Головна » Шпаргалки! - Право. Бюджет
1.Бюджет як економічна категорія. Фін сис-ма вкл-є 4 сфери: 1- фін-си суб-ів господ-я; 2- держ фін-си; 3- міжнар фін-си; 4- фін ринок. Бю держ– складова ланка держ-х фін-ів, суть якого розкривається у призн-ні – фін забезп-я викон-я держ її функцій: *ек-ї *соц-ї *управл-ї *оборон-ї Бюджет як економічна категорія характеризує рух грош потоків між державою та юридичними і фізичними особами. Цим відносинам притаманний суперечливий характер. Є два способи вирішення фінансових протиріч: 1. Встановлення оптимальних пропорцій розподілу ВВП та його централізації в бюджеті. Критерії оптимальності — забезпечення економічного зростання та встановлення соціальної гармонії в суспільстві. З одного боку, бюджет не повинен підривати фінансову базу юридичних і фізичних осіб, з іншого, — створю-вати утриманські тенденції у суспільстві. 2. Зростання ВВП — основний показник, що характеризує економіку країни. Економічний розвиток дає можливість забезпечувати постійне зростання доходів усіх суб'єктів фінансових відносин. Разом з тим, оскільки потреби держави відносно стабільні, то в разі зростання ВВП її відносна частка може зменшуватись. Основним джерелом формування бюджету є ВВП.Централізація частини ВВП у бюджеті є, по суті, платою сусп за викон держ її функцій. Характер і масштаби участі держ у розподілі ВВП залежать від моделі фін відносин у суспі. За рівнем централізації ВВП у бюджеті умовно виокремлюють три моделі: 1) американська (25—ЗО %); 2) західноєвропейська (ЗО—40 %); 3) скандинавська (50—60 %). 2. Характерні ознаки бюджетних відносин. Специфічними ознаками бюджетних відносин є: - перерозподільний; - усеохоплюючий; - законод регламент - фондовий характер; Перерозподільний характер полягає у перерозп через бю дох юр і фіз осіб, що э необхідним, проте має бути досить обмеженим, щоб не підривати стимулів до продуктивної діяльності і не створювати утриманських тенденцій у сусп. Бю перерозп здійснюється між галузями екон і соц сфери, між окр регіон та між соц верствами нас. . Усеохоплюючий характер бюджетних відносин виявляється у тому, що вони охоплюють абсолютно всіх — кожного громадянина, кожне підприємство, кожну державну структуру. Оскільки бюджетні відносини мають перерозподільний і все-охоплюючий характер і відображаються на формуванні доходів юридичних і фізичних осіб та держави, вони регламентуються у законодавчій формі. Регламентування здійснюється на трьох рівнях: 1) закони, що визн заг засади функцыонув бю ы бю сис-ми _Бю Кодекс); 2) закони, що регламен формув дох і фінансування вид (под законод, законод про окремі напрями діяльності держ, наприклад про освіту, і засади їх бюджетного фінансування); 3) щорічні закони (чи відповідних рішень місцевої влади) про бю на пот рік, де за-тверджується обсяг дох і вид бю пот року, джерела їх формув і напрями фінансування, стан бю. Фондовий характер зумовлений тим, що рух грош потоків передбачає попереднє їх формув і централізацію. 