Важлива проблема військової психології — дослідження функціо¬нування і розвитку психічних процесів особистості воїна в умовах вій¬ськової діяльності. Суттєвим завданням є також вивчення їхніх виявів у бойовій обстановці й розроблення відповідних рекомендацій для ко¬мандирів з метою ефективного управління підрозділами під час вико¬нання ними різноманітних бойових завдань. Пізнавальні процеси — це складники будь-якої людської діяльності, у тому числі й військової, які забезпечують ту чи іншу її ефективність. Вони дають можливість військовослужбовцеві заздалегідь обирати мету, план і зміст майбутньої бойової діяльності, передбачати перебіг цієї діяльності, прогнозувати результати своїх дій і керувати ними в міру їх виконання. Насамперед, зупинімося на проблемі: пізнавальні процеси розвива¬ються протягом людського життя взагалі чи просто з віком виявляються спадкові задані якості? Людина народжується з досить розвиненими задатками до пізнаваль¬ної діяльності, однак пізнавальні процеси немовляти спочатку неусві-домлені, інстинктивні, потім дитина навчається ними управляти. Цей процес триває і протягом військової служби. Тому глибокі знання зако¬номірностей вияву психічних пізнавальних процесів допомагають офі¬церові цілеспрямовано організовувати навчально-виховний процес у підрозділі, ефективно керувати учінням, вихованням та самовихован¬ням підлеглих. Таким чином, офіцер має чітко з'ясувати, що психічні пізнавальні процеси формуються в діяльності, а природженими можуть бути тільки задатки як передумови або умови розвитку здібностей. Тому під час організації військово-педагогічного процесу в підрозділі він має врахо¬вувати основні закономірності функціонування й розвитку пізнаваль¬них процесів, до яких належать відчуття, сприймання, увага, уявлення, пам'ять, мислення, мовлення та уява. У психології кожен з цих процесів вивчається і розглядається окре¬мо від інших, але не тому, що розвиваються вони незалежно один від одного, а тільки з метою більш глибокого їх вивчення та розгляду. Але насправді всі ці процеси органічно взаємозв'язані та взаємозумовлені. Кожен із них впливає на перебіг інших і без них неможливий. Так, від¬чуття входять у сприйняття, яке неможливе без визначеного рівня мис¬лення, а процес мислення пронизує процеси пам'яті, уявлення. Все це пояснюється тим, що сприймають не органи почуттів, а людина, яка мислить; згадує, уявляє не мозок, а особистість. Тут ми розглянемо деякі пізнавальні процеси, які мають суттєве зна¬чення для військової діяльності. Слід мати на увазі те, що поняття про світ і про власне «Я» людини складається в неї на основі її відчуттів і сприйняття. Світ відчуттів дуже різноманітний. Повсякчас на воїна без¬посередньо діють звуки, кольори, запахи, тепло, холод тощо, силу яких, власне, і наявність їх взагалі він може визначати лише завдяки існуван¬ню такого психічного явища в людині, як відчуття.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Пізнавальні процеси особистості» з дисципліни «Військова психологія»