ДИПЛОМНІ КУРСОВІ РЕФЕРАТИ


ИЦ OSVITA-PLAZA

Реферати статті публікації

Пошук по сайту

 

Пошук по сайту

Головна » Реферати та статті » Банківська справа » Банківський нагляд

Зміст основних заходів впливу, що застосовуються Національним банком України при порушенні банками законодавства
У відповідності до ст. 73 Закону України «Про банки і банківську діяльність2 та п. 1.2, глави 1, розділу 1 Положення про застосування Національним банком України заходів впливу за порушення банківського законодавства (постанова Правління Національного банку України від 28 серпня 2001 року № 369) до комерційних банків, що не

Банківський нагляд

271

мають серйозних фінансових проблем, може застосовуватися:
1) письмове застереження щодо припинення порушення та вжиття необхідних заходів для виправлення ситуації, зменшення невиправданих витрат банку, обмеження невиправдано високих процентних виплат за залученими коштами, зменшення чи відчуження неефективних інвестицій;
2) укладення письмової угоди з банком, за якою банк чи визначена угодою особа зобов'язується вжити заходів для усунення порушень, поліпшення фінансового стану банку тощо;
3) скликання загальних зборів учасників, спосте
режної ради банку, правління (ради директорів) банку
для прийняття програми фінансового оздоровлення або
плану реорганізації банку;
4) розпорядження щодо зупинення виплати дивідендів
чи розподілу капіталу в будь-якій іншій формі;
5) розпорядження щодо встановлення для банку підвищених економічних нормативів;
6) розпорядження щодо підвищення резервів на покриття можливих збитків за кредитами та іншими активами;
7) розпорядження щодо обмеження, зупинення чи припинення здійснення окремих видів здійснюваних банком операцій з високим рівнем ризику;
8) розпорядження щодо заборони надавати бланкові кредити;
9) .розпорядження щодо накладання штрафів на банківські установи та їх керівників;
11) розпорядження щодо тимчасової, до усунення порушення, заборони власнику істотної участі в банку, використовувати право голосу придбаних акцій (часток/ паїв) у разі грубого чи систематичного порушення ним вимог Закону про банки або нормативно-правових актів Національного банку;

Т.П.Гудзь
12) розпорядження щодо тимчасового, до усунення порушення, відсторонення посадової особи банку від посади у разі грубого чи систематичного порушення цією особою вимог Закону про банки або нормативно-правових актів Національного банку.
У письмовому застереженні Національний банк вказує на необхідність:
а) усунення конкретних порушень чи недоліків у
діяльності банку, які безпосередньо ще не вплинули на
його фінансовий стан, але в майбутньому можуть
призвести до його погіршення та загрози інтересам
вкладників і кредиторів банку;
б) усунення порушень банком економічних норма
тивів;
в) зменшення невиправданих витрат банку;
г) обмеження невиправдано високих процентних ви
плат за залученими коштами;
д) вжиття заходів щодо зменшення чи відчуження
неефективних інвестицій;
є) виправлення (коригування) фінансової звітності банку за результатами інспекційних (планових та позапланових) перевірок, які здійснює Національний банк;
є) забезпечення проведення обов'язкової аудиторської перевірки банку та подання висновків незалежних аудиторських організацій (аудиторів) про результати діяльності банку;
ж) недопущення повторного порушення нормативу
обов'язкового резервування протягом одного кален
дарного року;
з) усунення порушень банківського законодавства,
нормативно-правових актів Національного банку із
запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів,
одержаних злочинним шляхом;
и) у разі порушення банком Закону України «Про Фонд гарантування вкладів фізичних осіб» та ін.

