Вивчаючи дану тему, слід мати на увазі, що за своєю сутністю фі-нансовий менеджмент малого підприємства значно відрізняється від фінансового менеджменту великих підприємств. Насамперед треба враховувати специфічні властивості малих підприємств. Зокрема, ма-ла кількість або взагалі брак спеціалістів з управління фінансами; хронічна нестача фінансових ресурсів для організації господарської діяльності; відсутність фінансового прогнозування та планування; мета малого підприємства інколи є складною і суперечливою. Відсутність спеціалістів з фінансового менеджменту зумовле-на критеріями, відповідно до яких визначається належність під-приємства до категорії «малих». Чинне законодавство передбачає такі критерії: 1) середньооблікова кількість працюючих за рік має не пере-вищувати 50 осіб; 2) обсяг виручки від реалізації продукції за рік має не пере-вищувати 500 тис. євро. Таке обмеження кількості працюючих та обсягу реалізації продукції внеможливлює утримання достатньої кількості спеціа-лістів з фінансового менеджменту. Інколи на малих підприємст-вах один працівник відповідає за таке коло обов’язків, які не в змозі виконати. У зв’язку з цим деякі питання організації бізнесу бізнесмен вирішує, покладаючись на інтуїцію, тобто поверхнево, не розраховуючи досконально потреби в коштах. І як наслідок, по-стає перед фактом, коли в нього доходи не покривають витрати. Малі підприємства зацікавлені в одержані поточного прибут-ку, в аналізі руху готівки, в управлінні оборотним капіталом і по суті не вдаються до фінансового прогнозування та планування. Роль малого бізнесу в економічному житті України зростає. Конкретно роль малого бізнесу полягає в тому, що його розвиток сприяє: створенню нових робочих місць, упровадженню нових ви-дів товарів і послуг, прискоренню структурної перебудови економіки. Основні чинники, які впливають на розвиток малого бізнесу в Україні: політичні обставини, загальний стан економіки, заходи щодо розвитку малого бізнесу, податкова політика, фінансово-кредитна політика. Малий бізнес дає широку свободу ринкового вибору, забезпе-чує швидку окупність витрат виробництва, оперативно реагує на зміну споживчого попиту, дає можливість подолати галузевий монополізм виробництва, забезпечує конкуренцію на ринку, до-помагає наповнити ринок товарами і послугами, на які є попит. Водночас, у розвитку малого бізнесу є недоліки. Зокрема, низький, порівняно з великим виробництвом, рівень технології та управління виробництвом, недостатній потенціал науково-дослідних робіт, обмежений доступ до передових технологій та технологічної інформації, використання неефективного устатку-вання, обмежений доступ до фінансових джерел. Основні чинники, які впливають на організацію управління фінансами малого підприємства: кількість працюючих; їхній склад; організаційна структура підприємства; галузь діяльності; асортимент продукції, форма власності; співвідношення попиту та пропозицій щодо вироблюваної продукції. Найважливішими особливостями організації фінансів малих підприємств є: фінансові ресурси малих підприємств формуються за рахунок коштів працюючих, а також прибутку, одержаного внаслідок діяльності малого підприємства; основним залученим джерелом формування фінансових ресурсів малого підприємства є кредиторська заборгованість у розрахунках з постачальниками; у малих підприємств вища, порівняно з великим виробництвом, питома вага готівкових коштів і водночас менші запаси оборот-них активів; малі підприємства не потребують великих накопи-чень грошових коштів за рахунок швидшої оборотності оборот-них активів; на малих підприємствах можна значно швидше ско-ротити витрати виробництва шляхом застосування зберігаючих технологій та використання дешевої робочої сили.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «ОСНОВИ ФІНАНСОВОГО МЕНЕДЖМЕНТУ В МАЛОМУ БІЗНЕСІ» з дисципліни «Фінансовий менеджмент у малому бізнесі»