Порядок проведення й оформлення результатів інвентаризації
Відповідальність за організацію інвентаризації, якісне і своє- часне її проведення несе керівник підприємства, організації, установи. Головний бухгалтер разом з керівниками відповідних підрозділів зобов’язаний контролювати дотримання правил про- ведення інвентаризації. Для проведення інвентаризації наказом керівника підприєм- ства створюють комісію з працівників підприємства за обов’яз- кової участі головного бухгалтера. Інвентаризаційну комісію очо- лює керівник підприємства або його заступник. Наказом встанов- люють також порядок і строки початку та закінчення інвентари- зації. На підприємствах, де мають місце великі обсяги робіт, пов’язані з інвентаризацією, для безпосереднього проведення ін- вентаризації керівником підприємства створюються також робочі інвентаризаційні комісії, очолювані представниками керівника підприємства, який призначив інвентаризацію. Забороняється призначати головою робочої інвентаризаційної комісії одних і тих самих осіб два роки підряд. Інвентаризацію слід проводити, як правило, за станом на пе- рше число місяця, що полегшує наступне порівняння її даних з показниками обліку.
146 Для забезпечення повноти й точності, а також полегшення і прискорення інвентаризації проводять певні підготовчі роботи. Насамперед працівники бухгалтерії зобов’язані закінчити опра- цювання всіх документів щодо надходження й витрачання мате- ріальних цінностей, зробити всі необхідні облікові записи та ви- значити залишки на рахунках бухгалтерського обліку на день інвентаризації. Матеріально відповідальні особи до початку інвентаризації повинні дати розписки про те, що всі прибуткові й видаткові до- кументи здано до бухгалтерії і в них немає не оприбуткованих або не списаних на видаток матеріальних цінностей. Після цього ні- які документи до уваги не беруться. Зауважимо, що інвентаризацію матеріальних цінностей про- водять за їх місцезнаходженням з обов’язковою участю матеріа- льно відповідальних осіб. Залишки матеріальних цінностей ви- значають їх перерахуванням, зважуванням і обмірюванням. Дані інвентаризації кожного виду матеріальних цінностей за- писують в «Інвентаризаційні описи», які складаються у двох при- мірниках за місцем зберігання цінностей і матеріально відпові- дальними особами. Після закінчення інвентаризації описи підпи- сують всі члени інвентаризаційної комісії. Якщо виникає потреба внести в описи виправлення, вони повинні бути застережені й підписані всіма членами комісії. Матеріально відповідальні особи на кожному опису ставлять свій підпис під текстом такого змісту: «Всі цінності, поіменовані в цьому інвентаризаційному опису, комісія перевірила в натурі у моїй присутності і внесла в опис, у зв’язку з чим претензій до ін- вентаризаційної комісії не маю. Цінності, перелічені в описі, пе- ребувають на моєму зберіганні». Один примірник опису залиша- ється у матеріально відповідальних осіб (комірників, бригадирів та ін.). Інвентаризація різних об’єктів бухгалтерського обліку має свої особливості, про що йтиметься під час вивчення галузевого курсу. Оформлені інвентаризаційні описи передають у бухгалтерію. У бухгалтерії фактичні залишки матеріальних цінностей, зафік- совані в інвентаризаційних описах, порівнюють з даними бухгал- терського обліку і виявляють надлишки, нестачу або пересорти- цю, якщо вони мали місце. Таке зіставлення називають перевір- кою (звірянням) фактичних та облікових залишків. Ті матеріаль- ні цінності, з яких встановлено розбіжності даних інвентаризації
147 з обліковими показниками, записують до «Порівняльної (звірю- вальної) відомості». Результатом зіставлення облікових даних з фактичними мо- жуть бути виявлені такі факти: а) фактичний і бухгалтерський залишки співпадають (збіга- ються); б) фактичний залишок менше облікового — має місце нестача матеріальних цінностей; в) фактичний залишок більше бухгалтерського облікового — надлишок. Інвентаризаційна комісія перевіряє правильність складання порівняльних (звірювальних) відомостей, з’ясовує обставини ви- никнення надлишків, нестач, пересортиці, встановлює винних осіб. Про всі виявлені нестачі й надлишки відповідальні за це особи повинні надати інвентаризаційній комісії письмові пояс- нення. Висновки і пропозиції щодо регулювання різниці між даними інвентаризації та показниками обліку комісія фіксує в протоко- лі, який потім розглядає керівник підприємства і приймає відпо- відні рішення про порядок списання нестач і оприбуткування надлишків. Розбіжності фактичної наявності матеріальних цінностей та коштів з даними бухгалтерського обліку, встановлені під час ін- вентаризації та інших перевірок, регулюються підприємством, організацією чи установою у такому порядку: 컀 основні засоби, матеріальні цінності, цінні папери, кошти та інше майно, що виявилося у надлишку, підлягають оприбутку- ванню та зарахуванню відповідно на результати фінансово- господарської діяльності; 컀 природні втрати цінностей у межах затверджених норм спи- сання за рішенням керівника підприємства відносять до витрат виробництва чи обігу; норми природних втрат можуть застосову- ватися лише в разі виявлення фактичних нестач; 컀 понадпланові нестачі цінностей, а також втрати від псування цінностей відносять на винних осіб за цінами, за якими обчислю- ють розмір шкоди від розкрадання, нестач, знищення та псуван- ня матеріальних цінностей; 컀 понадпланові втрати і нестачі матеріальних цінностей, вклю- чаючи готову продукцію, в тих випадках, коли винуватці не вста- новлені або у стягненні з винних осіб відмовлено судом, зарахо- вують на збитки. Матеріали інвентаризацій та рішення щодо регулювання роз- біжностей, затверджені керівником підприємства, включають до
