ДИПЛОМНІ КУРСОВІ РЕФЕРАТИ


ИЦ OSVITA-PLAZA

Реферати статті публікації

Пошук по сайту

 

Пошук по сайту

Головна » Реферати та статті » Бухгалтерський облік » Теорія бухгалтерського обліку

Централізований і децентралізований бухгалтерський облік. Планування організації бухгалтерського обліку на підприємстві
Застосування централізованої або децентралізованої системи
бухгалтерського обліку залежить від конкретних умов роботи
окремих підрозділів підприємств, ступеня їх оперативної само-
стійності й організаційно-територіальної відокремленості.
Децентралізація обліку полягає у виділенні оперативно
відокремлених підрозділів підприємств на самостійний облік.
Обліковий апарат цих підрозділів здійснює не тільки складання
й оформлення первинних і деяких зведених документів, а й
опрацювання їх, веде синтетичний і аналітичний облік господар-
ських операцій, складає окремий бухгалтерський баланс та інші
форми звітності, що характеризують господарську діяльність під-
приємства.
При цьому баланс і звітні форми здають до головної бухгалте-
рії підприємства. Функції головної бухгалтерії при децентралізо-
ваному обліку обмежуються перевіркою і зведенням облікових
даних цих підрозділів підприємства.
Децентралізований облік має єдину перевагу — дає змогу на-
близити працівників обліку до місця здійснення господарських
операцій. Це посилює контроль за документальним оформленням
господарських операцій і полегшує використання облікових да-
них в оперативній роботі.
Проте за децентралізованого обліку апарат бухгалтерії більш
громіздкий, ускладнюється раціональний поділ праці, зростають
витрати на утримання облікового апарату. Крім того, за такої ор-
ганізації обліку послаблюється поточний контроль головної бух-
галтерії за обліковою роботою на місцях, оскільки первинні доку-
менти в бухгалтерію не передають, а звітність подається не час-
тіше ніж один раз на місяць.
Проте, децентралізація обліку за певних умов необхідна. Та-
кими умовами є: значний обсяг і різноманітний характер госпо-
дарських операцій підрозділів підприємства, територіальна від-
даленість, відокремленість фінансування діяльності цих підроз-
ділів. Як правило, на самостійному обліку перебувають такі під-
розділи як відділ капітального будівництва, житлово-кому-
нального господарства та ін.
На практиці інколи застосовують систему неповної децентра-
лізації обліку. Сутність її полягає в тому, що в окремих підрозді-
лах підприємства, крім складання документів, здійснюють аналі-
тичний облік, підсумкові дані якого періодично звіряють з дани-
ми синтетичного обліку головної бухгалтерії. В кожному підпри-

177
ємстві питання централізації обліку має вирішуватися в поєд-
нанні з раціональним ступенем його децентралізації.
При централізованому обліку в апараті головної бухгалтерії
підприємства зосереджується ведення всього синтетичного
й аналітичного обліку. В окремих виробничих підрозділах під-
приємств (цехах, відділках, бригадах, фермах тощо) оформля-
ють тільки первинну документацію (облікові листи, наряди, на-
кладні та ін.).
Первинні документи здають у головну бухгалтерію щоденно
або в інші встановлені строки без попереднього опрацювання чи з
незначним опрацюванням.
На підставі даних централізованого обліку складають баланс
та інші звітні форми по підприємству загалом. Отже, в головній
бухгалтерії збирається вся маса документів і здійснюється робота,
пов’язана із синтетичним і аналітичним обліком господарських
операцій. Це дає змогу краще організувати керівництво і конт-
роль з боку головного бухгалтера, раціональніше розподілити ро-
боту між працівниками бухгалтерії відповідно до їхньої кваліфі-
кації, ефективніше використовувати обчислювальну техніку,
створити умови для підвищення продуктивності праці працівни-
ків обліку, спростити облік і сприяти економії засобів для ведення
бухгалтерського обліку за рахунок використання невеликої кіль-
кості висококваліфікованих бухгалтерів і зменшення загальної
чисельності працівників обліку.
Зауважимо, що централізація обліку в рамках окремих під-
приємств не вирішує всіх проблем, поставлених перед бух-
галтерським обліком. Тому однією з важливих форм централі-
зації обліку в нашій країні є створення централізованих бухгал-
терій — як найдосконалішої форми організації бухгалтерського
обліку.
Особливістю централізованих бухгалтерій є те, що вони зосе-
реджують облік не одного, а групи споріднених підприємств, ор-
ганізацій, установ (невеликих виробничих підприємств, організа-
цій сфери обслуговування, культури, охорони здоров’я, комуна-
льного господарства та ін.), що входять до складу відповідних
вищих органів за підпорядкуванням (міністерств, управлінь,
об’єднань тощо), зберігаючи при цьому оперативну і господарську
самостійність кожної одиниці. Замість окремих бухгалтерій в цих
підприємствах і установах створюють обліково-контрольні групи,
підпорядковані централізованій бухгалтерії, які здійснюють пер-
винну обробку і групування документів, контролюють законність
здійснених операцій, дотримання кошторису та ін.
У встановлені строки обліково-контрольні групи передають
згруповані документи централізованій бухгалтерії, яка опрацьо-

