ДИПЛОМНІ КУРСОВІ РЕФЕРАТИ


ИЦ OSVITA-PLAZA

Реферати статті публікації

Пошук по сайту

 

Пошук по сайту

Головна » Реферати та статті » Економіка підприємства » Ризикологія в економіці та підприємстві

ОРГАНІЗАЦІЙНО-МЕТОДИЧНІ ЗАСАДИ УПРАВЛІННЯ РИЗИКОМ
Зниження управлінського ризику вимагає відповідного підхо-ду, який повинен передбачати комплекс конкретних заходів для необхідної і можливої зміни умов виробництва. Такий комплекс конкретних заходів складає зміст управлінської діяльності, що реалізується відповідним управлінським рішенням, яке є провід-ним елементом цього процесу, тобто управлінське рішення ви-ступає цілеспрямованою формою прояву волі керівника, воно ак-тивізує та орієнтує процес виробництва на досягнення визначених результатів. Здійснення такої діяльності завжди пов’язане з виникненням проблем, що безперечно приводить до ризику. То-му важливо спробувати заздалегідь передбачити всі можливі реа-кції на ситуацію. Це може бути, зокрема, розробка системи рег-ламентації діяльності фірми, створення комплексного набору стандартних процедур тощо. За такого підходу вся відповідаль-ність за рішення перекладається на найбільш досвідчених і від-повідальних керівників, унаслідок чого виникає їх колосальна перевантаженість. Для того, щоб успішно діяти, ці люди та їх апарат повинні володіти талантом попереджаючої управлінської діяльності, передбачення на підґрунті глибокого аналізу ситуації й особистого досвіду. Важливе значення має самостійність підле-глих і відповідальність за делеговані завдання, необхідність кон-центрації зусиль і ресурсів на вирішальних ділянках і врахування допустимих можливостей для вирішення проблеми.
Якість організації попереджуючої управлінської діяльності має оцінюватись з огляду на те, чи здатний апарат управління своєчасно виявляти і вирішувати проблеми, а кваліфікація керів-ників — з позиції того, чи можуть вони впоратись зі своїми за-вданнями в умовах невизначеності та конфлікту. З практичного боку це, зокрема, означає здатність передбачувати проблеми і будувати свої дії так, щоб виключити або принаймні послабити вплив небажаних наслідків сьогодні і в майбутньому. Такий фак-тор, як момент прийняття управлінської дії — до виникнення проблем (це і є передусім попереджуюча управлінська діяль-ність) чи після, як ці проблеми проявляються — з усією повно-тою чи ні, в сучасних умовах є важливою характеристикою сти-лю керівництва. Однак концепція попереджуючої управлінської діяльності залишиться лише загальним побажанням, з якою всі погодяться, але яку не так легко реалізувати на практиці, якщо менеджеру, підприємцю не надати певних методів і прийомів для здійснення такого роду діяльності.
В основі методики управлінської діяльності лежить, зокрема, процесний підхід — ключова увага зосереджується на послідов-ності дій управлінської команди, що створює підґрунтя для за-стосування певної логіки, розумних суджень та аналізу інформа-ції щодо проблем. Тут важливе значення надається процесу консультування, який задає певну модель взаємодії між фахів-цем, котрий вирішує проблему, і практиком, який з цими пробле-мами стикається і добре знає реальний об’єкт і реальні ситуації.
Організаційно-методичний фундамент попереджуючої управ-лінської діяльності складає набір методів, пристосованих для до-помоги у вирішенні різних типів непрограмованих проблем, а саме: причинно-наслідковий аналіз, прийняття управлінських рі-шень, аналіз плану заходів, аналіз пріоритетів ситуації (огляд си-туації). За відомої подібності загальних принципів, на яких ці ме-тоди ґрунтуються, вони певним чином відрізняються один від одного.
