Головна » Бібліотека - Мовознавство - Збірник вправ з порівняльної граматики англійської та української мов
4. Жоден студент не знає правильної відповіді. 5. Мало ліхтарів освітлює вулицю вночі. 6. За період відпустки зібралась низка пи тань негайного вирішення. 7. Більшість африканських країн потер пає від голоду. 8. Більшість країни було затоплено повінню. 9. Пере каз потребує менше творчості, ніж твір. 10. У нього зовсім мало фа хових знань, що недостатньо для вступу на юридичний факультет. 11. У холодильнику недостатньо яєць, щоб приготувати омлет для сім'ї. 12. Залишились якісь цукерки? — Ні, жодної. 13. Були якісь представники з нашого університету? — Ні, нікого. 14. Усі пропозиції було відхилено. 15. Все із запропонованого було розкритиковано. 16. Багато залежить від рівня освіченості людини. 17. Ще не все відо мо про давні письмена. 18. Силу силенну народу було взято у полон. 19. У цьому середовищі ніякі докази не беруться до уваги. 20. Кожен прибулий проходить митний огляд. 21. У господарстві знадобиться усякий інструмент. 22. Потрібно мужньо зносити всякі обставини життя. 23. Перша ліпша думка варта більше його вишуканих порад. 74. From the text that follows write out the nouns and state their semantic and grammatical characteristics. Which features of gram mar and semantics are their English counterparts void of? Translate 38 the text into English making correct use of the syntagmatic properties of the English equivalents of the Ukrainian nouns. Замфір ходить поміж кущами, де тичку очеретяну поправить, де зайвий лист оскубе, де лозину підв'яже. Правда, сьогодні неділя, не слід би робити, ну та коло винограду не гріх, бо то хліб святий, то дар Божий... Ох, праця! Скільки то праці та клопоту взяв оцей клаптик землі! І згадується Замфірові, як він восени мусить зібрати тички, підчи стити лозу, закопати її в землю. Високо злітає здоровенна сапа, а на місці кущів виростають могилки. Спить зимою виноградна лоза, а на весну треба визволити її, на світ вивести з під землі, обчистити, на тички підняти... А почнуть кущі бур'яном заростати — знов сапа в ро боті, знов мозолі на руках. І то не раз, не двічі... Виноград любить, щоб коло нього ходити. І ходиться коло нього, як коло рідної дити ни, і годиться йому, зате ж і звикається до нього, як до близької істо ти, з життям котрої зв'язано власне життя, хліб, достаток. І такою до рогою стає тобі оця гнучка рослинка, що вміє віддячити за важку працю, за тверді мозолі... А пора збирання винограду? — Ну це вже легка, празникова робо та. Ціла родина бере уділ в тій праці. Любо тоді глянути на стиглу, прозору ягоду, що ледве стримує солодкий сік у тонкій шкурці. До рослі з піснями стинають стиглі кетяги в коновки та носять до боч ки, а весела, замурзана солодким соком дітвора нишпорить по під кущами, вишукує непомічені грона (за М. Коцюбинським). 39 THE ADJECTIVE SEMANTIC CLASSIFICATION AND MORPHOLOGICAL COMPOSITION 1. Suggest examples to illustrate the realization of the objective adjectival category of qualitativeness and relativeness in English and Ukrainian. The Adjectival Feature descriptive quality (eg. sunny) opinion (eg. absurd) size (eg. tiny) taste (eg. sour) age (eg. ancient) temperature ( eg. chilly) shape (eg. triangular) colour (eg. crimson) origin / place (eg. Swiss) material (eg. plastic) time (eg. monthly) possessivity (eg. Shakespearian) activity (eg. preparatory) purpose (eg. riding) intensity (eg. complete) English Ukrainian 2. The following are the adjective building suffixes in English. Suggest examples to each: able/ ible, , al/ ial, ary/ ory, an/ ian, ant/ ent, ern, ful, ic/ ical, ish, ive, less, ous, ow, ward, y, en, id, ly, ed, ing, ish. 3. Make up derivative adjectives from the base words on the right. Inset them into the gaps in the text. 40 It's 1_____ to drive under the age of sev enteen in Britain, but a 2______ boy man aged to pass his driving test on the day of his seventeenth birthday. Most people would consider this 3_______ because you need a lot of lessons to pass the test. David Livesey arranged to have an 4_________ lesson beginning at dawn on his birthday. At first he was very 5_______ and 6_______ but he had a 7_______ teacher and his driving improved amazingly during the day. By four in the afternoon, still feeling 8_______, he was ready to take his test and he passed first time! He was almost 9_____ after the test, and he drove home very slowly in the 10_________ light of the 11___________ sun. David's 12 ________driving attracted the attention of two 13_____ policemen, but they broke into smiles and congratulated him warmly when he showed them his 14_______certificate and told them his 15______ story. 