Під час стендових ракетних двигунів основний вклад в енергію збурень вносить реактивна струмина, що витікає з двигуна. Характеристика направленості шуму ракетного двигуна показана на рис.5.4. Максимуми звукового тиску розташовуються в напрямках приблизно 45° до вектора швидкості струми-ни, в протилежних напрям-ках рівні тиску значно нижчі. У двигунів з силою тяги G=10 5 -10 7 Н коефіцієнт перетворення енергії стру-мини в акустичну складає приблизно 0,5...1%. Залеж- ності рівня звукового тиску і переважаючої частоти від G наведені на рис.5.5. На рис.5.6. показано зміни рівнів інтенсивності звука для авіаційних і ра-кетних двигунів в залеж-ності від швидкості ви- тікання реактивної трумини [1]. Надзвуковий аеродинамічний потік при цьому створює систему хвиль тиску, яка сприймається як ударна хвиля. Осцилограма надлишкового тиску ∆Р від часу для такого удару на
Рис.5.4. Діаграма направленості звукового випромінювання двигуна ракети “Атлас” (рівні звукового тиску в дБ на відстані 300 м) 399 поверхні землі наведена на рис.5.7. Через подібність епюри надлишкового тиску при звуковому ударі з літерою “N” виникаюче збурення називають N-подібною хвилею [23].
Рис.5.5. Залежність рівня звукового тиску (1) і переважаючої частоти (2) в спектрі сигналу від тяги двигуна на відстані 300 м
5.6. Характерна залежність потужності акустичного випро- мінювання від швидкості струмини продуктів згоряння реактивних(Δ) та ракетних (о) двигунів Час τ змінюється звичайно від 1 до 30 мс (середнє значення 10 мс), час τΔ - від 100 до 400 мс. Через істотну розбіжність у часі між двома ударами, людина сприймає їх як здвоєний удар; при атмосферних збуреннях, а також при наявності на поверхні землі лісонасаджень чи будівель, два звукових удари можуть злитися в один глухий удар чи бути чутними, як кілька ударів підряд. В міру наближення до земної поверхні внаслідок рефракції і підвищення температури звукові ударні хвилі відхиляються у верхні шари атмосфери і у деяких випадках взагалі не досягають земної поверхні.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Експериментальні оцінки шуму від елементів РКТ» з дисципліни «Екологія, авіація і космос»