ДИПЛОМНІ КУРСОВІ РЕФЕРАТИ


ИЦ OSVITA-PLAZA

Реферати статті публікації

Пошук по сайту

 

Пошук по сайту

Головна » Реферати та статті » Товарознавство » Товарна іноваційна політика

Якість управління матеріально-технічними ресурсами
З огляду на особливості функціонування підприємств за умов перехідної економіки суттєве значення мають вимоги систем якості до матеріально-технічного постачання. Матеріали, деталі та вузли, що їх купує підприємство, стають частиною готової продукції і безпосередньо впливають на її якість. Виробник несе відповідальність за високі параметри кінцевої продукції в цілому незалежно від якості придбаних ним ресурсів. Отже, він повинен подбати про те, щоб якість матеріально-технічних ресурсів, що їх придбано для виробництва, відповідала б вимогам стандартів, ТУ та іншої нормативно-технічної документації.
Згідно із вказівками міжнародних стандартів це досягається:
1) вибором кваліфікованих постачальників;
2) точною регламентацією порядку розв’язання суперечок щодо якості продукції;
3) здійсненням вхідного контролю та реєстрацією даних сто-совно якості придбаних матеріально-технічних ресурсів;
4) правильним укладанням договору, контракту чи інших угод.
За укладання договору купівлі-продажу ресурсів у ньому до-цільно передбачати чітко визначені зобов’язання постачальника із забезпечення якості. Ці зобов’язання можна формулювати в та-ких альтернативних формах:
1) проведення суцільного або вибіркового технічного контро-лю та випробувань продукції;
2) подання за поставок ресурсів даних стосовно результатів контролю та випробувань цих ресурсів (інших вірогідних свід-чень щодо їхньої якості);
3) здійснення власного вхідного контролю і відбраковування в процесі виробництва.
Проте перевірка не звільняє постачальника від відповідально-сті за продаж неякісних ресурсів і не виключає можливості від-мови покупця від угоди на будь-якому етапі використання цих ресурсів. Ця вимога, по суті, узаконює незаперечну та безстроко-ву відповідальність постачальника за якість, а також право спо-живача повертати дефектну продукцію.
Виходячи з цього, головною метою замовника і постачальників можна вважати встановлення між собою таких відно-син, які забезпечать випуск високоякісної продукції з мініма-льною необхідністю вхідного контролю та коригувальних дій у процесі виробництва. Працюючи з майбутніми постачаль-никами, замовник виконує такі завдання:
1. Визначає вимоги до матеріалів і комплектувальних виробів (деталей, вузлів, компонентів), що їх треба буде придбати, а та-кож вимоги до чинних у постачальників систем якості.
2. Оцінює можливості потенційних постачальників на відповідність вимогам системи якості власного підприємства.
3. Вибирає і затверджує постачальників.
4. Разом з постачальником планує рівень якості виробів і ком-понентів, що будуть придбані.
5. Співпрацює з постачальником для розв’язання проблем якості, що виникатимуть у процесі виконання контракту.
6. Отримує підтвердження відповідності продукції встановле-ним вимогам.
7. Формує та поповнює банк даних про постачальників, оці-нює рівень якості виконання взятих ними зобов’язань.
Докладність виконання цих завдань залежить від складності й новизни предметів матеріально-технічного постачання, обся-гів поставок, кількості постачальників, повторюваності замов-лень, а також від необхідності спеціального обслуговування тих чи тих поставок. Стосовно рівня технічної складності та досконалості предмети закупівлі можна розподілити на три ве-ликі групи:
1) стандартизовані матеріали та обладнання, що відповідають вимогам промислових технічних умов (резистори, кріплення, прості хімікалії) і від постачальника яких не вимагають створен-ня спеціальних програм якості;
2) складні частини й компоненти (механічні та електромехані-чні вузли, інтегральні мікросхеми, хімікалії спеціального призна-чення), відповідальність за проектування яких замовник поділяє з постачальником, зобов’язаним розробити і запровадити відповід-ну систему якості;
3) допоміжні матеріали і компоненти, на які наявні технічні вимоги та технічні умови, але постачальник повинен принаймні частково здійснювати програмне забезпечення якості.
Складнощі якісного матеріального забезпечення, що постають у процесі закупівлі необхідних ресурсів, розв’язуються відповід-ним рівнем обґрунтування рішень. Орієнтовний перелік відпові-дних робіт та рівень зусиль (середній — С; високий — В) наве-дено в табл. 15.
Таблиця 15
