ДИПЛОМНІ КУРСОВІ РЕФЕРАТИ


ИЦ OSVITA-PLAZA

Реферати статті публікації

Пошук по сайту

 

Пошук по сайту

Головна » Реферати та статті » Інноваційні технології » Інновації: теорія, механізм розробки та комерціалізації

Характеристика феномену інновацій та їхні види
Основою здійснення радикальних економічних ре-форм та побудови якісно нової економічної системи в Україні є реструктуризація виробництва на базі науково-технічного про-гресу. Як відомо, при монополізмі державної власності за умов соціалізму економічні мотиви і стимули до підвищення ефектив-ності виробництва і впровадження інновацій були надто слабки-ми. І тільки завдяки процесу роздержавлення та введення плюра-лістичної моделі власності формується ринкове середовище, а суб’єкти господарювання набувають значно більшої самостійно-сті й відповідальності, їхня діяльність базується на комерційних засадах, що спонукає до активних нововведень, які є визначаль-ним чинником підвищення конкурентоспроможності товарів і послуг вітчизняних виробників. Саме вона здатна вивести їх на світові ринки. Проте гостра криза, у якій перебуває Україна, бю-джетний дефіцит, брак довгострокового фінансування і кредиту-вання, нестача власних коштів та нерозвиненість ринкових меха-нізмів стримують інноваційні процеси в національній економіці.
Науково-технічний прогрес — один з важливих чинників еко-номічного розвитку. Багато видатних економістів, таких як А. Сміт, Д. Рікардо, К. Маркс, Е. Бем-Баверк приділяли увагу досягнен-ням у сфері нової техніки й технології. Так, Адам Сміт перший розділ своєї праці «Дослідження про природу і причини багатст-ва народів» присвятив, головним чином, тому, що сучасні еконо-місти називають науково-технічним прогресом і економічним зростанням. Уважаючи, «що значне збільшення кількості роботи, яку може виконати в результаті поділу праці та сама кількість працівників залежить від трьох різних умов: по-перше, від збіль-шення вправності кожного окремого працівника; по-друге, від економії часу, який зазвичай утрачається на перехід від одного виду праці до іншого; по-третє, від винаходу великої кількості машин, які полегшують і скорочують працю та дають змогу од-ній людині виконувати роботу кількох» [94]. Важливе значення технічного прогресу в економічному розвитку простежується в працях Дж. Мілля, К. Маркса та ін. К. Маркс визначав нововве-дення, які вивільняють основний капітал, як будь-яке вдоскона-лення, що дає можливість скоротити необхідну робочу площу чи продовжити експлуатаційний термін машин. Е. Бем-Баверк ува-жав, що технологічні нововведення ведуть до продовження пері-оду виробництва, який може змінитися лише тоді, коли завдяки технології будуть створені нові продукти [112].
Дуже велике значення НТП надавали західні економісти ХХ ст., які вивчали проблеми економічного зростання (Р. Солоу, Й. Шумпетер, Д. Сахал, Р. Фостер, Б. Твісс, Е. Денісон та ін.). Поряд із при-родними і трудовими ресурсами основним виробничим капіталом суспільства, важливим джерелом економічного зростання вони вважають НТП. У зарубіжній і вітчизняній літературі він пов’язується з поняттям інноваційного процесу. Це, як справедливо відзначив американський економіст Джеймс Брайт, єдиний процес, що об’єднує науку, техніку, економіку, підприємництво й управлін-ня [89]. Він складається з отримання новинок і триває від зароджен-ня ідеї до її комерційної реалізації. Отже, інноваційний процес охо-плює весь комплекс відносин: виробництво, обмін, споживання.
Що стосується кількісних оцінок впливу інновацій на зрос-тання ВВП, то М. Абрамовіц, Р. Солоу, Е. Денісон, Л. Канторович та інші відомі економісти оцінювали вплив цього чинника на рів-ні 88 %. Так, згідно з твердженням Р. Солоу в причинах приросту інвестицій необхідно вбачати лише 12 % збільшення виходу про-дукції з розрахунку на одну людино-годину, а близько 87,5 % — у технологічних зрушеннях [164, с. 3—4].
Кількісний внесок різних чинників в економічне зростання ринкової економіки приблизно розраховано Е. Денісоном, а саме:
— збільшення трудозатрат (32 %);
— підвищення продуктивності праці (68 %), у т. ч.: інновацій (28 %), капіталу (19 %), освіти (14 %), економії, зумовленої мас-штабами виробництва (9 %), ефективне використання ресурсів (17 %) [130].
Отже, технічний процес, нова технологічна база та можливос-ті персоналу визначають близько 28 % приросту національного доходу. Якщо інновації та інвестиції взаємопов’язані, то їхній загальний внесок у приріст доходу становитиме майже 50 %.
У світовій економічній літературі немає однозначного визна-чення інновацій. Ця категорія здебільшого трактується як пере-творення потенційного науково-технічного прогресу в реальний, що втілюється в нових продуктах і технологіях.
Саме поняття «інновація» вперше з’явилося в роботах культу-рологів ще в ХІХ ст. і означало введення певних елементів однієї культури в іншу. Терміни «інноваційний процес», «нові комбіна-ції», «нововведення» вперше були використані Й. Шумпетером у праці «Теорія економічного розвитку». Різні вчені характеризу-ють інновації залежно від об’єкта і предмета свого дослідження (табл. 1.1).
