СУЧАСНІ ПІДХОДИ ДО СКЛАДАННЯ БУХГА-ЛТЕРСЬКОЇ ЗВІТНОСТІ БЮДЖЕТНИХ ОРГАНІЗАЦІЙ, ОСОБЛИВОСТІ ТА СКЛАД
Згідно з Конституцією України основні права громадян нашої країни підкріплені державним фінансуванням охорони здоров’я, освіти, культури та ін. Так, охорона здоров’я забезпечується держа-вним фінансуванням відповідно до соціально-економічних, медико-санітарних та оздоровчо-профілактичних програм. Держава також забезпечує доступність і безоплатність дошкільної, повної загальної середньої, професійно-технічної, вищої освіти в державних і кому-нальних навчальних закладах, надання державних стипендій. Зага-льновідомо, що на утримання шкіл, музеїв, вищих навчальних за-кладів, лікарень, науково-дослідних установ, органів управління щорічно з Державного бюджету України, бюджету Автономної Рес-публіки Крим та місцевих бюджетів направляються значні кошти. Так, відповідно до Закону України «Про Державний бюджет Украї-ни на 1998 рік» передбачалося фінансування з бюджету соціальної сфери, тобто із загальної суми видатків 244 817 739 тис. грн. на со-ціальний захист та соціальне забезпечення направлялося 1 566 425 тис. грн., охорону здоров’я — 704 000 тис. грн., культуру і мистецт-во — 159 067 тис. грн. Отже, тільки на вказані напрями в бюджеті передбачалося 18 % загальної суми видатків. Усі державні установи, видатки яких у межах затверджених ко-шторисів покриваються коштами Державного бюджету, мають на-зву бюджетних. Тож, до бюджетних установ належать школи, клу-би, музеї, вищі навчальні заклади, науково-дослідні інститути, дитячі будинки, лікарні, поліклініки, а також центральні та місцеві органи державної влади та державного управління. Бюджетні установи та організації — це установи та організації неви-робничої сфери, які для здійснення своєї діяльності одержують кошти з Державного бюджету. У процесі функціонування бюджетних установ та організацій виникає потік різнобічної інформації про їх діяльність, включа-ючи ті чи інші види обліку. Перехід України до ринкових умов господарювання вимагає такої організації обліку, що забезпечу-вала б учасників ринку необхідною бухгалтерською інформаці-єю, дозволяла власнику мати достовірні дані про власне майнове і фінансове становище, результати діяльності відповідно до між-народних стандартів. Одночасно з внутрішньою потребою та ви-могами управління створюється великий пласт зовнішньої стати-стичної, податкової, організаційної звітності, важливе місце в якій посідає бухгалтерська звітність. Користувачами бюджетної звітності є працівники, дійсні та потенційні інвестори, кредито-ри, постачальники, уряд та урядові організації, громадськість та інші заінтересовані особи. Чому ж усі вони потребують достові-рної і прозорої інформації? 1. Працівники або їх представники заінтересовані в інформації про стабільність та рентабельність своїх організацій, своєчасну ви-плату заробітної плати,надання соціальної допомоги. 2. Інвестори — суб’єкти інвестиційної діяльності, які здійсню-ють вкладення власних або залучених коштів у формі інвестицій та які забезпечують їх цільове використання. Тому їм конче необхідна інформація, яка б давала змогу приймати правильні рішення. 3. Кредиторам необхідна інформація, яка дозволяє визначити, чи будуть своєчасно повернуті позички та виплачені відсотки, які по-винні бути нараховані ними за користування кредитами. 4. Постачальники заінтересовані в інформації щодо безперерв-ності роботи установи, особливо її платоспроможності, для оплати своїх товарів і послуг. 5. Клієнти потребують інформації про терміни існування органі-зацій, особливо тоді, коли вони планують довгострокове співробіт-ництво або залежні від даної організації. 6. Уряд та урядові установи прагнуть дізнатися про розподіл ре-сурсів. Дана інформація потрібна їм для регулювання діяльності установи та інших статистичних даних. 7. Громадськість хотіла б мати інформацію з бухгалтерської звітно-сті, яка висвітлює напрями розвитку та останні досягнення в сфері дія-льності організації, установи і т. ін. Згідно з програмою реформування системи бухгалтерського об-ліку із застосуванням міжнародних стандартів, затвердженої поста-новою Кабінету Міністрів України від 28.10.98 № 1706, реформу-вання системи бухгалтерського обліку є складовою частиною заходів, орієнтованих на впровадження економічних відносин ринкового спрямування. Завданнями реформи, як зазначено в постанові уряду, є: • створення системи національних положень (стандартів) бухгал-терського обліку і звітності, яка забезпечить потрібною інформаці-єю користувачів, передусім інвесторів; • забезпечення зв’язку реформування бухгалтерського обліку з основними тенденціями гармонізації стандартів на міжнародному рівні та станом економіко-правового простору і ринкових відносин в Україні; • надання методичної допомоги у впровадженні та використанні реформованої моделі бухгалтерського обліку. Головне завдання трансформації національної системи бухгалтер-ського обліку полягає у прискоренні процесу її приведення у відповід-ність до вимог ринкової економіки та міжнародних стандартів бухгал-терського обліку. Цей процес має здійснюватися за такими напрямами: • законодавче закріплення принципів ведення бухгалтерського обліку; • формування відповідної вітчизняної