Організація обліку доходів і витрат в підрядних будівельних організаціях
Методологічні засади формування у бухгалтерському обліку інформації про доходи і витрати, пов’язані з виконанням будіве-льних контрактів, та її розкриття у фінансовій звітності регламентуються Положенням (стандартом) бухгалтерського обліку 18 «Будівельні контракти», норми якого застосовуються щодо обліку доходів і витрат підрядників за будівельними контрактами. Відповідно до зазначеного Положення будівельні контракти поділяються на: — контракти з фіксованою ціною; — контракти за ціною «витрати плюс». Контракт за фіксованою ціною — договір про будівництво, який передбачає фіксовану (тверду) ціну всього обсягу робіт за будівельним контрактом або фіксовану ставку за одиницю кінце-вої продукції, що випускатиметься на об’єкті будівництва. За та-кими контрактами підрядник може визначати з достовірною точ-ністю дохід від контракту, витрати за контрактом і, отже, кінцевий фінансовий результат (прибуток чи збиток). Контракт за ціною «витрати плюс» — договір про будівницт-во, який передбачає ціну як суму фактичних витрат підрядника на виконання будівельного контракту та погодженого прибутку (у ви-гляді відсотка від витрат або фіксованої величини). За такими конт-рактами підрядник може вимірювати очікуваний прибуток, хоч су-ми доходів і витрат за контрактом можуть бути невизначеними. Оцінка доходу від будівельного контракту. Основним еле-ментом доходу від контракту є ціна, передбачена будівельним контрактом (фіксована ціна або ціна «витрати плюс»). Крім за-значеної суми, дохід від будівельного контракту включає: — суму відхилення від ціни за будівельним контрактом; — претензії за будівельним контрактом; — заохочувальні виплати за будівельним контрактом. Відхилення від ціни за будівельним контрактом відбува-ється внаслідок змін попередньо погодженого обсягу робіт, конс-труктивно-якісних характеристик і строків виконання будівель-ного контракту. Вони можуть бути ініційовані як підрядником, так і замовником. Відхилення від ціни за будівельним контрак-том включається до доходу лише в тому випадку, коли існує ймовірність одержання економічних вигод, пов’язаних з відхи-леннями та можливістю їх достовірно оцінити. Претензія за будівельним контрактом — сума майнової від-повідальності замовника чи іншої сторони, яку вимагає відшкодува-ти підрядник понад ціну контракту. Претензія може бути пред’явлена підрядником через затримки, спричинені замовником, помилки, допущені при проектуванні, що призводить до збільшення витрат, не передбачених у ціні контракту. Дохід від претензії визна-чається у тому разі, коли така претензія визнана замовником. Заохочувані виплати за будівельним контрактом — додат-кові суми, сплачувані підряднику за виконання (перевиконання) умов контракту (наприклад, дострокове та якісне виконання ро-біт тощо). Оцінка доходу протягом виконання будівельного контракту може переглядатися у разі: — погодження із замовником відхилень або претензій, які змі-нюють ціну будівельного контракту в період після його укладання; — зміни узгодженої ціни будівельного контракту з фіксова-ною ціною за наявністю умов, що передбачають її зміни. Облік витрат за будівельним контрактом. Склад витрат на виконання будівельного контракту (собівартість робіт) форму-ється відповідно до Положення (стандарту) бухгалтерського об-ліку 16 «Витрати». Витрати за будівельним контрактом включають: — витрати, безпосередньо пов’язані з виконанням даного кон-тракту; — загальновиробничі витрати. До складу витрат, безпосередньо пов’язаних з виконанням будівельного контракту, належать: — прямі матеріальні витрати; — прямі витрати на оплату праці; — інші прямі витрати (в тому числі вартість робіт, виконаних субпідрядниками). Не включаються до складу витрат за будівельним контрактом, а відображаються у складі витрат того звітного періоду, в якому вони були здійснені: — адміністративні витрати; — витрати на збут; — інші операційні витрати; — витрати на утримання (амортизація, орендна плата, охорона тощо) незадіяних будівельних машин і механізмів та інших не-оборотних активів, які не використовувалися при виконанні буді-вельного контракту. Облік витрат на виконання будівельно-монтажних робіт під-рядними організаціями ведеться на рахунку 23 «Виробництво» за субрахунками: 230 «Виконання будівельно-монтажних робіт (будівельних контрактів)». 