Розвиток капіталізму покликав до життя явища, що свідчили про недосконалість нового економічного устрою. Капіталізм і наслідки його панування в усіх сферах суспільного життя суворо критикува-ли не тільки його противники, а й прихильники. Так, Сісмонді та Прудон, захисники дрібнотоварного виробницт-ва, завершуючи свою політичну економію соціальними висновками, значно розширили межі, відведені цій науці основоположниками. Але, висуваючи на чільне місце проблему справедливого розподілу багатств, не торкалися приватної власності, визнавали її необхідною і законною. Навпаки, усі комуністичні утопії, починаючи з Платона й Мора і закінчуючи відомими філософами XVIII ст. — Маблі, Мореллі, Го-двіном, Кондорсе, Бабефом, базуються на критиці приватної влас-ності. Але автори їх ставали на бік моралі, а не економіки, апелюва-ли до свідомості правлячих класів, закликали їх удосконалити суспільство, зробити його справедливим та гуманним. Одними з перших науково обгрунтованих соціалістичних докт-рин, що базувались на критиці приватної власності, на концепції її трансформації, були ідеї соціалістів-утопістів Сен-Сімона, Фур’є та Оуена. По-новому зображаючи капіталізм і висвітлюючи його вади, утопісти привертали увагу до проблем, властивих капіталізму, що, у свою чергу, потребувало докорінного перегляду як методології по-літичної економії, так і відкритих нею законів. Головною особливістю утопічного соціалізму було те, що його автори намагались вирішити проблеми побудови справедливого су-спільства негайно, спираючись на тогочасні суспільні інституції — державу, науку, мораль, політику та тогочасну економічну базу. Во-ни вірили, що суспільство можна вдосконалити, впливаючи на люд-ську свідомість, використавши силу держави. Соціалісти-утопісти шукали виходу в просвітительстві: потрібно, щоб суспільство — а під суспільством вони розуміли найбільш освічену його частину — усвідомило, що капіталістичний лад супе-речить людській природі. Утопічний соціалізм з’являється майже одночасно в трьох фор-мах, у трьох своїх різновидах: у Франції — сенсімонізм і фур’єризм, а в Англії — оуенізм.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Утопічний соціалізм Сен-Сімона, Фур’є й Оуена» з дисципліни «Історія економічних вчень»