ІЗА, могильник — курганний могильник кін. 2—3 ст. н. е. Розташов. на околиці с. Іза Хустського р-ну Закарп. обл. на надзаплавній терасі лівого берега р. Ріка (прит. Тиси, бас. Дунаю). Пам’ятка відкрита 1939 П.Совою,
Ізборник 1073 року. Сторінка з заставкою та ініціалом.
перекладів і тлумачень філос. категорій, трактат з поетики візант. ритора 6—7 ст. Георгія Хировоска «О образах», один з найдавніших індексів заборонених книг. Рукопис прикрашено 10-ма мініатюрами, серед яких — зображення кн. Святослава з родиною, а також заставками та ініціальними літерами з геометричним, рослинним та тваринним орнаментом. Містить малюнки знаків зодіаку, зображення людей, реальних і фантастичних звірів. Колорит мініатюр, як вважають дослідники, передає тональність ландшафту Задніпров’я. І. 1073 справив вплив на
Ізборник 1073 року. Сторінка зі знаками зодіаку.
тям Ксенофонта і Феодори, сентенції з Біблії, творів Іоанна Златоуста, Нила Синайського, Анастасія Синаїта, фрагменти з житій святих (див. Агіографія). Тексти містять настанови християн. життя, звернені як до світських осіб, так і до духовенства. Більшість повчань подано в афористичній формі, деякі з них ритмізовані. Повчання І. 1076 вплинули на авторів пам’яток давньорус. літ., зокрема на «Повчання» Володимира Мономаха, «Моленіє Даниїла Заточника», збірок «Ізмарагд», «Златая цепь». Рукопис зберігається в Рос. нац. б-ці (м. Санкт-Петербург).
421 ИЗВЕСТИЯ
давньорус. книжність, зокрема на зб. «Златая цепь», не раз переписувався впродовж 13—17 ст., переважна більшість списків походить з території Великого князівства Московського. Рукопис зберігається в Рос. держ. істор. музеї (м. Москва). Вид.: Изборник великого князя Святослава Ярославича 1073 г. СПб., 1880; Изборник Святослава 1073 года. Факсимильное издание. М., 1983. Літ.: Горский А., Невоструев К. Описание славянских рукописей Московской Синодальной библиотеки, отд. 2, ч. 2. М., 1859; Изборник Святослава 1073. Сборник статей. М., 1977; Пейчев Б. Философский трактат в Симеоновом сборнике. К., 1983; Словарь книжников и книжности Древней Руси, вып. 1. Л., 1987; Крутова М.С. Изборник Святослава 1073 г. и Златая цепь: сопоставительный анализ. В кн.: Традиции древнейшей славянской письменности и языковая культура восточных славян. М., 1991; Історія української культури, т. 1. К., 2001. О.М. Дзюба.
«Извўстія Историкофилологическаго института князя Безбородко въ Нўжинў». 1877. Титульний аркуш.
Ізборник 1076 року. Сторінка. Вид.: Шимановский В. К истории древнерусских говоров: Исследования с приложением полного текста Сборника Святослава 1076 г. Варшава, 1887; Изборник 1076 года. М., 1965. Літ.: Сперанский М.Н. Переводные сборники изречений в славянорусской письменности. М., 1904; Мещерский Н.А. К вопросу об источниках «Изборника 1076 года». «Труды Отдела древнерусской литературы», 1972, т. 27; Культурное наследие Древней Руси: Истоки, становление, традиции: Сборник статей. Л., 1976; Мойсєєва Г.М. Ізборник із зібрання М.М. Щербатова. В кн.: Літературна спадщина Київської Русі і українська література XVI—XVIII ст. К., 1981; Словарь книжников и книжности Древней Руси, вып. 1. Л., 1987; Історія української культури, т. 1. К., 2001. О.М. Дзюба.
манах. Видавався від 1877 до 1916 Ніжин. історико-філол. інтом князя Безбородька (див. Ніжинський ліцей) в містах Ніжин, Київ, Москва. Тут друкувалися наук. дослідження з філології, історії, психології та права. Істор. ч. альманаху представлена широким спектром студій з характерних для того часу проблем, зокрема з історії Риму Стародавнього (І.Турцевич, В.Піскорський, П.Люперсольський), православ’я (М.Лілеєв, М.Казмінський), слов’янознавства (В.Качановський, А.Будилович, М.Бережков). Оксана Ковальчук.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «ІЗА» з дисципліни «Енциклопедія історії України»