Короткострокова та довгострокова рівновага фірми в умовах монополістичної конкуренції
Монополістична конкуренція схожа на ситуацію монополії та досконалої конкуренції одночасно і тому вона ввібрала їхні окремі характеристики. По-перше, оскільки підприємства в умовах монополістичної конкуренції випускають диференційований продукт і мають здатність контролювати ціну своїх товарів, то крива попиту підприємств є спадною, а самі підприємства є «диктаторами ціни». По-друге, крива попиту, з якої зіштовхується окремий продавець в умовах монополістичної конкуренції, є більш еластичною, ніж крива попиту підприємства215
Частина ІІ. Мікроекономіка
монополіста, але менш еластичною, ніж крива попиту конкурентного підприємства. Це пояснюється тим, що підприємство в умовах монополістичної конкуренції зазнає сильнішої конкуренції, ніж в умовах чистої монополії, але в той же час — меншою кількістю конкурентів, ніж в умовах досконалої конкуренції. По-третє, спадна крива попиту пояснюється характером продажів в умовах монополістичної конкуренції. Для того щоб продати додаткову одиницю товару, підприємство повинне знизити ціну. Внаслідок цього крива попиту в умовах монополістичної конкуренції перебуває вище кривої граничного доходу, отже, ціна перевищує граничний дохід (Р > МR). Таким чином, у короткостроковому періоді фірма в умовах монополістичної конкуренції, прагнучи максимізувати прибуток, може підняти ціну без особливого ризику втратити всіх своїх покупців, оскільки вони воліють придбати продукцію саме цієї фірми і готові платити за неї навіть підвищену ціну. У цьому сенсі в короткостроковому періоді вона поводиться як монополіст і рівень випуску визначається рівністю граничного доходу та граничних витрат за ціною, що перевищує цю точку рівноваги (мал. 17.5). Підприємство в умовах монополістичної конкуренції в короткостроковому періоді може як отримувати прибуток (якщо Р > АТС), так і зазнавати збитків (якщо Р <АТС). У довгостроковому періоді виникає ситуація, відмінна від випадків монополії та досконалої конкуренції.
P, C EM Pmk ATCmk MR Qmk
MC ATC D Q
Рис. 17.5. Короткострокова рівновага підприємства в умовах монополістичної конкуренції
Відкритість ринку монополістичної конкуренції призводить до того, що переваги окремого виробника зрівнюються з іншими і рівновага наступає, коли економічний прибуток дорівнює нулю (рис. 17.6). Це головна відмінність від монополії. Але в умовах монополістичної конкуренції в довгостроковому періоді продукція виробляється не з мінімальними середніми витратами. Це основна відмінність від довгострокової рівноваги на ринку досконалої конкуренції. Функціонування ринку в умовах монополістичної конкуренції припускає: — неповне використання ресурсів для виробництва товарів, внаслідок чого є надлишкові виробничі потужності, а необхідна суспільству продукція не виробляється; — споживачі не одержують продукцію за найменшою ціною; 216
Розділ 17. Олігополія та ринок монополістичної конкуренції
P P1 P2 M Q1 Q2
АТC
MC
LАТ D Q
Рис. 17.6. Довгострокова рівновага при монополістичній конкуренції
— пристосування продукту до споживчого попиту, що викликає необхідність диференціації продукції (чим вище ступінь диференціації продукту, тим значніше відхилення ціни та випуску продукції від їх найбільш ефективних значень); — пристосування споживчого попиту до продукту, що призводить до більших витрат коштів на рекламу. Таким чином, в умовах монополістичної конкуренції не досягається максимальна виробнича ефективність, тим самим зменшується добробут споживачів. Але це є своєрідною платою за найповніше задоволення їх потреб.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Короткострокова та довгострокова рівновага фірми в умовах монополістичної конкуренції» з дисципліни «Економічна теорія»