1 2 law seventeen years old 3 credo eight hours care 6 hesitate wonder energy 4 5 7 8 shock red 11 set 12 experience 13 order 9 10 14 15 drive drama 4. The below given are the adjective building suffixes in Ukrainian. Suggest examples to each: н , езн , ськ / зьк , цьк , ан / ян , ов / ев , льн , ч , ач / яч , ущ / ющ , уват , еньк , есеньк , ів / ев(а), ин, ин(а), їн / їн(а), ськ / цьк . 5. The following are the nouns of vices and virtues. Write in the derivative adjectives opposite each. Give Ukrainian equivalents of the positive and negative qualities. Vices aggression ____________ pride ________________ obstinacy_____________ Virtues sincerity _________________ reliability_________________ generosity_________________ 41 meanness____________ greed _______________ jealousy _____________ deceit _______________ hypocrisy ____________ laziness _____________ snobbism ____________ impudence___________ vanity ______________ self conceitedness ______ dishonesty ___________ warm heartedness __________ benevolence _______________ faithfulness _______________ responsibility ______________ obedience ________________ meekness _________________ common sense _____________ timidness _________________ loyalty ___________________ cheerfulness _______________ sociability ________________ 6. Refer the below listed adjectives to one of the groups: simple, derivative, compound. Blind, shortsighted, usual, breathtaking, irresponsible, historian, undercooked, healthy, loud, worn, ridiculous, hard, soft, lifeless, hourly, circular, hesitant, narrative, clockwise, affectionate, energetic, sensory, attractive, changeable, new, high, low, old, feverish, warlike, picturesque, equal, fresh, long legged, ragged, missionary, mouthful, alarming, down hearted, cute. 7. In the following text define which adjectives are simple, deriva tive, compound. State their word building means. Translate the text into English. Надворі весна вповні. Куди не глянь — скрізь розпустилося, роз вернулося, зацвіло пишним цвітом: ясне сонце, тепле й приязне, ще не вспіло наложити палаючих слідів на землю... Поле — що безкрає море; скільки зглянеш — розіслала зеленавий килим, аж сміється в очах. Над ним синім шатром розіп'ялось небо — ні пля мочки, ні хмарочки, чисте, прозоре, безоднє — погляд так і тоне... З неба, як розтоплене золото, ллється на землю блискучий світ сон ця; на ланах грає сонячна хвиля; під хвилею спіє хліборобська до ля... Легенький вітерець подихає з теплого краю ... освіжає кожну билинку. І ведуть вони між собою тиху, таємну розмову (Панас Мирний). 8. Change the bracketed Ukrainian nouns into possessive adjec tives. Give English equivalents of the Ukrainian word combinations. 42 Comment on the means of rendering possessivity/ relativity in English. (Різдво) день; (Дмитро) день; (коваль) дім; (товариш) книга; (гай) тиша; (поле) квітка; (життя) кредо; (орел) дзьоб; (качка) зойк; (вовк) хвіст; (брат) велосипед; (свекор) хата; (Ольга) наука; (сусід) півень; (лев) паща; (невістка) придане; (сестра) поле; (господар) обійстя; (ворона) крило; (бджоли) рій; (учитель) слово; (яблуня) цвіт; (вдова) туга; (луг) пахощі; (лебідь) пух. 9. Group the Ukrainian nouns into qualitative, relative, posses sive. Give English equivalents of the Ukrainian word combina tions. Огрядна молодиця; золотий браслет; золоте правило; риб'ячий жир; лисячі нори; лисяче манто; учорашній день; перелітний птах; бурштиновий відтінок; старанний учень; київський майдан; щирий усміх; дотепний жарт; кволий стан; кам'яний поділ; пожовкле листя; чорна рілля; заячий хвіст; солов'їне гніздо; солов'їний голос; дже рельна вода; віконна рама; глибока осінь; мамині руки; братів маєток; козине молоко; Михайлів двір; досвідчений фахівець; слизький узвіз; байдуже ставлення; повсякденні турботи; давній спогад; без країй степ; тутешній столяр; придорожня криниця; природний інстинкт. 