Проблема визначення сутності нації та націоналізму: український та європейський контексти
Так неминуче доторкаємось до питання співвідношення нації й національної ідеї, часопросторової появи сутностей і понять. І цілком закономірно один з найзначніших істориків та теоретиків націоналізму Ернест Ренан розпочинав своє дослідження питанням: «що таке нація?» – і відповідав: нація – форма людських спільнот. Декому здається можливим вивести щодо них якусь абсолютну аксіому. Та це породжує масу суперечностей і непорозумінь, як культивації націй, так і негації щодо них. Бо загалом форми спільнот і при незаперечній внутрішній ідентичності є водночас «надзвичайно різнорідні» – як особливостями, так і часом виникнення та характером самовираження. «Величезні згромадження людей, як, напр., Китай, Єгипет, стародавній Вавилон; племена, як єврейське, арабське; такі міста, як Афіни й Спарта; союзи різних країн, як імперія Ахменідів, імперія римська, каролінгська, громади без вітчизни, що утримуються тільки релігійним зв’язком, як, напр., громади євреїв, вогнепоклонників; такі нації, як Франція, Англія і більшість сучасних європейських автономій; конфедерації, як швейцарська, американська; споріднення раси або мови, яке встановилося між різними галузями германців або слов’ян, – ось групи, що існують або існували, яких не можна плутати між собою без великих непорозумінь. У добу Французької революції думали, наприклад, що інституції невеличких незалежних міст, скажімо, Спарта й Рим, – можна застосувати до наших величезних націй… В наші дні роблять ще більшу помилку, бо змішують расу з нацією» («Націоналізм», с.107). А як же вийти зі становища? Поступ, наголосимо ще раз, неможливий без шукання істини. Щоб хоч доторкнутись до неї, потрібно вдатися до свідчень історії. І тоді побачимо: «Починаючи з кінця Римської імперії або краще з часів розпаду імперії Карла Великого (а це – ІХ ст. н. е. – П.К.), Західна Європа розпалася, як здається, на нації, з котрих деякі в певні доби силкувалися захопити в свої руки гегемонію над іншими націями; але такі гегемонії ніколи не були довговічними. Те, що не вдавалося Карлові V, Людовику ХІV, Наполеону І, напевно, не вдасться нікому і в майбутньому». Отже, 1) нації не ідентичні іншим об’єднанням; 2) вони є продуктом прозпаду імперій. «В цьому розумінні нації – почасти (прикметне застереження! – бо до розпаду імперій відбувається зародження й кристалізація націй, – П.К.) являли собою нове явище в історії. Стародавній Світ не знав їх; Єгипет, Китай, Халдея зовсім не були націями. Ще були групи людей, якими правили Син 176 Сонця або Син Неба. Не було єгипетських громадян, не було громадян китайських… Афіни, Спарта, Сідон, Тір є визначними центрами «патріотизму», але не націями. «Галлія, Іспанія, Італія, перед тим, як їх завоювала Римська імперія, були спілками народностей… Імперії ассирійська, перська, імперія Олександра також не були вітчизнами», – отже не були й націями (як пізніше Турецька, Австро-угорська, Російська імперії). Фундаментом формування націй став принцип цивілізаційний. «Тільки германський наплив упровадив у світ принцип, який став потім основою цивілізації». Верденська угода (943 року про розподіл імперії онуками Карла Великого, кожен з яких, при верховенстві Лотара І, зберігав за собою частину імперії як незалежну. – П.К.) намітила поділ земель-держав, і з того часу Франція, Німеччина, Англія, Італія, Іспанія розвиваються як нації. Що ж характеризує ті держави? Найперше – «змішання народів, з яких вони складаються». У них «немає нічого подібного до того, що ви знайдете в Туреччині, де турок, слов’янин, грек, вірменин, араб, сирієць, курд тепер так само різняться один від одного, як і в день завоювання». Особливу роль у єдності одних і роз’єднанні інших відіграли два чинники: релігія і мова. Саме ті чинники визначили, що, скажімо, у Франції франки були помітною меншістю, але дали назву державі, як дали й усіми визнаний франкський патріотизм (у «Пісні про Роланда» спільна країна для всіх є «солодкою Францією»), а всім громадянам – наймення французів. Непросто формувалася означена єдність; як не прикро, однак і через насильство та забуття частиною насельників держав свого окремого минулого. «Але суть нації полягає в тому, що у всіх індивідів було багато спільного і що всі