До числа факторів, які впливають на трудову активність людини, відносять фактори макросередовища, загального та локального мікросередовища. До факторів макросередовища відносяться: система соціальних відносин в суспільстві, умови життя людини в ньому, які створюють належні передумови для духовного і творчого розвитку особистості.
Фактори загального мікросередовища характеризують специфічні умови діяльності працівників у виробничому колективі, особливості його соціальної орієнтації. До них відносять організаційну структуру колективу, систему соціального управління, стимулювання праці, загальні, вирішувані колективом завдання, галузеву специфіку, змістовність і умови праці, побуту і дозвілля працівників, рівень соціального й економічного розвитку колективу. Фактори локального мікросередовища діють в межах первинного колективу, обмеженої групи і здебільшого обумовлені факторами загального мікросередовища, оскільки є їх конкретним проявом. Роль кожного фактора у формуванні трудової мотивації залежить від значення при здійсненні процесу трудової діяльності окремих соціальних груп, задоволення їхніх потреб, реалізації інтересів. Фактори формування відносин до праці розподіляють на об'єктивні, обумовлені особливостями виробничого і невиробничого середовищ, та суб'єктивні, пов'язані з відображенням зовнішніх умов в свідомості працівників, з їхніми індивідуальними особливостями. Більш детальна класифікація наведена на рис. 5.3 у вигляді системи факторів активізації трудової діяльності працівників. ФАКТОРИ АКТИВІЗАЦІЇ ТРУДОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ПРАЦІВНИКІВ ОБ'ЄКТИВНІ СПЕЦИФІЧНІ СУБ'ЄКТИВНІ
характер виробничих відносин (соціально-економічні та інші умови трудової діяльності, наприклад, виробничі сили, що обумовлюють типові для даного суспільного ладу відносини людей до участі в процесі праці)
- змістовність праці; - виробничі умови праці; - організація і оплата праці; - соціально-психологічний клімат в трудовому колективі; - система сімейного виховання; - засоби масової пропаганди
- попередній досвід; - загальна та професійна культура; - психологічні, демографічні, соціально обумовлені особливості людини
Рис. 5.3. Система факторів активізації трудової діяльності працівників Комплексна система мотивації праці повинна відповідати ряду вимог: - враховувати всі потреби й інтереси кожного окремого працівника в трудовому колективі; - формувати мотиваційно-стимуляційну основу діяльності як в макро-, так і в мікросередовищі; - впливати на мотиваційну свідомість працівника. Система мотивації праці включає наступні групи методів: 169
1) організаційно-виробничі; 2) соціально-економічні; 3) адміністративні; 4) правові; 5) соціально-психологічні; 6) інформаційно-роз'яснювальні. Організаційно-виробничі методи направлені на створення сприятливих передумов для трудової діяльності працівників, сприяють ритмічній роботі, викликають позитивні емоції. Соціально-економічні методи спрямовані на створення гнучкої системи стимулювання працівників, зокрема на забезпечення відповідних передумов для вибору будь-якої форми власності підприємством, на розробку науково обґрунтованої системи тарифних ставок і посадових окладів, на узгодження системи оплати праці з кінцевими результатами виробництва, напруженістю і складністю праці, завантаженістю працівника протягом зміни та умовами роботи. Адміністративні методи ґрунтуються на властивих системі управління відносинах підпорядкування. Керівник, наділений відповідними повноваженнями, координує діяльність підпорядкованих йому осіб та підрозділів за допомогою комплексу організаційно-розпорядницьких і нормативних документів (наказів, розпоряджень, інструкцій, положень, стандартів тощо), які носять обов'язковий і адресний характер. Правові методи являють собою систему правил, дотримання яких повинно гарантуватися правовими нормами, що містять відомості про посадову, дозволену, стимулюючу, заохочувальну чи заборонну поведінку працівників. Правові розпорядження вносять порядок та організованість до системи соціальних зв'язків, визначають правові положення посадових осіб і колективів, надають їм права та обов'язки відносно один одного й у кінцевому рахунку спонукають людей до активної поведінки. Соціально-психологічні методи спрямовані на створення сприятливого клімату в колективі, де працівник почувається зручно. Створенню таких умов сприяють стиль керівництва, розуміння керівником соціально-психологічних процесів, які відбуваються в колективі, знання потреб, інтересів людей та вміння впливати на них, спілкуватися з різними соціально-демографічними групами в колективі, підтримка ініціативи та заповзятливості працівників, прагнення знайти нові ефективні форми організації виробництва, підвищити якість продукції. Інформаційно-роз'яснювальні методи призначені для підвищення рівня інформованості працівників у виробничій та невиробничій сферах. Інформація потрібна відповідати ряду вимог, характеризуватися такими властивостями: - стислість; - точність; - оперативність; - порівнянність; - доцільність; - неупередженість; - адресність; - своєчасність; - корисність. Реалізація визначених методів підсилення вмотивованості праці передбачає: - відповідність матеріальної винагороди працівника діяльності, яка сприяє високій продуктивності та ефективності роботи підприємства в цілому; - широке визнання досягнень тих людей, чиї результати праці перевищують середні показники, характерні для працівників даної категорії; - виплату працівникам частки прибутку, отриманого внаслідок підвищення продуктивності їхньої праці; 170
- участь працівників в розробці показників, за якими оцінюються результати діяльності підприємства; - запобігання ситуаціям, де інтереси працівників суперечать інтересам підприємства; - уточнення і чітке визначення посадових обов'язків працівників; - відсутність будь-яких соціальних привілеїв для керівництва, які поглиблюють диференціацію між ним і рядовими працівниками. Розрізняють два підходи до вивчення мотивації. Перший підхід ґрунтується на дослідженні змістовної сторони теорії мотивації. Теорії цього напрямку базуються на вивченні потреб людини, які власне і є основним мотивом її поведінки, а відтак і діяльності. До прихильників такого підходу можна віднести американських психологів А.Маслоу, Ф.Герцберга, Д.МакКлелланда тощо.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Методи підвищення вмотивованості праці» з дисципліни «Економіка підприємства»