating function of prices.
II Translate into English:
1. Що ви робите в бібліотеці? Я готую доповідь.
2. Якщо ви бажаєте поліпшити свій англійський, вам треба багато працювати.
3. Очікують, що скоро надрукують багато підручників.
4. Я бачив, що вона відкрила двері і вийшла.
5. Кіт був наказаний за те що розбив чашку.
6. Вибачте за те, що я загубив вашу книгу.
7. Як тільки концерт закінчився ми пішли додому.
8. Все було підготовлено до п’ятої години вечора.
9. Якщо ви вдягнете окуляри, ви будете краще бачити.
10. Вона думала, що її діти граються вдома.
III Topic
Затверджено на засіданні кафедри протокол №__ від “__”_______ 200_р.
Зав. кафедрою________ Друзь Ю.М.
КИЇВСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ ЕКОНОМІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ
Кафедра іноземних мов факультету маркетингу
Білет №
I Translate into Ukrainian:
Large and small businesses organize in different ways to meet their objectives. Corporate leaders may risk their own jobs when they make major decisions that affect the future of the corporation negatively. But even if they lose their jobs, they have not lost personal investments. Because of the tremendous resources available to big business, a major failure in a large corporation is less likely to close that business than a similar disaster in a small business. But risk and size are only part of the story.
The very nature of the corporate business environment may not be suited to the independent personality and motivation of the typical entrepreneur. Large corporations may want bright and creative entrepreneurial talent to develop new or improved products or services. But large corporations, with their established procedures and layers of management authority, are seen as limiting innovation and the freedom the independent entrepreneur seeks.
II Translate into English:
1. Я знав, що мій друг ніколи не був в Англії.
2. Цю газету шукали в кімнаті.
3. Вона пішла на роботу, залишивши дитину з бабусею.
4. Це місто варто відвідати.
5. Вона чула як хтось підійшов до дверей.
6. Якщо ви прийдете до мене, я буду дуже рада.
7. Вам доведеться зачекати десять хвилин.
8. Як ти допомагала своїй сестрі минулого літа?
9. Вона працює в університеті двадцять років.
10. До п’ятої години вечора її брат прочитав половину книги.
III Topic
Затверджено на засіданні кафедри протокол №__ від “__”_______ 200_р.
Зав. кафедрою________ Друзь Ю.М.
КИЇВСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ ЕКОНОМІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ
Кафедра іноземних мов факультету маркетингу
Білет №
I Translate into Ukrainian:
In a competitive market, producers constantly strive to reduce their production costs as a way to increase profits. The increased efficiency that allows them to reduce their costs also enables producers to sell their goods at a lower price. Thus, by promoting efficiency, competition leads to lower prices.
Competition also motivates producers to improve the quality and increase the variety of goods and services. Consumers soon learn which brand offers the best value, and that firm will earn greater profits than its competitors. Similarly, producers in a competitive market must constantly look for new and attractive goods and services to win a larger share of the market.
As firms compete for the consumer's dollar in a market, their efforts lead to the production of a variety of better-quality products at the lowest possible prices. And since we are all consumers, it follows that competition benefits us all.
II Translate into English:
1. Ми можемо розглянути це питання в понеділок.
2. Я вважаю, що він відповідальний за це.
3. Що будують по той бік річки.
4. Мері раділа, що вже здала всі екзамени.
5. Цей лист щойно підписаний директором.
6. Пробачте, що я знову вас турбую.
7. Якщо тобі сподобається ця книга, ти купиш її?
8. Ми сіли на землю покриту сухим листям.
9. Повідомили, що екзамен з англійської мови відбудеться в кінці червня.
10. Діти повинні спати дев’ять годин на добу.
III Topic
Затверджено на засіданні кафедри протокол №__ від “__”_______ 200_р.
Зав. кафедрою________ Друзь Ю.М.
КИЇВСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ ЕКОНОМІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ
Кафедра іноземних мов факультету маркетингу
Білет №
I Translate into Ukrainian:
Most taxes can be classified as, proportional progressive or regressive. A progressive tax takes a larger percentage of a higher income and a smaller percentage of a lower income. The federal income tax is the best-known example of a progressive tax.