Так, причинно-наслідковий аналіз має бути орієнтованим пе-редусім на правильну постановку проблеми з огляду на виявлен-ня тих реальних причин, які можуть породити відхилення між бажаним і реальним. Цей метод може і повинен застосуватись на різних етапах повного циклу вирішення проблем.
Стосовно організаційно-методичної бази попереджуючої управлінської діяльності необхідно зазначити, що перед мене-джером, підприємцем, керівником, фахівцем апарату управління, загалом перед фірмою, виникає завдання передбачувати виника-ючі проблеми і бути готовими до їх вирішення. Коли йдеться про вміння керівних працівників виявляти і вирішувати проблеми, йдеться саме про те, що робиться постійно, тобто наскільки гра-мотно обираються придатні методи, чітко визначаються відпові-дальні за проблему, планується діяльність за умови чітких цілей, встановлюються відповідні критерії для визначення успіху, здій-снюється необхідний аналіз за грамотного здобуття інформації.
Важливо усвідомлювати, що існує низка передумов успішного попередження проблем, основними з яких є [289]:
1. Правильне розуміння важливості недопущення поми-лок. Усі керівники та працівники повинні усвідомлювати необ-хідність і важливість недопущення помилок. Для багатьох орга-нізацій необхідність усунення помилок може суттєво підвищити витрати виробництва.
2. Прагнення до усунення помилок. Одна з важливих особ-ливостей діяльності менеджера, підприємця — це спрямування своїх зусиль на виховання бажання робити якомога менше поми-лок. Ніхто не хоче помилятись, головне — створити для цього необхідні умови.
3. Навчання методам вирішення проблем. Менеджери, під-приємці, фахівці повинні мати необхідну професійну підготовку, бути компетентними у вирішенні проблем. Крім усвідомлення необхідності вирішення проблеми, їм також необхідна інформа-ція. Через те, що людський мозок нездатний утримувати великі обсяги інформації, у з’ясуванні суті проблеми допомагає вміле використання економіко-математичного моделювання, методів збору і представлення даних. Тільки-но інформація зібрана, мож-на приступати до виявлення різних способів дій.
4. Аналіз причини виникнення проблем. Необхідна сис-тема, яка дозволяє одержати точне розуміння того, чому вини-кла або може виникнути проблема, на підґрунті аналізу симп-томів її прояву. Без необхідної інформації, без моделювання багато проблем можуть бути вирішеними лише методом проб і помилок, що дорого коштує і потребує багато часу. З огляду на це передусім треба орієнтуватись на причинно-наслідковий аналіз як на основу інформаційного забезпечення управлінсь-кої діяльності.
5. Система моніторингу проблем та оцінювання ефектив-ності превентивних заходів. Важливою частиною комплексної системи попередження проблем є їх відслідковування, спостере-ження за діями, які використовуються для усунення проблеми, та оцінювання їх результативності. Моральне заохочення дуже важ-ливе в процесі мотивації працівників, тому багато людей потре-бують підвищеної уваги з боку керівництва. За формою визнання заслуг воно може бути найрізноманітнішим — простим чи скла-днішим, офіційним чи неофіційним, дружнім тощо; головне, щоб визнання заслуг було щирим, оскільки фальшиве визнання відра-зу виявляється і приносить небажаний результат.
Необхідно завжди пам’ятати, що працівники не бажають бути відповідальними за неприємні проблеми, тому корисно бути мак-симально точним у визначенні того, хто відповідає за вирішення конкретної проблеми.
Для опису причинно-наслідкового аналізу необхідно провести розпізнавання причини. Зібравши необхідну інформацію, розгля-немо поетапно процес причинно-наслідкового аналізу.
Перший етап: формулювання проблеми. На цьому етапі не-обхідно виявити об’єкт, підрозділ чи людину, які створюють тру-днощі та яких необхідно усунути.
Другий етап: опис проблеми. Відповідь на запитання: що, де, коли, наскільки вона пов’язана з іншими проблемами.