Таблиця 1.1
ЗМІСТ ВИЗНАЧЕНЬ КАТЕГОРІЇ «ІННОВАЦІЯ»
В РІЗНИХ ДОСЛІДЖЕННЯХ
Автор, назва роботи Зміст визначення
Шумпетер Й.
Теория экономического развития. — М.: Про-грес, 1992. — С. 84—154 Інновація — це нова комбінація. Інновація в еко-номіці, будь-яке нововведення в мистецтві, нау-ці, життєвій практиці — головним чином полягає в рекомбінації концептуальних фізичних матеріалів, які існували на ринку (творче руйнування)
Фостер Р.
Обновление производст-ва: атакующие выигры-вают. — М.: Прогрес, 1987. — С. 27—28 Нововведення — це битва на ринку між новато-рами чи атакуючими, — тими, хто намагається зробити гроші, змінюючи порядок речей, — і тими, хто обороняється, захищаючи свої нинішні доходи. Нововведення — це плід зусиль непере-січної особистості, надбання ринку, що піддаєть-ся повторенню
Рігс Х.
Managing high technology companies Blmont. — N. Y., 1983. — P. 7 Інновація — це комерційне освоєння нової ідеї
Хіпель В.
U. S. high technology trade and competitiveness. Staf-freport. — U. S. Departament of Commerce, 1985. — P. 19 Інновація — це застосування нового продукту або процесу на практиці.
Твисс Б.
Управление научно-техническими нововве-дениями. — М.: Эконо-мика, 1989. — С. 37 Нововведення — це пропозиція на ринку чогось нового, за що споживач готовий платити. Винахід стає нововведенням, якщо здобуває успіх на ринку.
Нововведення — це застосування, тобто процес, у якому винахід чи ідея набувають економічного змісту
Продовження табл. 1.1
Автор, назва роботи Зміст визначення
Фрімен К.
The Economics of industrial innovation; 2nd edn. Frances Pinter, London, 1982. — P. 38 Інновація промислова — це технічна, дизайнер-ська, виробнича, управлінська та комерційна дія-льність, виготовлення нових (удосконалених) то-варів чи перше комерційне використання нових (удосконалених) процесів або обладнання
Ротвелл Р., Гардинер П. Invention, innovation, re-innovation and the role of the user. // Techonovation. — 1985. —3. — P. 168 Інновація — це комерціалізація не тільки основ-ного вдосконалення в технічному процесі (ради-кальне нововведення), а й використання змін не-великого масштабу в технологічних навичках (удосконалення чи незначне нововведення)
Санто Б.
Инновация как средство экономического разви-тия. — М.: Прогрес, 1990 Інновація — це такий суспільний, технічний чи еко-номічний процес, який через практичне використання ідей і винаходів приводить до створення кращих за своїми властивостями виробів, технологій і у випадку, якщо вона на ринку може принести додатковий дохід.
Інновація — це такий техніко-економічний цикл, у якому використання результатів досліджень і роз-робок безпосередньо викликає технічні, економічні зміни, що впливають на діяльність цієї сфери
Друкер П.
Як забезпечити успіх у бізнесі. — К.: Україна, 1994. — С. 41 Інновація — це особливий засіб підприємців, за до-помогою якого вони досліджують зміни, що мають місце в економіці та суспільстві, з метою викорис-тання їх у бізнесі чи в різних сферах обслуговуван-ня. Інновація (новаторство) не стільки технічний, скільки економічний або соціальний термін
Нельсон Р., Уінтер С.
Эволюционная теория экономических измене-ний. — М.: Финстатин-форм, 2000. — С. 46 Інновація — це зміна рутини. Життєздатність за-лежить від того, як її оцінять споживачі
Портер М.
Конкуренция. — М.: Вильямс, 2001. — С. 171 Інновації — це можливість здобути конкурентні переваги. Нововведення характеризується в ши-рокому значенні, включаючи як нові технології, так і нові методи роботи.
Інновації виявляються в новому дизайні продук-ту, у новому процесі виробництва, у новому під-ході до маркетингу чи в новій методиці підви-щення кваліфікації працівників.
Інновації є досить простими і невеликими, базу-ються скоріше на нагромадженні незначних по-ліпшень і досягнень, ніж на єдиному великому технологічному прориві
Продовження табл. 1.1
Автор, назва роботи Зміст визначення
Тідд Д., Бессант Д., Павітт К.
Managing innovation. John wiley & Sons, LTD, Chichester, 2001. — P. 38 Інновація — це процес перетворення можливос-тей у нові ідеї, які широко впроваджуються в практику
Сорос Дж.
Открытое общество. Ре-формируя глобальный капитализм. — М., 2001. — С. 379 Інновація — це одна з головних переваг вільних ринків, але на фінансових ринках інновації не-минуче породжують нестабільність. Інновації приносять інтелектуальне задоволення й прибу-ток інноваторам, але пріоритетом має бути під-тримання стабільності або, точніше, запобігання розвитку небажаних тенденцій на ринках
Хамел Г., Прахалад К. Конкурируя за будущее. — М.: Олимп-Бизнес, 2002. — С. 216 Інновації приносять максимальний прибуток, якщо випереджають інші в глобальному масш-
табі
Закон України «Про ін-новаційну діяльність» // Голос України. — 2002. — 9 серп. — С. 10 Інновації — новостворені (застосовані) і (або) вдосконалені конкурентоспроможні технології, продукція або послуги, а також організаційно-технічні рішення виробничого, адміністративно-го, комерційного або іншого характеру, що істо-тно поліпшують структуру та якість виробництва і (або) соціальної сфери.