СКЛАД РОБІТ ІЗ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЯКОСТІ
МАТЕРІАЛЬНО-ТЕХНІЧНОГО ПОСТАЧАННЯ
Види робіт Предмети матеріально-технічного постачання
Стандартизовані
матеріали
й обладнання Допоміжні
компоненти Складні
складові
Визначення вимог — С В
Оцінювання постачальників — С В
Вибір постачальників — В В
Спільне планування — С В
Співробітництво під час вико-нання умов контракту — С В
Підтвердження відповідності С В В
Атестація постачальника В В В
Удосконалення якості С В В
Визначення рейтингу постача-льників С В В
За умов розвинутої ринкової економіки багато підприємств є частково або повністю інтегрованими, тобто їхні підрозділи є стосовно один одного замовниками і постачальниками. У таких випадках зовнішні джерела постачання використовують як дода-ток до внутрішніх. Явними перевагами внутрішнього постачання є спрощення взаємодії між працівниками і можливе збільшення фінансового зиску, але і в цьому разі треба розв’язати питання про загальну відповідальність за якість матеріально-технічного постачання. Досвід підприємств України, які повністю запрова-дили системи управління якістю, свідчить, що політику стосовно рівня матеріального забезпечення та супроводження доцільно здійснювати відділам управління якістю і матеріально-технічного постачання спільно. Розподіл обов’язків між цими підрозділами залежатиме від потужності підприємства, рівня кваліфікації пер-соналу, нагромадженого досвіду й виду матеріальних ресурсів. Так, за закупівлі складних компонентів потрібно обов’язково оцінювати можливості потенційних постачальників. За результа-тами такого оцінювання готуються пропозиції щодо їх вибору. Критеріями оцінок можуть бути: інженерно-технічний потенціал підприємства-постачальника, його спроможність забезпечити якість предметів постачання, ціни на матеріальні ресурси, точність до-тримання графіка поставок, фінансова стабільність. Збираючи інформацію стосовно потенційних постачальників, замовник бере до уваги імідж фірми, її фінансовий стан, вивчає власний банк даних про неї. Придатність постачальників за окремими показни-ками оцінюється в балах (інколи цю роботу доручають незалеж-ним організаціям).
Остаточний вибір постачальника базується не тільки на оці-нюванні особливостей його виробництва, а й на врахуванні всіх закупівельних витрат (ціна продукції, що купується, додаткові витрати внаслідок можливого браку, відмовлень тощо).
Згідно з вимогами міжнародних стандартів IСO 9000 постача-льник також повинен визначити, задокументувати і підтримувати в робочому стані процедури, які забезпечують вантажно-розвантажувальні роботи, зберігання, пакування та поставку про-дукції. Ці вимоги зазначаються в нормативно-технічній докумен-тації окремо для кожного виду продукції. Вони мають бути спря-мовані на створення умов для максимально можливого забезпечення та збереження рівня якості. Для цього постачальник повинен мати надійні склади або приміщення для зберігання про-дукції. Окремо регламентується порядок приймання продукції в складських приміщеннях та її відвантаження.
Важливою вимогою міжнародних стандартів до якості матері-ально-технічного забезпечення є необхідність ідентифікації та простежування пересування продукції. Ідентифікація передбачає маркування та етикетування сировини, матеріалів, комплектуваль-них виробів, готової продукції, а також технічної та технологічної документації на них. З її допомогою можна простежити викорис-тання та місцезнаходження кожного маркованого об’єкта з метою виявлення можливих причин браку або дефектів у виробничих і технологічних процесах. У сукупності ці дії дають дані для оціню-вання якості придбаної продукції та надійності постачальників.
Діяльність із забезпечення якості постачання нормується у відповідному процедурному документі, котрий є складовою час-тиною документації системи якості в замовника. Отже, системне управління якістю має обов’язково включати реєстрацію та ана-ліз даних щодо властивостей покупної продукції і оцінювання постачальників. Функціонування системи можливе лише за своє-часного, повного і збалансованого забезпечення виробництва всіма необхідними ресурсами. Крім цього, необхідний систематич-ний контроль та управління ресурсами з метою їх постійного поліпшування.
Таким чином, для оцінювання і контролю продукції, що заку-повується, необхідно виходити з таких засадничих принципів:
• своєчасне, ефективне і точне встановлення потреб підприємст-ва і технічних характеристик продуктів, що закуповуватимуться;
