Утилізація РКТ включає: 1) збір, вивезення і повторне використання металічного лому з РП частин, що відділяються, РН; 2) розбирання і повторне використання відходів РКТ, які відпрацювали свій термін експлуатації, з простроченими термінами зберігання, некондиційні тощо. На етапі утилізації здійснюються ті ж заходи щодо забезпечення і контролю екологічної безпеки, що й на етапі експлуатації. 453 Для знищення виробів РКТ повинні застосовуватись технології (розділ 11), безпечні для навколишнього природного середовища, персоналу і населення. Технології знищення повинні бути практично безвідхідними, маловідхідними, матеріало- і ресурсозберігаючими з мінімальним навантаженням на НПС. Звід обов’язків РФ і РК у відповідності з даною Угодою наведений у табл. 12.3. Вибір технологій знищення небезпечних виробів РКТ повинен здійснюватись міжвідомчими експертними комісіями на конкурсній основі. В районах знищення виробів РКТ, які містять токсичні і радіоактивні речовини, повинен бути організований моніторинг стану НПС з метою контролю за його можливими змінами. 454 Таблиця 12.3 Звід обов’язків Російської і Казахстанської сторін, у відповідності з домовленістю між урядом РФ і урядом РК з екології і природокористуванняна території комплексу Байконур в умовах його оренди Російською Федерацією від 4 жовтня 1997 року Обов’язки Російської сторони Обов’язки Казахстанської сторони Природокористування з дотриманням норм екологічної безпеки; Функціонування служб відомчого екологічного контролю і моніто- рингу, включаючи РП ОЧ РН; Надання Казахстанській стороні даних моніторингу і статистичної звітності в согласовані строки і об’ємах; Своєчасне внесення юридичними і фізичними особами платежів за наднормативні викиди, скиди забруднюючих речовин і розміщення промислових і побутових відходів; Проведення міроприємств по очистці районів падіння від ОЧ Надання Російській Стороні законодавчої і нормативної документації, що діє на території Республіки Казахстан; Інформування населення через засоби масової інформації про нега-тивні екологічні наслідки діяльності космодрому на основі спільних матеріалів, підготовлених Російською і Казахстанською cторонами; Проведення державної екологічної експертизи і погодження норма-тивів викидів, скидів забруднюючих речовин в НПС і розміщення відходів виробництва і споживання на основі матеріалів, наданих Російською Сторооною, і видачу дозволів на природокористування для об’єктів, що будуються на космодромі; Участь при необхідності своїх представників в роботах з ліквідації негативних екологічних наслідків аварій і розливів компонентів ракетного палива; Своєчасне внесення наднормативних платежів і штрафів в поза- бюджетний фонд космодрому “Байконур” юридичними особами РК, що функціонують в цьому місці, за викиди, скиди забруднюючих речовин і розміщення відходів; Допуск до об’єктів комплексу “Байконур” представників уповно-важених Обов’язки Російської сторони Обов’язки Казахстанської сторони РН і метало-конструкцій; Розробку у встановленому порядку нормативів викидів, скидів забруднюючих речовин в НПС і розміщення відходів промисловості і споживання і надання необхідних матеріалів для отримання дозволу на природокористування для нових об’єктів, що будуються; Екологічну паспортизацію об’єктів космодрому: ввіз (вивіз) радіо- активних речовин, ядерних матеріа- лів і ядерних установок з території РФ і третіх країн через територію РК на космодром за ліцензією, виданою Казахстанською стороною; Ввіз ядерних матеріалів, призначених для безповоротної відправки в космос на основі дозволів, які видає Казахстанська сторона для транзитних перевезень. державних органів РК в області охорони НПС для проведення контролю; Ліквідацію радіоактивних аварій у випадках їх виникнення; Державну екологічну експертизу проектних матеріалів на перспек-тивні зразки ракет і космічних апаратів різного призначення і надання результатів експертизи в частині дії на НПС державній екологічній експертизі РК; Надання для державної екологічної експертизи РК проектів будівництва нових і реконструкції діючих об’єктів космодрому; представників уповноважених державних органів РК в області охорони НПС для проведення контролю; Ліквідацію радіоактивних аварій у випадках їх виникнення; Державну екологічну експертизу проектних матеріалів на перспек-тивні зразки ракет і космічних апаратів різного призначення і надання результатів експертизи в частині дії на НПС державній екологічній експертизі РК; Надання для державної екологічної експертизи РК проектів будівниц-тва нових і реконструкції діючих об’єктів космодрому; Своєчасне і повне надання інформації державних і місцевих органів виконавчої влади про аварії, пов’язані з негативними екологічними наслідками, при підготовці і запуску РН; Проведення заходів щодо ліквідації наслідків аваріїй, розливів компо- нентів ракетних палив, радіоактивних забруднень, пов’язаних з діяльністю космодрому, з допуском Казахстанської Сторони. Закінчення табл 12 3
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Екологічна безпека РКТ на етапі утилізації» з дисципліни «Екологія, авіація і космос»