10. Write out the adjectives from the text. State their semantics and morphological composition. Translate the Ukrainian adjectives into English. Раз над Києвом стояла чудова весняна ніч ... Повний місяць ди вився в синій, гладенький, як дзеркало Дніпро. Небо було ясне і синє. На заході, над чорною смугою лісу і гір небо блищало дуже пізнім і рум'яним вечором. Було ясно, як у день. На Братській церкві можна було читати золоті написи на стінах. Повітря було тихе, за пашне. Здається, не тіло, а сама душа ним дихала. На серці ставало легко, на душі — спокійно. Розум засипав перед великою красою природи, зате прокидалась фантазія навіть у черствій, твердій душі. Співуча душа виливалась солов'їною піснею, поетична душа марила тисячею пишних картин. Вся природа з небом і землею, з водою, квітками, лісами й горами здавалась однією піснею, однією гар монією (Н. Лев.). 43 11. Study the patterns of adjectival compounding. Arrange the sug gested adjectives according to the patterns. Give Ukrainian examples to the patterns that allowit. 1. a noun + an adjective________ 2. an adjective + an adjective_____ 3. an adverb + a participle_______ 4. a noun + a verbal____________ 5. a pronoun + a verbal _________ 6. an adjective + a noun_________ 7. an adverb + a noun __________ 8. an adjective + a participle_____ 9. a noun + a noun ____________ 10. a numeral + a noun _________ candle lit; horse drawn; self employed; tree lined; long playing; time consuming; cross eyed; flat chested; hard heart ed; open minded; quick witted; slow footed; waterproof; first rate; six foot; well educated; second hand; three hour; class conscious; tax free; fire resist ant; tight lipped; vacuum sealed; poorly informed; well done; badly built; deaf mute; newly repaired; much praised; heart breaking; man made; long legged; fair haired; hard boiled; good looking; frost bit ten; middle aged; handicapped; all national; many sided; arch bischopic; ice cold 12. Write the following Ukrainian adjectives omitting the slash. Divide them into the group of one word spelling and the group of hyphenated spelling. Devise nominal word combinations with them. Translate them into English. Яскраво/ зелений; сріблясто/ білий; південно/ західний; м'ясо/ молочний; ліво/ бережний; біло/ корий; воле/ любний; давно/ мину лий; тихо/ сяйний; вічно/ зелений; п'яти/ денний; залізо/ бетонний; прозоро/ блакитний; жовто/ головий; кругло/ видий; червоно/ гаря чий; східно/ слов'янський; сто/ метровий; кисло/ солодкий; добро/ чинний; холодно/ кровний; осінньо/ зимовий; загально/ європейсь кий; сніжно/ білий; сорока/ денний; далеко/ сяжний; високо/ шано ваний; північно/ східний. 44 13. Combine each of the words with the base word of color to get compound color adjectives. Translate them into Ukrainian. RED, BLACK, BLUE, GREY, GREEN, WHITE, PINK, BROWN. Blood, bottle, acid, dove, electric, ice, flesh, iron, jet, lime, nut, off, pea, pearl, royal, shocking, sky, snow, navy. 14. Translate the underlined word combinations into English. Море розкинулось навкруги у своїй ранковій красі: оповите ніжно блакитним прозорим серпанком, воно здавалось посипаним дрібними срібними порошинками, які щомить спалахували і згасали на ньому. І таке ж ніжно блакитне небо стояло над ним в ледь прозо рих хмаринках, що мінилися найніжнішими відтінками перлів. Ве ликі сірі чайки кружилися над водою, змахували своїми різко вигну тими сірими крилами, сліпучо білими зісподу, з одним чорним пе ром на самому лезі крила. А за кормою, в золотому озері сонячних іскор, ішли білокрилими птахами баркаси рибалок (Тулуб.). ADJECTIVAL COMBINABILITY 15. Arrange the given adjectives into a) the group of attributive usage b) the group of predicative usage afraid, remedial, alone, subterranean, apart, phonetic, supplemen tary, underlying, asleep, judicial, nationwide, content, aware, scant, chequered, fleeting, due, glad, ill, atomic, likely, woolen, searing, alive, ready, safe, aloof, sorry, sure, unable, unlikely, knotty, thankless, well, adoring, choked, commanding, fateful, ramshackle, paltry, aflame, unenviable, bridal, cubic, eventual, forensic, investigative, occasional, flagrant, belated, countless, lone, outdoor, preconceived, digital, adrift b) Fill the gaps with the appropriate adjective from the box. 1. I refuse to play the par of the ______ wife. 2. There are still many problems to be resolved, but we remain optimistic about the _______ agreement. 3. Telling the story was a _______ breach of trust. 45 4. Although many of his friends were politicians, he kept _______ from politics. 5. The quality of the sound from a ______ audio tape is truly excellent. 