Державна експертиза інвестиційних проектів будівництва
Згідно із статтями 8 і 12 Закону України «Про інвестиційну діяльність» інвестиційні проекти будівництва підлягають обов'язковій державній експертизі. Порядок проведення державної експертизи інвестиційних проектів будівництва регулюється постановами Кабінету Міністрів України «Про затвер- дження інвестиційних програм та проектів і проведення державної експертизи інвестицій» від 15 серпня 1992 р. № 473', «Про Порядок затвердження інвестиційних програм і проектів будівництва та проведення їх комплексної державної експертизи» від 17.08.1998 р. № 13082. Ці постанови визначають систему та компетенцію органів, які здійснюють державну експертизу інвестиційних проектів будівництва, та порядок проведення державної експертизи цих проектів (основні засади). Державна експертиза інвестиційного проекту будівництва — це офіційна оцінка компетентним органом держави основних даних інвестиційного проекту будівництва та його відповідності загальнообо-в язковим вимогам. Розрізняють обов'язкову та необов'язкову експертизу інвестиційних проектів. Порядок проведення обов'язкової державної експертизи визначається законом, а необов'язкової — інвестором. Обсяг питань, що підлягають обов'язковій державній оцінці, залежить від джерел фінансування інвестиційних проектів. Однак усі інвестиційні проекти будівництва незалежно від джерел фінансування повинні одержати позитивний комплексний висновок державної експертизи щодо додержання в інвестиційних програмах і проектах будівництва діючих нормативів з питань санітарного й епідеміологічного благополуччя населення, екології, охорони праці, енергозбереження, пожежної безпеки, міцності, надійності та необхідної довговічності будинків і споруд, а також архітектурних вимог (абз. 4 ч. 1 ст. 8 Закону «Про інвестиційну діяльність»). Це мінімальний обсяг питань, що підлягають державній оцінці будь-якого інвестиційного проекту будівництва незалежно від джерел його фінансування. Складовими частинами комплексної державної експертизи інвестиційних програм і проектів будівництва, що здійснюються на території України, є: державна інвестиційна експертиза; державна санітарно-гігієнічна експертиза; державна 1 Див.: Зібрання постанов Уряду України.— 1992.— № 9.— Ст. 224. 2 Див.: Офіційний вісник України.— 1998.— № 33. 74 екологічна експертиза; державна експертиза щодо пожежної безпеки; державна експертиза з охо-оони праці; державна експертиза з енергозбереження. Інвестиині проекти будівництва, що фінансуються за рахунок коштів Державного бюджету України, бюджету АР Крим, місцевих бюджетів, а також коштів державних підприємств, установ та організацій, мають пройти обов'язкову державну експертизу у повному обсязі (ч. 1 ст. 15 Закону України «Про інвестиційну діяльність»), тобто, крім зазначених вище питань, комплексною державною' експертизою має бути підготовлений висновок щодо показників розрахункової кошторисної1 вартості будівництва. Державна експертиза інвестиційних програм та проектів будівництва провадиться Українською державною інвестиційною експертизою (Укрінвестекс-пертизою) Держбуду України, що складається з окремих служб — Центральної, галузевих (міжгалузевих) і місцевих служб, що мають права юридичної особи, діють на засадах повної господарської самостійності та є незалежними від органів державної виконавчої влади у питаннях, віднесених до їхньої компетенції. Центральна служба Укрінвестекспертизи проводить експертизу інвестиційних проектів, що підлягають затвердженню Кабінетом Міністрів України незалежно від вартості робіт, в т. ч. по виробничих об'єктах — із залученням відповідних галузевих (міжгалузевих) служб Укрінвестекспертизи. Проведення комплексної державної експертизи інших інвестиційних програм і проектів будівництва забезпечується галузевими (міжгалузевими) службами Укрінвестекспертизи. Для проведення комплексної державної експертизи інвестиційних програм і проектів будівництва інвестор (замовник) укладає договір з відповідною службою Укрінвестекспертизи, що залучає на Договірних засадах уповноважених юридичних осіб, які відповідно до законодавства мають право проводити державну експертизу щодо санітарного і епідеміологічного благополуччя населення, охорони праці, енергозбереження та пожежної безпеки. До Договору на проведення комплексної державної експертизи інвестор (замовник) додає в повному обсязі проектну документацію (по одному примірнику для зазначених уповноважених осіб для складення ними своїх висновків та пропозицій до комплексного висновку). Комплексна державна експертиза, як правило, проводиться протягом 45 календарних днів. Однак в окремих випадках, залежно від складності екологічних інших проблем, максимальний термін проведення комплексної експертизи може бути продовжений до 120 календарних днів. Вартість проведення комплексної державної експертизи інвестиційних програм не може перевищувати 10 відсотків вартості їх розробки, а вартість проведення такої експертизи проектів будівництва обчислюється на підставі нормативів, наведених у додатку до Порядку затведження інвестиційних програм і проектів будівництва та проведення їх комплексної державної експертизи.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Державна експертиза інвестиційних проектів будівництва» з дисципліни «Інвестиційне право»