вони забули багато» (Е. Ренан) – зокрема із жорстоко-кривавих історичних протистоянь. А все зазначене засвідчує, що «сучасна нація – історичні результати цілого ряду факторів», зокрема, на думку Е. Ренана: ролі династій та національного права. Є й інші відповіді. А саме: частина дослідників-теоретиків фундаментом нації називає расу. Є тенденції вирішального значення надавати ролі етнографічного чинника, або мові, культурі, державі. Та з плином часу усе більше – всім чинникам у їхній сукупності. Тож іноді здається, що консенсусу досягнуто, однак і це ненадовго. Як зазначає Ренан, скоро виявляється, що не можна культивувати ні принципа права (скажімо, впливу раси на долю окремих громадян: германців чи росіян, котрі проживають в інших країнах), ні принципу етнографічності: «Наскільки справедливий і законний принцип націй, настільки принцип початкового права рас вузький і дуже небезпечний для справжнього поступу», загрозливий для цивілізації. Подібно до цього «правдою є те, що нема чистих рас і що ґрунтувати політику на етнічному аналізі – це означає перетворювати її 177 на химеру. Найбільші країни: Англія, Франція, Італія – це ті, в яких кров найбільш перемішана (як, до речі, і в Україні, що нами показано в підручнику «Українознавство» 1996 р. і про що говоритиметься далі. – П.К.). Чи Німеччина є з цього погляду винятком? Чи є вона чисто германською країною? Яка помилка! Цілий південь був галльським, цілий схід, починаючи від Лаби, – слов’янським (а ще на початку нашої ери германці заселяли протоукраїнські землі, а потім наші пращури – землі германські. – П.К.)». Загалом: германські племена, «перемішані зі слов’янами у величезній неясній масі скіфів, не мали своєї окремої індивідуальності». Не мали її спершу й італійські, іспанські, англійські групи племен. Індивідуальність народів виявляє лише нація, а «перші нації Європи є націями переважно мішаної крові» («Француз не є ні галлом, ні франком, ні бургундом»), і у формуванні їх першорядну роль могли відігравати різні чинники. «Людська історія за своєю суттю відрізняється від зоології», «крім антропологічних прикмет, є ще розум, справедливість, правда, краса, однакові для всіх» (що, зазначимо одразу, є істиною лише апріорно-абстрактною, оскільки кожна нація встановлювала свої істини та критерії і керується цим принципом досі). Не вважає можливим Ренан надавати універсального значення й мові: «Мова запрошує до єднання, але не змушує до цього. США й Англія, іспанська Америка й Іспанія (як, додамо, і Росія) розмовляють тією самою мовою, але не становлять однієї нації»; «Прусія, де тепер розмовляють тільки німецькою, кілька віків тому розмовляла мовою слов’ян». «Релігія, – стверджує Ренан, – також не могла би дати достатньої підстави для встановлення сучасної національності», як і спільність інтересів певної людності або спільність території, хоча «Географія – це один з головних чинників історії». «А що ж могло дати?!» – дошукувались істини допитливі розуми? І доходили висновків: нації – продукт довготривалого процесу еволюції, у ході якого справляли вплив різноманітні чинники. У різний час доходили нації й до вираження свого самоусвідомлення. Так, Данте Алігієрі народився в повністю латинізованому мовному середовищі (і так буде до повстанського руху Мадзіні). Міг поповнити численну армію творців «загальноєвропейської» культури. Але він не міг стати римсько- імперським, а італо-національним поетом і мислителем: Рим, завоювавши Еллінську Грецію, повністю підпав під владу її культури. Філософія самодостатності людини («Людина – вінець природи») й кожного народу пронизала і латинізовану імперську культуру. Ідеї нового часу та принципи й критерії нового мислення зірвали штучну, ситуаційну середньовічну «спільність» ізсередини. Данте відчув те нуртування вселюдської тенденції й розпочав самореалізацію з написання трикнижжя «Про мови», у якому зазначив: якщо ми хочемо бути справжніми митцями, то маємо стати народними, а щоб стати народними – мусимо передавати буття і свідомість 178 свого племені, а це означає – народною мовою. «Народною ж є мова, яку вбираємо з молоком матері». Ризикуючи бути непоміченим традиційно латиномовним довкіллям, Данте, подібно Ікарові, котрий не міг не летіти до Неба, хоч знав, що крила може розтопити Сонце, не міг не линути до