ДЕРЖАВНІ ОРГАНИ З ПИТАНЬ САНАЦІЇ ТА БАНКРУТСТВА ПІДПРИЄМСТВ
Проблематика санації, реструктуризації та банкрутства під-приємств в Україні вже тривалий час перебуває в центрі уваги рі-зного роду державних установ і відомств, хоча ефективність їх діяльності (порівняно з тими коштами, які витрачаються на їх утримання) є надзвичайно низькою. Їх функції в основному зво-дяться до створення організаційного та методичного забезпечен-ня процесів санації та реструктуризації підприємств. Законом України «Про відновлення платоспроможності бор-жника або визнання його банкрутом» визначаються повноважен-ня так званого державного органу з питань банкрутства. До осно-вних функцій цього органу віднесено такі: • сприяння створенню організаційних, економічних, інших умов, необхідних для реалізації процедур відновлення плато-спроможності боржника або визнання його банкрутом; • добір кандидатур арбітражних керуючих (розпорядників майна, керуючих санацією, ліквідаторів) для державних підприємств або підприємств, у статутному фонді котрих частка державної власності перевищує 25% і щодо яких порушено справу про банкрутство; • організація системи підготовки арбітражних керуючих (роз-порядників майна, керуючих санацією, ліквідаторів); • забезпечення реалізації процедури банкрутства щодо відсут-нього боржника; • ведення єдиної бази даних про підприємства, щодо яких по-рушено справу про банкрутство, установлення та затвердження форми подання арбітражним керуючим інформації, необхідної для ведення єдиної бази даних про підприємства, щодо яких по-рушено справу про банкрутство; • організація проведення експертизи фінансового становища державних підприємств і підприємств, у статутному фонді яких частка державної власності перевищує 25%, під час підготовки справи про банкрутство до розгляду або у процесі її розгляду ар-бітражним судом у разі призначення судом експертизи та надан-ня відповідного доручення; • підготовка висновків про наявність ознак прихованого, фік-тивного банкрутства або доведення до банкрутства щодо держа-вних підприємств чи підприємств, у статутному фонді яких част-ка державної власності перевищує 25%. Тривалий час проблеми санації та банкрутства підприємств вирішувало Агентство з питань запобігання банкрутству під-приємств та організацій. У ході адміністративної реформи перед- бачається ліквідувати вказане Агентство та створити на його базі госпрозрахунковий орган, який буде займатися питаннями сана-ції та банкрутства підприємств. Очевидно, що саме дана установа і виконуватиме функції передбаченого Законом державного ор-гану з питань банкрутства. Однією із головних функцій Агентства було ведення реєстру неплатоспроможних підприємств. Реєстр — це документ, до якого вносили відомості про неплатоспроможні підприємства та інформацію про їх фінансово-економічний стан на час вне-сення до реєстру. Після того як підприємство вносили до такого реєстру, Агентство уповноважене було здійснювати управління майном неплатоспроможного підприємства, укладати й розрива-ти контракти з керівництвом, готувати пропозиції щодо реструк-туризації боргів та їх погашення, здійснювати контроль за вико-нанням санаційних заходів, приймати рішення щодо ліквідації підприємства. Після здійснення Агентством заходів щодо рест-руктуризації та фінансового оздоровлення підприємства його ви-ключали з реєстру та передавали до сфери управління відповід-ного міністерства, а підприємства інших форм власності, створені в процесі реструктуризації, — відповідним власникам майна. Питання санації та реструктуризації недержавних підприємств вирішує Український центр реструктуризації підприємств та розвитку приватного сектора, який утворений спеціальною по-становою Кабінету Міністрів України. Основні завдання цього органу такі: • організаційне забезпечення реалізації проектів реструктури-зації підприємств та розвитку приватного сектора; • розроблення та здійснення проектів фінансового оздоров-лення і реструктуризації підприємств, залучення іноземних та вітчизняних партнерів до виконання цих програм; • навчання вітчизняних консультантів та працівників підпри-ємств з питань їх реструктуризації та розвитку приватного сектора; • надання послуг з питань реструктуризації підприємств у вигляді консультацій, забезпечення надання методичних матеріалів та дові-дкових посібників, організації семінарів і конференцій тощо. Фінансова та організаційно-правова підтримка приватизованих підприємств та ВАТ, державна частка в статутних фондах яких не перевищує 25%, здійснюється Фондом державного майна України. Фінансова підтримка таких підприємств здійснюється наданням у межах коштів, одержаних від продажу майна відповідного підпри-ємства, пільгових кредитів строком до 5 років на умовах повер-нення, платності та цільового використання для технічного пере-озброєння, створення нових робочих місць, реструктуризації прострочених боргів. При цьому пільгові кредити з позабюджетного Державного фонду приватизації підприємствам, які мають про-строчену заборгованість перед Державним бюджетом, не надають-ся. Кредити надаються під заставу ліквідних активів підприємств уповноваженими банками. Пропозиції щодо отримання та викори-стання кредиту надаються у вигляді бізнес-плану з обґрунтованим графіком повернення основної суми боргу та відсотків, а також за-твердженого відповідним органом відкритого акціонерного това-риства переліку майна, яке передається під заставу. Специфічними питаннями санації сільськогосподарських під-приємств займається Міжвідомча комісія з питань проведення санації з одночасним здійсненням реструктуризації підпри-ємств агропромислового комплексу. Можна назвати ще кілька організацій та установ, метою ство-рення яких є допомога суб’єктам господарювання проводити са-націю, проте рівень фінансового, професійного, організаційно-методичного забезпечення цих установ, як правило, не забезпе-чує будь-яких позитивних зрушень у галузі фінансової санації підприємств.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «ДЕРЖАВНІ ОРГАНИ З ПИТАНЬ САНАЦІЇ ТА БАНКРУТСТВА ПІДПРИЄМСТВ» з дисципліни «Фінансова санація та банкрутство підприємств»