Банківський нагляд

273

Письмове застереження підписується заступником Голови Національного банку, керівником (його заступником) Департаменту банківського регулювання та нагляду або керівником (його заступником) територіального управління Національного банку. І якщо цей документ складається на підставі матеріалів інспектування, то він може надсилатися до банку разом зі звітом про інспекційну перевірку, або під час її проведення. Банк повинен протягом п'яти робочих днів з часу отримання письмового застереження подати Національному банку відповідь із зазначенням строку, протягом якого він зобов'язується вирішити виявлені проблеми та усунути порушення.
У разі невиконання банком вимог щодо усунення хоча б одного зазначеного в письмовому застереженні порушення в установлені строки відповідне територіальне управління Національного банку в строк до 5 робочих днів має подати до відповідного структурного підрозділу банківського нагляду центрального апарату пропозиції щодо застосування більш жорстких заходів впливу.
Якщо банк допустив порушення, для усунення якого потрібно більше ніж два місяці, то письмове застереження до банку не застосовується. У цьому разі до банку має застосовуватися інший захід впливу, зокрема укладення письмової угоди з банком.
Письмова угода укладається між Національним банком та комерційним банком за його ініціативою, що виражається в розробці та поданні плану заходів для усунення виявлених проблем:
— порушень, які негативно вплинули на його фінансовий стан;
— здійснення операцій з необгрунтовано високим рівнем ризику, які загрожують інтересам вкладників чи інших кредиторів банку;
— одноразового порушення хоча б одного із нормативів капіталу, тощо.

274

Т.П.Гудзь



77

У письмовій угоді банк письмово визнає свої недоліки в роботі та допущені порушення і подає перелік обґрунтованих заходів, яких банк зобов'язується вжити для усунення порушень, їх запобігання в майбутньому, поліпшення фінансового стану тощо із зазначенням строків їх виконання. Наприклад, у письмовій угоді банк приймає такі зобов'язання:
— складання та виконання бізнес-плану або програми
капіталізації банку;
— виконання плану заходів, спрямованих на
забезпечення прибуткової діяльності;
— розроблення та запровадження положень щодо
поліпшення практики кредитування;
— реорганізація банку;
— інше
Якщо банк сам не ініціював письмову угоду, то Департамент банківського регулювання та нагляду надсилає лист із такою пропозицією, але сам проект угоди розробляє банк. У разі відмови або ухилення банку від укладення письмової угоди, невиконання її вимог в установлений строк без обгрунтованих причин до нього, зазвичай, застосовуються посилений контроль та жорсткіші заходи впливу.
Скликання спостережної ради або правління банку Комісія Національного банку проводить з метою прийняття програми фінансового оздоровлення для банку, який є недокапіталізованим чи значно недокапіталізо-ваним та потребує залучення додаткових коштів акціонерів (учасників, інвесторів), реструктуризації капіталу банку, реорганізації. Адекватним цей захід буде і разі виявлення суттєвого погіршення фінансового стану банку. Зокрема, зростання активів з негативною класифікацією, обсяг яких становить 20% і більше від загальної суми активів, наявність збитків за результатами фінансового року тощо.

Банківський нагляд

275

Розпорядження Національного банку України щодо застосування заходів впливу до банків видаються у формі постанови його Правління або рішення Комісії.
Розпорядження щодо зупинення розподілу капіталу в будь-якій іншій формі оформлюється рішенням Комісії Національного банку і стосується розподілу прибутку комерційного банку, що залишається в його розпорядженні після сплати податків та обов'язкових платежів. Такий захід застосовується:
а) до банків, що є недокапіталізованими або порушили
норматив адекватності регулятивного капіталу (Н2) чи
норматив адекватності основного капіталу (НЗ), або
якщо виплата дивідендів та розподіл капіталу в будь-якій
формі призведе до порушення цих нормативів;
б) до банків, у яких викуп власних акцій призвів до
падіння регулятивного капіталу нижче мінімально
встановленого рівня;
в) одночасно з надсиланням листа з вимогою до банку
щодо розроблення програми фінансового оздоровлення
до часу виконання ним цієї програми.
Водночас не визнається підставою для зупинення розподілу капіталу, ситуація, коли власники банку прийняли рішення про спрямування нарахованих дивідендів на придбання акцій нової емісії або попередньо викуплених для поповнення статутного капіталу банку.
Розпорядження щодо встановлення підвищених економічних нормативів затверджується постановою Правління Національного банку у разі, якщо банк здійснює операції з високим рівнем ризику. У зв'язку з цим, для таких банків найчастіше підвищуються нормативи адекватності регулятивного капіталу, адекватності основного капіталу, або нормативи кредитного ризику.
Високий рівень ризику здійснюваних банком операцій визнається за таких умов:

276

Т.П.Гудзь

а) рівень активів з негативною класифікацією стано
вить 20 і більше відсотків від загальної суми активів;
б) на 40% недосформовані резерви на покриття
можливих збитків за активними операціями банків;
в) надмірна величина валютного ризику, що встано
влюється за умов постійного порушення банком норма
тиву загальної відкритої (довгої/короткої) валютної
позиції;
г) надмірна величина ризику концентрації, тобто коли
сукупний розмір кредитів гарантій та поручительств,
наданих інсайдерам (Н10), або підприємствам однієї
галузі (чи одного виду економічної діяльності) становить
понад 200 % регулятивного капіталу банку;
д) підстави для надання кредитів та здійснення
активних операцій, а також рівень контролю за ними є
недостатніми;
є) здійснення операцій з інсайдерами (пов'язаними особами банку) на умовах, що сприятливіші за звичайні;
є) надання кредиту або здійснення вкладень у боргові цінні папери у розмірі, що перевищує встановлений норматив максимального розміру кредитного ризику на одного контрагента (Н7), без забезпечення кредиту.
Розпорядження щодо підвищення резервів на покриття можливих збитків за кредитами та іншими активами затверджується постановою Правління Національного банку і передбачає внесення певних змін у розрахунок резервів, а саме: підвищення коефіцієнта резервування або вимога враховувати тільки першокласне забезпечення за кредитними операціями банку.
Таке розпорядження видається, якщо банк:
— проводить окремі операції з підвищеним рівнем ризику, які несуть загрозу інтересам кредиторів і вкладників;
— не дотримується вимог щодо порядку класифікації активних операцій.

Банківський нагляд

277

— не подає на вимогу уповноважених працівників Національного банку документів або інформації для перевірки достовірності оцінки кредитоспроможності позичальників та достатності резервів під активні операції;
— надає недостовірну інформацію та звітність або порушує строки її подання;
— не дотримується нормативів кредитного ризику.
Розпорядження щодо обмеження, зупинення чи припинення проведення окремих видів здійснюваних банком операцій з високим рівнем ризику видається у формі рішення Комісії Національного банку або Комісії при його територіальному управлінні. Підставами для застосування такого заходу є:
1) встановлення банком процентних ставок та комісійних винагород на рівні, що є нижчим від собівартості його банківських послуг;
2) недостатні надходження банку для підтримання на потрібному рівні регулятивного капіталу або забезпечення формування резервів під активні операції, або покриття збитків;
3) проведення операцій через незареєстровані Національним банком кореспондентські рахунки;
4) порушення економічних нормативів;

5) недотримання ліцензійних вимог та спеціальних вимог щодо отримання банками письмового дозволу Національного банку на виконання окремих операцій;
6) здійснення без письмового дозволу Національного банку операцій;
7) неповна сума обов'язкових резервів на коррахунку в Національному банку протягом ЗО днів;
8) здійснення філією або іншим відокремленим
підрозділом банку операцій з порушенням вимог норма
тивно-правових актів Національного банку, у тому числі
здійснення операцій без правових підстав, інше.

278

Т.П.Гудзь

Розпорядження щодо заборони надавання бланкових кредитів оформлюється рішенням Комісії Національного банку у випадках:
— обсяг негативно класифікованих активів перевищує 10% загальної суми активів;
— якщо банк є недокапіталізованим і не сформував достатні резерви під активні операції;
— якщо банк є значно недокапіталізованим або
критично недокапіталізованим банкам.
Одночасно із застосуванням різних заходів впливу до банків, а також їх керівників вживають штрафні санкції. Згідно з банківським законодавством на керівників банківських установ можуть бути накладені штрафи у розмірі до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, а на банки — в розмірі не більше 1% від суми зареєстрованого статутного фонду. Більш детальна інформація щодо умов застосування штрафів відповідно до глави 7 Положення про застосування Національним банком України заходів впливу за порушення банківського законодавства подана у таблиці 7.
Таблиця 7
Накладення штрафів на банки за порушення банківського законодавства