238 «Незавершені будівельні контракти». 239 «Проміжні рахунки». Аналітичний облік по субрахунку 230 «Виконання будівель-но-монтажних робіт (будівельних контрактів)» ведеться по кож-ному об’єкту калькуляції (об’єкт будівництва або монтажу обладнання) за встановленою номенклатурою статей. Прямі матеріальні витрати (включаючи будівельні конструкції і деталі, витрачені на будівельно-монтажні роботи) — це вар-тість матеріалів, напівфабрикатів, будівельних конструкцій та ін. Матеріали списуються на витрати за їх фактичною собівартістю, яка складається з вартості придбання матеріалів і транспортно-заготівельних витрат. Матеріали для виконання будівельно-монтажних робіт відпускаються за вимогами і лімітно-забірними картками. У тих випадках, коли матеріально відповідаль-ною особою є начальник дільниці (виконавець робіт), з підзвіту якого витрачаються матеріали на виробництво, застосовується матеріальний звіт. Звіт служить підставою для списання матеріа-лів на витрати по виконанню будівельно-монтажних робіт і в бу-хгалтерському обліку відображається записом: Дебет рахунку 230 «Виконання будівельно-монтажних робіт (будівельних контактів)». Кредит рахунку 205 «Будівельні матеріали». Прямі витрати на оплату праці включають усі види основної і додаткової заробітної плати, заохочувальних і компенсаційних виплат робітників, зайнятих на будівельно-монтажних роботах, а також на доставці матеріалів від приоб’єктних складів до місця їх укладки. Підставою для нарахування заробітної плати служать на-ряди на відрядні роботи, відомості обліку виробітку, рапорти про виробіток та ін. Дані цих документів групуються за об’єктами об-ліку у розробній таблиці 2 «Розподіл заробітної плати в будівель-них організаціях», на підставі якої здійснюється запис: Дебет рахунку 230 «Виконання будівельно-монтажних робіт (будівельних контрактів)». Кредит рахунку 661 «Розрахунки за заробітною платою». Інші прямі витрати — витрати, не враховані в попередніх стат-тях (плата за оренду земельних та майнових паїв, амортизаційні від-рахування, втрати від браку, відрахування на соціальні заходи то-що), відображаються записом по дебету рахунку 230 «Виконання будівельно-монтажних робіт (будівельних контрактів)» у кореспон-денції з кредитом відповідних рахунків (65 «Розрахунки за страху-ванням», 685 «Розрахунки з іншими кредиторами» тощо). Загальновиробничі витрати в сумі, що відносяться у звітно-му періоді на собівартість виконаних робіт (об’єкти обліку) в по-рядку їх розподілу, списуються на дебет рахунку 230 «Виконання будівельно-монтажних робіт (будівельних контрактів)» з кредиту рахунку 91 «Загальновиробничі витрати». Облік загальновиробничих витрат. До складу загальнови-робничих витрат включаються передбачені Положенням (станда-ртом) бухгалтерського обліку 16 «Витрати»: — витрати на управління — витрати на заробітну плату, вклю-чаючи будь-які види грошових і матеріальних доплат лінійного пер-соналу (начальників дільниць, виконавців робіт, майстрів тощо); від-рахування на соціальні заходи; витрати на відрядження лінійного персоналу в межах норм, встановлених законодавством, та ін. — витрати на організацію — витрати, пов’язані з набором робочої сили; амортизація основних засобів та нематеріальних активів загальновиробничого призначення; витрати на утриман-ня, експлуатацію, ремонт, страхування, операційну оренду основних засобів, інших необоротних матеріальних активів; знос тим-часових (нетитульних) пристосувань і влаштувань та ін. — витрати на обслуговування будівельного виробництва — витрати на утримання виробничих приміщень; витрати на забезпе-чення протипожежної і сторожової охорони; витрати, пов’язані з удосконаленням технології та організації будівельного виробницт-ва; витрати по впорядкуванню та утриманню будівельних майдан-чиків; витрати на підготовку об’єктів будівництва до здавання. Витрати, відображені на дебеті рахунку 91 «Загальновиробни-чі витрати», в кінці звітного місяця списуються з кредита цього рахунку на дебет рахунку 230 «Виконання будівельно-монтажних робіт (будівельних контрактів)» і між окремими