ДИПЛОМНІ КУРСОВІ РЕФЕРАТИ


ИЦ OSVITA-PLAZA

Реферати статті публікації

Пошук по сайту

 

Пошук по сайту

Головна » Реферати та статті » Українознавство » Українознавство

ІСТОРИЧНИЙ ГЕНЕЗИС УКРАЇНО-, НАРОДОЗНАВСТВА. УРОКИ
Навіть такий ерудит, як С. Єфремов, до згадуваної праці «Українознавство»
включив публікації XIX – початку XX ст. Для багатьох сучасників початок
наукового українознавства також пов’язується з XIX століттям. Вирішальну
роль відіграє те, що саме на тому етапі набув громадянства термін
«народознавство», а українознавство як науково-освітня проблема на початку
XX ст. набуло і державної ваги та опіки.
Однак відомо, що існуюча сутність не завжди має втілення у відповідному
понятті. Велика часова дистанція відділяє й реальне українознавство від його
теоретичного осмислення та термінологічного вираження.
І тут знову доведеться повернутися як до тотожності, так і до відмінності
понять країно-, народо-, суспільство-, українознавство.
Кожне з них, як ми бачили, має і свій зміст, і наукову ґенезу. Так, очевидно,
що країнознавство має своїм об’єктом природу, історію, культуру певної
держави і виникає найраніше. Народознавство може постати лише на етапі
диференціації племен, народностей, націй та знання про них, як і
суспільствознавство на певному етапі розвитку науки соціології.
Українознавство не може сформуватися до появи як українського етнічно-
територіального феномена, так і всіх зазначених форм самопізнання та
самоусвідомлення, до того ж – в Україні і поза нею, і є наслідком не тільки
аналізу, а й синтезу накопиченого досвіду. Через це особливої ваги набувають
як повнота і точність фактів, так і проблема методу (методології) і в минулому, і
в сучасних умовах. З урахуванням цього й будемо розглядати кілька етапів та
рівнів розвитку українознавства.
Перший із них, як ми бачили, – це час еллінської (отже, для нас –
доісторичної) доби, коли територію сучасної України населяли різні племена і
про них писали Гомер, Геродот, Арістотель, Плутарх, інші славетні зарубіжні
історики. Не можемо не брати їхніх суджень, оцінок до уваги. І все ж не можемо
не розуміти й того, що ті свідчення – лише елементи ранніх підходів до 48
проблеми українознавства. А тому з особливою увагою ставимося до
вітчизняних джерел, а це – час VІ–ІХ століть та княжої Київської Русі. Зокрема,
XII століття, коли у літописах появляється поняття Україна і тоді ж, і також у
літописах, повторюється питання питань «Літописа Аскольда» та дається
відповідь, «звідки пішла Руська земля, і хто в ній почав спершу княжити, і як
Руська земля постала».
Не будемо забувати двох речей: по-перше, що в літописах на ті питання
відповідали й з позиції міфології, біблійних легенд; і, по-друге, що імперська
ідеологія ХVІІ–ХХ ст. послуговувалась як міфами, так і системою урядово-
політичних українофобських догматів, згідно з якими українці або не існували
не лише до IX, а й до XIV століття як народ, або були тоді (як білі хорвати) за
межами Київської Русі і, отже, до своєї праматері-землі, її історії, культури
ніякого стосунку не мають.
І все ж саме тоді літописці змалювали повну, широку, яскраву картину
того, як і коли та де появилися східнослов’янські племена, якими були ті наші
прапредки (звичаями, законами, обрядами, культурою), як вони будували і
захищали від зазіхань сусідів державу, сприймали і оцінювали світ.
У цьому вступі як неможливо, так і немає потреби висвітлювати всю
повноту фактів; його завдання – окреслити предмет, зміст та шляхи розвитку й
пізнання українознавства. Тому фіксуватимемо увагу лише на визначальних
чинниках і явищах.
У світлі цього змушені почати розгляд питання з акценту на історико-
теоретичному аспекті проблеми. Конкретніше – на тому, що коли видатний
історик М. Грушевський вважав, що суспільність Київсько-Руської держави
складали східнослов’янські (та інші) народи – український, білоруський,
російський, але українці є найпрямішими її спадкоємцями, бо живуть на тій
самій землі, розвиваються в руслах тих самих природних умов, державотворчих,
історіософських, культурологічних, релігійних традицій, – то російське
історієзнавство звело в ранг не лише ідеології, а й державної релігії та політики
догми, згідно з якими Київська Русь була монодержавою: з єдиним етносом,
єдиною культурою, мовою, а усе те в основі своїй було великоросійським. Тому
й спадкоємцем усього київсько-руського є, мовляв, переважно, а коли
«точніше», то тільки Росія.
Зауважимо: якщо ідеологи російського фундаменталізму та месіанізму,
починаючи від старця Філофея і церковного сановника Спиридона–Савви в XV–
XVI ст. й продовжуючи академіком М. Погодіним, філософом
Г. Федотовим, письменником О. Солженіциним в XIX – XX ст., намагаються
переконати світ, що Москва (а далі й Росія) – це третій і останній Рим (світова
імперія), а деякі надпалкі українські сим патики виводять своє первородство ще
з праіндійських аріїв, як і українську мову ще з давніших шарів, ніж санскрит, –
то ті й інші інспірують нас не так покладатись на дані науки, історичного
досвіду, як піддаватися чарам віри й всістися на «крила» фантастики та 49
міфології. А це означає, що ні той, ні той «шлях» не веде ні до храму істини, ні
до блага народів. Як і фанатичний месіанізм, псевдоромантичний патріотизм
може підводити, як сліпих, тільки до прірви.
Тому підемо дорогою фактів, аналізу й синтезу, принципів цілісного
