Процес формування трудових навичок включає декілька етапів, які різняться особливостями виконання дій і механізмами нейродинаміки. Попередній етап — початок усвідомлення навичок, чітке ро-зуміння мети, але недостатнє уявлення про способи її досягнен-ня; при виконанні дій мають місце значні помилки. Аналітичний етап — оволодіння окремими елементами дій, чітке розуміння того, як потрібно виконувати дії, поєднується з неточним, нестабільним їх виконанням, зайвими рухами при ін-тенсивній концентрації довільної уваги. Синтетичний етап — формування цілісної системи трудових рухів, дій, автоматизація навичок, коли виконання роботи стає все більш якісним, зникають зайві рухи, послаблюється довільна увага. Етап закріплення і високої автоматизації дій. Точне, еко-номне, стабільне виконання дій поєднується з виконанням інших більш складних дій під контролем свідомості. Процес формування будь-яких трудових навичок має певні спі-льні риси [18]. Основною рисою цього процесу є утворення рухових структур, які об’єднують окремі трудові рухи в єдине ціле. Другою рисою процесу формування трудових навичок є виявлення людиною сигналів, які мають пряме відношення до виконуваних дій, що при-водить до формування сенсомоторної структури навичок. Третя риса формування навичок — зміна співвідношення між рівнями регуля-ції. Це означає, що на перших етапах навчання рухові дії регулю-ються процесами мислення і мовою. Пізніше регуляція переходить до сенсорно-перцептивного рівня, тобто відбувається автоматизація дій. Четвертою рисою формування навичок є засвоєння ритму ви-конуваних дій, що сприяє тривалому виконанню роботи без втоми.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Етапи формування трудових навичок» з дисципліни «Фізіологія і психологія праці»