3. Роль і місце бюджету у розвитку соціальної сфери. Важливе місце, що його посідає бю у розв соц сфери визначається соц функцією держ і необхідністю таких складових соц сфери, як освіта, охор здор і культ для розв сусп. Роль бю у фінансув соц сфери визнач типом соц політ держ та сусп значимістю окремих вид. Фін забезпеч соц сфери може здійснюв за рах: Заг-держ фін з бю; Комерц діяльн соц закладів (платні послуги); Солідарної відпов (страхування). В умовах адмін екон викор 3 джерела: Бю(75-80%); спец фонди підпр (20-25%); платні послуги(1%) У зв’язку із трансформ фін сист Укр здійсн реструктуриз цих джерел: - Кош підпр сьогоджні практично не викор (передача об’єктів соц-культ сфери від підпр до орг місц влади); - Розшир платність соц послуг з боку громадян; - Передбач розв страх віднос в області медицини. 4. Правове регламентування бюджетних відносин. Оскільки бюджетні відносини мають перерозподільний і все-охоплюючий характер і відображаються на формуванні доходів юридичних і фізичних осіб та держави, вони регламентуються у законодавчій формі. Регламентування здійснюється на трьох рівнях: I. закони, що визн заг засади функцыонув бю ы бю сис-ми _Бю Кодекс); II. закони, що регламен формув дох і фінансування вид (под законод, законод про окремі напрями діяльності держ, наприклад про освіту, і засади їх бюджетного фінансування); III. щорічні закони (чи відповідних рішень місцевої влади) про бю на пот рік, де затверджується обсяг дох і вид бю пот року, джерела їх формув і напрями фінансування, стан бю. 5. Бюджет як фінансовий план. Бю держ як фін план являє собою розпис дох і вид держ, який затверджений орг законод і представн влади у вигляді законод акту і є основою реалізації фін політ держ. Видатки на екон діяльн держ визн-ся 2 чинник-ми: *масштабами держ сектора ек-ки; *екон політ держ, в якій можуть віддаватись переваги бю фінанс-ю чи податк регулюв. В У. Б-т як фін план має певні відм-ті від б-ту як ек категорії, оскільки до нього включ-я фонди цільов-о призн-я, тому для оцінки реаліз-ї б-ї пол-ки необх-о проанал-и статті дох-ів і видатків чистого б-ту, без цільових фондів. Включ-я цільових фондів до б-ту зумовлено 2 причин: надання їм законод-ї сили; необх-ть здійсн-я держ контролю за коштами цих фондів. Складання бю як осн фін плану засновується на вирішенні триєдиної задачі: 1) Визн реального обсягу дох; 2) Визнач оптимальної структ вид бю (критерієм є забезпеч мах рівня екон зрост при забезпеч міп соц потреб); 3) Збалансув дох і вид – проблема полягає в тому, що завжди потр перевищ можливості. Можливі 3 варіанти досягнення збалансованості: - Збільш дох (за рах підвищ рівня оподаткув чи застосув непод надходж); - Скороч вид до обсягів реальних дох; - Якщо збільш дох не можливо, а скороч вид – не доцільно, тоді бю складається із дефіц. Стан бю як фін плану характеризується 3 показн: - рівновага дох і вид; - перевищення дох над вид; - бю дефіцит — перевищ вид над постійними дох (под та податк дох бю). 6. Бюджетний дефіцит: визначення, види, причини виникнення і наслідки, джерела фінансування. Бю дефіц – величина перевищ вид держ над її постійними дох. Бю деф є складним явищем, яке не може мати однозначної оцінки і потребує детального аналізу. Види бю деф: За формою прояву - відкритий — офіційно визнаний у законі про бю; - прихований — офіційно не визнається. Його форми: завищення планових обсягів дох; включення до складу дох бю джерел покриття бю деф;надходж до бю фіктивних дох; незбалансов дох і вид За причинами виникнення - вимушений є наслідком низького рівня виробництва ВВП і зумовлений недостатністю фін рес у