Формування цін на товари, контроль за їх дотриманням
Відповідно до Закону України «Про ціни та ціноутворення» торгові підприємства застосовують ціни на товари: вільні ринкові та державні (фіксовані і регульовані). На даний період в Україні діють такі види вільних цін: — вільна відпускна ціна виробничого підприємства; — вільна відпускна ціна оптового підприємства; — вільна роздрібна ціна на товари. Вільна відпускна ціна виробничого підприємства встанов-люється виробниками продукції самостійно за погодженням з то-рговими підприємствами. Вона складається з виробничої собіва-ртості і запланованої суми прибутку (після сплати ПДВ та інших обов’язкових платежів). Особливістю формування цін на товари в торгових підприємствах є використання для встановлення ціни торгових націнок на товари (призначених для покриття витрат операційної діяльнос-ті, сплати податків і одержання прибутку). Оптові підприємства з цією метою встановлюють оптово-збутову націнку в процентах до відпускної ціни підприємств-виробників або до митної вартості імпортних товарів. Вільні роздрібні ціни на товари вітчизняного виробництва, а також на імпортні товари формуються підприємствами роздрі-бної торгівлі, виходячи з вільної відпускної ціни виробника (або відпускної ціни оптового підприємства) і торгової націнки са-мого роздрібного підприємства (призначеної для покриття влас-них витрат операційної діяльності, сплати податків і одержання прибутку). Відповідно до Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 9 «Запаси» вільні ціни залежно від джерел надходження товарів формуються з урахуванням: — відпускної ціни виробника; — митної вартості імпортних товарів (з урахуванням суми вві-зного мита та митних зборів); — суми непрямих податків, які не відшкодовуються покупцеві; — транспортно-заготівельних витрат (витрат на заготівлю за-пасів, оплати тарифів (фрахту) на навантажувально-розвантажувальні роботи і транспортування запасів усіма видами транспорту до місця їх використання, включаючи витрати на страхування ри-зиків транспортування запасів); — інших витрат, безпосередньо пов’язаних з придбанням за-пасів (товарів) і доведенням їх до стану, придатного для викорис-тання в запланованих цілях; — оптово-збутової націнки (в оптових підприємствах) або то-ргової націнки (в роздрібних підприємствах) на товари. Вільна ціна торгового підприємства повинна передбачати ви-конання зобов’язань перед бюджетом по сплаті ПДВ. Тому наці-нки на товари оптової і роздрібної торгівлі повинні певною мі-рою перевищувати суму ПДВ (для забезпечення прибутку підприємства). Ставка ПДВ встановлюється державою. Розмір націнок на товари визначається суб’єктом підприємницької дія-льності самостійно, виходячи з витрат операційної діяльності, рівня рентабельності та кон’юнктури ринку. За домовленістю сторін постачальники можуть надавати тор-говим підприємствам знижки з відпускної ціни товарів (для від-шкодування додаткових транспортних витрат, за придбання ве-ликої партії товарів, за дострокову оплату товарів та ін.). Відпускна ціна виробника, митна вартість товарів, транспортні та інші витрати, що підлягають оплаті, сума ПДВ і акцизного збору в рахунках-фактурах постачальників (продавців) повинні відобра-жатися окремими рядками. Це дає можливість торговим підприємс-твам здійснювати контроль за правильністю вказаних постачальни-ками цін і тарифів, дотриманням договірних зобов’язань. Державне регулювання цін здійснюється шляхом встанов-лення фіксованих цін, граничних рівнів торгових націнок та нор-мативів рентабельності на окремі види продукції і товарів, які мають соціальне значення (продовольчі і непродовольчі товари першої необхідності, продукти дитячого харчування, готові лі-карські вироби тощо), а також на продукцію, товари і послуги, виробництво яких зосереджено на підприємствах, що займають монопольне становище на ринку (тарифів на послуги зв’язку, пе-ревезення населення та вантажу, цін на паливно-енергетичні ре-сурси, які відпускаються для побутових потреб населення, й ін.). Державний контроль здійснюється у разі встановлення і за-стосування фіксованих цін і тарифів. При цьому у сфері дії віль-них цін контролюється правомірність їх використання і дотри-мання вимог антимонопольного законодавства. Контроль за дотриманням державної дисципліни цін покладено на Державну інспекцію з контролю за цінами Міністерства еконо-міки України. Її посадові особи мають право у будь-яких суб’єктів підприємницької діяльності здійснювати перевірку документів, об-лікових регістрів, звітів, розрахунків, пов’язаних з визначенням та застосуванням цін і тарифів, їх економічним обґрунтуванням. У разі виявлення порушення державної дисципліни цін (засто-сування вільних цін при наявності фіксованих державних цін, за-вищення або заниження розмірів передбачених законодавством податків і обов’язкових платежів, що включаються до структури ціни товарів тощо) до суб’єктів підприємницької діяльності за-стосовуються санкції згідно із законодавством. Статтею 12 Зако-ну України «Про ціни та ціноутворення» встановлено, що вся ви-ручка, необґрунтовано одержана підприємством у результаті порушення державної дисципліни цін, підлягає вилученню до бюджету. Крім того, до позабюджетних фондів органів місцевого самоврядування стягується штраф у двократному розмірі необ-ґрунтовано одержаної суми виручки. На посадових осіб, винних у порушенні порядку формування та застосування цін і тарифів, згідно зі ст. 165 Кодексу України про адміністративні правопо-рушення накладається штраф у розмірі від 5 до 10 неоподаткову-ваних мінімальних доходів громадян, а у разі повторного пору-шення — від 10 до 15 неоподатковуваних мінімумів.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Формування цін на товари, контроль за їх дотриманням» з дисципліни «Бухгалтерський облік в галузях народного господарства»