6. He was a _____ voice arguing against a reduction in resources. 7. Two days later he had crashed my car he made a _______ apology. 8. It's pretty ______ they'll turn up now. 9. A _______ appearance is one that seems to have authority and therefore demands your attention. 10. I hate washing ____ clothes — they take so much time to dry. 11. He makes ______ appearances for the local football team. 12. The report stated that cigarette smoking was a health hazard of sufficient importance to warrant appropriate _____ action. 13. Something seems to have gone ______ in our calculations. 14. We had to reorganize this _________ system. 15. The company plans to go _____ very shortly, with new branches in every major city. 16. Dickens' book “Bleak House” is about the failings of the English _____ system. 17. I've been _____ of a strange presence in the flat ever since he died. 18. She's a writer who really knows how to make her characters come _____. 19. It was autumn and the trees were _____ with color. 20. Her latest novel is a _____ tale of love and hate. 16. Transform the following word combinations into sentences using the corresponding stative as in the example: the sleeping children ======= The children are/ were asleep. The floating vessel, the frightened neighbor, the burning buildings, a live lobster, my waking hours, all living things, a shameful act of his, a lonely woman, a slightly open door, two similar skyscrapers. 17. Rewrite the sentences using substantivised adjectives. 1. Rich people should pay more taxes than poor people. 2. What hope can the government give to the unemployed people? 3. Will this new invention really help deaf people? 4. Old people usually have to live on a fixed income. 5. After the crash the injured people were rushed to hospi tal. 6. This is a memorial to dead people. 7. We have interesting study courses for elderly people. 8. Healthy people never think about getting ill. 46 9. It's a nurse's job to look after sick people. 10. Blind people should have the same opportunities as the sighted people. 18. Rewrite the sentences using ed or ing adjectives instead of the relative clauses as in the model: They live in a lovely house that overlooks the river Thames == They live in a lovely house overlooking the river Thames. 1. Can you see the woman who's dressed in red and sitting in the cor ner? 2. People who live in blocks of flats often complain of loneliness. 3. Letters that are posted before 5 p.m. should arrive next day. 4. The train that is standing on platform 5 is for Manchester. 5. Firemen have rescued passengers who were trapped in the accident. 6. It took work men days to clear up the litter that was dropped by the crowds. 7. The island of Malta which is situated south of Sicily gained its independence in 1964. 8. The Inuit whom we commonly call “Eskimos” are an ancient people. 9. Greenland is the largest island in the world, which measures 2,670 km from north to south. 10. People who seek adventures meet all kinds of danger. 11. The map showed the place where the treasure was buried. 12. There are white coral sands which are fringed by coconut palms. 19. Complete the gaps with ed or ing. Translate the word combi nations into Ukrainian. Scream___ children, a satisfy___ customer, a disgust___ meal, a con fus____ situation, a cake load___ with calories, a house in an expos_____ position, a conceit____ person, a frighten____ film, an exhaust____ walk, disappoint____ exam results, a bor ____ exercise, a tir____ journey, an unexpect____ surprise, disturb____ news, a thrill____ story, a relax ____ holiday, a block ___ nose, a disappoint ____ customer, well behav___ children, a promis ____ start. 20. Use one and the same verbal stem in the gaps of the pairs of sen tences to form the ed or ing adjective. 1. Books ______ out of the library must be returned within three weeks. People ____ books out which haven't been stamped will be banned. 2. The film, ______ by Stephen Spielberg, is expected to be a great hit. Power stations _______ enough energy to supply several towns are soon to be built on the south coast. 47 3. Crops _______ under glass mature more quickly than those in the open. Farmers _______ such crops can therefore catch the early mar kets. 4. I stared at the canvas for ages, _______ the artist's skill and eye for detail. Swiss watches, _______ for their elegance and precision, are sold throughout the world. 