ДИПЛОМНІ КУРСОВІ РЕФЕРАТИ


ИЦ OSVITA-PLAZA

Реферати статті публікації

Пошук по сайту

 

Пошук по сайту

Головна » Реферати та статті » Економічні теми » Ціноутворення

Види еластичності попиту
Виділяють наступні види еластичності попиту: еластичність попиту за ціною, перехресна цінова еластичність і еластичність попиту за доходом.
1.Еластичність попиту за ціною (цінова еластичність) – визначає чутливість попиту до зміни ціни. Визначається коефіцієнтом цінової еластичності (Кел), який дорівнює відношенню відносної зміни попиту до відносної зміни ціни і може бути розрахований за формулою
, (5.4)
де ∆ П (%)- відносна зміна попиту;
∆ Ц (%)- відносна зміна ціни.
Залежно від ступеня зміни аналізованих величин виділяють точкову і дугову еластичність попиту за ціною.
Точкова еластичність – розраховується в тому випадку, якщо зміна попиту і ціни невелика (не більше 5%) від початкових величин. Розраховується згідно з формулою:
, (5.5)
де ∆ П, ∆ Ц - абсолютні зміни попиту і ціни відповідно;
П1, П2 - обсяг попиту до і після змін;
Ц1, Ц2 - розмір ціни до і після змін.
Дугова еластичність розраховується в тому випадку, якщо зміна попиту і ціни складає більше 5% від початкових величин, може бути розрахована за формулою
, (5.6)
де Пср, Цср - середні значення попиту та ціни відповідно.

