ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ СКЛАДАННЯ ЗВІТНОСТІ БЮ-ДЖЕТНИМИ ОРГАНІЗАЦІЯМИ ТА ПОРЯДОК ЇЇ ПОДАННЯ І ЗАТВЕРДЖЕННЯ
Річні звіти складаються за звітний рік, яким вважається період з 1 січня до 31 грудня включно. Для новоутворених установ звітним періодом є строк з дня утворення установи до 31 грудня включно, а для установ, що утворені після 1 жовтня, — з дня утворення устано-ви до 31 грудня наступного року включно. Це не стосується орга- нізацій, створених шляхом реорганізації або на базі ліквідованих установ. У разі поділу установи до новостворених установ, що виникли в результаті цього, переходять за роздільним актом (балансом вико-нання кошторису видатків) у відповідних частинах майнові права і зобов’язання реорганізованої установи. У балансі виконання кошто-рису видатків створеної установи відображаються дані активів і па-сивів роздільного балансу. У формах бухгалтерських звітів наводяться всі передбачені показ-ники. У випадках незаповнення тієї чи іншої статті (рядка, графи) через відсутність активів, пасивів, операцій ця стаття (рядок, графа) прокреслюється. Форми звітності заповнюються в гривнях, а зведені звіти го-ловних розпорядників коштів — в тисячах гривень з одним деся-тковим знаком чорнилом, пастою кулькових ручок, на друкарсь-ких машинках, принтерах, за допомогою засобів механізації та інших способів, які б забезпечили збереження цих записів протя-гом установленого терміну зберігання звітності та запобігли б внесенню несанкціонованих і непомітних виправлень. Заголовна частина форм заповнюється в такій послідовності: • реквізит «Установа» відображає повну назву установи (відпові-дно до установчих документів), зареєстровану в установленому по-рядку, та її ідентифікаційний код за єдиним державним реєстром підприємств й організацій України (ЄДРПОУ); • реквізит «Територія» відображає назву території, де розташова-но установу, відповідно до системи позначень адміністративно-територіальних одиниць (КОАТУУ); • реквізит «Галузь (вид діяльності)» відображає вид діяльності установи відповідно до Загального класифікатора галузей народно-го господарства (ЗКГНГ); • реквізит «Орган державного управління» відображає назву ор-гану, у віданні якого перебуває установа (якщо він є) та якому пода-ється бухгалтерський звіт; • реквізит «Контрольна сума» організаціями не заповнюється; • реквізит «Адреса організації» відображає повну поштову адресу установи; • реквізит «Кількість установ» відображає кількість юридичних осіб, що включені органом управління до зведеного балансу; • код відомчої класифікації видатків; • код функціональної класифікації видатків; • код економічної класифікації видатків. Активи, пасиви та операції в іноземних валютах включаються в річний бухгалтерський звіт в сумах, що визначаються шляхом пере-рахунку іноземної валюти в грошову одиницю, що діє на території України. Порядок відображення в бухгалтерському обліку операцій з майном та зобов’язаннями, вартість яких виражена в іноземній ва-люті, визначено Положенням з бухгалтерського обліку операцій в іноземній валюті, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 14.02.96 № 29. Дані статей балансу на кінець звітного року повинні бути об-ґрунтовані результатами ретельно проведеної перед складанням рі-чного бухгалтерського звіту інвентаризації основних засобів, товар-но-матеріальних цінностей, коштів, резервів, документів та розрахунків, порядок якої затверджено наказом Міністерства фінансів України від 11.08.94 № 69 та регламентовано Інструкцією з інвента-ризації основних засобів, нематеріальних активів, товарно-матеріальних цінностей, грошових коштів і документів, розрахунків та інших статей балансу, затвердженої наказом Головного управління Державного казначейства України від 30.10.98 № 90. До подання річного бухгалтерського звіту на підставі затвердже-них керівником установи пропозицій постійно діючих інвентариза-ційних комісій щодо врегулювання розбіжностей фактичної наявно-сті цінностей інвентаризації відповідні записи мають бути внесені