178
вує і узагальнює їх відповідно до прийнятої методології в синте-
тичні й аналітичні рахунки за кожним підприємством, організа-
цією або установою, складає потрібну звітність, здійснюючи при
цьому свої контрольні й методологічні функції. Узагальнену ін-
формацію централізовані бухгалтерії передають підпорядкова-
ним підприємствам і установам. Після відповідної перевірки об-
ліково-контрольними групами її використовують для контролю й
оперативного керівництва діяльністю господарств. Діяльність
централізованих бухгалтерій регламентується законодавчими
актами уряду України та інших установ за його дорученням.
Однією з важливих умов раціональної організації бухгалтер-
ського обліку є розробка плану організації обліку, який визна-
чає зміст, послідовність і строки виконання всіх облікових робіт
на підприємстві, порядок одержання інформації і технічне офо-
рмлення облікових даних. Такий план забезпечує дотримання
принципів наукової організації в роботі бухгалтерського апара-
ту.
Складовими частинами плану організації бухгалтерського об-
ліку є: плани звітності, документації і документообігу, технічного
оформлення обліку, автоматизації його обробітку.
План звітності передбачає перелік форм встановленої звітності
і строки її подання. При цьому планується як зовнішня звітність,
що подається вищим за підпорядкуванням органам, так і внутрі-
шня, яка потрібна для оперативного керівництва підприємством.
Зміст звітності і поточних оперативних даних, їх обсяг і строки
подання є вихідною базою при плануванні всієї облікової роботи і
значною мірою визначають побудову системи поточного бухгал-
терського обліку.
Складання звітних форм і оперативних даних закріплюють в
плані звітності за конкретними особами. Це забезпечує особисту
відповідальність за якісне і своєчасне складання звітності.
План документації і документообігу складають на основі типо-
вих форм документів, встановлених для підприємств певної галу-
зі, та інструкції щодо їх складання. Основне завдання плану по-
лягає у визначенні порядку документального оформлення госпо-
дарських операцій найзручнішими для підприємства первинни-
ми і зведеними документами, а також послідовності проходження
документів всіх стадій оперативного й облікового їх опрацювання.
План документації оформляється у вигляді переліку форм доку-
ментів з коротким описом або альбому форм документів.
План документообігу, який складає головний бухгалтер, пе-
редбачає певний порядок роботи не тільки облікового апарату, а
й інших служб підприємства, які займаються оформленням гос-
подарських операцій документами. Додержання встановленого

179
плану документообігу забезпечує своєчасність облікових записів,
їх повноту і правильність, що зумовлює високу якість облікових
показників.
Порушення плану документообігу і затримання документів на
якомусь етапі їх проходження призводять до відставання реєст-
рації господарських операцій в бухгалтерському обліку і послаб-
лення контролю за їх виконанням.
Тому, згідно з чинним положенням про права і обов’язки голо-
вних бухгалтерів передбачено, що всі розпорядження головного
бухгалтера щодо документації господарських операцій, докумен-
тообігу є обов’язковими для всіх працівників підприємства. За
невиконання або порушення цих вказівок винних осіб притяга-
ють до відповідальності.
План рахунків та їх кореспонденції розробляють централізо-
вано міністерства або відомства на підставі єдиного Плану рахун-
ків, який є обов’язковим для всіх підприємств певної галузі. Од-
ночасно розробляють також інструкцію до Плану рахунків, яка
містить характеристику кожного рахунку, а також їх типову коре-
спонденцію.
У розвиток синтетичних рахунків і субрахунків, наведених у
плані, бухгалтерія підприємства розробляє порядок ведення кож-
ного рахунка в аналітичному розрізі стосовно конкретних умов
роботи підприємства.
План інвентаризації передбачає строки й порядок перевірки в
натурі коштів, матеріальних цінностей підприємства і перевірки
розрахунків з дебіторами й кредиторами. В ньому планують по-
вну й часткову інвентаризацію, орієнтовні строки і порядок про-
ведення раптових інвентаризацій. При цьому строки раптових
інвентаризацій не повинні бути наперед відомі матеріально від-
повідальним особам. План інвентаризації слід складати так, щоб
інвентаризація в одній ділянці господарства не спричинила по-
рушення нормальної роботи інших його ділянок.
Слід відзначити, що на підприємствах також повинні розроб-
ляти «План технічного оформлення», «План автоматизації» облі-
ку та інші залежно від умов.

Ви переглядаєте статтю (реферат): «Централізований і децентралізований бухгалтерський облік. Планування організації бухгалтерського обліку на підприємстві» з дисципліни «Теорія бухгалтерського обліку»

Заказать диплом курсовую реферат
Реферати та публікації на інші теми: Сдвинуть земной шар
Модель оцінки дохідності капітальних активів (САРМ)
. СУТНІСТЬ ТА ЕКОНОМІЧНА ОСНОВА ГРОШОВОГО ОБОРОТУ
Планування аудиту нематеріальних активів
Інтелектуальні інвестиції


Категорія: Теорія бухгалтерського обліку | Додав: koljan (27.11.2011)
Переглядів: 5508 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]

Онлайн замовлення

Заказать диплом курсовую реферат

Інші проекти




Діяльність здійснюється на основі свідоцтва про держреєстрацію ФОП