Коли підприємство має високий рівень дебіторської заборговано-сті за товари, роботи, послуги, не оплачені в строк, або за попере-дньою оплатою продукції, яка не надійшла в установлені строки, то з метою рефінансування заборгованості виконується комплекс про-цедур щодо її примусового стягнення, зокрема звернення з позовом до арбітражного суду. Позов до арбітражного суду можна подати лише за умови, що буде додержано встановленого порядку доарбітражного врегу-лювання спорів. Доарбітражне врегулювання спорів, а також їх розгляд в арбі-тражному порядку регулюється Арбітражним процесуальним Кодексом України. Доарбітражне врегулювання спорів полягає у зверненні кре-дитора до дебітора з письмовою претензією про відшкодуван-ня заборгованості. У претензії зазначаються: а) реквізити заявника претензії та підприємств, на адресу яких направляється претензія; дата та номер претензії; б) обставини, на підставі яких заявляється претензія; докази, які підтверджують ці обставини; в) вимоги заявника; г) сума претензії та її розрахунок, якщо претензія підлягає грошовому оцінюванню; д) перелік документів, які додаються до претензії. Претензію підписує керівник підприємства або його заступ-ник. Її надсилають адресату рекомендованим або цінним листом чи вручають під розписку. Претензія підлягає розгляду в місяч-ний строк від дня її одержання. Якщо обов’язковими для обох сторін правилами або договором передбачено право повторної перевірки забракованої продукції (товарів) підприємством-виготовлювачем, то претензії, пов’язані з якістю та комплектністю продукції (товарів), розглядаються протягом двох місяців. Розглядаючи претензію, підприємства та організації в разі по-треби звіряють розрахунки, здійснюють експертизу або вдаються до інших дій, щоб забезпечити доарбітражне врегулювання спо-ру. Підприємства та організації, до яких надійшла претензія, зо-бов’язані задовольнити обгрунтовані вимоги заявника. Про результати розгляду претензії заявника повідомляють пи-сьмово, наводячи таку інформацію: а) повну назву та поштові реквізити підприємства (організації), яке дає відповідь, і підприємства (організації), якому вона надси-лається; дату і номер відповіді; дату і номер розглянутої претензії; б) коли претензію визнано повністю або частково — визнану суму, номер і дату платіжного доручення на перерахування цієї суми чи строк та спосіб задоволення претензії, якщо вона не підлягає грошовому оцінюванню; в) коли претензію відхилено повністю або частково — моти-ви відхилення з посиланням на відповідні нормативні акти і до-кументи; г) перелік доданих до відповіді документів та інших доказів. Коли претензію відхилено повністю або частково, заявникові мають бути повернені оригінали документів, одержаних з прете-нзією, а також надіслано документи, що обґрунтовують відхи-лення претензії, якщо їх немає у заявника претензії. Відповідь на претензію, підписану керівником чи заступником керівника під-приємства (організації), надсилається рекомендованим або цін-ним листом чи вручається під розписку. Таким чином, можливі чотири варіанти дій контрагента піс-ля одержання претензії: 1. Одержувач претензії не дав жодної відповіді на претензію. 2. Заявник одержав лист-відповідь, в якому претензію відхи-лено повністю або частково. 3. Претензію визнано повністю або частково, але не повідом-ляється про перерахування визнаної суми. 4. Претензію визнано і заборгованість погашено — спір вва-жається врегульованим. У разі, коли претензія лишилася без відповіді або була відхи-лена, заявник змушений звернутися до арбітражного суду з позо-вною заявою про стягнення заборгованості. Якщо претензію визнано повністю або частково, але з якихось причин кошти на розрахунковий рахунок кредитора не надійшли, заявник претензії через 20 днів від дня одержання відповіді має право подати до банку розпорядження про списання у безспірному порядку визнаної боржником суми. До розпорядження додається відповідь боржника, а якщо в ній не зазначено розміру визнаної суми, то й копія претензії. У разі неплатоспроможності боржника кредитор через місяць з дня отримання позитивної відповіді на претензію (але не раніш ніж через 3 місяці з дня настання терміну платежу за договором, актом чи іншим документом) вправі звер-нутися до арбітражного суду із заявою, порушивши справу про ба-нкрутство неспроможного боржника. У разі коли строки розгляду претензії порушено чи залишено її без відповіді, арбітражний суд у процесі вирішення господар-ського спору має право стягнути в дохід державного бюджету з підприємства, яке припустилося такого порушення, штраф у роз-мірі 2% від суми претензії, але не менш ніж 5 розмірів мінімаль-них заробітних плат і не більш ніж 100 розмірів неоподатковува-них мінімумів доходів громадян.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «ДОАРБІТРАЖНЕ ВРЕГУЛЮВАННЯ ГОСПОДАРСЬКИХ СПОРІВ» з дисципліни «Фінансова санація та банкрутство підприємств»