Визначальним моментом у цій структурі є професійна адаптація — освоєння працівником характерних рис та умов праці за фахом. Вона полягає в подальшому ово лодінні обраною професією, трудовими навичками; фор муванні деяких професійних характеристик особистості, необхідних для успішного оволодіння спеціальністю за лежно від характеру завдань, які вирішують підрозділи, служби підприємства; у закріпленні позитивних устано вок до обраної спеціальності. Однак адаптивна ситуація на сучасному виробництві не завжди сприятлива для професійного становлення мо лодих робітників. Наявність елементів відчуження, які за лишилися від командно-адміністративних методів госпо дарювання, серйозно утруднює її процес, що виявляєть ся, зокрема, у високій плинності кадрів із професійних мотивів. Дослідження залежності професійної адаптації від організації профорієнтаційної роботи в країні свідчать про необхідність надання цій роботі нової спрямованості — орієнтації школярів на професійний вибір профтехучи лища як обов'язкового етапу професійної підготовки пе ред приходом на підприємство, а також про необхідність більш ранньої і глибокої профорієнтації. Соціологічні
2. Види виробничої адаптації дослідження підтверджують вплив на процес професійної адаптації загальноосвітньої і професійної підготовки мо лодих робітників. Найефективнішими формами про фесійної підготовки виступають міжзаводські навчально- виробничі центри, що поєднують переваги професійно- технічної освіти й виробничого навчання. Аналіз впливу цих та інших чинників на виробничу адаптацію протягом усього шляху трудового становлення молоді приводить до висновку, що основи успіху про фесійної адаптації закладаються ще до приходу молодого робітника на підприємство. Вони виникають у процесі профорієнтації, професійного добору, від ефективності яких залежить правильний вибір професії, що оптималь но поєднує здатності і потреби молодих людей з не обхідністю розвитку народного господарства. Створені в цей період передумови для успішної професійної адап тації зміцнюються під час ефективного професійного навчання і розвиваються надалі уже в процесі самої адап тації, успішність якої значною мірою залежить від ре зультативності системи професійного просування молоді на виробництві. Загалом успіх професійної (а іноді й інших видів) адаптації залежить від скоординованості й цілеспрямованості спільної роботи підприємств, про фесійно-технічних училищ, шкіл, а також родини і гро мадських організацій щодо професійного становлення молодого покоління. Значне місце у виробничій адаптації займає організа ційна сфера адаптації. Через неї відбувається залучення працівників в організацію суспільної праці як спосіб об'єднання їх із засобами виробництва. Принципові можливості для успішної адаптації в організаційній сфері закладені в принципах організації суспільної праці, націленої на забезпечення відповідності між ор ганізацією праці й потребами трудящих. Однак для ре алізації цих можливостей стоїть на заваді реально сфор мована, малоефективна система організації праці на підприємствах. Курс на реформи в управлінні еко номікою країни, на розвиток інтересу трудящих як гос подарів виробництва, поєднання планового керівництва з ринковими методами стимулювання, інтересів особис-
тості й колективу відкриває нові можливості для ро зуміння і здійснення організаційної адаптації. Організаційна адаптація припускає встановлення взаємних зв'язків новачка в організаційній сфері під приємства, тобто зв'язків стосовно режиму праці й від починку, дотримання трудового розпорядку і трудового ритму підприємства, вимог колективної організації праці і трудової дисципліни. Організаційна адаптація виникає як момент реалізації орієнтованої потреби працівника в сукупності з потре бою його самореалізації в організаційній сфері підприємства, що підтверджує подібність механізмів ор ганізаційної і професійної адаптації. Соціологічні дослідження вказують на дуже сильний вплив організаційної адаптації на хід усієї виробничої адаптації. Невдалий перебіг її може загальмувати й навіть перервати адаптацію в цілому, хоча в професійній сфері вона проходить успішно. Водночас ефективне освоєння організаційної сфери нерідко допомагає подолати труд нощі в інших сферах. Подібні тенденції проявляються в усіх новачків, незалежно від віку. Та все ж складніше й болісніше, ніж у старших робітників, відбувається зас воєння організаційних норм і вимог молоддю, яка почи нає трудове життя. Сучасне виробництво з його жорстким регламентуванням праці в часі, зі складною структурою управління виробничими процесами спочат ку важко сприймається новачками. Організаційна адап тація молоді, пов'язана з необхідністю докладання додат кових емоційно-вольових зусиль, високими вимогами до дисципліни й самоорганізації, проходить значно су тужніше, ніж професійна. Поліпшенню становища може сприяти активне використання для організаційної адап тації майбутнього робітника період його профорієнтації і профнавчання, зокрема залучення учнів загальноосвітніх шкіл і ПТУ до виробничої праці (посильної за віком) на сучасному виробництві (де діти не тільки працюють, а й беруть участь в організації праці). Відсутність такої праці як провідної діяльності в розвитку підлітка є незамінною і непоправною втратою для його соціалізації і виробничої адаптації, для повноцінного і всебічного розвитку особистості.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Види виробничої адаптації» з дисципліни «Соціологія праці»