Цінова еластичність показує реакцію попиту у відповідь на зміну ціни і визначає, на скільки відсотків зміниться величина попиту при зміні ціни на 1 %. Прикордонним значенням при розрахунку цінової еластичності попиту виділяють одиницю. Значення коефіцієнта цінової еластичності попиту знаходяться в межах від нуля до плюс нескінченності.
Якщо абсолютна величина цінової еластичності більше одиниці , то попит вважається еластичним. Це означає, що незначна зміна ціни призводить до значної зміни попиту. Якщо коефіцієнт еластичності менше одиниці, то попит є нееластичним, навіть значна зміна ціни не призведе до значної зміни попиту.
На цінову еластичність впливає чимало чинників. По-перше, еластичність залежить від наявності товарів-замінників (аналогів). Чим більше таких товарів існує на ринку, чим ближчі їхні основні властивості, тим еластичніший попит на них.
По-друге, еластичність залежить від питомої ваги товару в доході споживача. Чим більша питома вага витрат на придбання товару в бюджеті споживача, тим вищою буде еластичність попиту на нього.
Важливим чинником, який впливає на еластичність попиту, є соціальна значущість товару. Попит на товари першої необхідності звичайно нееластичний, а на предмети розкоші — еластичний.
На еластичність попиту впливає також чинник часу. Попит на товар буде тим еластичнішим, чим більше часу для прийняття рішення має споживач.
До чинників, які впливають на цінову еластичність, можна віднести ототожнення споживачами високої ціни товару з його високою якістю, а також небажання покупців змінювати свої звички й шукати дешевші товари.
Концепція цінової еластичності також може бути застосована щодо пропозиції. Якщо виробники чутливі до зміни цін, то пропозиція еластична, і навпаки. Еластичність пропозиції залежить від таких чинників: вартості виробничих ресурсів, рівня технології виробництва, змін у системі оподаткування тощо.
Визначення еластичності попиту та пропозиції має велике значення для вироблення цінової стратегії підприємства. Так, якщо попит на товар еластичний, то виробник (продавець) повинен у своїх діях ураховувати ефект зниження ціни, зменшена ціна може принести йому більший прибуток за рахунок збільшення обсягів продажу.
2. Перехресна цінова еластичність – визначається як відносна зміна величини попиту на один товар (А), віднесеної до відносної зміни ціни на інший товар (Б), розраховується за формулою
, (5.7)
де ∆ П (А) - відносна зміна величини попиту на товар «А»;
∆ Ц (Б) - відносна зміна ціни на товар «Б».
Показник перехресної цінової еластичності попиту дозволяє визначити, чи є зв'язок між даними товарами споживання, а якщо є, то який його характер. У загальному вигляді всі товари можна розділити на:
1) незалежні в споживанні;
2) взаємозамінні;
3) взаємодоповнюючі.
Якщо Кел = 0, то дані товари є незалежними в споживанні.
Якщо Кел > 0, то дані товари взаємозв'язані в споживанні, оскільки об'єм попиту на один товар відчутно реагує на зміни ціни іншого товару. Наприклад, при зростанні ціни на товар виду Б попит на нього падає, а на товар виду А зростає.
Негативна перехресна еластичність попиту Кел < 0 означає, що дані товари є взаємодоповнюючими в споживанні. Наприклад, при зростанні ціни на товар виду Б попит на нього і на товар виду А одночасно знижується.
3.Еластичність попиту за доходом – це відношення відносної зміни об'єму попиту до відносної зміни доходу формула (5.8):
, (5.8)
де ∆ П - відносна зміна величини попиту на даний товар;
∆ Д - відносна зміна величини доходу споживача.
Позитивна еластичність означає, що споживач вважає цей товар потрібним, повноцінним і при зростанні свого доходу збільшить його закупівлю. Негативна еластичність свідчить про те, що даний товар для споживача неповноцінний і при зростанні свого доходу покупець скорочуватиме його споживання.
Якщо Кел=0, то це означає, що даний товар для споживача є нейтральним, тобто споживач не змінить об'єму його закупівлі при зміні свого доходу.
Значення Кел >1 свідчить про те, що зростання об'єму закупівель даного товару перевершує зростання доходу даного споживача. Як правило, це стосується товарів тривалого користування або предметів розкоші. Для товарів першої необхідності еластичність попиту за доходом менше одиниці, але більше нуля.
Розглянемо основні напрямки використання показників еластичності. Насамперед, знаючи еластичність попиту на товар, підприємець заздалегідь має можливість визначити реакцію покупців на зміну ціни (табл. 5.1).
Крім того, показник еластичності є виміром при оцінці тенденцій зміни загальних витрат підприємства залежно від характеру попиту на товар. Знаючи коефіцієнт еластичності попиту за ціною, можна досить просто розрахувати ряд показників, необхідних для підприємницької діяльності (зокрема, можливу зміну ціни).
Таблиця 5.1 - Реакція покупців на зміни ціни на товар
Характер попиту Поводження покупців у випадку, коли
ціна знижується ціна зростає
Еластичний Значно збільшують обсяг закупівель (попит зростає більш високими темпами, ніж, знижується ціна) Значно знижується обсяг закупівель (попит знижується більш високими темпами, ніж зростає ціна)
Нееластичний Темп зросту попиту менше темпу зниження ціни Темп зниження попиту менше темпу зросту ціни
Одинична еластичність Попит зростає залежно від того, як знижуються ціни Попит знижується пропорційно зростанню цін
Досить широко показник еластичності використовується для прогнозування цін. При цьому слід зазначити, що попит на окремі групи товарів неоднаково (з різною еластичністю) реагує на зміну ціни.

Ви переглядаєте статтю (реферат): «Види еластичності попиту» з дисципліни «Ціноутворення»

Заказать диплом курсовую реферат
Реферати та публікації на інші теми: КАПІТАЛ ПІДПРИЄМСТВА ТА ЙОГО ЕКОНОМІЧНА СУТНІСТЬ
Аудит кредитних операцій
ПОНЯТТЯ, ПРИЗНАЧЕННЯ ТА КЛАСИФІКАЦІЯ КОМЕРЦІЙНИХ БАНКІВ
ДИЗАЙН, ЙОГО ОБ’ЄКТИ ТА ПРОГРАМИ
Класифікація кредитів комерційних банків


Категорія: Ціноутворення | Додав: koljan (01.11.2011)
Переглядів: 1936 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]

Онлайн замовлення

Заказать диплом курсовую реферат

Інші проекти




Діяльність здійснюється на основі свідоцтва про держреєстрацію ФОП