У Європі таке явище, як нелегальна імміграція, є проблемним давно, його супроводжує проблема нагромадження нового конфлікт- ного потенціалу, який створюють потужні неконтрольовані міграційні потоки з арабського Сходу, Північної Африки, Центральної та Східної Азії271. І ці міграційні процеси мають тенденцію розширюватися, охоплюючи щоразу нові регіони. Останнім часом цей процес охопив також країни Центрально-Східної Європи, зокрема і РП, які стали транзитними територіями для мігрантів і біженців з африканських і азійських держав, що прямують у Західну Європу272. Ця проблема не є новою. Та за сучасних умов вона щоразу частіше стає політичною проблемою для міжнародної безпеки. Неконтрольована міграція та організована злочинність взаємо- пов’язані та часто переплітаються між собою. Суспільна небезпека неле-
270 Barker E. Nowe ruchy religijne. – Kraków: Zakład Wydawniczy “NOMOS”, 1997. – S. 43. 271 Щодо визначення та класифікації поняття міграція див.: Ровенчак О. Визначення та класифікації міґрацій: наближення до операційних понять // Політичний менеджмент. – 2006. – № 2 (17). – С.127–139. 272 Детальніше: Котур М. Нелегальна міграція в Європі як виклик європейській безпеці // Вісник Львів. Ун–ту. Серія Міжнародні відносини. – 2004. – №12. – С. 206–210; Платонов А.В. Чинники впливу на міграційну складову національної безпеки України // Стратегічна Панорама. – 2004. – № 4; Толстанов М.К., Карташов П.І. Міграційні процеси в Європейському Союзі: минуле та сучасне // Стратегічна Панорама. – 2005. – № 3; Cesarz Z., Stadtmüler E. Problemy polityczne współczesnego świata. – Wrocław: WUW,2002. – s. 161–170; Studzińska M. Problem nielegalnej imigracji w aspekcie traktatu z Schengen // Współczesne wyzwania bezpieczeństwa europejskiego: wybrane aspekty / Pod red. P. Mickiewicza, K. Kubiaka. – Pelplin: Bernardinum, 2004. – s. 65–87. 116
гальної міграції полягає у її тісному зв’язку з торгівлею людьми, зокрема жінками та дітьми, контрабандою наркотиків, зброї, засобів терору. Нелегальна міграція супроводжується характерними для орга- нізованої злочинності явищами, до яких належать грубі порушення прав людини, фізичне і моральне приниження мігрантів, широке використання підкупу і погроз. Вкрай небезпечним є тісний зв’язок нелегальної міграції із тіньовою економікою (недекларуванням і контрабандою товарів) та корупцією273. Нелегальні мігранти через проблеми з легалізацією часто потрапляють до тіньової економіки: за оцінками експертів, у тіньовому секторі економіки країн ЄС нині задіяно близько 20 млн осіб274. За даними Європолу, потік організованих нелегальних мігрантів до країн ЄС зростає. Щороку до Європи нелегально потрапляють сотні тисяч мігрантів. За деякими оцінками, їхня чисельність (із тими, хто згодом зумів натуралізуватися) сягає 10 % населення Західної Європи275. Значна кількість іммігрантів, які прибувають до Європи, є виходцями з азійських та африканських країн. Проте на початку та в середині 90-х років зростання припливу нелегальних мігрантів (біжен- ців) було пов’язане з внутрішньоєвропейськими подіями – розпадом СРСР та погіршенням матеріального статусу громадян в країнах колишнього комуністичного табору, війною у Югославії тощо276.
273 Див.: Малиновська О. Нові виклики національній та регіональній безпеці: тероризм, організована злочинність, нелегальна міграція // Нова безпека. – 2003. – № 2. – с.53; Платонов А.В. Нелегальна міграція та її вплив на міжнародну і національну безпеку // Стратегічна Панорама. – 2005. – № 2; Платонов А.В. Чинники впливу на міграційну складову національної безпеки України // Стратегічна Панорама. – 2004. – № 4; Fehler W. Zjawisko korupcji a bezpieczeństwo państwa // Wojsko i wychowanie. – 2001. – № 1. – S. 59–64; Williams P. Groźny nowy świat: transnarodowa przestępczość zorganizowana w przededniu XXI wieku // Bezppieczeństwo narodowe i międzynarodowe u schyłku XX wieku. / red. nauk.: D.B. Bobrow, E. Haliżak, R. Zięba. – Warszawa: Scholar, 1997. – S. 389–391. 274 Иваницкий А. Иммигранты “в законе” // Ведомости (Россия). – 16 июля 2001 г. – С. 5. 275 Europol Annual Report 2000. 276 Див. докладніше: Сушко О. Торгівля людьми та транзитна міграція як “м’які” загрози безпеки у відносинах Україна – ЄС // Український монітор. Зима 2002–2003. – С. 74–82; Zięba R. Instytucjonalizacja bezpieczeństwa europejskiego. – Warszawa: SCHOLAR, 2004. – S. 71–77. 117
Нелегальні мігранти проникають в Європу трьома головними шляхами: російським, середземноморським (через Португалію, Іспанію, Францію, влада яких активно виштовхує нелегалів до сусідніх країн) і балканським (головно через Туреччину, Боснію, Косово, Хорватію). Нелегали з далекого зарубіжжя проторюють до РФ свої шляхи. Чітко такі канали налагодили афганці. У Таджи- кистані і Туркменістані є злочинні групи, що займаються переправ- ленням нелегалів з Афганістану до РФ. З фіктивними документами перетнути “прозорий” кордон РФ з Казахстаном можна доволі легко. Проїзд територією РФ за наявності коштів теж не має особливих перешкод. До кордону з Україною (Ростовська область) проїзд, за словами самих афганців, коштує від двох до п’яти тис. дол. США277. Важливим кроком європейської спільноти на шляху до скорочення неконтрольованої міграції та гармонізації