Третій етап: виявлення відмінностей, які створюють про-блему. Необхідно виявити особливості проблеми, що є підставою для її вирішення. Не існує проблеми без причини. У кожного є власні міркування, чому відбувається та чи інша подія.
На перших стадіях причинно-наслідкового аналізу головна увага зосереджується на визначенні і сутності проблеми. Це ви-значення формується задля трьох основних цілей:
1) прояснити розуміння проблеми;
2) сформувати підґрунтя для виявлення причини;
3) створити умови для перевірки істинності можливих причин.
Завдяки причинно-наслідковому зв’язку можна зміцнити свою впевненість в істинності виявленої причини, зіставивши її зі спо-стережуваними умовами. Головне — перевірити кожну з важли-вих причин прискіпливо, але уникаючи «підгонки» фактів під за-здалегідь зроблений висновок.
Четвертий етап: виявлення змін. Практика показує, що на момент, коли відхилення стає помітним, щось змінюється, тобто наявна зв’язка «причина — зміна». Використовуючи концепцію змін, потрібно вибрати найсуттєвіші з них. Виокремити всі зміни, що сталися, дуже важливо і корисно, але навряд чи можливо. То-му необхідно виокремити лише релевантні зміни.
П’ятий етап: виявлення можливих причин. Зміни можуть допомогти виявити можливі причини. Передусім необхідно від-повісти на запитання, яким чином дана зміна, сама чи в поєднан-ні з іншими, могла створити цю проблему.
Шостий етап: перевірка найбільш імовірних причин. Ця пе-ревірка допоможе встановити, чи не суперечить дана причина фактам розглядуваної ситуації.
Сьомий етап: підтвердження найбільш імовірної причини. Процедура причинно-наслідкового аналізу дає методику обробки інформації для виявлення причин проблеми, що виникла. Кроки аналізу є етапами застосування нормального управлінського про-цесу. Нова риса у запропонованій структурі аналізу — це тільки його логічна послідовність. Факти мають значення лише настіль-ки, наскільки управлінці зможуть ними скористатись чи спертись на них у своїх діях.
Здійснюючи причинно-наслідковий аналіз, необхідно обов’язково враховувати, що до аналізу, так само як і до інших функцій менеджменту, повинні застосовуватись наукові підходи і прин-ципи. До специфічних принципів аналізу належать такі:
1) принцип єдності аналізу і синтезу — передбачає розкла-дання на складові досліджуваних складних явищ, предметів, чинників для глибокого вивчення їх властивостей і подальшим аналізом у цілому в їх взаємозв’язках і взаємозалежностях;
2) принцип виокремлення провідної ланки (ранжування чинників) передбачає формування цілей і встановлення способів їх досягнення. Тут завжди виокремлюється головна (провідна) ланка, застосовуючи методи факторного аналізу і структуризації проблеми;
3) принцип оперативності і своєчасності аналізу спрямова-ний на скорочення часу виконання робіт за рахунок реалізації ра-ціональної організації окремих процесів (пропорційності, парале-льності, неперервності, ритмічності тощо), кодування та автома-тизації інформаційного забезпечення, підвищення якості інфор-мації і методів аналізу;
4) принцип кількісної визначеності передбачає кількісний вираз: а) параметрів та умов забезпечення можливості порівняння й оптимізації альтернативних варіантів управлінського рішення; б) зв’язків між компонентами системи менеджменту; в) рівня невизначеності і ризику у прийнятті рішення.
Застосування причинно-наслідкового аналізу вимагає необ-хідності встановлення пріоритетів між окремими, потребуючими вирішення проблемами і відсіювання тих з них, які «не піддають-ся» аналітичним дослідженням.
У разі застосування всебічного вивчення альтернатив вирі-шення проблеми використання аналізу пов’язується з додержан-ням таких критеріїв (умов):