Інноваційний продукт — результат науково-дослідної і (або) дослідно-конструкторської ро-боти, що відповідає вимогам, установленим цим законом.
Інноваційна продукція — нові конкурентоспро-можні товари чи послуги, що відповідають вимо-гам, установленим цим законом
Економічна енцикло-педія. — К.: Академія, 2000. — С. 656 Інновація — це новий підхід до конструювання виробництва, збуту товарів, завдяки якому інно-ватор та його компанія здобувають перевагу над конкурентами
Наукова та інновацій-на діяльність в Украї-ні: Стат. збірник / Держ-комстат України. — К., 2002. — С. 314 Інновації технологічні — проведення комплексу робіт, які спрямовані на створення й освоєння нових видів продукції і впровадження прогреси-вних технологічних процесів, а також на значні технологічні зміни продукції і процесів.
Продовження табл. 1.1
Автор, назва роботи Зміст визначення
Інноваційна продукція — продукція, що зазнала значних технологічних змін (технічні характери-стики і сфера використання її значно відрізня-ються від технічних характеристик і сфери вико-ристання продукції, що виготовлялась раніш), або заново впроваджена (принципово нова) про-дукція протягом останніх трьох років.
Інноваційна продукція — традиційна продукція, параметри якої значною мірою вдосконалені чи модифіковані протягом останніх трьох років.
Інноваційна продукція — інша інноваційна про-дукція, упроваджена протягом трьох останніх років, що базується на впровадженні нових чи значно вдосконалених виробничих методів, які передбачають застосування нового виробничого устаткування, нових методів організації вироб-ництва чи їх сукупності
Буднікевич І. М., Шко-ла І. М.
Становлення регіонально-го ринку інновацій в Україні. — Чернівці: Зелена Буковина, 2002. — С. 29. Інновація — комплексний процес, спрямований на створення, розроблення та доведення наукової чи будь-якої іншої нової ідеї до стадії комерцій-ного використання та поширення в економіці
Лапко О.
Інноваційна діяльність в си-стемі державного регулю-вання: Монографія. — К.: Ін-т економ. прогнозування НАН України, 1999. — С. 28 Інновація — це комплексний процес, що перед-бачає створення, розробку доведення до комер-ційного використання і розповсюдження нового технічного або якогось іншого рішення (новації), що задовольняє певну потребу
Черваньов Д. М., Ней-кова Л. І.
Менеджмент інноваційно-інвестиційного розвитку підприємств України. — К.: Знання, 1999. — С. 34. Нововведення — це процес доведення наукової ідеї чи технічного винаходу до стадії практично-го використання, що приносить дохід, а також пов’язані з цим процесом техніко-економічні та інші зміни в соціальному середовищі
Покропивний С. Ф.
Інноваційний менедж-мент у ринковій системі господарювання // Економіка України. — 1995. — № 2. — С. 24. Інновація — упровадження в господарську прак-тику результатів інноваційних процесів
Закінчення табл. 1.1
Автор, назва роботи Зміст визначення
Концепция межгосудар-ственной инновационной политики государств — участников Содружества Независимых Государств на период до 2005 года // Инновации. — 2001. — № 7. — С. 5 Інновації — це кінцевий результат діяльності з реалізації нового чи вдосконаленого продукту, що реалізується на ринку, нового чи вдосконале-ного процесу, що використовується в практичній діяльності
Ільєнкова С. Д.
Инновационный менеджмент: Учебник для ву-зов. — М.: Банки и бир-жи, ЮНИТИ, 1997. —
С. 16. Інновація — це кінцевий результат інновацій-ної діяльності, втілений у вигляді нового чи вдосконаленого продукту, який впроваджений на ринку, нового чи вдосконаленого техноло-гічного процесу, що використовується в прак-тичній діяльності або в новому підході до со-ціальних послуг (Положення Фраскаті ОЕСР)
Яковець Ю.
Ускорение научно-технического прогресса: теория и экономический механизм. — М.: Эко-номика, 1988. — С. 95 Інновація — це якісні зміни у виробництві, які можуть стосуватися як техніки і технології, так і форм організації виробництва і управління
Морозов Ю.
Инновационный менеджмент. — М.: ЮНИТИ-ДАНА, 2000. — С. 6 Інновації в широкому розумінні — це прибутко-ве використання новацій у вигляді нових техно-логій, видів продукції і послуг, організаційно-технічних і соціально-економічних рішень виро-бничого, фінансового, комерційного, адміністра-тивного чи іншого характеру
Фатхутдинов Р.
Конкурентоспособность: экономика, стратегия управление. — М.: ИНФРА-М, 2000. — С. 279 Інновація — це кінцевий результат упровадження новинок з метою зміни об’єкта управління й отри-мання економічного, соціального, екологічного, науково-технічного або іншого виду ефекту
Мединский В.
Инновационный менеджмент. — М.: Инфра-М, 2002. — С. 5 Інновація — об’єкт, упроваджений у виробницт-во в результаті проведеного наукового дослі-дження або зробленого відкриття, якісно відмін-ний від попереднього аналога