міграційної політики став саміт ЄС 2002 р. в Іспанії (м. Севілья), на якому було визначено основні напрями боротьби з нелегальною міграцією в Європі278. Узгоджений компромісний план реалізації єдиного курсу з протидії нелегальній імміграції викладений у заключному документі, отримав назву “Севільська декларація”. У декларації передбачається посилення боротьби з міжнародними злочинними групами, які займаються контрабандою та незаконним перевезенням людей в Європу. Також окреслено можливості впливу (імперативного харак- теру) на країни, які не співпрацюють у вирішенні проблеми припинення потоку нелегальних іммігрантів та повернення своїх громадян на батьківщину (наприклад, Марокко, Туреччина, Албанія). Отже, зроб- лено спробу інтегрувати усі перелічені засоби в єдину зовнішню політику, перед усім, в політику безпеки ЄС. Сьогодні ЄС за допомогою різноманітних програм спрямовує до Польщі, Словаччини, Угорщини значні кошти для зміцнення їхніх східних кордонів. Згідно з даними польської сторони, у 2001 р. прикордонники зупинили 3576 іноземців на східному кордоні Польщі, а, за
277 Хомра О.У. Нелегальна транзитна міграція як загроза національній безпеці України // Стратегічна панорама. – 2003. – № 1. 278 Див.: Орлик В.В. Імміграційна політика Євросоюзу у світлі рішень саміту ЄС у Севільї // Проблеми міжнародної безпеки: аналітичний огляд. – Листопад 2002. – C. 37–40; Unia Europejska w obronie przed nielegalną migracją // Rocznik strategiczny 2002/2003. – Warszawa: SCHOLAR, 2003. – S. 144–150. 118
інформацією Міністерства економіки, праці і соціальної політики, у Польщі нелегально працює 500 000 іноземців. У 2002 р. в державі на статус біженця претендувало 5169 осіб, а в 2003 році – вже 6500 осіб279. Ця тенденція приросту іноземців є стабільною і, здається, ніщо не в змозі її змінити. Перебування іноземців у РП регулюється двома законами: Законом про іноземців від 13.06.2003280 та Законом про надання іноземцеві захисту на території РП від 13.06.2003281. У врегулюванні кордонів, боротьбі з нелегальною міграцією держава отримує допомогу від ЄС. Все ж статистика свідчить, що ця проблема залишається для РП дуже серйозною. Але проблема полягає не в самій нелегальній міграції, а, як уже зазначалося, дедалі частіше вона супроводжується іншими злочинними діями (у меншому або більшому масштабі). Прикладом меншого масштабу є контрабанда алкоголю та тютю- нових виробів до Польщі з сусідніх держав. На перший погляд, цей вид злочину є дрібним і не значно впливає на економічну ситуацію в країні, але, якщо розглянути детальніше, становить серйозний виклик для держави. Тільки 2002 р. польські митники вилучили алкоголю майже на 10 млн. дол. США. До цього “бізнесу” прямо чи опосередковано причетні міжнародні злочинні організації282. Особливо турбує те, що нелегальна міграція втратила спонтанний характер, контролюється організованими злочинними угрупо- ваннями, перетворилася на один з найприбутковіших видів злочинного бізнесу. У Польщі відома документальна телепрограма журналістських розслідувань “Кордони” (Granice), яка викриває діяльність системи нелегальної міграції, контрабанди, організо- ваної злочинності у поєднанні з корупцією чиновників та іншими факторами283.
279 Studzińska M. Problem nielegalnej imigracji w aspekcie traktatu z Schengen // Współczesne wyzwania bezpieczeństwa europejskiego: wybrane aspekty / pod red. P. Mickiewicza, K. Kubiaka. – Pelplin: Bernardinum, 2004. – S. 86. 280 Ustawa z dnia 13 czerwca 2003 r. o cudzoziemcach. 281 Ustawa z dnia 13 czerwca 2003 r. o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. 282 Krzywda T. Nowe zagrożenia i ich wpływ na stabilizację i bezpieczeństwo Polski // Przegląd wojsk lotniczych i obronny powietrznej. – 2002. – № 10. – S. 73. 283 Детальніше див: Granice pl. – Доступний з: <http://granice.onet.pl/>. 119
За останні сто років населення світу збільшилось більше ніж у чотири рази. Таке зростання практично повністю відбувалося за рахунок країн, що розвиваються. Перерозподіл населення у світових масштабах об’єктивно неминучий і вже розпочався. Користуючись цим, нелегальна міграція перетворилася у високоприбутковий зло- чинний бізнес. Це вимагає нових підходів у протидії цьому явищу, які мають полягати не лише у зміцненні охорони кордонів, але, насамперед, у знешкодженні організованих злочинних структур, що займаються переміщенням людей. Побудувати нову китайську або берлінську стіну, просто закрити кордони, відгородившись від світу бідності і нестабільності, за сучасних умов просто неможливо. Протидія нелегальній міграції має передбачати активізацію допомоги країнам, що розвиваються, супроводжуватися розширенням простору для легальної міграції, програмами легального в’їзду і працевлаштування, заходами з легалізації тих, хто проживає у країнах призначення нелегально. На завершення зазначимо, що відповіді на виклики безпеці для Польщі і відповідно для європейської безпеки, зумовлені нелегальною міграцією, у сучасному взаємопов’язаному світі можна шукати лише на засадах розглядання цього явища як до глобальної проблеми.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Неконтрольована міграція» з дисципліни «Теорія і практика сучасної європейської політики безпеки: приклад Польщі»