Одним з найважливіших показників оцінки роботи промислового підприємства є обсяг реалізованої продукції. Аналізуючи виконання плану реалізації, звітні її дані зіставляються з плановими, що дає можливість встановити ступінь виконання плану, відхилення звітних даних від планових, виявити фактори, дія яких привела до відхилення фактичної реалізації від запланованої. Реалізація продукції складається з трьох основних моментів: випуск продукції; відвантаження її споживачам; оплата відвантаженої продукції споживачами. До кінця звітного періоду не вся товарна продукція буде відправлена споживачам. Частина її затримується на підприємстві, утворюючи залишки готової продукції на складі:
Vвп = Vт + (О1 – О2), (4.15) де Vвп –– відвантажена продукція; Vт –– товарна продукція; О1, О2 –– залишки готової продукції на складі відповідно на початок і кінець звітного періоду.
У зв’язку із тим, що підприємства можуть визначати виручку від реалізації по відвантаженій продукції, або по її оплаті, можливі два варіанти методики аналізу обсягу реалізації. При першому варіанті обсяг відвантаження і реалізації співпадають. В цьому випадку:
Vр = О1 + ТП – О2; (4.16) Vвп = Vр, (4.17) де Vр –– обсяг реалізованої продукції.
Якщо обсяг реалізації визначається по другому варіанту, треба мати на увазі, що в кінці звітного періоду не уся відвантажена продукція буде реалізована (оплачена споживачами). Відбувається це по наступних причинах: неправильне або несвоєчасне оформлення платіжних документів; неплатоспроможність або неакуратність споживача (неоплачені в термін); термін оплати ще не наступив; відмовлення споживача від оплати продукції (наприклад, через погану якість) і ін. Співвідношення між відвантаженою і реалізованою продукцією наступне:
Vр = Vвп + (НП1 – НП2), (4.18) де НП1, НП2 –– відвантажена, але нереалізована продукція на початок і кінець звітного періоду.
З урахуванням попередніх формул можна записати:
Vр = Vт + (О1 – О2) + (НП1 – НП2). (4.19)
Усяке підприємство зацікавлене якомога швидше одержати гроші за відвантажену продукцію і прагне тому до зменшення залишків відвантаженої, але нереалізованої продукції. Якщо залишки нереалізованої продукції розкласти по причинам утворення, то формула буде мати вид:
Vр = Vт + (О1 – О2) + (V1I – V2I) + (V1II – V2II) + + (V1III – V2III) + (V1IV – V2IV), (4.20) де VI –– продукція відвантажена, але не оформлена розрахунковими документами; VII –– відвантажена продукція, термін оплати якої ще не наступив; VIII –– відвантажена продукція, термін оплати якої вже минув; VIV –– продукція, що знаходиться на відповідальному збереженні; 1,2 –– підстрочні індекси відповідно на початок і кінець періоду.
Таким чином на величину реалізації впливають такі фактори: зміна обсягу товарної продукції (∆Vт) ∆Vт = Vтф – Vтпл; (4.21)
зміна залишків готової продукції на складі
∆Vо = (О1ф – О2ф) – (О1пл – О2пл); (4.22)
зміна залишків відвантаженої, але нереалізованої продукції за різними причинами (∆VI, ∆VII, ∆VIII, ∆VIV)
Відхилення фактичного обсягу реалізації від планового становить (– 24,2%) (– 3359,5 / 14008,1 × 100). Таким чином, невиконання плану з обсягу виробництва призвело до зменшення реалізації на 24,2%. Зменшення протягом року залишків товарної продукції на складі мало незначний позитивний вплив на обсяг реалізації (0,7%). Залишки відвантаженої, але нереалізованої продукції на кінець року збільшились у порівнянні з планом, що зменшило обсяг реалізації на 0,6%. Аналіз реалізації продукції тісно зв'язаний з аналізом виконання договірних зобов'язань з постачання продукції. Недовиконання плану по договорах для підприємства обертається зменшенням виручки від реалізації, прибутку, виплатою штрафних санкцій. Крім того, підприємство може втратити ринки збуту продукції. Відсоток виконання договірних зобов'язань (Кд.з.) розраховується відношенням різниці між плановим обсягом відвантаження згідно із договірними зобов'язаннями (ОПпл) і його недовиконанням (ОПн) на плановий обсяг відвантаження (ОПпл):
. (4.25)
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Аналіз реалізації продукції» з дисципліни «Економічний аналіз»