Отже, наприклад, Брайн Твісс у праці «Управління науково-технічними нововведеннями» визначає інновацію як процес, у якому винахід або ідея набувають економічного змісту. Відомий угорський учений Б. Санто вважає, що інновація — це такий сус-пільний техніко-економічний процес, який через практичне ви-користання ідей і винаходів приводить до створення кращих за своїми властивостями виробів та технологій; і якщо інновація орієнтована на економічну корисність, прибуток, то поява її на ринку може принести додатковий дохід. Девендра Сахал у роботі «Технічний процес: концепції, моделі, оцінки» розглядає інновації як елементи, що виводять із рівноваги всю економічну систему. Вони супроводжуються стійкими коливаннями, що продовжу-ються тривалою дією окремих радикальних нововведень. Польсь-кий економіст М. Хучек характеризує інновацію в трьох напрям-ках: функціональному, атрибутивному, предметному [108, с. 62]. За функціонального підходу акцент роблять на інновації як процесі свідомого здійснення змін у техніці, технології, організації праці. За атрибутивного — інновації розглядаються як одна з можливих реа-кцій підприємства на суспільні потреби. Предметний підхід стосу-ється цілої сукупності виробів, процедур і методів, що характери-зуються певними рисами. Інновація при цьому полягає в упровадженні нових видів інструментів або нових принципів користування інструментом, нової сировини чи матеріалу або в новій дії.
Йозеф Шумпетер характеризував інновацію як нову науково-організаційну комбінацію виробничих чинників, мотивованих підприємництвом. Їх здійснює підприємець, що «спрямовує засоби виробництва в нове русло» і завдяки цьому отримує підприємни-цький прибуток. У поняття інновації Й. Шумпетер вкладав ши-рокий зміст та ідентифікував такі її види [113, с. 159]:
 виготовлення нового … блага…;
 упровадження нового методу виробництва…;
 освоєння нового ринку збуту;
 отримання нового джерела сировини або напівфабрикатів …;
 проведення відповідної реорганізації, наприклад, забезпе-чення монопольного положення.
Отже, залежно від об’єкта і предмета дослідження інновації можна розглядати:
— як зміни (Й. Шумпетер, Ю. Яковець та інші);
— як процес (Д. Тідд, Д. Бессант, К. Павітт, Б. Твісс, Б. Санто, вітчизняні економісти І. Школа, І. Буднікевич, О. Лапко, Д. Черваньов, Л. Нейкова та ін.);
— як результат (Х. Рігс, В. Хіпель, Р. Фатхутдінов, С. Покропивний).
Крім того, можна виділити два підходи до визначення іннова-цій: вузький і широкий. Згідно з першим інновація ототожнюється з новою технікою, технологією, промисловим виробництвом. Серед прихильників цього підходу багато відомих економістів, зокрема, Б. Твісс, Б. Санто, Ю. Яковець, В. Хіпель, Х. Рігс та ін. Це зумов-лено такими причинами:
• великим значенням науково-технічного прогресу в економіч-ному зростанні будь-якої країни, та технологічних зрушень у виро-бництві; недооцінкою прогресивних явищ та процесів, що відбува-ються в організації, управлінні й соціальних умовах у суспільстві;
• досить швидко досягнутими вагомими економічними результатами технологічних інновацій (порівняно з іншими ви-дами) та можливістю їх обчислити.
У широкому розумінні інновації розглядаються як прибуткове використання ідей, винаходів у вигляді нових продуктів, послуг, організаційно-технічних і соціально-економічних рішень вироб-ничого, фінансового, комерційного характеру. Тобто ця категорія властива інтелектуальній та виробничій практиці людини і являє собою діяльність, у процесі якої:
— формуються явища і нові продукти, послуги, які комерціа-лізуються в господарську діяльність;
— удосконалюються вже створені людиною об’єкти матеріа-льної сфери;
— розробляються методи, засоби, форми організаційного, економічного, соціального та юридичного характеру.
Прихильниками цього напряму є М. Портер, П. Друкер, Д. Тідд, Д. Бессант, К. Павітт, Ю. Морозов та ін.
На наш погляд, аналіз різних визначень інновації дає змогу зробити висновок, що специфічний зміст цієї категорії станов-лять зміни, а отже, головною функцією інноваційної діяльності є функція змін. Отже, інновації можна трактувати в трьох аспектах:
— інновація в широкому значенні — як будь-яка зміна, що підвищує конкурентоспроможність суб’єктів господарювання;
— інновація у вузькому значенні — як процес трансформації наукових досягнень у виробництво;
— інновація, яка впроваджена в господарську практику.
Інновація — це нове явище, новаторство або будь-яка зміна, яка вноситься суб’єктом господарювання у власну діяльність із метою підвищення своєї конкурентоспроможності, як на внутріш-ньому, так і на зовнішньому ринках.
А нововведення — це інновація, яка впроваджена в господар-ську практику і якісно відмінна від попереднього аналога.
