Сутність та основні завдання реорганізації, спрямованої на укрупнення підприємства
До основних форм реорганізації, результатом яких є укруп-нення підприємств, належить злиття кількох підприємств в одне, приєднання одного або кількох підприємств до одного, вже фун-кціонуючого підприємства, а також придбання підприємства. Порядок відображення у фінансовому обліку та звітності при-дбання інших підприємств, гудвілу, який виник при придбанні, злиття підприємств, а також розкриття інформації про об’єднання підприємств встановлено Положенням (стандартом) бух-галтерського обліку 19 «Об’єднання підприємств». Згідно з ним результатом об’єднання підприємств може бути: • придбання одним підприємством частки капіталу іншого підприємства або активів в обмін на грошові кошти; • отримання інших активів або зобов’язань; • створення нової юридичної особи; • отримання контрольного пакета акцій; • передача активів об’єднуваних підприємств іншому підпри-ємству i ліквідація одного з підприємств, що об’єднуються. Укрупнення підприємств здійснюється за наявності економіч-ної вигоди для всіх учасників реорганізації. До основних мотивів, які можуть спонукати суб’єктів господарювання до реорганізації шляхом укрупнення, можна віднести такі: 1. Ефект синергізму. Синергізм — це умова, за якої загальний результат є більшим за суму часток. При реорганізації, спрямованій на використання ефекту синергізму, вартість підприємства після ре-організації перевищує сумарну вартість окремих підприємств до ре-організації. Ефект синергізму виникає завдяки дії таких чинників: а) економія на витратах, яка проявляється при збільшенні ма-сштабів виробництва; б) економія фінансових ресурсів; в) збільшення влади на ринку . 2. Прагнення заволодіти ліцензіями, патентами, ноу-хау, які є в розпорядженні іншого підприємства. 3. Отримання надійного постачальника факторів виробни-цтва (наприклад, сировини чи комплектуючих). 4. Зменшення ризику при виході на нові ринки збуту та збі-льшення їх кількості. 5. Зменшення кількості конкурентів. 6. Податкові переваги. Прибуткова фірма може придбати компанію, яка має від’ємний об’єкт оподаткування, і таким чи-ном отримати економію на податкових платежах. 7. Придбання активів за ціною, яка нижча за вартість замі-щення, передачі технологічних і управлінських знань і навичок (технологічні трансферти) тощо. 8. Диверсифікація активів та діяльності з метою зменшення ризиків і підвищення потенціалу прибутковості. 9. Попередження захоплення компанії крупними корпорати-вними «хижаками» та збереження контролю над підприємством. 10. Особисті мотиви вищої ланки менеджерів, авторитет і престиж яких підвищуються зі збільшенням розмірів компанії, якою вони керують. В антимонопольних законодавствах більшості країн розрізняють горизонтальне злиття (приєднання, поглинання), вертикальне та діа-гональне. Горизонтальне укрупнення — це об’єднання двох або більше підприємств, які виробляють однаковий тип товару чи на-дають однакові послуги. Вертикальне укрупнення — це об’єднання одного підприємства з його постачальником сировини чи спожи-вачем продукції. Діагональне укрупнення — це об’єднання суб’єктів господарювання різних галузей і видів діяльності (здійс-нюється здебільшого з метою диверсифікації діяльності). Законодавчий контроль спрямовано в основному на горизон-тальні укрупнення, оскільки в результаті їх здійснення підприєм-ства одержують можливість «будувати» перешкоди для доступу на ринок, встановлювати дискримінаційні ціни, створювати де-фіцит на ринку певного товару та ін., що веде до посилення кон-центрації на ринку та знищення конкуренції. Вертикальні та діа-гональні злиття на рівень конкуренції суттєво не впливають.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Сутність та основні завдання реорганізації, спрямованої на укрупнення підприємства» з дисципліни «Фінансова діяльність субєктів господарювання»