Основи організації міжбанківських платежів в Україні
Способи, умови й порядок проведення міжбанківських розрахунків у грошовій одиниці України за кореспондентськими рахунками банків-резидентів, відкритими в банківських установах України, визначаються Інструкцією про міжбанківські розрахунки в Україні, затвердженою постановою Правління НБУ від 27 грудня 1999 р. №621. 138 Кореспондентські відносини можуть установлюватися: між банками і Національним банком України; безпосередньо між банками. Кореспондентські відносини з Національним банком України встановлюються банком через укладення договору на розрахунково-касове обслуговування з відкриттям кореспондентського рахунка в територіальному управлінні Національного банку за місцезнаходженням власника рахунка. Для здійснення міжбанківських розрахунків через СЕП власникові кореспондентського рахунка на договірних умовах відкривається технічний рахунок у розрахунковій палаті (центральній розрахунковій палаті). Кореспондентський рахунок банку (філії) в територіальному управлінні Національного банку відкривається на підставі укладеного договору. Для оформлення відкриття кореспондентського рахунка банку керівник і головний бухгалтер банку особисто подають до територіального управління Національного банку за місцезнаходженням банка необхідні документи. Днем відкриття кореспондентського рахунка банку (філії) вважається дата, зазначена в реквізиті «Кореспондентський рахунок відкрито» заяви про відкриття кореспондентського рахунка. Підставою для закриття кореспондентського рахунка банку (філії) в територіальному управлінні НБУ є заява власника рахунка або уповноваженого органу. Із закриттям кореспондентського рахунка банку (філії) залишок коштів за цим рахунком попередньо має бути перерахований на рахунок, визначений (залежно від підстави для закриття кореспондентського рахунка) відповідно до чинного законодавства та нормативно-правових актів Національного банку. Днем закриття кореспондентського рахунка вважається дата, зазначена в заяві про закриття кореспондентського рахунка. Заява про закриття кореспондентського рахунка надається до територіального управління Національного банку особою, якій (залежно від підстави для закриття цього рахунка) надано таке право. Територіальне управління Національного банку протягом трьох робочих днів од дня закриття кореспондентського рахунка банку (філії), включаючи день закриття, надсилає повідомлення про закриття кореспондентського рахунка на адресу відповідного органу державної податкової служби. Міжбанківські розрахунки в Україні можуть здійснюватися через: ^ СЕП Національного банку України за кореспондентськими рахунками банків (філій) у територіальних управліннях Національного банку; ^ банки-кореспонденти за кореспондентськими рахунками лоро, ностро. 139 \ Міжбанківські розрахунки виконуються в строк до трьох операційних днів і вважаються завершеними від часу зарахування коштів на кореспондентський рахунок банку-одержувача. Внутрішньобан-ківські розрахунки виконуються в строк, установлений внутрішніми нормативними актами банку, який не може перевищувати двох операційних днів, і вважаються завершеними від часу зарахування коштів на рахунок філії одержувача. Відповідальність за порушення строків виконання розрахунків визначається чинним законодавством. Здійснення міжбанківських розрахунків через СЕП Національного банку України Система електронних платежів (СЕП) Національного банку України - це загальнодержавна платіжна система, що забезпечує здійснення розрахунків між банківськими установами, органами державного казначейства на території України із застосуванням електронних засобів приймання, оброблення, передавання і захисту інформації. Основні завдання СЕП НБУ: задоволення потреб економіки, що реформується і розвивається; удосконалення грошово-кредитної політики, яку проводить НБУ, завдяки отриманню оперативної й точної інформації про пере міщення коштів і стан кореспондентських рахунків; виконання міжбанківського етапу всіх видів безготівкових роз рахунків; мінімізація часу на виконання міжбанківських розрахунків і на обіг коштів; високий рівень безпеки міжбанківських розрахунків; надання широкого спектру послуг для користувачів; високий рівень внутрішнього бухгалтерського обліку й контролю; • мінімізація вартості банківського посередництва шляхом опти- мізації платіжних засобів і раціоналізації систем. Основними функціями СЕП НБУ є: *1* проведення розрахунків між банками України в електронній формі; ♦♦♦ ефективне використання тимчасово вільних ресурсів банків; забезпечення ефективного контролю НБУ щодо стану корес пондентських рахунків комерційних банків; надання НБУ механізму впливу на комерційні банки за по рушення чинного законодавства та нормативів банківської діяльності; надання інформаційних послуг учасникам розрахунків; можливість обміну між банками екстреною текстовою інфор мацією; 140 ♦> забезпечення надійності розрахунків; ♦> багатоступеневий контроль за достовірністю даних на всіх стадіях розрахунків; ♦ багаторівневий захист інформації від несанкціонованого доступу, використання, викривлення й фальсифікації на всіх стадіях обробки та ін. Загальні принципи організації роботи СЕП: 1. СЕП забезпечує розрахунки між банківськими установами в національній валюті України і в найбільш уживаних іноземних ва лютах. 2. СЕП є системою брутто, тобто кожний платіжний документ безпосередньо впливає на коррахунки учасників СЕП. 3. СЕП є закритою системою, що обмежує ризики, тобто кошти циркулюють: у закритому фінансовому просторі; під суворим емісійним контролем НБУ.
