Ці показники визначаються на основі прибутку як головного критерію діяльності фірми в ринкових умовах. Найбільш важливе значення для вибору партнера мають три показники рентабельності: норма прибутку на авансований капітал (рентабельність активів), норма прибутку на власний капітал (рентабельність власного капіталу) і рентабельність продажу. Додатковими показниками рен-табельності є норма прибутку на основний капітал і норма прибутку на оборотний капітал. Норма прибутку на авансований капітал НАК визначається за формулою
де Пч — чистий прибуток фірми за звітний період; АК — авансований капітал (активи) фірми на кінець звітного періоду. Чим більший цей показник, тим ефективніше використовує фір-ма свій основний і оборотний капітал. Вищий рівень цього показни-ка порівняно з аналогічним показником інших однопрофільних під-приємств підвищує привабливість фірми як потенційного партнера. Цей висновок набуває ще більшої ваги, коли норма прибутку на авансований капітал має тенденцію до зростання. Значення показника рентабельності активів для оцінки інозем-ного партнера проявляється і в тому, що з його зростанням у фірми з’являється можливість більше виділяти прибутку для виплати диві-дендів на акції, завдяки чому зростає їх курс. Це приваблює нових інвесторів капіталу (в умовах ринкової економіки переливання капі-талу здійснюється у більш прибуткові галузі і підприємства). Отже, у таких фірм з’являється нове джерело коштів, яке спрямовується на збільшення їх власного капіталу. Завдяки цьому зростає їх платоспроможність, а разом з цим і привабливість як потенційних партнерів. Не менш важливо й те, що показник норми прибутку на авансований капітал служить одним із критеріїв при котируванні акцій фірми на біржі. Низька норма прибутку на авансований капітал порівняно з цим показником інших фірм аналогічного профілю свідчить про викори-стання потенційним партнером неефективних методів менеджменту, високу собівартість продукції, можливо, і про низький попит на неї або про перенасиченість активів виробничими запасами чи якимись іншими ресурсами. Норма прибутку на власний капітал НВК (return on equity) визначається за формулою
де ВК — власний капітал фірми. Кожне підприємство намагається максимізувати цей показник за рахунок як поліпшення використання ресурсів та ефективного ме-неджменту, так і залучення позичкового капіталу в розумних межах за сприятливої кон’юнктури ринку. Характеризуючи ефективність використання інвестованих власних коштів у виробництво, даний показник є широко інформативним для потенційних інвесторів, ос-кільки зміни його величини враховуються при котируванні акцій. Рентабельність продажу Рпр (Profit margin) розраховується за формулою
де П — валовий або операційний прибуток; ОЧП — обсяг чистого продажу. Даний показник вказує, яку частку займає прибуток у грошовій виручці від реалізації продукції, або, іншими словами, скільки одер-жано прибутку на 1 грн. цієї виручки. Водночас рентабельність про-дажу характеризує і конкурентоспроможність товару, що дуже важ-ливо для вибору потенційного партнера. Зважаючи на це, дане питання ми розглянемо детальніше у наступній групі показників. Тут же відзначимо, що зростання показника рентабельності прода-жу підвищує привабливість іноземного партнера. Проте важливо знати, за рахунок яких саме факторів відбулося таке зростання. Во-но можливе або під впливом підвищення ціни на товар при тих же витратах на його виробництво, або завдяки зниженню витрат при незмінних цінах реалізації, або ж коли темпи зростання цін нижчі від темпів підвищення витрат і, нарешті, коли темпи зниження ціни менші від темпів зниження собівартості продукції. Зниження рентабельності продажу може відбутися через спад попиту на товар, який супроводжується зниженням ціни, а отже, зменшенням прибутку. Причиною зниження даного показника може бути і підвищення витрат виробництва через прорахунки в менедж-менті, несприятливі природні фактори тощо. Для оцінки результатів діяльності іноземного партнера можна скористатися такими допоміжними показниками, як рента-бельність основного і рентабельність оборотного капіталу. Пер-ший з названих показників визначається діленням прибутку на ос-новний капітал, оцінений за залишковою вартістю. Якщо рентабельність основного капіталу знижується порівняно з рента-бельністю активів, то причинами цього можуть бути зменшення оборотного капіталу за рахунок скорочення виробничих запасів і за-товареності готовою продукцією, зменшення дебіторської заборго-ваності і здійснення реінвестиції власних коштів у збільшення ос-новних фондів підприємства. Якщо рентабельність основного капіталу зростає, а авансованого капіталу знижується, то причину слід шукати у зміні обсягу і структури оборотного капіталу. Рента-бельність останнього визначається діленням прибутку фірми на ве-личину вказаного капіталу.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Показники рентабельності» з дисципліни «Менеджмент: прийняття рішень і ризик»