У практиці прийняття рішень зустрічаються задачі, в яких оцінювання рішень здійснюється на основі «векторного» критерію, компоненти якого, у свою чергу, є «векторними», а то навіть і складнішими утвореннями. Ці задачі належать до так званих ієрархічних моделей (схем). Залежно від кількості ступенів упорядку-вання виокремлюють дворівневі, трирівневі, багаторівневі ієрархічні моделі прийняття рішень (стратегій). Приклад 5.4. Необхідно придбати агрегат для сільськогоспо-дарських робіт, одержавши для цього пільговий кредит. Агрегати такого типу виготовляються різними фірмами і тому відрізня-ються один від одного низкою характеристик. Основні цілі, що переслідуються покупцем, ― це ефективність агрегату, його ціна та умови купівлі, надійність в експлуатації. У свою чергу, ефек-тивність агрегату можна деталізувати на часткові цілі — ремон-топридатність та багатофункціональність, ціну та умови купівлі (купівля за готівку, часткова передоплата з подальшою виплатою тощо). Враховуючи основні цілі покупця, можна побудувати інтегро-ваний функціонал оцінювання, на основі якого і вибиратиметься конкретний виробник цього агрегату (нульовий рівень ієрархії). Основні цілі, що переслідуються покупцем (ефективність, ціна та умови купівлі, надійність в експлуатації) формалізуються у відповідні функціонали оцінювання. Вони утворюють перший рівень ієрархії. Деталізуючи такі показники, як ефективність, ціна і умови ку-півлі, отримуємо другий рівень ієрархії. До третього рівня ієрархії належать виробники агрегатів дано-го типу.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Ієрархічні моделі» з дисципліни «Ризикологія в економіці та підприємстві»