Необхідно чітко розрізняти поняття «відкриття», «винахід», «інновація». Адже тільки інновація є предметом економічного аналізу. Її поява і поширення (або несприйняття) в економіці без-посередньо пов’язані з економічною оцінкою відповідної новин-ки з погляду як витрат на неї, так і її ринкового потенціалу. Тут необхідно враховувати два моменти. По-перше, науково-технічна новизна, яка характеризує винаходи, не є обов’язковою властивіс-тю інновації, а нововведення не завжди ґрунтується на винаходах. По-друге, винахід не має ніякого економічного значення доти, доки він не впроваджується у виробництво. До того ж винахід, який нездатний задовольнити будь-яку потребу, не має комер-ційного застосування. На думку Й. Шумпетера, «інновація не пе-редбачає нічого, що варте називатися винаходом, а винахід не обов’язково індукує нововведення, він сам по собі не становить ніякого ефекту» [113, с. 100].
Отже, тільки корисність надає економічну цінність продукту будь-якого виду людської діяльності, зокрема й винахідницької. А тому інновація — це економічний феномен. Й. Шумпетер уважав, що технічний прогрес є могутнім чинником, оскільки він дає змогу підприємцю тимчасово отримувати такі прибутки, які значно пере-вищують галузеву норму. Дані, що характеризують розвиток еконо-міки високорозвинутих країн, повністю підтвердили його погляд. Як відомо, частка нових чи вдосконалених технологій, продукції, обла-днання, які містять нові знання чи рішення, у розвинутих країнах становить від 70 до 85 % приросту валового внурішного продукту.
Перше інноваційне спостереження було зроблене М. Кондратьєвим у 20-х роках. Він установив, що світова економіка зазнає циклічних коливань з періодом від 44 до 55 років. «Довгі хвилі Кондратьєва» пов’язують із зміною основних технологій, що є яскравим підтвердженням вирішальної ролі інновацій у циклах економічного розвитку. Й. Шумпетер помістив поняття «хвилі Кондратьєва» у свою теорію циклічних процесів ділової активно-сті, пов’язавши цикли з інноваційною діяльністю. Він стверджу-вав, що поява групи нових технологій веде до економічного бу-му, а це, у свою чергу, зумовлює насичення ними ринку. На його думку, довгі хвилі утворюються від кожного базового нововве-дення і являють собою велику кількість інновацій, що мають по-ліпшувальний характер.
Крім того, Й. Шумпетер зробив найбільший внесок у розвиток еволюційної економічної теорії у ХХ ст. Він визначив два «кла-си» суб’єктів, а саме:
— новаторів — «особливий клас», що проектують, розробля-ють і впроваджують інновації, створюють нові фірми чи модерні-зують старі, впливають на зміни в інституціональній структурі;
— консерваторів, що користуються поширеними технологія-ми, випускаючи традиційну продукцію, і прагнуть до незмінності інституцій.
Неокласики ігнорували цю класифікацію і не могли повноцінно аналізувати економічну еволюцію та технологічний прогрес як її основний чинник. Як ідеальний ринок вони розглядали також модель досконалої конкуренції, а Й. Шумпетер заперечив цю тезу: «Упровадження нових методів виробництва і нових товарів із са-мого початку несумісні з досконалою (миттєвою) конкуренцією. Але це означає, що з ними несумісне те, що ми, власне, називає-мо економічним прогресом. І дійсно досконала конкуренція — автоматично або в результаті спеціальних заходів — тимчасово руйнується і завжди руйнувалася скрізь, де з’являлось будь-що нове… [112, с. 151]. Учений трактував інновації як відхід від ру-тинної поведінки і стверджував, що вони неухильно приводять до порушення ріноваги. А саме нерівноважний стан неокласики роз-глядають як небажаний, який необхідно подолати. Й. Шумпетер, як основоположник еволюційної теорії, нерівноважність оцінював як одну з основних умов розвитку. Тому за економічним бумом настає спад, під час якого проходить реорганізація структури цін, витрат, масового виробництва. У процесі спаду часто виявляється власна динаміка розвитку. Як сформулював Й. Шумпетер, «де-пресія — це реакція економічної системи на бум чи адаптація до ситуації, у якій опинилась система в результаті буму [113, с. 224].
Й. Шумпетер указав на технічну інновацію як економічний за-сіб досягнення високого прибутку на противагу теорії економіч-ного зростання Дж. фон Неймана, у якій НТП не брався до уваги.
Концепція нерівномірності інноваційної активності посідає важливе місце в сучасних дослідженнях науково-технічного про-гресу. З кінця 70-х років ХХ ст. в роботах західноєвропейських і американських дослідників — Г. Менша, Д. Сахала, К. Фрімена, Я. Ван Дейна, Дж. Кларка та інших отримала продовження ево-люційна теорія. Вони досліджували механізм впливу інновацій на розвиток економіки: увели поняття стадійності розвитку ново-введень і їх дифузії (передавання і застосування) у галузевому та регіональному аспектах, висунули гіпотезу про їхній кластерний характер.