об’єктами будівництва розподіляються (з урахуванням специфіки робіт, що виконуються) пропорційно до: — прямих витрат; — обсягів доходу; — прямих витрат на оплату праці; — відпрацьованого будівельними машинами і механізмами часу тощо. Таким чином, на дебеті рахунку 230 «Виконання будівельно-монтажних робіт (будівельних контрактів)» відображаються як прямі витрати, так і непрямі — загальновиробничі, що дає мож-ливість визначити собівартість закінчених робіт (об’єктів). Витрати за будівельним контрактом відображаються за період від дати укладання будівельного контракту до завершення цього контракту. Витрати, пов’язані з виконанням робіт, які ще не ви-знано доходом, відображаються підрядником у складі незавер-шеного виробництва. Доходи і видатки протягом періоду вико-нання будівельного контракту визнаються з урахуванням ступеня завершеності робіт на дату балансу, якщо кінцевий фінансовий результат цього контракту може бути достовірно оцінений. Ступінь завершеності робіт за будівельним контрактом може визначатися одним з таких методів: — вимірюванням та оцінкою виконаної роботи; — співвідношенням обсягу завершеної частини робіт та їх загаль-ного обсягу за будівельним контрактом у натуральному вимірнику; — співвідношенням фактичних витрат з початку виконання будівельного контракту до дати балансу та очікуваної (кошторисної) суми загальних витрат за контрактом. Облік виконаних робіт ведеться начальником дільниці (виконав-цем робіт) по кожному об’єкту будівництва на підставі замірів ви-конаних робіт, норм і розцінок по кожному конструктивному еле-менту чи виду робіт у Журналі обліку виконаних робіт (форма № КБ-6). За даними Журналу складається Довідка про вартість ви-конаних підрядних робіт та витрати (форма № КБ-3). Виконані і здані замовникам будівельно-монтажні роботи оформляються Ак-том приймання виконаних підрядних робіт (форма № КБ-2в). Фактичну собівартість виконаних і зданих замовникам робіт згі-дно з актами приймання підрядник списує з кредита рахунку 230 «Виконання будівельно-монтажних робіт (будівельних контрактів)» на дебет рахунку 903 «Собівартість реалізованих робіт і послуг». На вартість виконаних за будівельним контрактом робіт, пред’явлених до оплати замовникам (включаючи суму відхилень, претензій та заохочувальних виплат), у бухгалтерському обліку підрядника роблять запис: Дебет рахунку 36 «Розрахунки з покупцями і замовниками» Кредит рахунку 703 «Дохід від реалізації робіт і послуг». Сума податкового зобов’язання по ПДВ, визначена за встановленою ставкою до суми доходу, відображається записом: Дебет рахунку 703 «Дохід від реалізації робіт і послуг» Кредит рахунку 641 «Розрахунки за податками». У разі застосування підрядною організацією методу поетап-ного виконання робіт і розрахунків на вартість пред’явлених до оплати замовникам проміжних рахунків у звітному періоді скла-дається бухгалтерська проводка: Дебет рахунку 238 «Незавершені будівельні контракти» Кредит рахунку 239 «Проміжні рахунки». Після закінчення всього обсягу робіт за будівельним контрак-том сальдо на зазначених субрахунках списується зворотною ко-респонденцією рахунків (тобто дебету рахунку 239 «Проміжні ра-хунки» і кредит рахунку 238 «Незавершені будівельні контракти»). При одержанні коштів від замовників в оплату вартості вико-наних робіт роблять запис по дебету рахунка 311 «Поточні раху-нки в національній валюті» і кредиту рахунка 36 «Розрахунки з покупцями і замовниками». Аналітичний облік розрахунків із замовниками за виконання будівельних контрактів підрядники ведуть у відомості № 5с «Об-лік розрахунків із замовниками за виконані роботи», в якій на ко-жний рахунок, пред’явлений замовнику до оплати, відводиться окрема позиція (рядок). У відомості показують залишок заборго-ваності на початок місяця, суми за пред’явленими, оплаченими ра-хунками, залишок за неоплаченими рахунками на кінець місяця. В кінці звітного періоду підрядні організації списують на фі-нансові результати: 1) собівартість виконаних за будівельними контрактами робіт записом: Дебет рахунку 791 «Результат операційної діяльності» Кредит рахунку 903 «Собівартість реалізованих робіт і послуг»; 2) суму чистого доходу від реалізації виконаних робіт (без ПДВ): Дебет рахунку 