Землі – Італії. І переміг! – врятувавши, до речі, італійську народність, мову, культуру для вселюдства й ставши провісником доленосної для світу епохи Відродження. Подібним шляхом пішли й генії східного Відродження – співтворці національних міфів та філософських трактатів (як «Махабхарата» і «Рамаяна», «Шах-наме», «Авеста»), гуманістичних вершин творчості Нізамі, Навої, Руставелі, Рудакі: вони свідомо і цілеспрямовано піднесли роль народно- джерельних основ, що внутрішньо поєднували покоління й епохи усього їхнього часо-просторового буття. Світ все більше з Хаосу почав набувати цілісності через індивідуалізацію багатоманітності. Стало нормою бачити людей і народи рівними й повноправними, гідними поваги та історичної ролі лише за умови їхньої чіткої самоідентифікації та націленості на здійснення власної історичної місії. Тож не дивно, що Вергілій уславлював Рим-імперію та носіїв його ідеології («О, римлянин, доля судилась тобі панувати над світом, встановлювать норми й закони, приваблювать вірних й жорстоко карать непокірних»), а Данте – Італію-республіку. І увиразнюється: ядром націєтворення стає етнічна ідея самоутвердження та розгортання в просторі й часі. Закономірно, що поява такої якості, як нація, зумовлює й неминучість процесу самоосмислення. Наголосимо: доба Відродження знаменувала не розрив з минулим, а повернення до духовно-культурних джерел, а це означало – і до джерел самоусвідомлення, до процесу с т а н о в л е н н я нації. І тому, зрозуміло, до глибин буття і свідомості, розгорнутих в усіх етапах еволюції, отже: від сім’ї до роду – і від роду до племені та етнонації. З цієї причини Ренан і зміг написати: «Нація – це душа, духовний принцип», сучасність якого формують два джерела: одне – в минулому, друге – в майбутньому; одне – «це спільне володіння багатим спадком споминів, друге – це спільна згода, бажання жити разом, користатися спільним й надалі неподільним спадком». Ні історична людина, ні, тим більше, рід, етнос, нація не з’являються раптом, як з піни морської: «Культ предків – найвідповідальніший з усіх; предки зробили нас такими, якими ми є тепер. Героїчне минуле, великі люди, слава (але справедлива) – ось головний капітал, на якому ґрунтується національна ідея» («Націоналізм», с. 118). Спартанська пісня «Ми те, чим ви були; ми будемо тим, чим ви є тепер» є найкращим гімном для кожної вітчизни, – гадає Ренан. І робить узагальнення: 1) «нація – це велика солідарність, утворювана почуттям жертв, які вже принесено й які є намір принести в майбутньому… Існування нації – щоденний плебісцит, 179 як існування особи – вічне ствердження життя»; 2) можливо, нації колись «заступить конфедерація європейських країн». Але це не є законом теперішнього століття. Тепер існування націй корисне, навіть потрібне. Існування їх – гарантія свободи, яка зникла б, коли б світ мав тільки один закон, тільки одного пана. Своїми різними, часто протилежними, здібностями нації служать спільній справі цивілізації, всі вони вносять свій голос до великого концерту людства, що загалом є найвищою ідеальною дійсністю. Резюмую свою думку. Людина не є рабом ні раси, ні мови, ні релігії, ні течії рік, ані напрямку гірських хребтів. Велике згромадження людей зі здоровим розумом і гарячим серцем витворює моральну свідомість, яка зветься нацією» («Націоналізм», с. 119 – 120). Нагадаємо, навіть до однакових висновків мислителі, дослідники, як правило, йшли своїми шляхами (до речі, національними!) та робили неоднакові акценти. Але правдивою є й така парадигма: хоча дослідники різних націй акцентували і на протилежних чинниках як вирішальних – вони приходили до споріднених висновків-узагальнень. І найперше: що родове начало лягає в основу етнічного й племінного, а етно-племінне – в основу національного. А це означає: спочатку вибруньковується відчуття – ідея нації, на її основі – нація, а на їх синтезі – націоналізм. Стосовно України – це парадигма: спочатку викристалізовуєтсья ідея України, потім – Україна, потім – українці, і на завершення український (як і французький, німецький, англійський, китайський, японський) націоналізм. Як різними є буття і свідомість націй та їхні вольові й цільові життєпокладання, наміри й ідеали, так різними є й типи націоналізмів. Підтвердження тому – трактування, концепції як зарубіжних, так