A proportional tax takes the same percentage of all incomes, regardless of size. A regressive tax is one that takes a higher percentage of a low income and a lower percentage of a high income. Although they are not based on a person's income, sales taxes have a regressive effect because they take a larger share of earnings from a low-income taxpayer than from a high-income taxpayer.
Which tax is the fairest? Few would argue that a regressive tax is fair. Those who favor the ability-to-pay principle would support a progressive tax, and possibly the proportional tax. There are some, however, who argue that the proportional tax
is not fair.
II Translate into English:
1. Оскільки мій брат взяв ключ, я не зміг увійти до будинку.
2. Погода, напевно, зміниться.
3. Це головна проблема, яку потрібно вирішити негайно.
4. Мама запитала, коли я від’їжджаю до Лондона.
5. Чи можемо переходити вулицю, коли світло червоне?
6. Якщо він мені не зателефонує, ми відправимо йому телеграму.
7. Після закінчення університету вона працювала на заводі.
8. Стаття, що зараз друкується, буде опублікована завтра.
9. Ніхто не помітив, як вона зайшла до кімнати.
10. Коли ви повернетесь додому, я буду вже працювати сім годин.
III Topic
Затверджено на засіданні кафедри протокол №__ від “__”_______ 200_р.
Зав. кафедрою________ Друзь Ю.М.
КИЇВСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ ЕКОНОМІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ
Кафедра іноземних мов факультету маркетингу
Білет №
I Translate into Ukrainian:
The factors of production can be combined in any number of ways, some more efficient than others. When they are combined efficiently, productivity will be relatively high. When they are combined inefficiently, productivity will be relatively low. Decisions about combining the factors of production rest with management.
In the production process, for example, it is management's responsibility to acquire the necessary capital (in the form of machinery, tools and equipment). Similarly, management must hire and train the firm's labor force and motivate the workers to do the job. In other words, managers must employ both capital and labor to maximize productivity.
Another way to increase productivity is to let workers participate in designing and improving the production process. Profit sharing and stock ownership also motivate workers. This is exactly what many companies now do. It has been found that workers with a stake in the firm's welfare work smarter because they get part of the profits when productivity increases.
II Translate into English:
1. Коли батько прийшов, всі сіли обідати.
2. Мій друг, здається, добре проводить час на березі моря.
3. Обидві сторони вважають, що переговори не будуть легкими.
4. Все було зроблено, щоб допомогти йому.
5. Вона невпевнена, що вони приїдуть сьогодні вечором.
6. Якщо ви одягнете теплий одяг ви не застудитесь.
7. Я не заперечую проти того, що ви приїхали сюди.
8. Зрозумівши свою помилку, він перестав сперечатися.
9. Коли я зайшла до кімнати, діти сиділи за столом та грали в шахи.
10. Ви захворіли. Вам слід звернутися до лікаря.
III Topic
Затверджено на засіданні кафедри протокол №__ від “__”_______ 200_р.
Зав. кафедрою________ Друзь Ю.М.
КИЇВСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ ЕКОНОМІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ
Кафедра іноземних мов факультету маркетингу
Білет №
I Translate into Ukrainian:
One of the remarkable things about the American economic system is that it seems to run by itself. No central economic agency dictates responses to the What, How and Who questions. Yet the questions are answered.
Prices determine what we are willing and able to buy. They influence us to continue in school or to accept a job. Prices help to determine when and where factories will be built, which businesses will succeed, which will fail, and even the color and style of the clothing that will be manufactured.
Prices, the money value of goods and services, carry so much information and so affect the behavior of buyers and sellers that economists often describe our economy as a price-directed system.
The price system provides the answers to the fundamental questions of What goods and services will be produced, How they will be produced, and Who will receive them.
II Translate into English:
1. Яку пісню вони співають зараз?
2. Це гарний фільм? Так це найкращий фільм який я коли небудь бачив.
3. Чому ти не зателефонував йому вчора? Тому, що я з ним посварився.
4. Він повернеться через два дні.
5. З ким ти поїдеш до Канади?
6. Це книга, яку ти дійсно повинен прочитати.
7. Роботу буде закінчено до наступного тижня.
8. Листи ще не відправили.
9. Якщо я зустріну її, я запрошу її на вечірку.
10. Оскільки я працював цілий день на сонці, я почував себе дуже стомленим.