3.1.3. Оцінка Фаза оцінки включає збір інформації як на вході, так і на ви-ході із застосуванням спеціальних інвестиційних критеріїв для отримання оптимальної комбінації інвестиційних проектів. Фір-ма повинна зробити вибір щодо використання точних і надскладних або ж простіших оціночних моделей, для того щоб зрозуміти реаль-но існуючі найважливіші взаємозв’язки. Більшість фірм використо-вує певний перелік критеріїв для оцінки інвестиційних проектів. Результати інвестиційної оцінки можуть бути надійними тіль-ки за умови, якщо вірними є припущення, на яких вона базується. Необхідно ретельно вивчити і врахувати вплив на інвестиційний процес таких факторів, як ринки, стан економіки, виробництво, фі-нанси та люди. Нижче наводиться перелік найважливіших з них. Фактори маркетингу. 1. До якого сегмента ринку належить інвестиційна пропозиція? 2. Як співвідноситься інвестиційна пропозиція з маркетинго-вою стратегією? 3. Чи перевищують строки використання активів тривалість життєвого циклу продукту? 4. Які дослідження ринку було здійснено на підтримку марке-тингових припущень стосовно пропозиції? 5. У разі пропозиції розширення: (а) ринок досяг свого піку чи пройшов його? (б) чи можливо продати продукцію, випуск якої планується збільшити? (в) яким чином такі підвищення вплинуть на частку ринку, ці-ни та прибутки? (г) чи посилиться цінова війна за рахунок зменшення цін з ме-тою підвищення частки на ринку? 6. У разі появи нового продукту, чи був він вчасно і повною мірою протестований? Виробничі фактори. 1. Якої стадії життєвого циклу продукту планується досягти згідно з інвестиційною пропозицією (дозрівання, розвиток, зрі-лість, занепад)? Яке це матиме відношення до припущень стосо-вно обсягу, вартості одиниці та ціни продажу? 2. Чи є досвід використання пропонованого інвестиційного проекту: (а) в організації? (б) поза межами організації? Якщо так, то яким чином цей досвід можна перейняти і вико-ристати? 3. Чи може наявне виробниче обладнання забезпечити досяг-нення відповідного рівня якості, нормативних показників витрат ресурсів і часу, що передбачені в інвестиційній пропозиції? 4. Як вплине реалізація інвестиційної пропозиції на викорис-тання потужностей у коротко- і середньостроковому аспектах? Фінансові фактори. 1. Яку ставку дисконтування використано при розгляді пропо-зиції? 2. Чи надає проект специфічні можливості запозичення фінан-сових ресурсів (наприклад, позичка під низький відсоток для ре-алізації саме цього проекту)? 3. Чи були розроблені «найкращий» і «найгірший» варіанти перебігу подій при реалізації проекту додатково до реальних припущень щодо реалізації проекту? 4. Чи здійснено аналіз чутливості? Яке відсоткове падіння у припущеннях відносно ключових показників призводить до не-прийняття проекту? 5. До якої міри ризикованість проекту зумовлюється мікро-економічними (наприклад, такий специфічний ризик, як зміни у конкуренції) або макроекономічними факторами (наприклад, та-кий ринковий ризик, як економічна політика уряду)? Зовнішньоекономічні фактори. 1. До якої міри успіх реалізації проекту залежить від змін нижчезгаданих зовнішньоекономічних факторів: (а) зміна курсів валют; (б) ціни на товари; (в) рівні інфляції; (г) рівні відсоткових ставок; (д) економічна і податкова політика уряду. 2. Якою мірою життєздатність проекту залежить від урядових субсидій та інших стимулів? Які витрати (соціальні й економічні) буде необхідно взяти на себе (наприклад, зміна розміщення заво-ду, спричинена щедрими інвестиціями з боку держави, може при-звести до необхідності переселення персоналу, необхідного для продовження реалізації проекту)? Людський фактор. Основною причиною того, що проекти не втілюють у життя все, що від них очікувалось, є ігнорування людського фактора. Реалізація більшості проектів призводить до структурних змін і впливає на управлінську мотивацію. 1. Чи потребує інвестиційна пропозиція залучення додатково-го персоналу або подальшого навчання та перепідготовки пра-цюючого? 2. Чи здатне керівництво самостійно реалізувати інвестиційну пропозицію? 3. Чи існує персональна/командна відповідальність за реаліза-цію інвестиційної пропозиції? Чи є вона найпридатнішою для цього випадку? 4. Чи є адекватними потребам реалізації проекту існуючі управлінські структури і процедури? 5. Яким чином вплине нова інвестиція на керівництво та пра-цівників? 6. Чи мали місце попередні консультації щодо планів інвесту-вання з робітниками і профспілками?
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Оцінка» з дисципліни «Інвестиції»