У праці відомого німецького економіста Г. Менша «Техноло-гічний пат: Інновації долають депресію» зроблено висновок, що висока концентрація базисних нововведень дає змогу подолати «технологічний пат» і започатковує економічне зростання на які-сно новій основі [148, с. 14]. На його думку, у моменти, коли ба-зисні нововведення вичерпують свій потенціал, виникає ситуація «технологічного пату», що визначає застій в економічному роз-витку. Учений уводить в інноватику це нове поняття і визначає, що промисловий розвиток — ніщо інше, як перехід від одного технологічного пату до нового. Дослідник пояснює нерівномір-ність інноваційної активності особливостями функціонування ринкової економіки. Якщо дохідність фінансових операцій вища середньої дохідності фінансових інвестицій, то економіка виявля-ється не підготовленою до інвестування. У разі зниження норми прибутку в грошово-кредитній сфері, менше як у промисловості, фінансова сфера готова інвестувати в реальний сектор. Упрова-дження базисних інновацій виявляється єдиною можливістю прибуткового інвестування у фазі депресії, яку Г. Менш уважає генератором умов для появи новинок. Він припускає можливе пасивне очікування закінчення депресії. Отже, учений спробував пов’язати темпи економічного зростання і циклічність із появою базових нововведень, оскільки в результаті їх появи виникають нові підприємства, цикли розвитку яких взаємопов’язані. Деякі концепції дослідника носять суперечливий характер і тому були розвинуті іншими авторами.
Г. Менш підтримав гіпотезу Й. Шумпетера про те, що іннова-ції з’являються в економічній системі не рівномірно, а як цілісна система нових продуктів і технологій. «Інновації рідко залиша-ються ізольованими. Вони мають тенденцію до утворення клас-терів, адже спочатку деякі фірми, а потім більшість наслідують… успішну інновацію» [113, с. 100].
Учений Д. Сахал, розглядаючи особливості формування тех-нологічних циклів, підтримав думку Г. Менша і Й. Шумпетера, що інновації мають тенденцією до утворення кластерів. Названа тенденція зумовлена тим, що між спонукальними причинами ви-никнення різних видів техніки немає кореляції. Навіть якщо б на шляху дифузії конкретних технологій і взаємного проникнення знань, нагромаджених під час розвитку різних видів техніки, і не існувало, ніяких бар’єрів, то можна було б очікувати, що іннова-ції в кінцевому підсумку розподіляться рівномірно як за різними галузями, так і за періодами [89, с. 82]. Під кластером, здебільшо-го, розуміють сукупність базисних інновацій, які сконцентровані на певному відрізку часу й економічному просторі.
Циклічність інноваційних процесів пояснюється в працях Д. Сахала термінами системного аналізу. Радикальні інновації стають причиною циклічної поведінки системи, адже діючий куму-лятивний механізм сприяє поширенню їх впливу далеко за межі цього відрізку часу, протягом якого вони виникли: «Інноваційний процес спрямовується взаємною грою випадкових чинників, що мають кумулятивну природу» [89, с. 234]. Згідно з твердженнями Д. Сахала, у багатьох сферах технічний прогрес відображає деда-лі глибше розуміння інженерними працівниками потенціалу тех-нології (у широкому розумінні) і намагання повніше його вико-ристовувати, поняття інноваційного потенціалу технологічного зсуву (тобто потенціалу, закладеного в процесі поширення нови-нок) безпосередньо стосується планування НДДКР.
Багато положень концепцій Г. Менша і Д. Сахала були кри-тично розглянуті та розвинуті іншими авторами. Зокрема, по-гляд К. Фрімена полягає в тому, що фаза депресії знижує впро-вадження технологічних новинок у виробництво. Але в цей час створюються сприятливі умови для організаційних інновацій, які передують базовим. Він пропонує активне стимулювання ін-новацій. К. Фрімен увів нову категорію «нова технологічна сис-тема» (НТС) і «технологічна революція», яка полягає в зміні техніко-економічної парадигми. НТС характеризується дослід-ником як комплекс інновацій, пов’язаних із загальною техноло-гічною базою, поширення яких справляє великий вплив на різні сфери економіки.
Цю думку підтримав інший німецький економіст А. Кляйнкнехт, вважаючи, що під час депресії фірми намагаються мінімізувати витрати і не впроваджують технологічні інновації, які стають ак-туальними та менш ризикованими в період піднесення економіки. Під час депресії доцільно, на його думку, застосовувати радикаль-ні продуктові інновації і використовувати для економіки цю мож-ливість, активізуючи інноваційну діяльність.
Теорія провідних учених світу щодо інноваційної діяльності згрупована в табл. 1.2.
Таблиця 1.2
ПОРІВНЯЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА ДЕЯКИХ ПОГЛЯДІВ
НА ІННОВАЦІЙНУ ДІЯЛЬНІСТЬ
Основні
положення

