Податковий контроль діяльності неприбуткових організацій
Неприбуткові організації підлягають обов’язковому податковому ко-нтролю. При цьому існують певні особливості при здійсненні податкового контролю нарахування та сплати двох основних податків. Податок на додану вартість. Питання обкладення ПДВ регулюються вимогами законодавства. Тобто у разі здійснення неприбутковою організацією операцій, опо-даткувань, останньої необхідно почати стежити за об'ємом таких операцій. Якщо їх об'єм не перевищує 3600 неоподатковуваних мі-німумів доходів громадян (61200 гривень) впродовж будь-якого пе-ріоду з останніх дванадцяти календарних місяців, така організація може не реєструватися платником ПДВ. Як тільки таке перевищен-ня відбудеться, організація повинна реєструватися платником ПДВ у встановленому законом порядку. Надалі така організація розгля-дається податковими органами як повноцінний платник податків. Приклад. Територіальний центр обслуговування пенсіонерів і ін-валідів, створений рішенням Ізюмської Ради народних депутатів (Харківська область). Функції територіального центру - виявлення самотніх і непрацезда-тних громадян і обстеження їх матеріально-побутових умов, визна-чення потреби в матеріальній, соціально-побутовій і меддопомога. Територіальний центр обслуговування пенсіонерів і інвалідів за І Півріччя 2006 роки одержав доходи у розмірі 61000 гривень. Даний центр не реєструється як платник ПДВ. Так, при розгляді операцій, оподаткувань, такими неприбутковими організаціями признається за ними право на отримання податково-го кредиту по ПДВ. Але при цьому відзначає, що податковий кредит повинен складатися з сум ПДВ на товари (або основні фонди), ви-трати, на придбання яких можуть відноситися до категорії валових витрат або повинні підлягати амортизації. У разі часткового викори-стання в операціях, оподаткувань придбаного майна (товарів), сума податкового кредиту підлягає відповідному коректуванню пропор-ційно використаній частці. Заслуговує уваги також тлумачення податковою адміністрацією т терміну "добродійна допомога". Діяльність добродійної діяльності направлена па поліпшення матеріального положення одержувачів добродійної допомоги, сприяння соціальної реабілітації малозабез-печених, безробітних інвалідів, інших осіб, що потребують опіки, а також надання допомоги особам, які із-за своїх фізичних або ін-ших недоліків обмежені в реалізації своїх прав і законних інтересів; надання допомоги громадянам, які постраждали унаслідок стихійної біди, екологічних, технологічних, техногенних і інших катастроф в результаті соціальних конфліктів, нещасних випадків, а також жерт-вам репресій, біженцям. Добродійні організації організовують збір добродійних пожертву-вань і внесків від фізичних і юридичних осіб України, іноземних держав і міжнародних організацій як у вигляді грошових коштів, так і у вигляді майна. За рахунок вказаних засобів добродійні організації проводять куль-турно-просветітельськую'' роботу (організовують виставки, фести-валі, творчі вечори, концерти, виставки, лекції, створюють культур-но-просвітницькі організації і творчі колективи); організовують нау-кові конференції, семінари і інші науково-освітні заходи, тобто про-водять фінансово-господарську деятельность.лаготворительные Б організації є платниками податку на додану вартість. При цьому сума податку, сплачена у зв'язку з придбанням товарів (робіт, по-слуг), вартість яких відноситься до складу валових витрат і основ-них фондів або нематеріальних активів, що підлягають амортизації, включається до складу податкового кредиту в тому звітному пері-оді, в якому була здійснена сплата. Що стосується питання сплати податку на додану вартість по то-варах (роботам, послугам), одержаних як добродійна допомога, то передбачено звільнення від обкладення податком па додану вар-тість операцій але наданню добродійної допомоги, а саме безкош-товна передача товарів (робіт, послуг) особам, з метою їх безпосе-реднього використання в добродійних цілях, а також операції по безкоштовній передачі таких товарів (робіт, послуг) одержувачам (суб'єктам) добродійної допомоги відповідно до законодавства України. Під безкоштовною передачею слід розуміти надання товарів (робіт, послуг) одержувачем добродійної допомоги без будь-якої грошової, матеріальної або інших видів компенсацій добродійної організації такими одержувачами або іншими особами, пов'язаними з ними. Порушення цього правила прирівнюється до умисного ухилення від оподаткування. Що стосується можливості отримання податкового кредиту, то оскільки датою виникнення права па податковий кредит є дата спи-сання засобів з банківського рахунку платника податків в оплату то-варів (робіт, послуг), при безкоштовному отриманні товарів (робіт, послуг) право на податковий кредит не виникає. Не підлягають звільненню від оподаткування ПДВ операції за по-данням добродійної допомоги у вигляді товарів (робіт, послуг), опо-датковуваних акцизним збором, цінних паперів, нематеріальних ак-тивів і товарів (робіт, послуг), призначених для використання в під-приємницькій діяльності, перелік яких визначається Кабінетом Міні-стрів України. Для цілей оподаткування добродійна допомога ділиться на цільо-ву і нецільову. Цільовою є добродійна допомога, яка надається під певні умови і напрями її витрачання, а нецільовий - яка надається без встанов-лення таких умов або напрямів. Тому не підлягає оподаткуванню добродійна і гуманітарна допомо-га у разі надходження на певних умовах і по напрямах її витрачан-ня. Тобто, якщо неприбуткова організація має можливість відстежи-ти її витрачання і підтвердити це відповідними документами, то об'-єкт оподаткування, не виникає. Інакше така неприбуткова організа-ція "перетворюється" на податкового агента