5. The escaped prisoner, ________ hiding in the barn, was today taken back to prison. Many old people, _________ that their savings have been eaten into by inflation, are having difficulty in making ends meet. 6. I fell on the ice, _______ my arm. Three people, _______ when their car crashed on the M, were taken to hospital. 7. Whales, ________ for their valuable oil and meat, are in grave dan ger of extinction. Thousands of people went shopping in the sales today, ________ for a bargain. 8. People _________ to work on the A 267 from Stafford to Blabby should beware of roadworks just outside Beaton where there are hold ups. The first train, ___________ by steam, was called Stephenson's Rocket. 9. There was a robbery at the Simpson's jeweler's today. Police are looking for a man _______ going into the shop just before the robbery took place. You can pay the bill, _______ that you are the one with all the money. 10. We took a short cut, _______ three hours on our journey time. A baby ______ from drowning by a quick thinking teenager is making good progress, and will be allowed home soon. 21. Arrange the following word combinations into two groups: of purely adjectival nature; of participial nature. Translate them into English. Do they show allomorphic or isomorphic features when con trasted? Пекучий погляд; солоне м'ясо; солені кавуни; колюча зброя; колю ча стерня; писаний красень; написаний диктант; квітучий край; квітуючий степ; співучий народ; співаючий телефонний дзвінок; пе редплатне видання; передплачений журнал; незлічений товар; незліченні скарги; замкнута кімната; замкнуте коло; здійсненна мрія; здійснена мрія; неоцінена площа нерухомості; неоціненна допомога; непримиренні сторони; примирені сторони; неприбрана ділянка; не перевірені відомості; натомлена земля. 48 22. Translate into English focusing on the ways of rendering modi fiers of the nouns. Прямо над хатою пролітають лебеді. Вони летять нижче роз топтаних, обвислих хмар і струшують на землю бентежні звуки далеких дзвонів. Я стаю ніби меншим, а навколо міниться, біль шає, росте увесь світ: і загачене білими хмарами небо, і одноногі скрипучі журавлі, і полатані зеленим мохом стріхи, і блакитна діброва під селом, і почорніла земля, що пробилася з під снігу (М. Стельмах). 23. Use the participial or substantivised adjectives instead of the words in brackets. A just society is a human ideal. We would all like to live in a place where (rich) are not too rich and (poor) are not too poor; where no one would be (shock) or (embarrass) at the way (old) are cared for. (blind) would have as much opportunity as (sighted). (deaf) would be able to develop their skills. (unemployed) wouldn't depend on their state, because no one would be unemployed. (healthy) would take care of (sick). The most innocent people in society, (young), would be protect ed. In this happy place no one would be (depress) or (distress). Unfortunately, in the real world, life can be both (depress) and (distress). So let's be thankful for a sense of humor. I recently saw a notice in an undertaker's window and I wasn't sure whether it was addressed to (liv ing) or (dead). It said: “Once you've tried one of our funerals, you'll never want to try another.” 24. State the function of the adjectives in the given word combina tions (pre posed/ post posed modification). Translate the word com binations into Ukrainian. A chivalrous gentleman; the person responsible for his death; hunting dog; the president elect; a fast diminishing degree of personal freedom; attorney general; dwindling herds of humpback whales; the number of teachers available; the required changes; heir apparent; time immemori al; body politic; Lords Spiritual (Temporal); a booming business; the pro portion of the population affected; a life of increasing labour and decreas ing leisure; the standard required; a warm welcoming smile; six feet tall; rapid technological advance, twenty five years old, the ideas coming from the individuals concerned; of the 18 people present; the proposals sug gested; an amiable amusing fellow. 