Діяльність житлово-комунального господарства як об’єкт бухгалтерського обліку
Житлово-комунальне господарство (ЖКГ) — важлива соціальна галузь, яка забезпечує населення, підприємства і організації необхідними житлово-комунальними послугами. ЖКГ включає комплекс галузей та видів економічної діяльності, об’єднаних цілями діяльності, власністю та підпорядкованістю. У цілому ЖКГ складається з двох основних галузей — житлового господарства і комунального господарства, які, у свою чергу, поділяються на підгалузі. Значення ЖКГ в економіці країни визначається тим, що у цій галузі використовується близько 25% основних засобів і зайнято 5% працездатного населення країни, а від його діяльності залежать не лише умови проживання та здоров’я людей, а часом і їх життя. Склад і характеристика основних підгалузей ЖКГ наведено у табл. 7.1. Таблиця 7.1 Характеристика підгалузей ЖКГ (за даними Н.О. Гури, 2006 р.)
Підгалузь 1. Експлуатація житлового фонду 2. Централізоване водопостачання та водовідведення 3. Комунальна теплоенергетика 4. Санітарна очистка
Кількість підприємств Майже 2000 ЖЕО 290 6702 котельні 838
Кількість об’єктів, що обслуговуються 600 тис. житлових будинків 112 тис. км водопровідних та 35 тис. км каналізаційних мереж 23,4 тис. км тепломереж 914 сміттєзвалищ площею 4 тис. га
300
ГЛАВА 7
Продовження табл. 7.1
Підгалузь 5. Дорожньо-мостове господарство 6. Зовнішнє освітлення 7. Похоронна справа 8. Ліфтове господарство
Кількість підприємств
609
37 спеціалізованих управлінь, майже 300 малих підприємств
Кількість об’єктів, що обслуговуються 78,8 тис. км доріг, 3710 мостів і шляхопроводів 59 тис. км мереж, 1,3 млн. світлоточок 24735 кладовищ, з яких 21521 діючі 98 тис. ліфтів
Законодавством України житлово-комунальні послуги визначаються як результат господарської діяльності, спрямованої на забезпечення умов проживання й знаходження осіб у житлових та нежитлових приміщеннях, будинках і спорудах, комплексах будинків і споруд згідно з нормативами, нормами, стандартами, порядками і правилами. Одночасно комунальні послуги розглядаються як результат господарської діяльності, спрямованої на задоволення потреб фізичної або юридичної особи в забезпеченні холодною й гарячою водою, водовідведенням, газо- та електропостачанням, опаленням, а також вивезенням побутових відходів у порядку, встановленому законодавством. Організація і методика бухгалтерського обліку в ЖКГ значною мірою обумовлена особливостями цієї галузі економіки, серед яких найбільш значущими є такі: 1) висока соціальна значущість, що зумовлює контроль з боку держави та державне регулювання; 2) високий рівень комплексності, великі площі обслуговування, різноманітність видів робіт; 3) одночасність та місцевий характер виробництва і споживання послуг, а отже — відсутність запасів готової продукції; 4) специфічна структура основних засобів та витрат; 5) неможливість відмови від житлово-комунальних послуг; 6) специфічність взаємовідносин та розрахунків із споживачами послуг; 7) монополізм галузі та невизначеність питань власності. Висока соціальна значущість та монополізм галузі обумовлюють необхідність державного регулювання тарифів на послуги підприємств ЖКГ, яке здійснюється шляхом встановлення граничних рівнів рентабельності, обмеження зростання витрат на
Облік у житлово-комунальному господарстві
301
оплату праці, затвердження рівня тарифів тощо. Залежно від порядку затвердження цін і тарифів житлово-комунальні послуги поділяють на три групи: 1) послуги з постачання електроенергії та природного газу, тарифи на які затверджуються центральними органами управління; 2) послуги, тарифи на які затверджують органи місцевого самоврядування: утримання будинків, споруд та прибудинкових територій; централізоване водопостачання та водовідведення; централізоване опалення; прибирання, вивезення та знешкодження побутових відходів; 3) послуги, ціни і тарифи на які визначаються договорами сторін. Технічна відсталість галузі зумовлює незадовільний рівень житлово-комунальних послуг та нераціональне використання ресурсів (значні втрати води, тепла тощо). Неможливість відмови від житлово-комунальних послуг та монополізм галузі при недостатньому рівні доходів значної частини населення зумовлює як неможливість вибору іншого постачальника цих послуг, так і низький рівень їх оплати, значну заборгованість споживачів послуг, а отже, і складний фінансовий стан окремих підприємств ЖКГ. Є певні особливості в організації розрахунків підприємств ЖКГ зі споживачами послуг, у формуванні витрат і доходів та їх оподаткуванні, у складі основних засобів та нарахуванні їх амортизації тощо. Такі характерні риси діяльності ЖКГ зумовлюють певні особливості в організації обліку на підприємствах даної галузі.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Діяльність житлово-комунального господарства як об’єкт бухгалтерського обліку» з дисципліни «Бухгалтерський облік у галузях економіки»