Дослідники Фаза
депресії Фаза
піднесення Інноваційна
активність
підприємств Практичні рекомендації з подолання затяжної
економічної
депресії
Г. Менш Відіграє роль гене-ратора умов для появи інновацій Зменшуєть-ся іннова-ційна акти-вність Підприємства інвестують ко-шти в нову продукцію на фазі депресії Пасивне очікування закінчення депресії
К. Фрімен Зменшує появу інно-вацій Зростає ін-новаційна активність Підвищена ін-новаційна ак-тивність влас-тива прибутковим підприємствам Активне стимулювання інновацій
А. Кляйнк-нехт Сприяє впровадженню радикаль-них продукто-вих інновацій завдяки ме-ншому ри-зику Сприяє впровадженню поліпшуючих і технологіч-них іннова-цій Схильність до новацій у при-буткових під-приємствах не-велика Депресія стимулює активізацію інноваційної діяльності
Я. Ван Дейн висунув гіпотезу про те, що поява інновацій різних ви-дів пов’язана з фазами соціально-економічного і науково-технічного розвитку, що подаються у вигляді «довгої хвилі». Він досліджував чо-тири фази розвитку нової галузі та дійшов таких висновків:
— на фазі впровадження існує велика кількість продуктових інновацій, проте їх вибір проблематичний через недостатність інформації про майбутній платоспроможний попит;
— на фазі зростання характер попиту в основному визначив-ся, і кількість продуктових інновацій скорочується. А збільшення обсягів виробництва та продажу, дохідності стимулює технологіч-ні інновації, які зменшують витрати виробництва;
— на фазі зрілості знижуються темпи випуску продукції, а інновації характеризуються окремими поліпшеннями даної техно-логії;
— на фазі старіння продовжують знижуватись темпи випуску продукції та обсяги продажу, а насичення ринку зменшує трудо-місткість технологічних інновацій.
Отже, згідно з дослідженнями вченого, протягом життєвого цик-лу галузі проходить поступове витіснення продуктових інновацій технологічними. Ця концепція важлива саме на перехідному етапі економіки, коли є необхідність активного стимулювання інновацій.
Дослідники Е. Менсфілд, А. Ромео продовжували розглядати теорії життєвого циклу інновацій, які поширюються горизонта-льно — від поодиноких нововведень до повного насичення ними ринку. Вони припустили, що дифузія інновацій проходить інтен-сивніше в наукомістких сферах, її комерціалізація залежить від кваліфікації менеджменту, розподілу фірм даної галузі за чисель-ністю працюючих, дохідності самої інновації.
Продовжили еволюційну теорію відомі американські дослід-ники Р. Нельсон та С. Уінтер у своїй праці «Еволюційна теорія економічних змін». У ній характеризується суть теорії загальної економічної рівноваги, її обмеженість та непослідовність. Вони вважають, що «еволюційна теорія відкриває широкі перспективи, які сприяють аналізу значного кола явищ, пов’язаних з економіч-ними змінами, що виникають унаслідок зміни попиту на продук-цію або умов пропозицій факторів виробництва чи викликані ін-новаціями… Зміна технологій — нерівноважний процес тому, що потреби суспільства в старих технологіях з часом виявляються менше, ніж можливості їх виробництва, а необхідність в нових — зростає. Саме тому, прибуток від успішного нововведення — явище нерівноважне… У контексті стандартів рівноваги … цей прибуток виникає в результаті відриву від конкурентів завдяки інновації» [67, с. 46]. Звичайно, в умовах невизначеності виника-ють інноваційні ризики, але вони узгоджуються з нерівноважною природою інноваційних надприбутків.