і вітчизняних націоналістів. Так, на думку Шарля Морраса національну ідею, націю, націоналізм пробуджують і актуалізують: батьківщина, її природа (а відтак – спосіб життя, світовідчуття, світорозуміння, доля) – з одного боку, та тиск, життєві загрози сусідів (інших націй) – з іншого. «Батьківщина – це об’єднання природне або, те ж саме, історичне. Природне походження – ось вирішальний чинник. Батьківщину – землю твоїх батьків – не вибирають, як не вибирають батька й матір». (Гідний доброго розмислу збіг акцентів з наголосами В. Симоненка: «Все на світі можна вибирати, сину, вибрати не можна тільки Батьківщину»!) Тому в сприйнятті національної ідеї «на перший план виступає принцип спадковості. Саме вона підказує нам слово «Батьківщина» і ще головніше – поняття нація, яке означає «народження» або не означає нічого», але тоді «не означеними», безособовими постають і люди без батьківщини, індивіди без власної сутності й, отже, власного «я». Отже, без об’єктивної вартості. Іншими словами: "Ідея нації не є щось туманне, як це стверджують зайдиголови – анархісти (або – ультра-інтернаціоналісти чи ультра-глобалісти. – П.К.), вона репрезентує в абстрактних термінах неспростовну реальність», а тим 180 самим дає підстави твердити: «все, що являє собою індивід, все, що він має, все, що він уподобає, зумовлене існуванням нації, і щонайменше, що він повинен зробити, щоб уберегтися, – це за всяку ціну захищати свою націю», дбати про її розквіт на засадах суверенітету, гуманізму, демократизму. Розуміти: «Виявлені властивості народного характеру треба розглядати як константи, що мають проявлятися впродовж усієї історії цього народу» (Ш. Моррас. «Повернення до живих речей»). З цієї точки зору націоналізм є аналогом патріотизму, а обов’язком еліти є «розвивати філософію… націоналізму» як учення про шлях до добра, щастя й краси. Саме поклик часу, філософія гуманізму і поступу й визначили основоположні начала світової теорії та методології наукового націоналізму. Чи не найбільш чільну позицію в його еволюції посідає, як відомо, великий німецький мислитель Йоган Готфрід Гердер. І особливо завдяки його праці «Мова і національна індивідуальність». Мова – душа нації (народу)! – ось домінанта тієї праці. Приваблива, епохальна, цивілізаційно значуща, культуротворча домінанта. І особливо – її глибокою аргументацією. «Так само, як увесь рід людський не міг лишитися одним табуном, так не міг він зберегти й одну мову. Отже, утвердилися різні національні мови», – твердив Гердер. Утвердилися за велінням світового розвитку, і трансцедентно, й унаслідок неминучої революції в способі буття, почуттів, мислення, адже не лише інтелектуально-духові чинники, а й «Клімат, повітря й вода, їжа й питво [вічно] впливатимуть на органи мови і, звичайно, також на мову». Мова, наголошував Гердер, така ж давня, як і людина, рід, нація. Батьківщина, і саме вона, «власне, була основною прикметою роду, тим, що пов’язувало сім’ю, знаряддям суду, героїчною піснею про звитяги батьків і їхнім голосом із могил». Отже, тим, що з’єднувало в одну цілість покоління й віки, почуття і бажання, волю і мрії, змагання за місце під сонцем; тим, без чого немислимі люди й народи-нації. Мова – «скарбниця людської думки, до якої кожен по-своєму щось додає! Сума діяльності всіх людських душ» («Націоналізм», с.43). Кожна мова – це шлях матері-батька до сина, від них – до роду і нації. Більше: через мову «природа з’єднала ще одну ланку: народ передає свій духовний набуток іншому народові. Так у великому поступі націй набувають вищого рівня мистецтва, науки, культура; і мова – це найкращий спосіб удосконалення їх, який вибрала природа». Мова, наголошував Йоган Фіхте, є головним джерелом і виховання любові до народу. А це – любов – категорія інтегральна, адже: «що таке любов до батьківщини чи, правильніше було б сказати, що таке любов окремої людини до своєї нації? Відповідь в аксіомі: «тільки первинний (питомий) громадянин, а не закореніла в путах свавільних приписів людина, дійсно належить до народу й має право покладатися на нього, бо тільки він здатний на справжню й розважну 181 любов до своєї нації» («Що таке народ у вищому розумінні цього слова, і що таке любов до батьківщини»). Тільки усвідомлення взаємопричетності людини й народу робить їх справжніми, формує й виявляє характер, без якого народ- нація – це тільки маси населення. Життя формує закони, у тому числі й закон взаємовідповідальності людини і нації; «то закон розвитку первинного і божистого. З цього останнього випливає, що люди, які … зовсім не вірять у первинне та його подальший розвиток, а вірять тільки у вічний плин позірного життя і які через ту свою віру не вважають себе народом у вищому розумінні цього слова – таки й насправді не є таким народом, – і так само не зможуть мати національного характеру». 