Підстави для штрафних санкцій Розміри штрафних санкцій за Обмеженнящодозагальноїсумиштрафу, щонарахованаза місяць
перше порушення друге порушення третє порушення івсі наступні
Порушенняпорядку, строків ітехнологіївиконаннябанківськихоперацій Від суми зареєстрованого статутного фонду банку
0,01% 0,05% 0,1% Не більше1%

Банківський нагляд

279

Продовження таблиці

Неподання документів на письмову вимогу вповноважених працівників Національного банку, а також приховування рахунків, документів, активів тощо Від суми зареєстрованого статутного фонду банку
0,05% 0,1% 0,1% Не більше1%
Подання недостовірної інформації та звітності, або її неподання в установлені строки Від суми зареєстрованого статутного фонду банку
0,01% 0,02% п ПСОҐ Не більше U,lD/fc .у
Невиправлення звітності в порядку, установленому Національним банком Від суми зареєстрованого статутного фонду банку
0,03% 0,05% 0,05% Не більше1%
Недотримання банком нормативу обов'язкового резервування протягом півріччя X У розмірі ставки"овернайт" підзабезпечення відсуми недорезервування Не більше 1 % від суми зареєстрованогостатутногофондубанку
Щоденне порушення нормативу максимального сукупного розміру кредитів, гарантій та поручительств, наданих інсайдерам(НЮ) Від суми зареєстрованого статутного фонду банку
0,1% 0,2% 0,5% Не більше1%
Порушення нормативів миттєвої ліквідності (Н4), поточної ліквідності (Н5), короткострокової ліквідності (Н6) Окреме зареєст за кожним нормативом: від суми рованого статутного фонду банку
0,05% 0,1% 0,5% Не більше1%

280

Т.П.Гудзь

Продовження таблии

Порушення нормативів інвестування в цінні папери окремо за кожною установою (Н11) і загальної суми інвестування (Н12) Окремо за кожним нормативом: від суми зареєстрованого статутного фонду банку
0,1% 0,2% 0,5% Не більше1%
Порушення нормативу ризику загальної відкритої (довгої/короткої) валютної позиції (Н13), у тому числі короткої відкритої валютної позиції (Н13-2) Окремо за кожним нормативом: від суми зареєстрованого статутного фонду банку

0,1% 0,2% 0,5% Не більше1%
Порушення нормативу ризику довгої відкритої валютної позиції (Н13-1) Від суми зареєстрованого статутного фонду банку
0,05% 0,1% 0,2% Не більше1%
Недотримання або неналежне виконання вимог банківського законодавства із запобігання та протидії легалізації кримінальних доходів За кожне порушення врозмірі 0,01% від сумизареєстрованого статутногофонду банку Не більше 1% від суми зареєстрованогостатутногофондубанку
Порушення вимог нормативно- правових актів Національного банку щодо залучення коштів на умовах субординованого боргу до капіталу банку та дострокового його погашення За кожне порушення врозмірі 0,1% від розмірузареєстрованого статутногофонду банку Не більше 1% від суми зареєстрованого статутногофондубанку