Останні спільні праці вчених Г. Хамела (Великобританія) і К. К. Прахалада (США) «Революція в бізнесі», «Конкуренція за майбутнє» теж присвячені інноваційним процесам, конкуренто-спроможності фірм на глобальних ринках. Важливою умовою ін-телектуального лідерства вони називають вміле використання «базових функціональностей продукту» і «ключових компетен-цій», під якими розуміють потенційні можливості розвитку та нового використання продукту, а також знання, навички, квалі-фікація персоналу, які допоможуть у разі втрати попиту на про-дукцію вийти на ринок з іншими нововведеннями. На думку вче-них, ХХІ ст. є етапом революційних рішень і інновацій у бізнесі. Конкуренція — це вже не «продукт проти продукту», «ефектив-ність проти неефективності», а «нелінійна інновація проти ліній-ної». Стверджується, що «ера прогресу», лінійного еволюційного розвитку і неперервних поетапних змін завершилась у ХХ ст. Пе-реможуть ті фірми, що матимуть справу з новими видами бізнесу, приймати нестандартні рішення, використовувати нелінійні інно-вації. Тому в процесі розроблення інноваційної стратегії в Україні важливо врахувати основні положення цих відомих дослідників.
Дещо інших поглядів дотримуються англійські дослідники Дж. Тідд, Дж. Бессант, К. Павітт, які вважають, що фірми мають учитися управляти одночасно:
— менеджментом традиційних інноваційних процесів на зра-зок «робити те, що ми вже робимо краще за інших»;
— упровадженням інновацій радикально нових поколінь.
Учені підкреслюють, що інновації сприяють посиленню конку-рентоспроможності компаній, оскільки спостерігається сильна ко-реляція між ринковою діяльністю і новими продуктами. Продуктові і технологічні інновації допомагають завойовувати й утримувати частину ринку, збільшувати прибутковість на цих ринках.
Р. Кантер підкреслює, що «цифрова», «електронна культура» посилює переваги та інноваційні можливості фірми, вносить еле-менти постійних змін у діяльність підприємства, активізує люд-ський чинник, творчість персоналу.
А. Сливоцький, відомий американський фахівець із питань практики сучасного підприємництва, відзначає, що самі по собі технологічні інновації не є головним рушієм зростання ринкової вартості компанії. «Швидка імітація нових товарів обмежує цикл утворення капіталу від технологічної новації. Технологія може приносити й утримувати капітал лише доти, доки вона залиша-ється рідкісною. Але глобальне поширення ділових відносин, широкий обіг капіталу та загальне поширення інформації не сприяють тому, щоб технологічні новації залишались актуальни-ми тривалий час. Хоча технологічні новації й далі приносять зиск споживачам, вони не спроможні збільшити капітал» [93, с. 34]. Тому технологічні інновації, що не використовують «ефективну ділову модель», не ведуть до зростання капіталу компанії. Крім того, ділові моделі мають базуватися на пріоритетах споживачів. Хоч Г. Хамел і К. К. Прахалад заперечують таку позицію, ува-жаючи, що робота на споживача не повинна зводитись до задово-лення сьогоднішнього попиту, адже споживач не знає, яким може бути продукт майбутнього, і завдання компанії — його розробити та запропонувати. Тобто основною метою підприємців має бути формування майбутніх потреб споживачів.
Досвід економічного розвитку країн-лідерів підтверджує, що еволюційний процес в економіці здійснюється саме чере

Ви переглядаєте статтю (реферат): «Характеристика феномену інновацій та їхні види» з дисципліни «Інновації: теорія, механізм розробки та комерціалізації»

Заказать диплом курсовую реферат
Реферати та публікації на інші теми: План грошових потоків
АУДИТ ОКРЕМИХ СПЕЦИФІЧНИХ ЦИКЛІВ ТА РАХУНКІВ
Мета аудиту — перевірити правильність визначення податку з реклам...
Аудит збору на обов’язкове державне пенсійне страхування
Справочная таблица по механике


Категорія: Інновації: теорія, механізм розробки та комерціалізації | Додав: koljan (28.02.2011)
Переглядів: 3513 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]

Онлайн замовлення

Заказать диплом курсовую реферат

Інші проекти




Діяльність здійснюється на основі свідоцтва про держреєстрацію ФОП