148 звіту за той період, в якому закінчено інвентаризацію, а також до річного звіту. Особливу увагу треба звертати на обставини виникнення не лише нестач, а й надлишків, оскільки це може свідчити про зловживання матеріально відповідальних осіб (обмірювання, обважування тощо). Розглянемо загальні принципи відображення на рахунках бу- хгалтерського обліку результатів інвентаризації. 1. Оприбутковують виявлені надлишки товарно-матеріальних цінностей (з включенням їх вартості (суми) до валових доходів): Д-т рахунків 20 «Виробничі запаси», 21 «Тварини на виро- щуванні та відгодівлі», 26 «Готова продукція», 27 «Продукція сільськогосподарського виробництва», 28 «Товари» та ін. — К-т рахунка 74 «Інші доходи» субрахунок 74.5 «Дохід від безоплатно одержаних активів». 2. Нестачу цінностей в межах норм природних втрат списують: К-т відповідних рахунків з обліку товарно-матеріальних цінностей — Д-т рахунка 91 «Загальновиробничі витрати». 3. Нестачі понад норми природних втрат, а також втрати від псування цінностей з вини матеріально відповідальних осіб спи- суються за рахунок винних. Для забезпечення контролю за порядком списання виявлених нестач і стягнення їх з винних всі нестачі матеріальних ціннос- тей, виявлені у ході інвентаризації, незалежно від порядку на- ступного їх списання підлягають попередньому відображенню на рахунку 94.7 «Інші витрати операційної діяльності» субрахунок 7 «Нестачі і втрати від псування цінностей». Рахунок активний. За дебетом відображують суму визначених нестач. З кредиту цього рахунка списують суми виявлених нестач на винних осіб (якщо вони встановлені) відповідно до рішення інвентаризаційної комі- сії, затвердженого керівником господарства. Для обліку розрахунків із працівниками підприємства з вияв- лених нестач, розтрат і крадіжок грошей, товарно-матеріальних цінностей Планом рахунків передбачено активний рахунок 37.5 «Розрахунки з різними дебіторами» субрахунок 5 «Розрахунки за відшкодуванням завданих збитків», якщо винуватця виявлено. Товарно-матеріальні цінності, яких не вистачає, насамперед оцінюють за фактичною собівартістю і на визначену суму: Д-т рахунка 94.7 «Нестачі і втрати від псування цінностей» —
149 К-т рахунків 20 «Виробничі запаси», 21 «Тварини на вирощуванні та відгодівлі», 26 «Готова продукція», 27 «Продукція сільськогосподарського виробництва», 28 «Товари» та ін. Якщо винна особа не визначена, то одночасно із списанням цінностей вартість списаного активу зараховується на позабалан- совий рахунок 072 «Списані активи», субрахунок 2 «Невідшкодо- вані нестачі і втрати від псування цінностей». У такому разі в кі- нці року ці втрати господарства будуть списані: К-т рахунка 94.7 «Нестачі і втрати від псування цінностей» — Д-т рахунка 79 «Фінансові результати». Якщо винна особа встановлена і нестачі віднесені за рахунок матеріально-відповідальної особи, то суму, що підлягає відшкоду- ванню в розмірі фактичної нестачі, відображують так: Д-т рахунка 37.5 «Розрахунки з іншими дебіторами» субра- хунок «Розрахунки за відшкодування завданих збитків» — К-т рахунка 71 «Інший операційний доход» субрахунок 6 «Відшкодування раніше списаних активів». Коли винна матеріально відповідальна особа внесла кошти в касу, то ця господарська операція буде записана за дебетом раху- нка 30 «Каса» кредитом рахунка 37.5 «Розрахунки за відшкоду- вання завданих збитків». Якщо при відшкодуванні матеріальних збитків винна особа сплачує суми більші за фактичну собівартість, то різницю між обліковими та розрахунковими цінами обліковують з урахуван- ням в установленому порядку згідно з постановою Кабінету Міні- стрів України від 22.01.1996 р. № 116 «Порядок визначення роз- міру збитків від нестач, розкрадання, знищення (псування) мате- ріальних цінностей». (Про це детально йтиметься під час вивчен- ня бухгалтерського фінансового обліку.) Нами розглянуто методику відображення результатів інвента- ризації на рахунках бухгалтерського обліку в господарствах, які не використовують рахунки класу 8 «Витрати за елементами». Якщо ж господарство використовує рахунки цього класу, то відо- браження нестач товарно-матеріальних цінностей відбувається за схемою: Д-т рахунка 84 «Інші операційні витрати», К-т рахунка 20 «Виробничі запаси», 27 «Продукція сільсько- господарського виробництва» та ін. і водночас Д-т рахунка 94.7 «Нестачі і витрати від псування цінностей» —
К-т рахунка 84 «Інші операційні витрати». Подальше відображення відшкодування втрат від псування, нестач та інших товарно-матеріальних цінностей відбувається за раніше розглянутою схемою. Головний бухгалтер зобов’язаний забезпечити своєчасне офор- млення матеріалів за претензіями, з нестач і втрат, а також конт- роль за передачею у відповідних випадках цих матеріалів судово- слідчим органам.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Порядок проведення й оформлення результатів інвентаризації» з дисципліни «Теорія бухгалтерського обліку»