1. Чи перебуває прийняте для розв’язання проблеми рішення під контролем фірми, компанії, відомства? Чи зможуть результа-ти аналізу суттєво вплинути на вибір конкретної альтернативи? Часто керівник, який приймає остаточне рішення, ще до прове-дення аналізу має свою усталену думку з приводу досліджувано-го питання; інколи думка заінтересованих керівників більш висо-кого рангу впливає на вибір того чи іншого варіанта. В обох випадках вплив результатів причинно-наслідкового аналізу на результативне рішення буде мінімальним.
2. Чи пов’язане вирішення проблеми з великомасштабними за-тратами? Програми, проблеми, які «аналітично цікаві», але не відповідають цьому критерію, не повинні підлягати аналізу.
3. Чи є можливість суттєвого підвищення результативності програми? Якщо програма заслуговує на увагу, проте підвищити її віддачу (наприклад, у разі, коли продуктивність її компонентів близька до граничної), то дослідження «менш важливої» програ-ми, яка надає значні резерви для вдосконалення, може принести більший ефект.
4. Чи піддається проблема аналізу взагалі? Чи можуть її пара-метри бути вираженими кількісно? Чи можна розробити надійні оцінки результативності?
5. Чи володіє аналітик достатнім часом для проведення аналі-зу? Аналіз альтернатив вирішення проблеми, завершений після прийняття рішення з даної проблеми (яке жорстко прив’язане до певних часових точок, зумовлених, наприклад, завершенням від-повідного етапу бюджетного процесу, порушенням строків фі-нансування контрактів тощо), виявляється марним. Тому рекомендується здійснювати розробку і контроль виконання графіків
проведення досліджень, обговорення і затвердження його висно-вків. Це дозволяє представити остаточну рекомендацію керівни-кові, менеджерові, відповідальному за прийняття ключових рі-шень за програмою.
6. Чи володіє фірма, компанія, відомство кадровими і матеріа-льними ресурсами для проведення аналізу даної проблеми?
7. Чи є достатньо інформації, необхідної для проведення ана-лізу? Чи досить часу для збирання додаткових даних? Основне зусилля зосереджується на вивченні інформаційної бази, зібраних даних, порівняльної бази. Визначається трудомісткість збирання й обробки даних і лише після цього приймається рішення щодо проведення аналізу.
Наявність ризику в процесі діяльності як обов’язкового атри-буту — об’єктивний економічний закон. В умовах ринкової еко-номіки неможливо управляти підприємством без урахування ри-зику, а для ефективного управління важливо не лише знати про його наявність, а й правильно ідентифікувати та структурувати ризики. Важливо враховувати, що існують аспекти управлінської діяльності, де постійно створюються ризиковані ситуації.
Управління ризиками — це необхідність використовувати в управлінській діяльності різноманітні підходи, процеси, заходи, які дозволяють певною мірою (наскільки це можливо) прогнозу-вати можливість настання ризикованих подій і домагатися зни-ження ступеня ризику до допустимих меж.
Необхідно визначити основні принципи процесу управління ризиками [289].
1. Принцип максимізації, який передбачає прагнення до найширшого аналізу можливих причин і чинників виникнення ризи-ку, тобто цей принцип наголошує на необхідності зведення рівня невизначеності до мінімуму.
2. Принцип мінімізації означає, що управлінці намагаються звести до мінімуму, по-перше, спектр можливих ризиків, а, по-друге, мінімізувати ступінь впливу ризику на свою діяльність.
3. Принцип адекватності реакції зводиться до того, що не-обхідно адекватно і швидко реагувати на зміни, які можуть призвести до виникнення ризику.
4. Принцип прийняття — управлінці (підприємці) можуть прийняти на себе тільки обґрунтований ризик.
