Проте окремі здібності можуть відповідати вимогам не одного, а багатьох видів діяльності. Їх називають за-гальними здібностями. Загальні здібності — це така система ін-дивідуальних властивостей особистості, яка забезпечує відносну легкість і продуктивність оволодіння знаннями та виконання різ-них видів діяльності. Вони виявляються переважно як розумові здібності. Якщо в структурі здібностей людини ці загальні якості дуже розвинені, то говорять про різнобічні здібності, або обдаро-ваність. У переважної більшості людей здібності виявляються в досить широкому діапазоні, що створює можливості для вибору і зміни професії в ринкових умовах. Здібності, які сприяють досягненню високих результатів у пе-вній сфері діяльності, називаються спеціальними. Прикладом їх можуть бути математичні, літературні, музикальні, підприємни-цькі, організаторські та інші здібності. Основне завдання особис-тості в цьому випадку полягає в розвитку цих здібностей, у фор-муванні вольових якостей для їх реалізації. Спеціальні здібності органічно пов’язані із загальними здібностями. Чим вищий рі-вень розвитку загальних здібностей, тим кращі внутрішні можли-вості для розвитку спеціальних здібностей. Стосовно трудової діяльності прийнято виділяти: • теоретичні здібності, пов’язані з абстрактно-логічним мис-ленням; • практичні здібності, що виявляються в конкретно-практичних діях; • комунікативні здібності, які забезпечують ефективність спі-лкування, адекватне сприйняття і оцінку інших людей, соціально-психологічну адаптацію працівника.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Класифікація здібностей» з дисципліни «Фізіологія і психологія праці»