ДИПЛОМНІ КУРСОВІ РЕФЕРАТИ


ИЦ OSVITA-PLAZA

Реферати статті публікації

Пошук по сайту

 

Пошук по сайту

Головна » Реферати та статті » Правові та юридичні науки » Податкове право

Поняття і місце оподаткування доходів фізичних осіб
Слід враховувати, що основою системи оподаткування дохо-дів фізичних осіб в Україні тривалий час був так званий прибут-ковий податок з громадян, встановлений Декретом Кабінету Мі-ністрів від 26 грудня 1992 р. №13-92 «Про прибутковий податок з громадян». З 1 січня 2004 р. ця основа зазнає зміни через втрату чинності прибутковим податком з громадян і запровадження так званого податку з доходів фізичних осіб. Крім того, слід врахову-вати, що термін прибутковий податок, прибуткове оподаткування в науці застосовується як загальна категорія, як щодо фізичних осіб (громадян), так і щодо підприємств, незалежно від того, який конкретний термін у законі застосовує законодавець, встанов-люючи відповідний податок.
Податок з доходів фізичних осіб (громадян) відноситься до категорії прямих податків або, як їх ще називають, прибутково-майнових податків. До цієї категорії також відносять земельний та майнові (на рухоме та нерухоме майно тощо) податки. Прибу-ткове оподаткування є найрозвинутішим у цій категорії, земельне і майнове поки що є недостатньо вагомим в Україні.
Головна ідея прибуткового податку полягає у забезпеченні рівнонапруженості оподаткування на основі прямого визначення доходів платників. На відміну від реальних (майнових) податків прибуткові податки вважаються такими, що більше відповідають дійсній платоспроможності громадян. Крім того, прибуткове оподаткування певною мірою усуває несправедливість непрямого оподаткування, яке не розрізняє бідних і багатих і є більш обтяж-ливим для менш заможних громадян. Прибуткове оподаткування передбачає рівність для різних громадян не абсолютної величини податку, а відносної величини податку з прибутку.
В Україні за питомої ваги податкових надходжень зведеного бюджету у загальній сумі доходів за 2001 р. у 68 % питома вага прибуткового податку з громадян становить 16,3 % загальної су-ми доходів, податку на прибуток підприємств — 15,3 %, податку на додану вартість — 19,2 %, акцизного збору — 4,9 %.
У розвинутих країнах частка прибуткового податку у загаль-ній сумі податкових надходжень до бюджетів є вельми значною і становить: у США — 60 %, у Великобританії, Швейцарії та Шве-ції — 40 %, у Франції —17 % (у Франції джерелами податкових надходжень більшою мірою є податки на споживання, а не на до-ходи). У країнах — учасницях Організації економічного співро-бітництва і розвитку (ОЕСР) прибуткові податки з громадян у за-гальних податкових надходженнях становлять у середньому 30 %, а разом із внесками на соціальне страхування, які справля-ються на спільній із прибутковим податком основі, — 55 %. А прибутковий податок з підприємств становить лише 8 %.
Вважається, що провідне місце прибуткового податку обумовлене низкою обставин. По-перше, це — особистий податок, тобто податок, об’єкт якого — прибуток, дійсно отриманий платником, а не припущений усереднений прибуток, який міг би бути отри-маний в даних економічних умовах (на основі усередненого при-бутку встановлюються реальні податки — на землю, на майно тощо).
По-друге, прибутковий податок дозволяє найбільшою мірою реалізувати основні принципи оподаткування — загальність і рі-вномірність.
Головний недолік справляння прибуткового податку — мож-ливість для ухилень від його сплати. В літературі наводяться да-ні, що у Франції приховується від сплати прибуткового податку до третини доходів громадян, а у Швеції не декларується до 25 % доходів.
Ефективність функціонування системи оподаткування доходів фізичних осіб (громадян) визначається принципами і підходами, які покладено в основу побудови цієї системи.
Податок з доходів фізичних осіб визначається шляхом визна-чення його необхідних елементів: платників, об’єкта оподатку-вання, податкового кредиту, пільг, ставки, порядку нарахування, утримання та сплати податку тощо.
До визначення основних елементів податку з доходів фізич-них осіб (суб’єкта, об’єкта, ставки) може застосовуватись дифе-ренційований або єдиний підхід.
Прикладом диференційованого підходу може бути такий, від-повідно до якого платники та отримувані ними доходи за видом діяльності та характером одержуваного доходу поділяються на категорії, для кожної з яких встановлюються різні умови оподат-кування. При цьому платники, наприклад, розділяються на кате-горії: 1) робітники та службовці; 2) літератори та працівники ми-стецтв; 3) громадяни, що займаються підприємницькою діяльністю, тощо. Доходи кожної з груп оподатковуються за різними ставками, різними також можуть бути характер пільг та порядок сплати податку. В цілому така диференціація існувала в Україні до 1993 р., проте окремі її елементи існують і сьогодні.
При єдиному підході до оподаткування доходів громадян встановлюються єдині ставки для всіх категорій платників і видів доходів, що підлягають оподаткуванню.
Незалежно від диференціації за категорією платників та видом доходів, ставка оподаткування доходів громадян може бути єди-ною (універсальною) або диференціюватись залежно від розміру доходу.
Податок з доходів фізичних осіб в Україні регулюється Зако-ном України «Про податок з доходів фізичних осіб» від 22 травня 2003 р. № 889, який набув чинності з 1 січня 2004 р. Вказаним законом визнається таким, що втратив чинність, Декрет Кабінету Міністрів від 26 грудня 1992 р. № 13-92 «Про прибутковий пода-ток з громадян», крім розділу IV у частині оподаткування доходів фізичних осіб від зайняття підприємницькою діяльністю, який при цьому застосовується з урахуванням певних положень указа-ного закону та діє до набрання чинності спеціальним законом з питань оподаткування фізичних осіб — суб’єктів підприємниць-кої діяльності.

Ви переглядаєте статтю (реферат): «Поняття і місце оподаткування доходів фізичних осіб» з дисципліни «Податкове право»

Заказать диплом курсовую реферат
Реферати та публікації на інші теми: Диференціація кредитних операцій за ступенями ризику
Формування власного капіталу банку
На наклонной плоскости
ІНВЕСТИЦІЙНІ РИЗИКИ. Концепція і вимірювання ризиків
Аудит визначення і використання фонду оплати праці


Категорія: Податкове право | Додав: koljan (03.03.2011)
Переглядів: 1607 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]

Онлайн замовлення

Заказать диплом курсовую реферат

Інші проекти




Діяльність здійснюється на основі свідоцтва про держреєстрацію ФОП