Для процесу управління ризиком працівникам апарату управ-ління необхідно передусім навчитись прогнозувати виникнення тих чи інших проблем і відповідних ситуацій. Під прогнозом ро-зумітимемо науково обґрунтоване судження про можливі стани (сценарії) об’єкта управління в майбутньому, про альтернативні траєкторії і терміни його існування. Прогнозування управлінсь-ких рішень найтісніше пов’язане зі стратегічним і тактичним плануванням.
План і прогноз є взаємодоповнюючими одна одну стадіями за визначальної ролі плану як провідної ланки управління. Прогноз у системі управління є передплановою розробкою багатоваріант-них моделей розвитку об’єкта управління. Терміни, обсяги робіт, числові характеристики об’єкта та інші показники в прогнозі ма-ють здебільшого ймовірнісний характер і обов’язково передба-чають можливість внесення коригувань.
Визначимо послідовність кроків (узагальнених етапів) цього процесу з огляду на практичну значущість процесу управління ризиками [289].
Крок 1. Інформаційно-аналітичний; дає можливість оцінити виникнення всієї сукупності ризиків незалежно від того, чи змо-же апарат управління впливати на них у випадку їх реалізації.
Крок 2. Ідентифікація, за якої встановлюються можливі пара-метри всіх можливих ризиків з урахуванням управлінської діяль-ності і напрямів діяльності фірми.
Крок 3. Комплексний аналіз ризику (якісний і кількісний) з розрахунком ступеня можливого впливу ризику на функціону-вання об’єкта управління. Вирішується питання про доцільність займатись певним напрямом діяльності за наявності інформації про вже ідентифіковані ризики. На цьому кроці ще можливо уни-кнути ризику, якщо він не задовольняє умовам стратегії фірми, але водночас з’являється ризик невикористаних можливостей.
Крок 4. Зниження ступеня ризику — планування дій. Ведеть-ся пошук шляхів своєчасного та якісного захисту від недопусти-мого ризику і розробка конкретного механізму їх реалізації. Пла-нування дій як для профілактики, так і на випадок реалізації ризику.
Крок 5. Контроль можливої чи наявної ситуації. Виконавши все викладене, необхідно контролювати обставини, щоб на пев-ній стадії адекватно відреагувати на зміни.
Крок 6. Реалізація програми дій у разі виникнення ризику. Відбувається реалізація плану дій.
Крок 7. Аналіз, висновки і пропозиції на перспективу. Нега-тивні і позитивні наслідки управлінських рішень формують до-свід, який необхідно використовувати в подальшій діяльності.
Таким чином, успішна реалізація процесу управління ризика-ми вимагає висококваліфікованої підготовки управлінського пер-соналу, знання ним закономірностей управлінської діяльності, нових напрямів удосконалення системи управління компанією, фірмою, їх особливостей.
Еволюція систем загальнофірмового управління підтверджує, що соціально-економічні системи орієнтовані на зростаючий рі-вень нестабільності і, зокрема, новизну подій і дедалі меншу пе-редбачуваність майбутнього. Головні ознаки, які характеризують еволюцію систем управління, — це стабільність, передбачува-ність, дослідження, творчість.

Ви переглядаєте статтю (реферат): «ОРГАНІЗАЦІЙНО-МЕТОДИЧНІ ЗАСАДИ УПРАВЛІННЯ РИЗИКОМ» з дисципліни «Ризикологія в економіці та підприємстві»

Заказать диплом курсовую реферат
Реферати та публікації на інші теми: ОСНОВИ ОРГАНІЗАЦІЇ ТА СПЕЦИФІКА ДІЯЛЬНОСТІ ОКРЕМИХ ВИДІВ КОМЕРЦІЙ...
Економічні погляди С. Сісмонді
ПЕРЕТВОРЕННЯ ЯК ОКРЕМИЙ ВИПАДОК РЕОРГАНІЗАЦІЇ ПІДПРИЄМСТВ
Цифрові системи передачі даних
БАНКИ ЯК ПРОВІДНІ СУБ’ЄКТИ ФІНАНСОВОГО ПОСЕРЕДНИЦТВА. ФУНКЦІЇ БАН...


Категорія: Ризикологія в економіці та підприємстві | Додав: koljan (28.10.2011)
Переглядів: 1335 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]

Онлайн замовлення

Заказать диплом курсовую реферат

Інші проекти




Діяльність здійснюється на основі свідоцтва про держреєстрацію ФОП