703 «Дохід від реалізації робіт і послуг» Кредит рахунку 791 «Результат операційної діяльності». Визначений за даними рахунками 791 «Результат операційної діяльності» фінансовий результат (прибуток, збиток) відповідни-ми записами списується на рахунок 44 «Нерозподілений прибу-ток (непокриті збитки)». Приклад відображення в обліку підрядної організації опера-цій, пов’язаних з виконанням будівельних контрактів, наведено в табл. .1. Таблиця 1 ОБЛІК ОПЕРАЦІЙ, ПОВ’ЯЗАНИХ З ВИКОНАННЯМ БУДІВЕЛЬНОГО КОНТРАКТУ № з/п Зміст господарської операції Сума, грн Дебет рахунку Кредит рахунку 1 Відображено витрати підрядної організації на виконання робіт за будівельним контрактом: — прямі матеріальні витрати 4000 230 «Виконання будівельних контрактів» 20 «Виробничі запаси» — прямі витрати на оплату праці 2000 230 «Виконання будівельних контрактів» 661 «Розрахунки за заробітною платою» — відрахування на соціа-льні заходи 760 230 «Виконання будівельних контрактів» 65 «Розрахунки за страхуван-ням» — загальновиробничі ви-трати 3240 230 «Виконання будівельних контрактів» 91 «Загальнови-робничі витра-ти» 2 Списано витрати за закінче-ними етапами робіт 10 000 903 «Собівартість реалізованих робіт і послуг» 230 «Виконання будівельних контрактів» 3 Визнано дохід за виконані ро-боти 13 500 36 «Розрахунки з покупцями і замовниками» 703 «Дохід від реалізації робіт і послуг» 4 Відображено суму податково-го зобов’язання по ПДВ 2000 703 «Дохід від реалізації робіт і послуг» 641 «Розрахунки за податками» 5 Одночасно зараховано суму проміжних рахунків, пред’явлених замовникам до оплати 12 800 238 «Незавершені будівельні контракти» 239 «Проміжні рахунки» 6 Зараховано на поточний раху-нок будівельної організації кошти, одержані від замовни-ків в оплату вартості викона-них робіт 13 500 311 «Поточні рахунки в національній валюті» 36 «Розрахунки з покупцями і замовниками» Закінчення табл. 1 № з/п Зміст господарської операції Сума, грн Дебет рахунку Кредит рахунку 7 Списано на фінансові результати: — собівартість виконаних робіт 10000 791 «Результат операційної діяльності» 903 «Собівартість реалізованих робіт і послуг» — суму чистого доходу від реалізації 11500 703 «Дохід від реалізації робіт і послуг» 791 «Результат операційної діяльності» На дату балансу за незавершеними контрактами підрядна ор-ганізація повинна відобразити в балансі валову заборгованість за будівельними контрактами: замовників і замовникам. Валова заборгованість замовників виникає по незавершених контрактах, для яких витрати понесені в сукупності з визнаним прибутком (мінус визнані збитки), що перевищують проміжні рахунки, тобто: Валова заборгованість замовників за роботи по будівель-ному контракту = Понесені витрати + Визнаний прибуток – Визнаний збиток – Проміжні рахунки (за вирахуванням непрямих податків) Ця сума визначається в балансі як актив у складі незаверше-ного виробництва. Валова заборгованість замовникам виникає по незаверше-них контрактах, для яких проміжні рахунки перевищують поне-сені витрати в сукупності з визнаним прибутком (мінус визнані збитки), тобто: Валова заборгованість замовникам за роботи по будівель-ному контракту = Проміжні рахунки (за вирахуванням не-прямих податків) – Понесені витрати + Визнаний прибу-ток – Визнаний збиток
Ця сума відображається в балансі як зобов’язання у складі ін-ших поточних зобов’язань. У примітках до фінансової звітності підрядником розкрива-ється така інформація: — сума доходу за будівельними контрактами, визнана у складі доходу звітного періоду; — методи визначення доходу за будівельними контрактами у звітному періоді; — методи визначення ступеня завершеності робіт; — вартість виконаних субпідрядних робіт; — сума валової заборгованості замовників на дату балансу; — сума валової заборгованості замовникам на дату балансу; — сума отриманих авансів на дату балансу; — сума проміжних рахунків, яка не сплачується підряднику до виконання передбачених будівельним контрактом умов для виплати таких сум або до усунення дефектів (сума затриманих коштів).
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Організація обліку доходів і витрат в підрядних будівельних організаціях» з дисципліни «Бухгалтерський облік в галузях народного господарства»