• оцінювання вартості продукту, з урахуванням його показни-ків, ціни і витрат на доставку;
• оцінювання якості спеціальних процесів у постачальника;
• можливість гарантійної заміни закуплених продуктів, що не відповідають вимогам;
• наявність належного маркування і даних щодо пересування продуктів;
• якість зберігання продуктів;
• наявність належної документації, у тому числі реєстрацій-них даних і протоколів обстежень чи випробувань;
• наявність контролю за відхиленнями продуктів від вимог;
• вільний доступ на підприємство постачальника;
• дані про колишні поставки, монтаж і застосування продукту;
• наявність постійного вдосконалення виробничого процесу в постачальника, а отже, зменшення ризиків у зв’язку із закупле-ним продуктом.
Постійне вдосконалення системи менеджменту якості неможли-ве без зворотного зв’язку для постійного аналізу рівня задоволення потреб споживачів якістю продукції. З цією метою створюється від-повідна організаційна структура та документація системи.
Організаційна структура системи — це розподіл прав, обов’язків і функцій загального керівництва забезпеченням якості, упра-влінням нею та її поліпшенням. Вона формується в межах органі-заційної структури управління підприємством. Загальне управління якістю повинно здійснювати вище керівництво під-приємства. Міжнародні стандарти зобов’язують документально зафіксувати відповідальність за ті види та результати діяльності, котрі прямо або опосередковано впливають на якість. Такими до-кументами можуть бути посадові інструкції і положення про під-розділи; документи, що встановлюють порядок виконання функ-цій та робіт стосовно якості. Документація забезпечує єдине розуміння політики та завдань щодо якості і процедур з її забезпе-чення, управління нею та її поліпшення. Вона дає змогу розподіли-ти належну відповідальність, права і обов’язки, установити поря-док взаємодії підрозділів та виконавців з цього питання. Завдяки документації закріплюються наявні традиції, концентрується пере-довий досвід із забезпечення якості, управління нею та її поліпшен-ня.
Документом, який засвідчує відповідність системи управління якістю вимогам міжнародних стандартів, є сертифікат, що вида-ється після спеціального аудиту (від англ. — перевірка). Аудит — це методичний, незалежний та документований процес одержання доказів і об’єктивного їх оцінювання для визначення міри дотри-мання погоджених критеріїв. Щоб пройти сертифікацію на відпо-відність вимогам стандартів ІСО 9000, спеціальна фірма-реєстратор здійснює інспекцію підприємства, перевіряючи якість і наявність усіх процесів, передбачених стандартами. Відповідно до вимог стандартів ІСО 9000 усі елементи і процеси системи потре-бують регулярної перевірки й оцінювання. Іншими словами, по-трібно здійснювати постійний нагляд за системами якості, через її контролювання, аналіз та оцінювання об’єктивних наслідків фун-кціонування системи та її елементів. Найпершими об’єктивними свідченнями дії системи є фактична наявність планів з підвищення якості, процедур, робочих інструкцій, контрактної документації, журналів реєстрації даних, результатів контролю та випробувань.
Кваліфікаційні вимоги до аудиторів та їх повноваження рег-ламентуються нормативними документами ІСО 9000. Кваліфіка-ція аудитора — це поєднання взаємозв’язаних особистих якостей, освіти, досвіду роботи тощо. Інакше кажучи, це ті аспекти ком-петентності, наявність котрих є обов’язковою для призначення будь-кого аудитором. Після реєстрації незалежні аудитори по-винні постійно (кожні півроку) відвідувати підприємство і пе-ресвідчуватися у дотриманні компанією принципів стандартів ІСО 9000. В іншому разі раніше виданий сертифікат може бути визнаний недійсним.

Ви переглядаєте статтю (реферат): «Якість управління матеріально-технічними ресурсами» з дисципліни «Товарна іноваційна політика»

Заказать диплом курсовую реферат
Реферати та публікації на інші теми: ОСНОВНІ ПРИНЦИПИ ТА ЕТАПИ ТВОРЧОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ЗІ СТВОРЕННЯ НОВОГО ...
Методи та джерела збільшення статутного капіталу АТ
ВИВЧЕННЯ НАЯВНОЇ САНАЦІЙНОЇ КОНЦЕПЦІЇ ТА ЗБІР НЕОБХІДНОЇ ІНФОРМАЦ...
Склад кредитного портфеля
ХАРАКТЕРИСТИКА ОСНОВНИХ ВИДІВ КРЕДИТУ


Категорія: Товарна іноваційна політика | Додав: koljan (24.02.2011)
Переглядів: 2086 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]

Онлайн замовлення

Заказать диплом курсовую реферат

Інші проекти




Діяльність здійснюється на основі свідоцтва про держреєстрацію ФОП