країні. - свідомий визначається хар фін політ держ — вона намагається знизити рівень оподаткування для стимулювання економіки. Недостатні рес держ мобілізує за допом позик. За напрямом дефщитного фінансування - активний — це спрямування коштів на інвестиції в екон, що сприятиме зрост ВВП. При цьому формується, як правило, 2 бю – поточн (бездефіц) і розвитку (сюди спрямов держ запозич, що виключає їх “проїдання”) - пасивний — покриття поточних витрат. Джерелами покриття деф виступають: 1)державні позики внутр – перерозп кош всередині кр (доцільно позичати у фіз осіб з метою концентр кош); зовн – приток додатк фін рес в екон кр – з екон т.з. є більш вигідним 2)грош емісія - може використ тільки в умовах жорсткого контролю за викор цих грош. Вона виходить з обмеження відношення бю дефіц до ВВП на рівні 2—3 %. У разі використання грош емісії осн чинником деф є напрям призначення цих кош — в інвестиції чи на пот витр. 7. Передумови використання державних позик Використання державних запозичень у фіз осіб застос за таких передумов: ∆ наявності тимчасово вільних кош у кредиторів держ; ∆ довіри з боку кредиторів до держ; ∆ зацікавленості кредиторів (досягається за рахунок високих гарантій повернення боргу і процентної політики); ∆ наявності реальних дох від використання позичених грош кош, які дають можливість повернути борги і сплатити % 8. Роль і місце бюджету у фінансово-кредитному механізмі. Фін-кред мех є сук фін методів впливу на соц-екон розвиток кр. Він складається з 2 підсистем: 1) фін забезп; 2) фін регулюв. Фін забезп здійснюється у таких 4 формах: 1. Самофінансування — покриття вит за рах власних кош. 2. Кредитування — -“- позичених коштів. 3. Акціонерний капітал — форма колект кап, яка дає змогу концентрувати великі рес. 4. Бюджетні асигнування — домінуюча форма зовн держ фін забезп. Роль її залеж від екон витуації у кр: В умовах стабільн - вона є підпорядкованою, тобто викор тоді, коли не вистачає ін джерел або їх важко сформувати (непривабливі для прив бізнесу сфери діяльності). В умовах кризи – бю асигнування можуть відіграв важливу роль у формуванні нац екон (Кейнсіанська теорія “Бю мультиплікатора”) Фін регулюв – це сукупн інструм (форм і методів розп і перерозп віднос у сусп) фін впливу на розв екон і пов'яз з под системою і регул функцією под та з бю субсидіюванням. Роль бю у фін регулюв є домінуючою! 9. Бюджетні асигнування в системі фінансового забезпечення. Бю асигнування — домінуюча форма зовн держ фін забезп. Роль її залеж від екон витуації у кр: - В умовах стабільн - вона є підпорядкованою, тобто викор тоді, коли не вистачає ін джерел або їх важко сформувати (непривабливі для прив бізнесу сфери діяльності). - В умовах кризи – бю асигнування можуть відіграв важливу роль у формуванні нац екон (Кейнсіанська теорія “Бю мультиплікатора”) Такий вплив може мати: - Прямий хар – бю інвест у розв екон; - Опосередков хар – через т.