Анрі Клод де Рубруа Сен-Сімон (1760—1825) — виходець з вищої французької аристократії, здобув прекрасну освіту, був вели-ким землевласником. У віці шістнадцяти років бере участь у війні за американську незалежність. У роки революції відмовляється від дворянського звання і збагачується завдяки вдалій спекуляції на на-ціональному майні. Як політично неблагонадійного його було ув’язнено. Після звільнення з в’язниці він займається комерцією, подорожує, вивчає науки. У період з 1813 по 1825 рр. виходять най-важливіші його праці: «Про промислову систему», «Про стару і нову політичну систему», «Катехизис промисловців», «Нове християнст-во». Їх написано під враженням від тих змін, які несло з собою на-родження нового капіталістичного індустріального ладу. Теоретичні підходи Сен-Сімона до аналізу суспільства базува-лися на історичному методі. Сен-Сімон, як і інші утопісти, вирішує питання докорінної перебудови суспільства, але щодо загальнотео-ретичних поглядів він вимагає, щоб минуле людства і його сучасне вивчалося як єдиний безперервний процес прогресивного розвитку суспільства. Сен-Сімон пише, що будь-який аналіз сучасного, узятий ізольо-вано, може призвести лише до дуже поверхових або навіть хибних висновків, і якщо не вивчати минуле, то неможливо відрізнити соці-альні елементи системи, яка має зникнути, від елементів тієї систе-ми, яка повинна утвердитись. За Сен-Сімоном, суспільство, цілісна система політики, економі-ки і знання, у своєму історичному розвитку проходить три формації: рабовласницьку, феодальну та індустріальну. Кожна з них характе-ризується відповідним рівнем розвитку знань, політики та господар-ства, що, у свою чергу, проходять дві стадії: органічну, чи врівно-важену, та критичну, коли попередню рівновагу порушено. Економіка і політика, з одного боку, і знання — з іншого, розви-ваються, на думку Сен-Сімона, паралельно. Під час органічної стадії при владі перебуває клас, який відіграє найважливішу господарську роль у даний період, а в критичній стадії на економічну владу пре-тендує інший клас, господарська функція якого зростає. Клас, що народжується, протистоїть тому, що вже існує. Проявом цього про-тистояння є політична боротьба, яка завершується виникненням но-вої формації. Капіталістичне суспільство Сен-Сімон розглядає як проміжну ста-дію між феодалізмом та індустріалізмом. Капіталізм поєднує ознаки розкладу попереднього періоду та елементи нового — індустрію. Характеристика капіталізму грунтується на аналізі його супе-речностей, ролі приватної власності та індустрії, що народжувалась. Головною вадою капіталістичної системи Сен-Сімон уважав від-сутність у ній організуючої, об’єднуючої основи. Наслідком цього є те, що у виробництві панує приватна власність і породжувана нею анархія; економіку й політику відокремлено одну від одної, і обид-ві — від науки. За його визначенням, період, коли економіка й полі-тика існують автономно, є перехідним. Саме тому капіталізм він відносить до критичного періоду, перехідного від органічного фео-далізму до майбутньої органічної науково-індустріальної системи. Трактування капіталістичного періоду в Сен-Сімона безумовно відрізняється від того, що пропонувала сучасна йому школа еконо-мічного лібералізму. Він визнає дію природних економічних сил, але вважає, що саме вони і є причиною всіх пороків капіталізму, зу-мовлюють його майбутню руйнацію. Буржуазне суспільство він критикує ще й за те, що в ньому індуст-рія не посіла відповідного місця. У капіталістичному середовищі вона стає такою самою причиною криз, як і приватна власність, сприяє розшаруванню суспільства на класи, яке з часом стає все глибшим. Усе сучасне йому суспільство він поділяє в основному на два класи: на індустріалів (елемент майбутнього) і власників (непродук-тивний клас, елемент феодалізму), між якими точиться боротьба за економічну владу. Цей антагонізм він часто формулює як антагонізм між власниками та трудящими, тобто між ледарями і трударями. На думку Сен-Сімона, індустрія будує економічні передумови для формування нового суспільства: готує капітали до усуспільнен-ня, забезпечує високий рівень споживання, створює умови для об’єднання трудівників на новій, індустріальній основі, для розвит-ку науки. Необхідно лише сформувати відповідне соціально-політичне середовище, що привело б економіку, політику та науку у відповідність, і тоді капіталізм переросте в наступну стадію. Економічний устрій суспільства індустріалів. Економічною формою нового суспільства, що вирішить проблему узгодження трьох складових суспільного розвитку, на думку Сен-Сімона стане асоціація. Спираючись на історичний метод, Сен-Сімон указує, що прогре-сивний рух людства спрямований від більш дрібних асоціацій до більш великих: від родини до общини, від общини до нації, від нації до міжнародної згоди — це безперервний рух з відомим кінцевим пунктом — «всесвітня асоціація