Як свідчить історія, в усіх арміях і в усі часи військовій дисципліні надавалося велике значення. Наполеон Бонапарт, Олександр Суворов, Михайло Драгомиров вбачали у високому моральному дусі і дисциплінованості солдатів важливий чинник перемоги над ворогом. Так, Олек¬сандр Суворов наголошував, що серед багатьох якостей солдата найважливішою є його дисциплінованість, бо дисципліна — це мати перемоги. Справу Суворова пропагував, розвивав і впроваджував у практику військ Михайло Драгомиров, на думку якого, дисципліна має бути релігією війська. Система дисципліни, заснована на страху, дуже зручна, але така дисципліна, застерігав він, неміцна навіть у мирний час, а на війні вона взагалі нічого не варта. На необхідність підтримування високої військової дисципліни вказували також Юлій Цезар (102/100-44 pp. до Р.Х.), Карл фон Клаузевіц. Військова психологія досліджує в дисципліні особистісні та індивідуально-психічні якості особистості, соціально-психологічні процеси групи та психологічні управлінські впливи командирів (начальників), які забезпечують нормативну поведінку і діяльність як окремого військовослужбовця, так і цілих військових підрозділів і частин. Повна єдність, злагодженість і ефективність бойової діяльності особового складу підрозділу (частини) в екстремальних умовах досягаються, як відомо, високою військовою дисципліною. Саме так розумів роль військової дисципліни французький військовий письменник А. Блондель, який писав: зберіть сто тисяч осіб, дайте їм зброю, мундири, снаряди —- і у вас не буде армії. Навчіть їх застосовувати всі засоби для самозбереження та знищення ворогів; припустіть, що всі вони мужні і сильні; у вас буде сто тисяч солдатів, але це ще не армія, Якщо їх запалює саме почуття — ведіть їх на ворога, вони, мабуть, здобудуть миттєву перемогу, але наступного дня розбредуться та розсіються; вони ще не складатимуть армії. Чого ж їм не вистачає для боєздатності армії? їм бракує дисципліни, бо тільки вона перетворює натовп у грізного велетня, — слушно наголошував він. У зв'язку з цим військова дисципліна цікавить нас як психологічне явище зі своїм змістом, психічними механізмами нормативної поведінки військовослужбовців та з'ясуванням умов, у яких вона ефективно функціонує, розвивається і зміцнюється. Складною проблемою для військової психології є також порушення статутних правил взаємин між військовослужбовцями. Дослідженням проблем дисципліни вітчизняна військова психологія займається понад 150 років. Наприклад, у другій половині XIX ст. вийшли ряд праць, які були безпосередньо присвячені психологічним аспектам військової дисципліни *. У радянській військовій психології суттєвий внесок у вивчення психологічних засад військової дисципліни зробила наукова школа професора Михайла Дьяченка. Так, під його керівництвом з проблем військової дисципліни були захищені кандидатські дисертації Олександ¬ром Кітовим і Миколою Кіряшовим. У Збройних силах України Існує усвідомлення психологічних засад військової дисципліни. Яскравим прикладом цього є впровадження посад військових психологів у структурах виховної роботи Збройних сил України, які поряд із психологічним супроводженням основних видів діяльності особового складу безпосередньо займаються МПЗ військової дисципліни І профілактикою правопорушень. Підготовка цих фахівців здійснюється у Військовому інституті Київського національного університету імені Тараса Шевченка І Військовому гуманітарному інституті Національної академії оборони України.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «ПСИХОЛОГІЧНА ХАРАКТЕРИСТИКА ВІЙСЬКОВОЇ ДИСЦИПЛІНИ» з дисципліни «Військова психологія»