з. гром роботи, соц виплати, які збільш дох гром, а разом з тим і сук попит, позитивно впливаючи на пропозицію 10. Бюджетні інструменти фінансового регулювання Інструм бю регулюв виступають: 1. Под та ін види платежів до бю (осн є под надходж – на їх частку повинно припадати 90-95% сук дох бю); 2. Держ трансферти регул признач. Найпоширенішою формою є держ субсидіюв – надання фін допомоги суб підпр діяльн, що існує у 3 видах: ♪ Держ субсидія – виробникам с/г прод ♪ Держ субвенція – спільне фінансув окремих вид бю і отримувачами кош; ♪ Держ дотація – для покриття збитків, обумовлених певною ціновою політ держ. 11 Б-й устрій і б-на система. Бюдж устрій це орг-ія і принципи побудови бюдж сист, встановлення її складу і структури, та взаємозв-ку між окремими ланками бюдж сист. Бюдж устрій визначає, яким чином здійснюється побудова бюдж системи. Бюдж сис-а – врег-на правовими нормами сук-ть усіх видів бюдж-ів, які створюються у Держ відпов до її бюдж устрою. Бюдж устрій грунтується на таких засадах: 1)виокремлення видів бюдж, що створ в даній країні 2)встановл прин-пів побудови бюдж сист (см. ниже) 3)розмежув дох і видатків між ланками бюдж сист 4)Визнач х-ру і форм взаємовідносин між бюджетами (Бюдж сибсидія, субвенція, дотація, тощо). Теор-о можливі 3 вар-ти виокремлення видів б-ів: 1створ-я єдиного б-ту для всієї кр-ни; 2ств-я окр-х регіон-х б-ів; 3ств-я на кожн р-ні адміністр-о поділу центр-х і децентр-х видів б-ту. Як 1-й так і 2-й вар-ти мають сутт-ві недоліки і не знайшли застос-я. Нині в усьому світі викор 3-й вар-т, який дає змогу врахув як загально-держ так і регіон-і потреби. Бюдж устрій визн-я з урах-ям Держ устрою, адм-тер поділу. В унітарній Держ бюдж сист-а склад-я з 2-х р-ів: держ бюдж і місцеві бюдж-ти. У Держ з федерат устроєм існ 3-х рівнева бюдж сист: 1федер-й бюдж; 2бюдж-ти членів федер-ії; 3місцеві б-ти. В бюджетна система базується на таких принципах: -прин-п єдності; -прин-п автономності. Прин-п єдності означ, що усі б-ти, які сформов в даній країні є єдиним цілим. Єдність б-ї сис-и забезп-я склад-ям і затвердж-ям на кожн рівні зведеного б-ту. Єдність баз-я на єдиній базі дох-ів, єдиній сист-мі вид-ів і керуванні бюдж-ним процесом з єдиного центру. Прин-п автоном-і озн-є що всі б-ти які форм-я в даній країні є обособленими. На кожн р-ні склад-я і затв-я тільки належн-й до цього рівня бюджет. В основі побудови бюджетної система лежить адм-тер поділ країни. При цьому поділ бюдж здійсн за наявністю відповідного органу управління.Так, в У на сільському рівні можуть утвор єдині для кількох сіл органи влади, при цьому створюється один бюдж. 12 Основи б-го устрою. Бюдж устрій це орг-ія і принципи побудови бюдж сист, встановлення її складу і структури, та взаємозв-ку між окремими ланками бюдж сист. Бюдж устрій визначає, яким чином здійснюється побудова бюдж системи. Бюдж устрій грунтується на таких засадах: 1)виокремлення видів бюдж, що створ в даній країні 2)встановл прин-пів побудови бюдж сист 3)розмежув дох і видатків між ланками бюдж сист 4)Визнач х-ру і форм взаємовідносин між бюджетам. Теор-о можливі 3 вар-ти виокремлення видів б-ів: 1створ-я єдиного б-ту для всієї кр-ни; 2ств-я окр-х регіон-х б-ів; 3ств-я на кожн р-ні адміністр-о поділу центр-х і децентр-х видів б-ту. Як 1-й так і 2-й вар-ти мають сутт-ві недоліки і не знайшли застос-я. Нині в усьому світі викор 3-й вар-т, який дає змогу врахув як загально-держ так і регіон-і потреби. Бюдж устрій визн-я з урах-ям Держ устрою, адм-тер поділу. В унітарній Держ бюдж сист-а склад-я з 2-х р-ів: держ бюдж і місцеві бюдж-ти. У Держ з федерат устроєм існ 3-х рівнева бюдж сист: 1федер-й бюдж; 2бюдж-ти членів федер-ії; 3місцеві б-ти. В