49 25. In the following text state the nouns modified by the underlined words. Characterize the morphological properties, syntagmatic and syntactic functions of the noun modifying words. Translate the text into English. Comment on the allomorphic and isomorphic features of the adjectives in the contrasted languages. З рідною мовою пов'язані найдорожчі спогади про перше слово, почуте в колисці з материних уст, затишок батьківської хати, весе лий гомін дитячого товариства й тихий шелест листя старої верби... Є мови більше і менше розвинені, є мови, що своїм чарівним зву чанням здобули світову славу, та наймиліша й найдорожча для люди ни її рідна мова. Бо рідна мова не тільки зберігає світлі спогади з жит тя людини й зв'язує її з сучасниками, — у рідній мові чується голос предків, у ній відлунюють перегорнені сторінки історії свого народу. Мова кожного народу не становить якоїсь відмежованої від сусідів, застиглої на віки вічної форми. Кожна мова має свій шлях розвитку, на якому позначились істо ричні події, пережиті її народом, географічні умови, серед яких живе цей народ, кліматичні особливості його території (Б. Антоненко Да видович). 26. Refer the following adjectives to one or two of the indicated groups. adj. + for adj. + of adj. + with adj. + to adj .+ about Ashamed, late, disappointed, eager, excited, fond, nervous, afraid, wor ried, pleased, full, happy, satisfied, different, tired, famous, bored, fed up, nice, helpful, generous, mean, brave, honest, intelligent, sensible, respon sible, careless, stupid, rude, polite, wrong, convenient, willing, anxious, impatient, advisable, awful, safe, ready, dangerous, terrible, essential, responsible, angry, annoyed, sorry, fit, capable, typical, similar, aware. Fill the gaps with the appropriate adjective and the preposition. Everything was strange here at first because this new job is ________ any I've had before. But I've got _____ it now, and I 'm enjoying it. I'm mainly _______ controlling the costs of the project. The work is quite hard, and I feel _____ a holiday. The company expect people to do over time, which I wasn't ______ before I arrived. They hadn't told me at the interview. I've got a nice flat, which is very______ the one I had in London. The only difference is that my flat here is ______ horrible old 50 furniture. I live right by the harbor. I get woken very early by the noise of the boats, so I'm never ____ work. This area is ______ its sea food, and there are several good fish restaurants. 27. Put in the correct preposition into each gap. 1. Are you afraid ___ the dark? 2. She was angry ___me ___ not telling her the news. 3. Canterbury is famous ___ its cathedrals. 4. Bill is jealous ___ me because I'm cleverer than him. 5. I'm very proud ___ my two daughters. 6. I'm disappointed ___ you. I thought I could trust you. 7. You are very different ___ your brother. I thought you'd be similar ___ each other. 8. Are you excited ____ going on holiday? 9. Visitors to Britain aren't used ___ driving on the left. 10. Visitors to hot countries are to be aware ___ the risk of malaria. 11. You should be ashamed ___ what you did. 12. I'm most grateful ___ all your help. 13. Who is responsible ___ this mess? 14. My son is crazy ___ a pop group called Hanson. 15. What's wrong ___ you? You don't look well. 28. Translate the Ukrainian word combinations into English using the prompt adjectives and the required form of the grammatical gov ernment (prepositional/ prepositionless). accustomed, susceptible, aware, characteristic, representative, filled, fraught, descendant, inherent, unhampered, answerable, dependent, inclined, stricken, burdened, lacking, rooted, incompatible, devoid, devoted, similar, allergic, apart, ready, unable, content, reminiscent, subject, consonant, contingent Глибоко укорінені забобони; якому не вистачає образності; гар монійні слова; присвячений народу; задоволений життям; що виявляє алергію на запахи; призвичаєний до умов; властивий автору; картини, що зображають сільські пейзажі; який походить з міщан; підзвітний раді директорів; той, хто живе на милостиню; що не суперечить зако ну; прив'язаний до місцевості; незрівнянна краса; подібний до анало га; за винятком окремих осіб; нездатний до наук; гарячковий; що нага 51 дує стиль Гейнсборо; залежний від обставин; схильний до пустощів та бешкетування; схильний до хвороб; вільний від упередженості; ураже ний хворобою; готовий до самопожертви; обтяжений повсякденними справами; незаселений район; здатний викликати тривогу/ наслідки; притаманний його характеру; сповнений жаху. 29. Translate the following word combinations into English using the required prepositions or none. Боятися павуків; пишатися своєю родиною; шкідливий для здо ров'я/очей; відомий архітектурною пам'яткою; бути схожим на прадіда; відповідати за власні вчинки; схвильований з приводу поїздки до Греції; бути вправним у спорті; відрізнятися від інших дітей; заздрити одногрупникам; звиклий до ранкових прогулянок; залежний від батьків; розчарований результатом екзамену; гніватися на товариша за його байдужість до політики; зосереджений на аналізі фактів; суворий з підлітками; позбавлений права голосу; упе реджене ставлення до емігрантів; стомлений чеканням новин. 