Операції зарахування (списання) коштів за кореспондентським рахунком комерційного банку (філії) - учасника СЕП можуть вико нуватися тільки після відкриття йому в РП (ЦРП) технічного рахунка. СЕП базується повністю на безпаперовій технології - викорис товуються лише електронні розрахункові документи і службові пові домлення. Початкові платежі від учасника СЕП приймаються в межах по точного значення його технічного рахунка, крім випадків, що визна чені Національним банком. Платіжні трансакції у СЕП є безвідкличними, тобто трансакцію, ініційовану відправником платіжного документа і прийняту до вико нання в системі, не може скасувати ні відправник, ні будь-хто інший. Оброблення електронних розрахункових документів і службо вих повідомлень СЕП здійснюється в порядку черговості їх надхо дження до системи. Інші пріоритети обробки трансакції за будь- якими ознаками відсутні. Обмеження на суми здійснення трансакцій учасників СЕП не встановлюються. Технологічно сума трансакції обмежена лише поточ ним значенням залишку коррахунку банку - ініціатора трансакції. 10. Результати розрахунків за відісланими та отриманими елект ронними розрахунковими документами відображаються на технічних рахунках комерційних банків (філій) у СЕП в режимі реального часу, внаслідок чого: учасники розрахунків володіють необхідною інформацією для прогнозування ліквідності; платіжні трансакції приймаються до системи за відсутності овердрафту коррахунка платника. 141 Обмін платіжними документами організовано в пакетному режимі, технологічними циклами приймання-передавання, довжина яких змінюється залежно від поточних потреб. Ведеться транзитний рахунок для відображення трансакцій, які були ініційовані, але не завершені протягом одного банківського дня. Це дозволяє організувати асинхронну роботу учасників СЕП з урахуванням специфіки можливостей кожного з них (наприклад, нестійкої роботи каналів зв'язку). Система електронних платежів є власністю НБУ. Для розподілу фінансових ризиків у СЕП Національний банк застосовує такі принципи: фактичне передання коштів банку-одержувачу здійснюється лише після списання коштів з рахунка банку-відправника та зараху вання їх на рахунок одержувача (це дозволяє усунути кредитний ризик); ■ кошти, що надходять на рахунок банку, зараховуються у режи мі реального часу (такий принцип обмежує ризик ліквідності); овердрафт на коррахунках банків заборонений (це обмежує сис темний ризик). Національний банк організовує та регламентує міжбанківські розрахунки через систему електронних платежів, бере участь у здійсненні розрахунків. НБУ забезпечує функціонування СЕП через надання всім її учасникам відповідних програмно-технічних комплексів СЕП, захисту інформації та електронного зв'язку. Програмне забезпечення СЕП складається з програмно-технічних комплексів - автоматизованих робочих місць (АРМ), що відповідають трьом рівням структури СЕП: Центральна розрахункова палата - АРМ-1, АРМ ІПС; розрахункові палати - АРМ-2; банківські установи - учасники СЕП - АРМ-НБУ. Центральна розрахункова палата (ЦРП) - установа Національного банку України, яка забезпечує функціонування СЕП у цілому, ведення бази даних для ІПС щодо електронних міжбанківських розрахунків, виконаних через СЕП, а також здійснює функції розрахункової палати для банківських установ м. Києва і Київської області, обслуговує інші віртуальні банківські регіони. Інформаційно-пошукова система Національного банку України (ІПС) - складова частина СЕП, що призначена для надання користувачам довідкової інформації про платежі, виконані засобами СЕП. Розрахункова палата (РП) - структурний підрозділ територіального управління Національного банку України, який обслуговує в СЕП банки відповідного банківського (віртуального банківського) регіону. 