Сутність Державної програми заохочення іноземних інвестицій в Україні
Як зазначалося, Верховна Рада України 17 грудня 1993 р. прийняла Закон «Про Державну програму заохочення іноземних інвестицій в Україні». Ця Програма складається із семи розділів. У розділі першому «Мета і завдання Програми» зазначено, що її метою є заохочення вкладення іноземного капіталу в пріо-ритетні галузі економіки України за рахунок надання податкових пільг та страхових гарантій щодо найефективніших інвестицій-них проектів, удосконалення системи правового регулювання іноземного інвестування, розвитку інфраструктури міжнародного бізнесу та інших передумов іноземного інвестування. Завдання Програми — забезпечити за рахунок залучення іно-земних інвестицій додаткові джерела фінансування, прогресивні структурні перетворення в економіці України, розвиток потужно-го експортного потенціалу, підвищення технічного та якісного рівня виробництва, зменшення потреб підприємств України в енергоносіях і сировині, ліквідацію існуючих диспропорцій і де-фіцитів на ринку України. Другий розділ «Пріоритетні сфери для іноземного інвесту-вання» визначає 11 таких сфер: агропромисловий комплекс, легка промисловість, лісопромисловий комплекс, машинобудування, медична промисловість, металургійний комплекс і виробництво матеріалів, паливно-енергетичний комплекс, транспортна інфра-структура, зв’язок, хімічна і нафтохімічна промисловість, соціа-льна інфраструктура. У третьому розділі «Вимоги до інвесторів, які претендують на одержання додаткових пільг» ідеться про те, що інвестиційні проекти із залученням іноземних інвесторів, стосовно яких останні претендують на одержання додаткових податкових, мит-них, кредитних пільг та страхових гарантій, мають належати до пріоритетних сфер, визначених у розділі другому Програми, і відповідати таким критеріям: — сприяти створенню нових робочих місць на підприємствах, в які здійснюються іноземні інвестиції; — супроводжуватися впровадженням сучасних або перспек-тивних ресурсозберігаючих та екологічно безпечних видів тех-нологій; — орієнтуватися на найраціональніше використання сировин-ної бази України; — сприяти зниженню енергоспоживання на одиницю продук-ції, що виготовляється; — продукція підприємства з іноземними інвестиціями має бу-ти конкурентоспроможною на міжнародних ринках. Визнання інвестиційного проекту із залученням іноземних ін-весторів таким, що відповідає вказаним вище вимогам, здійсню-ється Агентством міжнародного співробітництва та інвестицій на підставі висновку незалежної експертної комісії, яку створює це Агентство. Розділ четвертий «Зміст пільг, які надаються щодо інвести-ційних проектів у пріоритетних сферах» до таких пільг відно-сить: застосування норм прискореної амортизації машин і облад-нання; пільги, за якими період звільнення від податку на прибуток (дохід), передбачений у ст. 31 Декрету Кабінету Мініс-трів України «Про режим іноземного інвестування», збільшуєть-ся залежно від обсягу іноземної інвестиції: для інвестиції до 500 тис. дол. США включно — на один рік, від більш як 500 тис. до 5 млн дол. США включно — на два роки, від більш як 5 млн дол. до 50 млн дол. США включно — на три роки; для інвестиції по-над 50 млн дол. США — на п’ять років; повернення 50 % імпорт-ного мита, сплаченого за ввезені з-за кордону товари виробничо-го призначення, а для імпортованих за кооперацією деталей, вузлів, агрегатів — 100 %, якщо засвідчено їх використання у власному виробництві підприємства з іноземними інвестиціями (зазначені пільги застосовуються протягом п’яти років з моменту схвалення Агентством міжнародного співробітництва та інвести-цій іноземного інвестиційного проекту) та інші пільги. У розділі п’ятому «Удосконалення правового регулювання іно-земного інвестування» йдеться про те, що для створення надій-них правових гарантій щодо іноземного інвестування необхідно: вирішити питання про надання підприємствам з іноземними інве-стиціями, які мають статус юридичної особи України, права вла-сності на земельну ділянку, на котрій розміщуються об’єкти ін-вестування; спростити процедуру участі іноземних інвесторів у процесі приватизації державного майна; розробити і прийняти порядок відшкодування іноземним інвесторам збитків, у тому числі втрачену вигоду і моральну шкоду, заподіяну в результаті неправомірних дій або неправомірної бездіяльності державних органів України та їх посадових осіб; внести зміни та доповнення до Декрету Кабінету Міністрів України «Про режим іноземного інвестування» щодо спрощення реєстраційної процедури, пов’язаної з іноземними інвестиціями; підготувати та укласти з краї-нами — основними економічними партнерами України, а також країнами, які потенційно можуть бути джерелом залучення іно-земних інвестицій, двосторонні угоди про заохочення і взаємний захист інвестицій та угоди про запобігання подвійному оподат-куванню; прийняти закони про охорону інтелектуальної власнос-ті згідно з чинними міжнародними договорами (конвенціями) у цій сфері з метою створення умов для інвестицій, пов’язаних з високими технологіями, в Україну. У розділі шостому «Розвиток інфраструктури міжнародного бізнесу та інших передумов іноземного інвестування» зазнача-ється, що з метою створення належних умов для залучення іно-земних інвестицій необхідно суттєво вдосконалити техніку дія-льності фондових бірж, комерційних банків і страхових компаній України, сформувати розгалужену мережу інвестиційних компа-ній і фондів трастових і холдингових компаній, аудиторських і консалтингових фірм із залученням до співробітництва і консу-льтацій фахівців ООН, Світового банку, Європейського банку реконструкції і розвитку, Організації економічного співробітниц-тва і розвитку, Комісії Європейського Союзу та інших міжнарод-них організацій, а також провідних іноземних фірм. Крім того, передбачалося створити в Агентстві міжнародного співробітництва та інвестицій Державний реєстр іноземних інве-сторів та банк даних про об’єкти іноземного інвестування в Укра-їні, а також заснувати Український банк реконструкції і розвитку, на який покласти функції пільгового кредитування, і Національну страхову компанію України зі страхування ризиків. У цьому розділі вказується також на потребу створити автоматизовану інформа-ційну систему, яка б забезпечила оперативний пошук партнерів у сфері іноземного інвестування, а також належний режим консу-льтаційного обслуговування з питань права, фінансування, кре-дитування, страхування, техніко-економічної експертизи інвес-тиційних проектів та вирішити інші питання. Розділ сьомий «Роль регіонів України в заохоченні іноземних інвестицій» визначає, що Рада Міністрів Республіки Крим, обла-сні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації можуть розробляти і схвалювати власні програми заохочення іноземних інвестицій, з урахуванням специфіки економіки пев-них регіонів. Зазначені регіональні програми реалізуються за ра-хунок пільг, що даються в межах відповідних місцевих податків і зборів, а також коштів бюджетів відповідних регіонів. Такий короткий зміст розділів Державної програми заохочен-ня іноземних інвестицій в Україні, який і визначає її сутність.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Сутність Державної програми заохочення іноземних інвестицій в Україні» з дисципліни «Міжнародне економічне право»