Банківський нагляд

281

Рішення про накладення штрафів на банки приймає Комісія Національного банку або у межах повноважень Комісія Національного банку при територіальному управлінні. Цей документ містить перелік виявлених порушень з посиланням на нормативно-правові акти Національного банку та документи, що підтверджують факт порушення.
Структурний підрозділ банківського нагляду, що безпосередньо здійснює цагляд за банком, протягом п'яти робочих днів з дня отримання рішення про накладення штрафу має надіслати банку це рішення із супровідним листом, що містить розрахунок суми штрафу та пропозицію до банку-порушника про добровільну сплату протягом трьох робочих днів. Якщо нараховану суму штрафу не буде перераховано банком-порушником у зазначений строк, то штраф стягується через позовну заяву до господарського суду.
Штрафи не накладаються на банки, що є критично недокапіталізованими, а також у випадках:
а) якщо застосування штрафів не вплинуло на
усунення банком порушень економічних нормативів та
якщо такі порушення відбуваються систематично, а саме:
— економічні нормативи, що розраховуються за
середньозваженою величиною за місяць, порушуються
протягом чотирьох місяців поспіль або шість разів
протягом календарного року;
— економічні нормативи, які розраховуються за кож
ний випадок порушення, порушуються щодня протягом
місяця або через певний проміжок часу протягом
чотирьох місяців;
б) якщо стягнення штрафу спричинить суттєве погір
шення фінансового стану банку — неспроможність банку
своєчасно виконувати зобов'язання перед своїми
клієнтами або загрозу інтересам вкладників і кредиторів;
в) за третє та подальші порушення в поточному році
порядку, строків і технології виконання банківських

282

Т.П.Гудзь

операцій, що встановлені нормативно-правовими актами Національного банку щодо одного виду банківської операції;
г) за повторне та подальші в поточному році випадки подання недостовірної інформації та звітності, що встановлені нормативно-правовими актами Національного банку, а також неподання або несвоєчасне їх подання — щодо однієї і тієї самої форми звітності чи інформації або невиправлення звітності в порядку, установленому Національним банком.
Про доцільність незастосування такого заходу впливу, як накладення штрафу (або розстрочення чи відстрочення строку сплати штрафу) структурний підрозділ банківського нагляду, що безпосередньо здійснює нагляд за банком, повідомляє Дирекцію з банківського регулювання та нагляду з обгрунтуванням підстав. Одночасно з метою забезпечення виправлення ситуації або запобігання подальшим порушенням чи подальшій втраті банком своїх активів мають застосовуватися інші адекватні заходи впливу відповідно до статті 73 Закону України «Про банки і банківську діяльність».
Рішенням комісії Національного банку може заборонятися власнику істотної участі в банку використовувати право голосу придбаних акцій (паїв) у разі грубого чи систематичного порушення ним банківського законодавства. Така заборона діє тимчасово до усунення порушень. Підставами для такого рішення є:
а) наявність прямого чи опосередкованого впливу
власника істотної участі на прийняття банком рішень, що
призводять до порушення банківського законодавства
або до ризикової політики банку, яка загрожує інтересам
кредиторів і вкладників;
б) порушено бездоганну ділову репутацію власника
істотної участі, в тому числі пред'явлення обвинувачення
в учиненні злочину;

Банківський нагляд

283

в) за результатами перевірки виявлено, що внесок до
статутного капіталу банку сформований не за рахунок
власних коштів власника істотної участі;
г) володіння істотною участю банку або збільшення її
розміру без письмового дозволу Національного банку.
Рішенням Комісії Національного банку перші керівники банківських установ можуть тимчасово, до усунення порушення, відсторонятись від посади. Цей захід впливу може застосовуватись до голови банку або його заступників, або членів ради, або інших осіб, що обіймають перші керівні посади у банківських установах у таких випадках:
1) невиконання банком у встановлений строк зобов'язань за його письмовою угодою з Національним банком (наприклад, невиконання програми капіталізації чи фінансового оздоровлення, чи плану реорганізації);
2) невиконання банком у встановлений строк вимог, визначених Національним банком у письмовому застереженні, щодо усунення порушень банківського законодавства;
3) невиконання банком у встановлений строк вимоги Національного банку щодо скликання загальних зборів банку з визначених питань (наприклад, для прийняття програми капіталізації тощо);
4) невиконання банком у встановлений строк розпоряджень Національного банку щодо зупинення виплати дивідендів чи розподілу капіталу в будь-якій формі або обмеження, зупинення чи припинення проведення окремих видів здійснюваних банком операцій з високим рівнем ризику, або заборони видавати бланкові кредити, або підвищення резервів на покриття можливих збитків за кредитами та іншими активами;
5) проведення банком ризикових операцій, які загрожують інтересам вкладників і кредиторів, якщо це є наслідком особистих дій чи бездіяльності цих посадових осіб;