всіх людей на всій земній кулі і в усіх їхніх відносинах». Формування асоціації відбуватиметься створенням промислових угруповань на базі існуючих капіталів та виробництв. Це буде об’єднання промисловців, торговців, банкірів, фермерів, робітників і вчених. Сен-Сімон підкреслює, що «національну асоціацію» потрібно розглядати як «промислове підприємство», усі члени якого працю-ють задля однієї мети. Сен-Сімон — натхненний пророк індустріалізму. Майбутнє суспільство базуватиметься на індустрії, яку Сен-Сімон розуміє широ-ко. Індустріалом він називає кожного, хто не ухилятиметься від суспільно корисної праці у будь-якій сфері: виробництва, обігу чи розподілу. Праця є складовою суспільної індустрії. У цій системі немає місця лише для феодальних елементів і ледарів. Для Сен-Сімона індустріальна система — це не лише нові можливості виробництва, що згодом забезпечуватиме всі потреби, а й зміна соціаль-ного середовища, умови для формування якого підготувала ще капі-талістична індустрія. Завдяки асоціації приватна власність трансформується в ко-лективну. Попервах Сен-Сімон не відмовляє асоціації в праві на приватну власність. Спочатку виробництво стане суспільним лише в межах асоціації, відносини між окремими асоціаціями будувати-муться на приватних засадах. Але в майбутньому, коли все суспіль-ство стане єдиною асоціацією, він передбачає остаточне усуспіль-нення, націоналізацію власності. Асоціація змінить форму розподілу. Капітал, власність підпри-ємця — члена асоціації, є основою функціонування індустріальної си-стеми Сен-Сімона, служить її розвиткові. На його думку, капітал має таке саме право на винагороду, як і праця. Прибуток визначається як сукупний дохід, що розподіляється відповідно до праці і вкладеного капіталу. Підприємець, за Сен-Сімоном, не тільки власник, а й керів-ник промислового підприємства, а отже, його доходи — природна винагорода за висококваліфіковану працю. Справедливий розподіл благ у майбутньому суспільстві Сен-Сімон розуміє не як зрівнялівку, а як розподіл за внеском у спільне виробництво, проте, частина отри-маного прибутку в асоціації використовуватиметься для задоволення суспільних потреб. Коли асоціація набере планетарного масштабу, розподіл узагалі здійснюватиметься за потребами. Асоціація ліквідує також і конкуренцію. Промисловістю керува-тимуть з одного центру за одним планом, що його розроблятимуть учені. Політичний устрій суспільства Сен-Сімон обмежує колектив-ним управлінням асоціацією вповноваженими індустріалами. Вико-навчу владу буде доручено палаті депутатів, її буде також наділено повноваженнями опрацьовувати закони, що стосуватимуться ви-ключно проблем зростання добробуту країни. Політика не зникне, а змінить свою сутність. Вона стане позитив-ною наукою про виробництво, тобто такою наукою, змістом якої буде дослідження найбільш сприятливих для розвитку виробництва умов. Економічний уряд прийде на зміну політичному, відбуватиметь-ся управління речами замість управління людьми. Як працею, так і капіталом розпоряджатиметься асоціація в особі створених нею ко-легій та рад. Керуватимуть асоціацією лише найбільш обдаровані й досвідчені вчені та підприємці. Перші розроблятимуть відповідні наукові настанови, а другі втілюватимуть ці настанови в життя. Шляхи переходу до індустріального ладу. Досягнення мети є, за Сен-Сімоном, можливим лише тоді, коли за справу візьметься держава, і поряд із функцією організатора асо-ціацій виконуватиме також функцію духовного перевиховання чле-нів суспільства, сприятиме відновленню суспільної моралі. Саме ідеї та доктрини мають стати вирішальними агентами соціальної трансформації. Перевихований капіталіст-підприємець, усвідомивши, якої шко-ди завдає суспільству приватний спосіб виробництва та розподілу, сам сформує, користуючись своїм капіталом, асоціацію, де влас-ність і розподіл наберуть справедливих форм, перебуватимуть під контролем членів асоціації. Отже, на думку Сен-Сімона, лише свідома діяльність забезпечує порядок і добробут суспільства. Сен-Сімону пощастило зібрати навколо себе багатьох справді талановитих людей, які пропагували його ідеї. До його перших уч-нів належали Огюстен Тьєрі, який був його секретарем, брати Євге-ній та Оленд Родрігеси. Згодом до них приєдналися Анфантен і Ба-зар. Після смерті Сен-Сімона вони заснували газету «Виробник», щоб поширювати ідеї свого вчителя. Вони, також, стали засновни-ками свого роду наукового товариства. Базару, наприклад, доручили публічний виклад сенсімоністської доктрини в цілому лекційному курсі. Згодом ці лекції було опубліковано в двох томах під назвою «Виклад доктрини Сен-Сімона». Але це вже було соціальне вчення, яке дещо різнилося від доктрини Сен-Сімона. Сен-Сімон не вимагав негайного скасування інституту власності, а його послідовники дотримувались поглядів Сісмонді і Прудона, ототожнюючи приватну власність з крадіжкою, експлуатацією, не-справедливістю. Причини