щодо об'єкту оподат-кування (доходів фізичної особи) зі всіма наслідками такого стату-су. Податок на прібуток Для неприбуткових організацій, віднесених умовно до безповорот-ної фінансової допомоги, звільняються від оподаткування. Безоплатно наданими товарами (роботами, послугами) вважають-ся: - товари, що надаються платником податку згідно з угодами дарування, іншими договорами, які не передбачають грошовою або іншої компенсації вартості таких матеріальних цінностей і немате-ріальних активів або їх повернення або без укладення таких угод; - роботи і послуги, які надаються платником податку без вимоги про компенсацію їх вартості; - товари, передані юридичній або фізичній особі на відповіда-льне зберігання і використані їм в його виробничому або господар-ському обороті. До основної діяльності не відносяться операції з продажу товарів (робіт, послуг) неприбутковими організаціями, осіб, що не є заснов-никами, учасниками або членами таких неприбуткових організацій. (0001) - органи державної влади України. Органи законодавчої, старанної і судової влади здійснюють свої повноваження у встано-вленими в Конституції і у відповідності до законів України . (0002) - установи, організації, створені органами державної влади України, які містяться за рахунок засобів відповідних бюджет. (0003) - органи місцевого самоврядування (0004)-учреждения, організації, створені органами місцевого само-врядування, які містяться за рахунок засобів відповідних бюджетів. (0009)-пенсионные фонди. (0010) -кредитные союзи Приклад. Кредитний союз "Зростання" створений з метою соціаль-ного і фінансового захисту їй членів шляхом залучення їх особис-тих заощаджень для взаємного кредитування. Союз має статус юридичної особи і зареєстрована як неприбуткова організація. Кредитний союз "Зростання" за І півріччя 1999 роки одержала до-ходи: - членські внески (не підлягають оподаткуванню); - банківські відсотки - пасивні доходи (не підлягають оподатку-ванню); - проведення учбових платних семінарів (підлягають оподатку-ванню на загальних підставах); - організація виставок (надання в оренду, зокрема павільйони, площ) (підлягають оподаткуванню на загальних підставах). (0011) - інші юридичні особи, діяльність яких не передбачає отри-мання прибутку згідно нормам відповідних законів (0012) - союзу, асоціації і інші об'єднання юридичних осіб, житлово-будівельні кооперативи, створені для представлення інтересів за-сновників, то стримуються лише за рахунок внесків таких засновни-ків і не проводять господарської діяльності, за винятком отримання пасивних доходи Законом про податок на прибуток визначено, що від оподаткування звільняються доходи неприбуткових організацій з ознаками непри-буткове 0001, 0002, 0003 і 0004, одержані у вигляді: - засобів або майна, які поступають безоплатно або у вигляді безповоротної фінансової допомоги або добровільних пожертву-вань; - пасивних доходів; - засобів або майна, що поступає в такі неприбуткові організації як компенсація вартості одержаних державних послуг, зокрема до-ходів державних професійно-технічних учбових закладів, одержа-них від виготовлення і реалізації товарів (виконання робіт, надання по-слуг), пов'язаних з їх основною, статутною діяльністю; - дотацій або субсидій, одержаних з державного або місцевого бюджетів, державних цільових фондів або в рамках добродійної, зокрема гуманітарної допомоги або технічної допомоги, що нада-ється таким неприбутковим організаціям згідно умовам міжнарод-них договорів, згода на обов'язковість яких дана Верховною Радою України, окрім дотацій на регулювання цін на платні послуги, що надаються таким неприбутковим організаціям або через них їх оде-ржувачам відповідно до законодавства, з метою зниження рівня та-ких цін. Що стосується пільги по оподаткуванню для першої групи неприбу-ткових організацій в "частині доходів, що поступають як компенса-ція державних послуг, то необхідно відзначити, що під такими до-ходами розуміються які-небудь платні послуги, обов'язковість отримання яких передбачена законодавством і які надаються фізи-чним або юридичним особам органами виконавчої влади, місцевого самоврядування і створеними ними установами і організаціями, що містяться за рахунок засобів відповідних бюджетів. До таких послуг не відноситься оплата податків, зборів і обов'язкових платежів. Доходи неприбуткових організацій, віднесених до першої групи, зо-крема доходи установ освіти, науки, культури, охорони здоров'я, а також архівних установ, які містяться за рахунок бюджету, зарахо-вуються до складу кошторисів (на спеціальний рахунок) на зміст та-ких неприбуткових організацій і використовуються виключно на фі-нансування витрат такого кошторису (включаючи фінансування го-сподарської діяльності згідно їх статутам). Якщо за наслідками звітного (податкового) року доходи на зміст вказаних організацій перевищують суму визначених кошторисом витрат, сума перевищення враховується у складі кошторису насту-пного року. При цьому суми перевищення доходів над витратами вказаних неприбуткових організацій податок на прибуток не сплачується. Що стосується платних послуг, які можуть надаватися державними установами охорони здоров'я, освіти, архівними установами, Заг-сами відповідно до затверджених Кабінетом Міністрів України пе-реліками, то ці послуги не є державними, підлягають оподаткуван-ню, а доходи від їх надання прямують до відповідних бюджетів або (у разі недостатнього фінансування) використовуються виключно на фінансування витрат по кошторису на зміст цих установ відпові-дно до нормативів, встановлених Кабінетом Міністрів України.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Податковий контроль діяльності неприбуткових організацій» з дисципліни «Фінансово-господарський контроль»