ДИПЛОМНІ КУРСОВІ РЕФЕРАТИ


ИЦ OSVITA-PLAZA

Реферати статті публікації

Пошук по сайту

 

Пошук по сайту

Головна » Реферати та статті » Історія України » Енциклопедія історії України

ГУМАНІЗМ
ГУМАНІЗМ — 1) у вузькому значенні слова — явище к-ри епохи Відродження, що було пов’язане з низкою світоглядних трансформацій і полягало в новому ставленні до феномена людини. В центрі уваги гуманістів було поняття людськості (humanitas). У давніх римлян humanitas протиставилося barbaritas як римське — варварському. В реліг. свідомості середньовіччя humanitas протиставилося божественному (divinitas) як вищому і принципово відмінному від людського. Над уявленнями епохи патристики (2—8 ст.) домінували категорії істини та благодаті: згідно з ними, язичники не знають ні того, ні іншого, іудеям доступна істина чи Закон, дані Мойсеєм, але недосяжний їх сенс, християнам дані у вірі й істина (Закон), і благодать. Гуманісти по-новому трактують феномен людини — як образ Божий, і тому зіставляють Божественну благодать із людським і людяним, незважаючи на визнання ними гріховності людини. У проголошенні ідеологами ренесансного Г. людини гол. цінністю тварного світу бачимо й вивищення людської особистості, й життєрадісний індивідуалізм, нерідко поєднаний з нестримним егоїзмом, але завжди орієнтований на неминучість самостійних рішень і повної за них відповідальності. В к-рі Відродження місце анонімних тв. займає авторська творчість, особливою повагою користуються вчені й митці — «універсальні люди». Це знаходило вияв навіть у модах епохи — професійний одяг вченого — плащ, схожий на тогу, поширюється серед світської еліти, в т. ч. у монархів. Письменники-гуманісти трактують humanitas як ученість, як схильність до шляхетних мист-в та як доброзичливість щодо ін. людей. Відповідно в Салютаті, в Леонардо Бруні humanitas розуміється як к-ра і протиставляється, з одного боку, відсутності освіти — варварству (barbaritas), з ін. — відсутності

моральності й благородства, тобто дикості (feritas). Марсіліо Фічіно дав платоністське обґрунтування небесного походження людяності, виходячи з поняття людини як «родової ідеї»; поєднання людської та Божественної природи призвело до перевороту в філос. та теологічному розумінні тварного і Божественного. Не пориваючи з ідеологією католицизму, гуманісти епохи Відродження радикально змінюють уявлення про способи єднання смертного і тварного індивіда з трансцендентним, надіндивідуальним світом духовності («Небесним світом») та світом Божого буття. Зникає принципова відділеність тварного людського світу від духовного і Божого. Миство більше не натякає символічними засобами на світ неземних об’єктів — воно прагне показати в образах людського світу те особливе світло, яке робить тварне буття частиною Божественного цілого. Бог-Отець з’являється на полотнах майстрів у вигляді могутнього старця, а Мадонна (Богородиця) вражає своєю жін. красою. Божественна історія світу стає людською історією, розкриває те, що релігія називала Божим задумом. Філософія Г. знайшла свій подальший розвиток в ідеологів Реформації, але їй залишилося місце і в офіц. ідеології катол. церкви. Письменник-гуманіст пізнього Відродження Еразм Роттердамський знайшов підтримку у Рим. престолу (див. Ватикан) й мав звання д-ра теології. Розвиток протестантизму поставив перед катол. церквою проблему визнання співіснування світських культ. форм із суто церк., а разом з тим проблему визначення ставлення до ідеології Г. Всупереч консерваторам, що відстоювали необхідність повернення до середньовічної аскези, Контрреформація після Тридентського собору 1545— 63 зберегла осн. позиції концепції людини як образу Божого і розвинула їх у к-рі бароко; 2) у широкому значенні — культ. і соціально-політ. орієнтація на вищу цінність людини, людської особистості.
М.В. Попович.

енеолітична (див. Мідний вік) археол. к-ра поч. 2-ї пол. 5 тис. до н. е. Балкано-Дунайського регіону. Назву отримала від назви села в Румунії, біля якого 1924 було розкопано поселення. В Україні презентована невеликим анклавом пам’яток на зразок Болград-Алдень у Нижньому Подунав’ї; відомо 19 поселень, із них досліджувалися Болград, Озерне (село в Ізмаїльському р-ні) та Нагірне II (с. Нагірне в Ренійському р-ні; обидва Одес. обл.). Поселення пл. від 1 до 10 га займали переважно високі береги озер, були забудовані глинобитними будинками з заглибленою долівкою, на їхній тер. розкопано багато госп. ям. Знаряддя праці — з добрудзького або дністровського каменю та кременю. Ліпний посуд високоякісний, типовими є тарні горщики з грубого тіста та різноманітні тонкостінні лисковані орнаментовані посудини. Характерні орнаментовані жін. теракоти, різноманітні теракотові культові речі. Виявлено свідчення контактів з племенами трипільської культури етапу А, В-1. Поселення Болград-Алдені — унікальний приклад пристосування землероб-

253
ГУМЕЛЬНИЦЯ

Вироби з рогу (1), кістки (2—4), кременю (8—11) і каменю (12—14), глиняна скульптура (5—7), пряслице (15), посуд (16—22) поселень гумельницької культури.

Ви переглядаєте статтю (реферат): «ГУМАНІЗМ» з дисципліни «Енциклопедія історії України»

Заказать диплом курсовую реферат
Реферати та публікації на інші теми: Вартість власного капіталу
Світ тісний. Снігопади, що пройшли цієї зими по всій країні, знов...
Аудит оподаткування суб’єктів малого підприємства за спрощеною си...
СТАТИСТИЧНІ МЕТОДИ ВИЯВЛЕННЯ РЕЗЕРВІВ ПОЛІПШЕННЯ ВИКОРИСТАННЯ РОБ...
Загальна характеристика класичної політичної економії


Категорія: Енциклопедія історії України | Додав: koljan (11.02.2013)
Переглядів: 539 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]

Онлайн замовлення

Заказать диплом курсовую реферат

Інші проекти




Діяльність здійснюється на основі свідоцтва про держреєстрацію ФОП