криз та анархії вони пояснювали тим, що власність розпорошена, належить різним людям, що її господарями через успадкування можуть стати ті, хто не має найменшого уяв-лення про виробництво, потреби споживання і ресурси, про розпо-діл знарядь праці. Використовуючи теорію вартості, сенсімоністи формулюють теорію експлуатації. Вони вважають, що в основі капіталістичного нагромадження лежить неоплачена частка праці найманих робітни-ків, але розрізняють прибутки від праці підприємця і прибутки від власності. За підприємцем вони визнавали право тільки на той при-буток, що є результатом управлінської праці, інші його види, які отримують не зайняті у виробництві землевласники та капіталісти у вигляді ренти, розцінювали як частку, відібрану в тих, кого позбав-лено засобів виробництва. Тому послідовники Сен-Сімона і пропо-нували реформувати приватну власність, побудувати економіку на засадах колективізму. Держава стає єдиним власником усіх знарядь праці, вона розподілятиме їх відповідно до суспільних потреб та ін-тересів. Уряд на зразок величезного центрального банку з числен-ними філіями стане розпорядником усіх капіталів, постачаючи в найвіддаленіші місця необхідні засоби. Він також призначатиме здібних людей для управління капіталами і винагороджуватиме їх відповідно до їхньої праці. Але це не означатиме, що власність зникне остаточно: навпа- ки, вона тільки змінить свої форми, стане організованою, колектив-ною, забезпечуватиме інтереси виробництва й рівність. Право при-ватної власності поширюватиметься лише на предмети особистого споживання. Шлях до колективізму сенсімоністи бачили у скасуванні закону про успадкування власності і поступовій передачі права на спадок державі. Промисловість також із рук приватних підприємців посту-пово має перейти у власність держави. Рівність, якої вимагали сенсімоністи, вони бачили, головне, у розподілі за працею в інтересах розвитку суспільного виробництва. Водночас сенсімоністи розуміли й необхідність суспільних фондів споживання, сподіваючись, що частину прибутку, яка має рентну природу, за соціалізму буде використано для задоволення «загаль-них потреб нового суспільства». Сенсімоністи передбачали, що для розвитку соціалізму важливе значення матимуть великі централізовані банки, зростатиме роль кредиту й централізації підприємств як основи централізованого економічного керівництва з тим, щоб пристосувати виробництво до споживання, чого не може зробити конкуренція. У вченні сенсімоністів закладено основи майже всіх конструкти-вних ідей соціалізму ХІХ ст. На тлі розвитку ідей класичної політекономії доктрини Сен-Сімона і його послідовників стали альтернативним ученням, виво-дили предмет і метод дослідження за традиційно прийняті межі. Так, класики розрізняли політичну економію і науку про соціа-льний устрій суспільства. Приватну власність вони розглядали як об’єктивно визначене суспільне явище, що перебуває поза межами аналізу. Розподіл багатств вони не зв’язували з власністю, розумію-чи його як поділ річного прибутку між факторами виробництва. Їх цікавило, як саме визначається рівень процента, ренти та заробітної плати. У сенсімоністів проблема розподілу багатств полягає у визна-ченні ролі власності в цьому розподілі. Вони наголошували, що до-ходи в капіталістичному суспільстві залежать від того, як розподі-ляється між людьми приватна власність. Економісти-класики і сенсімоністи по-різному уявляли протилежність між суспільними і приватними інтересами. Класики протиставляли інтерес споживачів (загальний) інтересу виробників (приватний). Сенсімоністи (а за ними й усі соціалісти) протиставляють інтереси трудівників і леда-рів (пізніше це буде конкретизовано — робітників та капіталістів, які живуть за рахунок трудящих). Класики намагалися довести, що об’єктивні закони врівноважу-ють економіку, наприклад, конкуренція обмежує економічний его-їзм і змушує його служити загальному інтересу. Сенсімоністи як засіб для об’єктивного примирення інтересів бачать свідоме коор-динування діяльності, асоціацію суперечливих економічних сил. Нетрадиційні підходи до аналізу дали змогу сенсімоністам до-сить докладно описати економічний лад майбутнього «справедливо-го» суспільства. Шляхом до його побудови вони вважали моральне виховання. Водночас прихильники сенсімонізму були дуже актив-ними підприємцями у фінансовій та промисловій сферах, відіграва-ли провідну роль в економічному управлінні Францією. Брати Перейр заснували Credit mobilier, прототип сучасних великих фі-нансових товариств. Анфантен був ініціатором створення континен-тальних залізничних ліній, заснував товариство для спорудження Суецького каналу. Мішель Шевальє захищав інтереси буржуазної держави у сфері міжнародних відносин.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Сен-Сімон, сенсімоністи й походження колективізму» з дисципліни «Історія економічних вчень»