30. Study the order of the adjectives before the noun. Compose as many word combinations with pre posed adjectives from the table as you can. Deter Value miner two lovely a price less their my the one dirty Shape Color Origin Mate rial leather black nine Impre teenth ssio century nist huge circu lar Swe woo dish den metal old L sha tiny ped Victo rian white washed Size Age Pur pose riding Noun boots paint ing pool bowl seat room desk swim ming salad garden utility writing Jane's pretty his char ming country cottage 52 31. Arrange the words in the rows in the proper order. Begin with I'm looking for … 1. clock radio — white — Taiwanese — cheap — bedside table 2. sports car — well maintained — second hand — with a low mileage 3. polished — beautiful — antique — dining table — mahogany — English 4. canvas — American — a pair of — grey and red — trainers — jogging 5. cottage — stone built — small — old — country 6. cotton — dress — summer — pink and white — for my holiday 7. Victorian — handmade — cupboard — valuable — teak — brown 8. expensive — shoes — leather — Italian — handmade 9. slippers — red — fir lined 10. trousers — cotton — blue — smart — walking 11. new — denim — scruffy — shirt 32. Choose adjectives from the box to characterize the below run ning nouns. Mind the order of the adjectives. thatched, rich, gripping, ivory, cocktail, plush, chess, filling, throbbing, oriental, constant, cosy, wide mouthed, modernized, leafy, miserable, bilin gual, detective, booming, priceless, quiet, cold, up to date, loud, posh, midwinter, beaming ________dictionary ________ day ________ cottage ________ story __________meal __________ set __________ grin __________carpet __________ party __________ pain __________ suburb __________ voice 33. Supply characteristics of the following nouns observing the suggested patterns. Translate your word combinations into Ukrainian and let your class mate translate them back into English. Insect (how big?, what color?) Passage (how big?, what shape?) Companies (where from?, what for?) Frame (how good?, what material?, what for?) Powder (how good?, how old?, what material?) Vase (how good?, how old?, what material?) Souvenirs (how good?, what material?) 53 Mirror (how good?, what shape?, what for?) Desk (how good?, what material?, what for?) Boat (how good?, how old?, what for?) Stamps (how many?, how good?, where from?, what for?) Chairs (how many?, what color?, what material?, what for?) 34. Divide the following words into three groups: shape, material and color. Devise word combinations with them. Circular, gold, grey, rubber, cotton, cylindrical, nylon, straight, glass, wooden, metal, scarlet, purple, oval, triangular, round, crimson, rectan gular, silver, iron, navy blue, square, maroon, turquoise. 35. Translate into English. Доводилося вам їздити пізньої весни чи раннього літа по Україні? Міряли ви її безмірні шляхи зелених та рівних шляхів, де ніщо не за бороняє вашим очам виміряти їх вздовж і вшир, і впоперек; де одні тільки високі могили нагадують вам про давнє життя людське, про бої та чвари, хижацькі заміри та криваві січі; де синє небо, побратав шись з веселою землею, розгортає над нею своє блакитне, безмірно високе, безодньо глибоке шатро; де тоне ваш погляд у безкрайому просторі, як і ваша душа — у безмірній безодні того світу та сяйва, синьої глибини та сизо прозорої далечини?.. Якщо вашим очам до водилось хоча б раз бачити все те, то не забути вам того довіку (П. Мирний). 36. Fill in the missing positions in the chart. Translate the below running text into English. Country Ukraine Denmark Greece Italy Poland Sweden Spain Belgium Brazil Mexico Adjective Danish a Greek Italian the Poles Swedish a Spaniard the Belgians Brazilian Mexican A person The nation the Ukrainians
|