до регістрів і рахунків бухгалтерського обліку. Суми статей балансу по коштах на рахунках у банках, банківських позичках, дані про рух фінансування з бюджету та позабюджетних фондів повинні відпові-дати відомостям, вказаним у виписках банків. Відображення в бала-нсі сум за розрахунками з фінансовими і податковими органами, які взаємно не погоджені, не допускається. Бухгалтерські звіти і баланси підписують керівник і головний бухгалтер установи. У централізованих бухгалтеріях звіти та балан-си підписують керівник цього органу управління установи, при яко-му вона утворена, і головний бухгалтер. Крім того, звіти про вико-нання плану по штатах і контингентах у міністерствах, відомствах, управліннях (відділах) держадміністрацій підписує керівник плано-во-фінансової служби. У бухгалтерських звітах і балансах не повинно бути жодних під-чисток і помарок. Виправлення помилок у звітах здійснюється з до-триманням вимог Положення про документальне забезпечення за-писів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.95 р № 88. При виявленні перевіряючою установою або іншими органами у звітах як поточного, так і минулого року (після їх затвердження), перекручень звітних даних, приписок тощо виправлення здійсню-ються у звітах за той звітний період, в якому вони були виявлені, причому вносяться виправлення до даних за звітний період (квар-тал, з початку року). Якщо не встановлено періоду, під час якого були перекручені звітні дані, то виправлення також виконуються у звітах за той період, в якому було виявлено приписки та інші пе-рекручення. Виправлення помилок (перекручень), які допущені у поточному році та виявлені у цьому ж році до затвердження і подання річного звіту за поточний рік, здійснюються у бухгалтерському обліку ви-ключенням (сторнуванням) неправильних записів та заміною їх пра-вильними у тому місяці, в якому вони були виявлені, але не пізніше звіту за грудень поточного року. Виправлення помилок, які допущені в минулому році внаслідок перекручення даних про витрати виробництва та обліку витрат у бу-хгалтерському обліку і звітності про фінансові результати за мину-лий рік, не вносяться, а відображаються у поточному році як фінан-совий результат минулих років, виявлений у звітному періоді, у кореспонденції з рахунками обліку, по яких допущені перекручення. Форми річного звіту повинні бути пронумеровані, прошнуровані і зброшуровані в окрему папку, складено перелік форм, включених до річного звіту. Строки подання річних звітів установами встановлюються орга-нами, до яких подаються ці звіти. Річний бухгалтерський звіт установи до подання його у визначе-ні органи розглядається і затверджується у порядку, встановленому законодавством та установчими документами організацій. Річні бухгалтерські звіти подаються: • вищій установі; • органу Державного казначейства — при отриманні асигнувань з Державного бюджету; • органу державної статистики — при окремих вказівках. Зведені річні звіти міністерств, інших центральних органів вико-навчої влади подаються до управління бухгалтерського обліку та звітності Головного управління Державного казначейства України керівниками бухгалтерських служб цих установ після перевірки да-них про асигнування управлінням оперативно-касового планування видатків Державного бюджету Головного управління Державного казначейства України та перевірки форми № 3 «Звіт про виконання плану по штатах і контингентах» галузевими управліннями Мініс-терства фінансів України. Інформаційність річного звіту повинна бути доповнена поясню-вальною запискою, яка є обов’язковим додатком до річного звіту. Її обсяг та зміст не регламентовані, хоча навряд чи доцільно переван-тажувати записку переліченням показників, які безпосередньо чи-таються по формах звітності. Разом з тим у пояснювальній записці наводяться пояснення основних факторів, що вплинули на госпо-дарські та фінансові результати роботи установи, висвітлюється фі-нансовий і майновий стан установи. Крім того, тут знаходять своє відображення відомості про намір установи змінити на