основі побудови бюджетної системи лежать такі принципи: -прин-п єдності; -прин-п автономності. Прин-п єдності означ, що усі б-ти, які сформов в даній країні є єдиним цілим. Єдність б-ї сис-и забезп-я склад-ям і затвердж-ям на кожн рівні зведеного б-ту. Єдність баз-я на єдиній базі дох-ів, єдиній сист-мі вид-ів і керуванні бюдж-ним процесом з єдиного центру. Прин-п автоном-і озн-є що всі б-ти які форм-я в даній країні є обособленими. На кожн р-ні склад-я і затв-я тільки належн-й до цього рівня бюджет. Розмеж вид-ків може грунтуватись на 2х принципах: 1)відомчої підпорядкованості – суб’єкт бюдж фінансування отримує кошти з того бюдж, який відпов рівню органу управління цим суб’єктом; 2)територіального розташування – фінансування здійсн з бюдж тієї адмін одиниці, на тер якої знах суб’єкт фінанс-ня Розмеж дох є похідним від розмеж вид-ків і має в своїй основі таки пр-пи: 1)забезп надійної фін бази для фінанс закріплених видатків 2)встановл залежності між зусиллями органів влади та управління й формуванням дох-в відпов бюдж-в 3)встановл зацікавл-ті місц орг влади у пошуку і мобіліз-ї фін рес та недопущ адмін вилуч дох-в для бюдж вищого рівня. Взаємовідносини між бюджетами виникають при перерозподілі дох і витр між бюдж. Вони можуть бути горизонтальні -між бюдж-ми одного рівня, та вертик – між бюдж-ми різних рівнів (в У – лише вертик); цільові (на конкретні видатки) та знеособлені; на поворотній та безповоротній основі. 13 Види б-ів, їх призн-я і х-ка. В теорії можливі 3 вар-ти виокр-я видів б-ів: 1створ-я єдиного б-ту для всієї кр-ни; 2ств-я окр-х регіон-х б-ів; 3ств-я на кожн р-ні адміністр-о поділу центр-х і децентр-х видів б-ту. Як 1-й так і 2-й вар-ти мають сутт-ві недоліки і не знайшли застос-я. Нині в усьому світі викор-ь 3-й вар-т, який дає змогу врах-ти як загально-держ так і регіон-і потреби. Відп-о до 3-го підх-у у б-й сис-і виділ-ь 2 осн види б-ів: центр-і і місцеві. Центр-і б-ти є осн фондом центр-х грош коштів Держави вцілому та федерат-х утв-нь признач-х для реал-ї функ-й покладених на заг-Держ та федерал-і органи влади і упр-я. До центр-х б-ів належ-ь централіз-й заг-Д-й б-т і центральні бюджети федерат-х утворень. В У центр-ми б-ми є держ б-т У, як загальнодерж-й, та респ-й б-т АРК, як центр-й б-т цієї респ-и. Місц-і б-ти є б-ами адмін-тер одиниць призн-і для фін забезп-я, закріп-х і делег-х функ-й відпов-м місц-м орг-ям держ влади і самовряд-я. Місцеві б-ти розрізн-я за р-нями адмін поділу і поділ-я на: -централ-і відпов-о до певної адмін одиниці (обл, рай-ні, міські); -децентр-ні (міс, сіл, селищ і рай-ів у містах). 14 Принципи побудови б-ї системи. Ключовим ел-ом бюдж-го устрою є встановлення принципів побуд-и бюдж сист-и. Вони мають встановити взаємопідпорядкованість окремих складових бюдж-ї сист-и. Принципи б-ї сис-и: -прин-п єдності; -прин-п автономності. Прин-п єдності озн , що усі б-ти, які форм-я в даній кр-і є єдиним цілим. Єдність б-ї сис-и забезп-я склад-ям і затв-ям на кожн р-ні звед-го б-ту. (в У за такого підходу має складатись і затвердж-сь б-т У бюдж областей, тощо). Єдність баз-я на єдиній базі дох-ів, єдиній сис-мі вид-ів і керівництві бюдж процесом з єдиного центру (в У – МінФіну). Пр єдності дає можл здійсн централіз управл бюджетом, але не створ зацікавленості у місцевих орг влади.
|