1812 року Фіхте направлявся до Харківського університету, бо й досвід, проблеми України спонукали його до висновків: народ і батьківщина – це носії й запорука земної вічності; «любов до батьківщини має навіть керувати державою як безперечно найвища, остання й незалежна інстанція…». Дехто вважає, що народам-націям не обов’язкові закони-ідеали; та що різним націям потрібна різна міра свободи, – однак досвід засвідчує: свобода і щастя можливі лише там, «де існує вища мета, що стоїть понад державою», де люди не є рабами міщанського добробуту, де й держава є лише засобом досягнення найвищої мети, а не метою. Надзвичайно сильне враження на Європу справив маніфест Джузеппе Мадзіні (Мацціні) – політичного діяча, котрий за умов, подібних до українських, коли Італія була провінцією імперій, з гучною славою в минулому й туманними перспективами, без власного образу й ідеалу, – навернув Батьківщину на історичний шлях і тим, що вніс у свідомість співвітчизників ідею суверенної нації. «Ваші першочергові обов’язки – першочергові за значенням, – проголосив цей далекоглядний революціонер в маніфесті «Обов’язки перед країною», – стосуються, як я вже казав, Людства», адже «насамперед ви люди, а потім вже громадяни або батьки». Це не означає применшення ролі останніх іпостасей, але зобов’язує бачити себе в потоці вселюдства, що, в свою чергу, зобов’язує бачити себе в системі народу, котрий самоусвідомився й розгледів свою роль у системі інших націй. Чому необхідне національне самоусвідомлення? Бо «індивід надто слабкий, а Людство надміру всеосяжне», а в такому разі, «що може кожен із вас, сам- один у своїх спромогах, задля морального вдосконалення, задля поступу людства?» Звичайно ж, мізерно мало. Тому необхідне об’єднання, братерська співпраця задля спільної мети. Адже «Без Країни у вас немає ні імені, ні прикмет, ні голосу, ані прав чи доступу як братів до товариства народів. Ви байстрюки Людства. Солдати без знамена, ізраїльтяни серед націй, ви не здибаєте ані довіри, ані захисту; ніхто не стане вашим вірником. Не тіштеся надією на звільнення від несправедливих соціальних умов, якщо спочатку не завоюєте Країну для себе; де немає Країни, там немає і загальної згоди, на яку ви можете покластися; усім заправляє егоїзм власного інтересу, і той, хто при владі, його береже, оскільки не існує спільної гарантії для інтересів загалу. Не відволікайтеся ідеєю поліпшення ваших матеріальних умов, поки спершу не вирішите національного питання»… Пам’ятаймо: «Докладаючи праці згідно зі справжніми принципами заради нашої Країни, ми працюємо й на Людство; наша Країна є точкою опори важеля, яким ми маємо оволодіти для загального добра. Якщо ми від цього важеля відмовимося, то ризикуємо перетворитися на непотріб для нашої Країни й для Людства. Перед приєднанням до Націй, які складають Людство, ми повинні, далебі, існувати як Нація. Ніякого об’єднання не може бути, окрім як серед рівних»… Італійська еліта почула свого ідеолога, його вимогу: «борітеся за свободу цього народу, якщо момент того вимагає; але борітеся як італійці, щоб кров, яку ви проллєте, удостоїлася честі й любові не тільки до вас, а й до вашої Країни»; «Країна – це не просто територія; окрема територія утворює лише її фундамент. Країна – це ідея, яка здійснюється на цьому фундаменті». Національна ідея. Тому борітеся за ідею. Італійська еліта, наснажена філософією націоналізму, очолила народ – і він переміг. Італія-колонія, провінція Європейських імперій, стала Італією – культурною столицею не тільки Європейського континенту. А що мали б світова цивілізація і культура, коли б цього не сталося?!
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Проблема визначення сутності нації та націоналізму: український та європейський контексти» з дисципліни «Українознавство»