майбутній рік методологію подачі окремих господарських і майнових опера-цій, коштів та розрахунків, а також подачу інформації про дебіторів, що мають найбільшу прострочену заборгованість із зазначенням суми боргу. У поясненнях до звіту всі установи наводять курс, за яким при складанні річного бухгалтерського звіту був здійснений перераху-нок активів і пасивів в іноземній валюті у грошову одиницю, що діє на території України, а також пояснюють причини змін вступного балансу на початок року. У пояснювальній записці слід висвітлювати такі питання: 1. Загальні підсумки виконання бюджету області або міста по доходах і видатках у порівнянні з річними лімітами з урахуванням змін, прийнятих у встановленому порядку. При цьому потрібно дати характеристику виконання обласного (міського) бюджету і в цілому бюджетів районів і міст. Показники мають бути подані в розрізі ді-лянок бюджетної системи міста обласного підпорядкування та ра-йонів. Також наводиться кількість сільських і селищних рад, які не забезпечили виконання бюджету по доходах, та окремі дані по тих, які зберегли обігову касову готівку. У цьому документі показуються також причини невиконання бюджету по окремих доходах і видатках. Необхідно навести дані, які характеризують виконання фінансовими органами заходів по мобілізації внутрішньогосподарських резервів та перевиконанню плану платежів до бюджету. 2. Підсумки виконання дохідної частини бюджету області (міс-та). Цей розділ містить результати аналізу реалізації плану платежів на прибуток, платіжної дисципліни. Наводяться галузі, відомства, які не виконали планових завдань, пояснюються причини невико-нання плану по інших дохідних джерелах, причини появи недоліків та перелічуються вжиті заходи по їх ліквідації. 3. Витрати на фінансування народного господарства області. У цьому розділі необхідно показати суми та джерела фінансування понадпланових витрат на народне господарство. По капітальних вкладеннях наводяться дані про освоєння бюджетних коштів на фінансування капітальних вкладень в цілому по області, зниження збитковості господарств, причини незадовільного фінансового стану. 4. Витрати на соціально-культурні заходи. Їх аналіз має бути проведений по основних групах витрат, установах і заходах згідно з окремими кодами бюджетної класифікації у зіставленні з виконан-ням плану по мережі, штатах і контингентах. Слід охарактеризувати витрати на соціальне забезпечення, виплату зарплат і пенсій. Необ-хідно показати, яким чином здійснюється контроль за витратами коштів на соціально-культурні заходи. 5. Витрати на управління. Слід зазначити заходи по скороченню управлінського апарату та витрат на його утримання, результати ре-алізації цих завдань. 6. Стан розрахунків бюджетних установ з дебіторами і кредито-рами. Якщо кошти в розрахунках збільшились, слід вказати причи-ни їх збільшення, заходи, які вживались до зменшення залишків ма-теріальних цінностей та коштів у розрахунках. Необхідно показати, чи у всіх бюджетних установах проведена річна інвентаризація та які заходи вжито по її результатах. 7. Необхідно викласти вжиті заходи по поліпшенню бюджетного обліку та звітності, посиленню їх контрольних функцій за цільови-ми витратами бюджетних асигнувань та матеріальних цінностей, розширенню механізації та автоматизації обліково-обчислювального процесу, впровадження АРМ бухгалтера, ліквідації наявних не-доліків, підвищенню ролі та відповідальності керівників бухгалтер-ських служб, підготовці та підвищенню кваліфікації працівників, зайнятих обліком і звітністю. 8. Пропозиції щодо подальшого вдосконалення бюджетної ро-боти, організації бухгалтерського обліку і звітності, контролю, усу-нення «вузьких місць» у чинному законодавстві з організації бухга-лтерської звітності. У пояснювальній записці не потрібно наводити таблиці з даними, які входять до форм річних звітів.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ СКЛАДАННЯ ЗВІТНОСТІ БЮ-ДЖЕТНИМИ ОРГАНІЗАЦІЯМИ ТА ПОРЯДОК ЇЇ ПОДАННЯ І ЗАТВЕРДЖЕННЯ» з дисципліни «Звітність бюджетних організацій»