нормативної бази; • методичне забезпечення (інструкції, методичні вказівки, ко-ментарі); • кадрове забезпечення (підготовка, перепідготовка та підви-щення кваліфікації спеціалістів з бухгалтерського обліку); • міжнародне співробітництво (вступ та активна робота у міжна-родних спеціалізованих професійних організаціях). Метою нормативного регулювання бухгалтерського обліку є за-безпечення доступу всіх заінтересованих користувачів до інформа-ції та звітності, яка надає об’єктивну картину фінансового станови-ща і результатів діяльності суб’єкта господарювання. Регулюванню з боку держави підлягають аспекти бухгалтерського обліку, пов’язані з узагальненням інформації та складанням звітності, потрібної зовнішнім користувачам. Порядок, форми, строки і структура інфо-рмації та звітності для внутрішніх користувачів регулюються суб’єктом господарювання самостійно. Врегулювання бухгалтерського обліку дасть змогу: забезпечити зважене використання міжнародних стандартів з урахуванням еко-номіко-правового середовища та стану ринкових відносин в Украї-ні; додержати відповідність національної системи бухгалтерського обліку загальновизнаним світовим підходам до ведення бухгалтер-ського обліку; переглянути допустимі способи оцінки майна та зо-бов’язань; створити умови для поглиблення аналітичності облікової інформації та забезпечення доступності (публічності) бухгалтерсь-кої (фінансової) звітності. Для цього передбачається: • розробити першочергові та вдосконалити діючі положення (стандарти) бухгалтерського обліку з метою їх гармонізації з основними принципами і вимогами міжнародних стандартів; • переглянути первинні облікові документи, регістри бухгалтер-ського обліку та інші носії обліково-економічної інформації, що на-лежать до уніфікованої системи бухгалтерської облікової та звітної документації. Планується також підвищити рівень та якість навчання фахівців бухгалтерського обліку у вищих навчальних закладах і закладах після-дипломної освіти. Складання звітності завершує повний цикл бухгалтерської обро-бки даних, які накопичуються в облікових регістрах — специфічних матеріальних носіях бухгалтерської інформації. Але при цьому в них відсутні затверджені кошторисом показники фінансування з бюджету. Для управління ж необхідна не тільки бухгалтерська, а й інша інформація, яка має подаватися в компактній формі, зручній для перегляду і сприйняття людьми, які приймають управлінські рішення. Такою формою є бухгалтерська звітність. Особливостями бухгалтерської звітності в бюджетних орга-нізаціях є: • обов’язковість та державне регламентування, що випливає з ха-рактеру затвердження бюджету. Держава через Міністерство фінансів суворо регламентує склад і порядок складання звітності, терміни її по-дачі, розгляд та затвердження. Усі бюджетні організації, установи по-винні дотримуватись правил та термінів складання звітності, подавати її в установленому обсязі. Ніхто не має права складати та подавати не передбачені Мінфіном України звіти; • єдність форми та змісту, що дає змогу статистичного групу-вання та зведення її показників; • методологічна єдність показників, яка передбачає єдині мето-ди розрахунків однакових звітних показників, їх обов’язкове узго-дження з відповідними показниками, затвердженими кошторисами та штатними розписами. Це необхідно для контролю за виконанням кошторису прибутків та видатків установи на всіх рівнях Державно-го, місцевих бюджетів та республіканського бюджету Автономної Республіки Крим; • достовірність звітних показників, яка випливає з самої приро-ди затвердження бюджетів усіх рівнів. Достовірна звітність також необхідна для успішного виконання показників бюджету як по при-бутках, так і видатках, для своєчасного реагування на відхилення. Достовірність означає, що бухгалтерська звітність повинна давати вірне і повне уявлення про майновий та фінансовий стан організації, а також результати її діяльності. Достовірною вважається бухгал-терська звітність, сформульована та складена з урахуванням правил, встановлених нормативними актами системи нормативного регулю-вання. Слід зазначити, що при формуванні вимоги достовірності де-якою мірою застосовується механічний підхід, оскільки для оцінки цієї вимоги знадобилося б узяти всі правила бухгалтерського обліку та проаналізувати, яким чином вони були б вжиті при складанні бух-галтерської звітності. Чисто теоретично це здійснити можливо, а практично досить важко; • простота, ясність, доступність та прозорість звітності, які не-обхідні для широкого залучення всіх працівників до управління, активі-зації людського фактора. Простота та ясність необхідні ще й для того, щоб не завуальовувались недоліки діяльності окремих керівників; • цілісність — вимога, пов’язана з необхідністю включення в бу-хгалтерську звітність даних про всі господарські операції, які здійс-нюються організацією як юридичною особою в цілому; • послідовність, що закріплює на практиці поетапність процесу складання бухгалтерської звітності, тобто необхідність постійності змісту та форм бухгалтерського балансу і пояснень від одного
Ви переглядаєте статтю (реферат): «СУЧАСНІ ПІДХОДИ ДО СКЛАДАННЯ БУХГА-ЛТЕРСЬКОЇ ЗВІТНОСТІ БЮДЖЕТНИХ ОРГАНІЗАЦІЙ, ОСОБЛИВОСТІ ТА СКЛАД» з дисципліни «Звітність бюджетних організацій»