142 Банківський регіон - це сукупність банків (філій банків) - учасників СЕП, які мають кореспондентські рахунки в одному територіальному управлінні Національного банку України або здійснюють розрахунки за консолідованим кореспондентським рахунком, відкритим у цьому управлінні. Віртуальний банківський регіон - це сукупність банків і філій банків, які обслуговуються одним програмно-технічним комплексом АРМ-2 СЕП. Учасниками СЕП є: 0 територіальні управління Національного банку; 0 банки (філії), які мають технічні рахунки в РП або ЦРП. Учасники СЕП поділяються на безпосередніх та опосередкованих. Безпосередній учасник СЕП (учасник СЕП) - банківська установа, що має технічний рахунок у РП або в ЦРП. Опосередкований учасник СЕП - філія банку, що є учасником ВПС і здійснює міжбанківські розрахунки за консолідованим кореспондентським рахунком банку (обласної дирекції). Консолідований кореспондентський рахунок - об'єднання коштів банку та його філій (або певної кількості філій) на кореспондентському рахунку, відкритому в територіальному управлінні Національного банку України з метою роботи банку (філії) в СЕП за відповідною моделлю обслуговування консолідованого кореспондентського рахунку. Для роботи в СЕП банк (філія) укладає з Національним банком України такі договори: на інформаційно-розрахункове обслуговування в СЕП Націо нального банку України; про використання криптографічних засобів захисту інформа ції в інформаційно-обчислювальній мережі Національного банку України. Безпосередні та опосередковані учасники СЕП мають бути внесені до довідника банків - учасників СЕП. Для внесення до довідника банків - учасників СЕП банк (філія) подає клопотання до територіального управління Національного банку за своїм місцезнаходженням. У разі потреби внесення філії до довідника банків - учасників СЕП клопотання має бути також і від банку, якому належить ця філія. Територіальне управління Національного банку на підставі клопотання банку (філії), за умови його організаційної, функціональної та технологічної готовності до роботи в СЕП, надсилає до ЦРП повідомлення про потребу внесення цього банку (філії) до довідника банків - учасників СЕП. Зупинення участі банку в СЕП можливе з таких причин: ♦ Зупинення з технологічних підстав. У разі порушення учасни ками СЕП технології роботи в СЕП і невиконання вимог захисту бан ківської інформації в СЕП Національний банк зупиняє здійснення 143 учасником СЕП видаткових операцій через СЕП або вилучає його з гурту учасників СЕП. Учасник СЕП може продовжити роботу в СЕП лише після службового розслідування, проведеного Національним банком (служба захисту інформації), та усунення недоліків. Службове розслідування проводиться в максимально короткий строк. У зазначених випадках зупинення участі банку в СЕП відповідальність за несвоєчасне виконання розрахункових документів клієнтів визначається згідно з чинним законодавством. • Зупинення власних видаткових операцій банку. Відповідно до ст. 59 Закону України «Про банки і банківську діяльність» зупинення власних видаткових операцій банку за його кореспондентськими рахунками здійснюється уповноваженими відповідно до законів України державними органами і тільки у випадках, передбачених законами України. Підставою для вилучення банку (філії) з гурту учасників СЕП є розірвання договору на інформаційно-розрахункове обслуговування в СЕП Національного банку України між цим банком і Національним банком України. Для вилучення банку (філії) з учасників СЕП територіальне управління Національного банку за місцезнаходженням банку (філії) надсилає до ЦРП повідомлення, в якому вказує дату й підставу для розірвання договору. Вилучення з гурту учасників СЕП здійснюється вилученням банку (філії) з довідника банків - учасників СЕП. Із вилученням банку (філії) з учасників СЕП значення його технічного рахунка має дорівнювати нулеві.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Основи організації міжбанківських платежів в Україні» з дисципліни «Центральний банк і грошово-кредитна політика»