Аналіз виконання плану з номенклатури і асортименту
Під номенклатурою розуміють перелік продукції однакового призначення, реалізованої підприємством і представленої в його плані окремими позиціями. Асортиментом називають перелік продукції в межах кожної позиції номенклатури, що підприємство зобов'язане поставити певним споживачам з урахуванням термінів, якості і т. ін. Існують різні способи оцінки виконання плану з номенклатури і асортименту. Один із способів оцінки виконання плану з номенклатури полягає у визначенні “виконаний” або “не виконаний” план по кожній позиції, незалежно від ступеня виконання плану. Номенклатурні позиції, відсутні у плані, по яким фактично вироблена продукція, не враховуються. Наприклад, підприємство має план по постачанню продукції по 12 номенклатурних позиціях, з яких: по семи позиціях план перевиконаний; по двох –– виконаний на 100%; по трьом позиціям план виконаний менш ніж на 100 %. Тоді план з номенклатури виконаний на 75 % ((7 + 2) / 12 × 100). Оцінка виконання плану з асортименту може здійснюватися також з використанням різних методів: по способу найменшого відсотка; по питомій вазі у загальному переліку найменувань виробів, по яких виконаний план випуску продукції; за допомогою середнього відсотка. По першому методу за оцінку виконання плану по асортименту приймається найменший процент виконання плану з обсягу вироб-ництва із усіх видів продукції. По другому методу розрахунок здійснюється по аналогії із визначенням проценту виконання плану з номенклатури, що наведений вище. Виконання плану з асортименту при використанні третього методу визначається так: продукти, по яких план виконаний або перевиконаний, зараховуються у виконання плану по асортименту в розмірі вартості планового випуску; продукти, по яких план не виконаний, –– у розмірі вартості фактичного випуску. Для оцінки планового і фактичного випуску приймаються тільки порівнянні ціни. Фактично вироблені продукти, що не передбачені планом, при розрахунку показника не враховуються. Приклад розрахунку показників виконання плану з асортименту у виробництві СМЗ. Вихідні дані для розрахунку наведені в табл. 4.6.
Таблиця 4.6
Розрахунок показників виконання плану з асортименту
Продукція Випуск продукції у фактичних цінах, тис. грн. Виконання плану, % Товарна продукція, що зараховується в виконання плану з асортименту, тис. грн. по пану за фактом
План з асортименту продукції виконаний: по способу найменшого процента на 63,9 %; по питомій вазі в загальнім переліку продукції, по якій виконаний план по випуску продукції –– 0; за допомогою середнього відсотка на 72,6 % (10110,2 / 13930,4 × 100). Аналіз асортименту продукції проводиться з метою уточнення середнього числа видів продукції: розширення асортименту є для підприємства засобом залучення клієнтури з різними смаками і потребами. Аналізується ступінь застаріння продуктів даного асорти-менту, що дозволяє встановити зв’язок застаріння продукції з життєвим циклом товару, а також провести порівняння з продуктами, що пропонують конкуренти. Крім асортименту склад продукції характеризує її структура –– питома вага окремих виробів у загальному обсязі випуску продукції. Підприємство повинне дотримувати планової структури, порушення якої викликає диспропорції в загальному виробництві продукції; незадово-лення потреби в одних виробах і затоварення іншими.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Аналіз виконання плану з номенклатури і асортименту» з дисципліни «Економічний аналіз»