284

Т.П.Гудзь

6) подання недостовірної інформації та звітності, що встановлені нормативно-правовими актами Національного банку, неподання або несвоєчасне їх подання;
7) невиправлення звітності в порядку, установленому Національним банком;
8) неподання документів на письмову вимогу уповноважених працівників Національного банку, приховування рахунків, документів, активів тощо;
9) недотримання (неналежне виконання) вимог
банківського законодавства, нормативно-правових актів
Національного банку із запобігання та протидії легалі
зації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним
шляхом.
На практиці одне порушення, допущене банком, супроводжується одночасним застосуванням декількох заходів впливу. Так, наприклад, залежно від рівня достатності капіталу банку Національний банк рекомендує вжити таких заходів:
а) банкам, що не дотримуються вимог Національного
банку щодо мінімального розміру регулятивного капіталу
банку (НІ), нормативів адекватності регулятивного
капіталу (Н2) та адекватності основного капіталу (НЗ), —
винести на розгляд правління та ради банку перелік
заходів щодо розвитку його капітальної бази (програму
капіталізації) або питання щодо його реорганізації
шляхом приєднання чи злиття.
У разі прийняття правлінням і радою банку відповідного рішення банк має укласти з територіальним управлінням Національного банку (Національним банком — якщо нагляд за банком безпосередньо здійснює структурний підрозділ банківського нагляду центрального апарату) письмову угоду щодо прийняття програми капіталізації банку;
б) недокапіталізованим банкам — припинити в будь-
якій формі виплату дивідендів (крім виплати дивідендів у
вигляді власних акцій) та викуп власних акцій (паїв/

Банківський нагляд

285

часток учасників у статутному капіталі), а також унести на розгляд правління та ради банку перелік заходів (програму) фінансового оздоровлення банку.
Крім того, недокапіталізованим банкам рекомендується встановити такі обмеження:
— тимчасово припинити залучення коштів фізичних
та юридичних осіб;
— обмежити активні операції з акціонерами та інсайдерами банку;
— припинити вкладання коштів у статутні фонди інших юридичних осіб;

— припинити надання бланкових та пільгових кредитів;
— припинити нарахування і сплату відсотків за міжфілійними кредитами.
в) значно недокапіталізованим банкам припинити:
— виплату дивідендів у будь-якій формі (крім виплати
дивідендів у вигляді власних акцій/паїв/часток) та викуп
власних акцій (паїв/часток учасників у статутному
капіталі);
— відкриття нових депозитних рахунків фізичним особам і поповнення діючих;
— проведення подальшої емісії цінних паперів (крім випуску власних акцій) та розширення кола фізичних і юридичних осіб — клієнтів банку з обслуговування їх операцій на ринку цінних паперів, збільшення обсягу цих операцій, у тому числі пов'язаних з веденням рахунків депозитарного обліку;
г) критично недокапіталізованим банкам припинити
виплату процентів за субординованим боргом;
д) значно недокапіталізованим або критично
недокапіталізованим банкам унести на розгляд загальних
зборів акціонерів (учасників) питання щодо санації банку
його акціонерами (учасниками) або інвесторами.

Ви переглядаєте статтю (реферат): «Зміст основних заходів впливу, що застосовуються Національним банком України при порушенні банками законодавства» з дисципліни «Банківський нагляд»

Заказать диплом курсовую реферат
Реферати та публікації на інші теми: Все про стандарт CDMA
Выстрел на дне океана
НЕОКЛАСИЧНИЙ ВАРІАНТ КІЛЬКІСНОЇ ТЕОРІЇ ГРОШЕЙ
GSM
Задача о двух лодках


Категорія: Банківський нагляд | Додав: koljan (10.11.2011)
Переглядів: 1217 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]

Онлайн замовлення

Заказать диплом курсовую реферат

Інші проекти




Діяльність здійснюється на основі свідоцтва про держреєстрацію ФОП