Головним напрямом бюджетування є розробка бюджету при-бутків і збитків підприємства, які очікуються в плановому пері-оді. Прогноз фінансових результатів доцільно складати за фор-мою, передбаченою для складання відповідного звіту (форма 2). Інформація, яка міститься в бюджеті фінансових результатів, є основою для подальшого планування руху грошових коштів та платоспроможності підприємства. Необхідність планування фі-нансових результатів зумовлена такими чинниками: • по-перше, потребою в інформації щодо майбутніх фінансо-вих результатів і можливих джерел фінансування інвестицій і ви-плати дивідендів; • по-друге, необхідністю визначення потреби в капіталі, зок-рема капіталі для фінансування затрат, відповідно оборотних ак-тивів у плановому періоді; • по-третє, необхідністю оцінки рівня податкового наванта-ження в плановому періоді. Планування фінансових результатів може мати як коротко-строковий, так довгостроковий характер. За одиницю періоду планування може братися місяць, квартал, рік. Основою плану-вання фінансових результатів є інформація, що міститься в бю-джетах реалізації та виробництва продукції. Планування фінансових результатів здійснюється зістав-ленням прогнозів доходів і витрат за всіма видами діяльності (наприклад, виручки від реалізації та собівартості реалізованої продукції). Зрозуміло, що найскладнішим завданням при цьому є прогнозування обсягів реалізації продукції. Прогнозні показники плану реалізації розраховуються на основі аналізу ситуації на ринку, наявних виробничих та фінан-сових потужностей. При цьому можуть братися до уваги: • статистичні показники, що характеризують загальноекономіч-ну ситуацію в країні (чи регіоні), ріст населення та його доходи; • економічні огляди; • існуючі тенденції в соціальній та культурній сферах життя населення (можливих споживачів продукції); • вплив сезонних, циклічних коливань на обсяги реалізації; • довготривалі тенденції зміни економічних показників; • дані економічної розвідки тощо. Обираючи ті чи інші методи прогнозування (експертні, екст-раполяції, каузальні), доцільно узагальнити інформацію щодо методик, які використовуються аналогічними підприємствами чи типовими представниками галузі, до якої належить суб’єкт гос-подарювання. Оскільки прогнозні показники значною мірою залежать від зо-внішніх чинників (кон’юнктура, структурні зміни в економіці то-що), альтернативні планові розрахунки фінансових результатів до-цільно будувати на оптимістичних чи песимістичних очікуваннях щодо обсягів реалізації продукції, а отже, рівня завантаженості по-тужностей (наприклад, 80, 100, 120 %). Прогноз реалізації набуде вигляду бюджету після аналізу можливих альтернатив та виявлен-ня найреальнішої з них (базовий прогноз). Важливим елементом планування фінансових результатів є розрахунок точки беззбит-ковості, який полягає у визначенні мінімального обсягу реалізації продукції, за якого підприємство може забезпечити беззбиткову операційну діяльність у короткостроковому періоді (див. розд. 11). Для цього слід скористатися даними стосовно прогнозних цін реа-лізації, величини умовно постійних та умовно змінних витрат. Базовий бюджет реалізації може бути складений за формою, наведеною в табл. 1 Таблиця 1 БЮДЖЕТ РЕАЛІЗАЦІЇ ПРОДУКЦІЇ Показник У середньому за 1 день Квартал І ІІ ІІІ ІV 1. Обсяг реалізації, шт.: • продукт А • продукт Б 2. Ціна одиниці продукції, грн: • продукт А • продукт Б 3. Обсяг реалізації в оптових цінах: • продукт А • продукт Б
Маючи дані щодо прогнозних обсягів продажів, можна розра-хувати, з одного боку, прогнозний обсяг виручки від реалізації продукції, а з іншого — необхідну кількість матеріальних і тру-дових ресурсів, визначити матеріальні і трудові затрати на виробництво планових обсягів продукції. На основі прогнозів реаліза-ції розробляється бюджет виробництва продукції (табл. 2). Таблиця 2 БЮДЖЕТ ВИРОБНИЦТВА ПРОДУКЦІЇ Показник У середньому за 1 день Квартал І ІІ ІІІ ІV 1. Плановий обсяг реаліза-ції, шт.: • продукт А • продукт Б 2. Залишок готової проду-кції на складі на початок періоду, шт.: • продукт А • продукт Б 3. Плановий залишок го-тової продукції на складі на кінець періоду, шт.: • продукт А • продукт Б 4. Обсяги виробництва в плановому періоді, шт.: • продукт А • продукт Б 5. Виробнича собівартість одиниці продукції, грн: • продукт А • продукт Б 6. Виробнича собівартість товарної продукції, грн: • продукт А • продукт Б 7. Середня тривалість виро-бництва партії продукції, днів: • продукт А • продукт Б 8. Середня тривалість збе-рігання сировини та мате-ріалів на складі, днів: • продукт А • продукт Б 9. Середня тривалість збе-рігання готової продукції на складі, днів: • продукт А • продукт Б Наведені в табл. 2 показники, які складають бюджет виробництва, можуть доповнюватися іншими або наводитися в інших комбінаціях. Загалом же в цьому бюджеті доцільно відображати таку інформацію: • асортимент товарів, робіт, послуг, які планується виробляти; • обсяги виробництва; • витрати на виробництво продукції; • необхідний запас сировини та матеріалів; • інша інформація, пов’язана з виробництвом продукції. Прогнозний обсяг виробництва визначається як сума прогнозу реалізації та необхідного залишку продукції на складі на кінець планового періоду за мінусом залишку продукції на складі на по-чаток планового періоду.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «ПЛАНУВАННЯ ПРИБУТКІВ І ЗБИТКІВ» з дисципліни «Фінансова діяльність субєктів господарювання»