Поняття еластичності, її види та показники. Аналіз еластичності попиту
Попит і пропонування мають властивість реагувати на зміну численних чинників. Еластичність показує ступінь їх чутливості до цих змін. Еластичність – це міра чутливості функціонально пов’язаних величин. Вона обчислюється як співвідношення процентних змін залежної і незалежної змінних: якщо , то , або , звідки отримуємо базову формулу для обчислення будь-якого виду еластичності: Показник є коефіцієнтом лінійної еластичності, який визначає еластичність у початковій точці зміни і може застосовуватись лише у випадку незначних змін або для лінійної функції. Показник дугової еластичності визначає процентну зміну в центральній точці інтервалу. Для розрахунку дугової еластичності беруть середні значення змінних: Відтак незалежно від того, зростає чи зменшується змінна, результат, виміряний цим показником, буде один і той же. Основними видами еластичності попиту є: цінова еластичність попиту, перехресна еластичність та еластичність попиту за доходом. Еластичність попиту за ціною – це процентна зміна обсягу попиту, спричинена однопроцентною зміною ціни даного товару: або Ці показники вимірюють процентну зміну обсягу попиту вздовж кривої попиту і мають від’ємний знак, який часто не враховують. Еластичність лінійної функції попиту не постійна. Кожна лінійна крива попиту має два відрізки: верхній, у межах якого попит є еластичним, і нижній, у межах якого попит стає нееластичним, вони розмежовуються точкою одиничної еластичності. Для нелінійної функції попиту ця закономірність може виконуватись, а може й не виконуватись. Існують також нелінійні функції, які мають постійну еластичність. Розрізняють наступні випадки цінової еластичності попиту (рис. 4.7). Попит еластичний, якщо , тобто однопроцентна зміна ціни призводить до більшої процентної зміни обсягу попиту. Попит нееластичний, коли , тобто однопроцентна зміна ціни спричиняє менш ніж однопроцентну зміну обсягу попиту. Попит з одиничною еластичністю має місце, коли , тобто однопроцентна зміна ціни веде до однопроцентної зміни обсягу попиту. Існують також граничні випадки еластичності. Абсолютно еластичний попит має місце, коли , і означає, що споживачі купують товар у необмеженій кількості, але лише за однією ціною. Найменше підвищення ціни зменшує попит до нуля, а будь-яке зниження ціни веде до безмежного його зростання. Крива попиту є горизонтальною прямою. Абсолютно нееластичний попит має місце, коли , і означає, що покупці зовсім нечутливі до зміни ціни, незалежно від її рівня попит пред’являється на одну й ту саму кількість товару. Крива попиту має вигляд вертикальної прямої. Чинниками цінової еластичності попиту виступають: наявність товарів–замінників: чим більше близьких і досконалих замінників має товар, тим більш еластичним є попит на нього, і навпаки; питома вага товару у видатках споживача: чим більшу частку займає товар у видатках, тим більш еластичним є попит на нього, і навпаки; фактор часу у споживанні: у короткостроковому періоді попит менш еластичний, ніж у довгостроковому, оскільки для зміни смаків, уподобань і структури споживання потрібен час; важливість товару для споживача: попит на товари першої необхідності є нееластичним, на предмети розкоші – еластичним за ціною. За неціновими чинниками попиту розрізняють перехресну еластичність попиту та еластичність попиту за доходом. Обидва показники вимірюють процентне зміщення кривої попиту під впливом відповідного нецінового чинника. Перехресна еластичність попиту – це процентна зміна обсягу попиту на один товар, спричинена однопроцентною зміною ціни іншого товару: або Для товарів–субститутів перехресна еластичність попиту додатна , тому що з підвищенням ціни одного товару обсяг його продажу зменшується, а попит на товар-замінник зростає. Для товарів–комплементів перехресна еластичність попиту від’ємна , оскільки підвищення ціни одного товару призводить до зменшення обсягу попиту на цей товар скорочення попиту на товар–доповнювач. Еластичність попиту за доходом – це процентна зміна обсягу попиту, викликана однопроцентною зміною доходу: або Еластичність попиту за доходом для нормальних благ є додатною , для нижчих – від’ємною . Предмети розкоші мають еластичність попиту за доходом , предмети першої необхідності
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Поняття еластичності, її види та показники. Аналіз еластичності попиту» з дисципліни «Економічна теорія»