системного методу.
Факти з процесу розвитку праукраїнського суспільства до піднесення
великокняжої Київської Русі (до ІХ ст. нашої ери) засвідчують:
1. «П’ятнадцять віків ми були в рабстві» («Велесова книга»), та прокинулися
від сплячки, розпочали боротьбу (з греками, римлянами, племенами
близького сходу, хозарами та ін. сусідами) й перемогли ворогів.
2. Діти Орія мали свої правову (родове звичаєве право) й релігійну системи
(язичництво), молилися своїм богам і виконували волю своїх вождів.
3. Знесилені роздрібленістю родів, вони об’єдналися на засадах
загальнородових принципів і цінностей, самоусвідомили себе як народ і
свою особливу роль і місію й ще за князювання Кия стали могутньою
силою міжнародного розвитку. Кий (ідентифікований нині з Аттілою),
Аскольд і Дир, Святослав здійснюють переможні походи на
Константинополь, хозар, на Балкани, на Равенну і Рим й підносять
державу на рівень найрозвиненіших країн світу.
4. Ще з ІІ століття наші прапредки запізналися з християнством, були
толерантними до релігійних течій, але йшли своїм шляхом. Як сила
самодостатня вони й постають в описах візантійських, римських,
арабських, скандинавських істориків та політиків.
Реалії ІХ–ХІV ст.ст. засвідчують:
1. У ході консолідації державницьких (на внутрішній і зарубіжній аренах)
зусиль владних структур на історичну арену з особливою
(об’єднувальною) місією виступає найцивілізованіший, харизматичний
етнос полям. Розміщений на сакральній – Київський – території, цей етнос
поширює владу на інші племена;
2. Той процес завершується створенням феодальної племінної держави,
підкорення сусідніх племен якою структурує її в імперію.
3. Внутрішня консолідація зумовлює піднесення авторитету на міжнародній
арені. Торгово-економічний шлях з Варяг у Греки та з Європи до Індії,
захоплення влади варязькою елітою та поширення християнства як
офіційної релігії сприяють тому, що Україна (ця назва появляється в
літописі 1187 року) поширює межі своїх володінь й незворотно
ідентифікується як частина європейського світу.
4. Напад і панування монголо-татарських орд остаточно визначає роль
України як межі між азіатською і європейською цивілізаціями.
5. Розгортається період етно-державного самоусвідомлення та
самоствердження (Ярослав Мудрий владно призначає митрополита не з
візантійців, а свого, києво-руського (Іларіона), і проголошує як всенародні 50
свята День держави і День мови), що закономірно веде до поглиблення
українознавства, писемно виявленого ще «Велесовою книгою»,
«Літописом Аскольда», билинами києво-руського циклу.
На новому етапі розвитку патріотизму, а тим самим і прагнення розвивати
українознавство на всіх рівнях: родинному («Поучення дітям» В. Мономаха),
освітньо-державному (Володимир Великий, Ярослав Мудрий), церковно-
релігійному («Києво-Печерський патерик»), державно-правовому («Руська
правда» Володимира Великого, Ярослава Мудрого, Володимира Мономаха),
неминуче появляються нові редакції «Літопису Аскольда» – як «Повість
минулих літ», праці зарубіжних авторів та вітчизняні твори українознавчого
змісту – як «Ізборник» Святослава, «Слово про закон, благодать та істину»
Іларіона, «Київський літопис», «Галицько-Волинський літопис», «Слово о
полку Ігоревім», проповіді Кирила Туровського, патристичні та інші пам’ятки
оригінальної правітчизняної літератури.
Саме та передовсім документи Київської Русі є тими найдавнішими
джерелами, через вивчення й осмислення яких ми можемо знайти правдиві
відповіді і на найсучасніші питання життя та українознавства. Більше того –
історії розвитку усього слов’янства.
Справді, саме літописи Київської Русі, відштовхуючись від біблійних міфів,
зокрема про Ноя і розселення його синів, один з яких – Яфет – став володарем і
праукраїнських земель («Узяв він, також, краї до Понтійського моря на
північних сторонах: Дунай, Дністер і Кавкасійські гори, себто Угорські, а звідти,
отже, й до самого Дніпра. Дісталися йому й інші ріки: Десна, Прип’ять, Двіна,
Волохов, Волга...»), настійливо переводяться авторами (Никоном, Іоанном,
Нестором) на ґрунт реальної історії й стають найдавнішими пам’ятками
історіографії та історіософії як науки. Не менш вагомо, що та пранаука поєднує
елементи країно-, народо-, суспільство-, і – як синтез – українознавства.
На доказ наведемо лише окремі приклади. Літописи Київський і Галицько-
Волинський і розкривають зміст офіційно вживаного тоді поняття Русь, і
повідомляють про існування ще не поширеного, але реального феномена
Україна. З часом ці поняття, як відомо, стануть синонімами, і це дасть Підставу
М. Грушевському написати «Історію України-Руси». Дотепер не стихають
полеміки щодо точного змісту вживаного у XII ст. поняття Україна (окраїна,
центр держави, етнічна цілісність), і найприкріше, що деякі диспутанти не
зважають належним чином ні на реальність, пов’язану з тогочасною Україною,
ні на те, що літописці дають яскраву оповідь про все, що іменується Київська
Русь.
А з їхніх описів і оповідей бачимо, по-перше: що Русь – це і територія, і
племена (етноси), які населяли велику країну, і держава. Племен багато, і вони
різні («В Яфетовій же частині сидить Русь, чудь і всякі народи: меря, мурома,
весь, мордва...»). По-друге: що племена різні не лише стосовно русичів, а й
стосовно слов’ян загалом та східно-словенських племен зокрема: одні слов’яни, 51
зазначає літописець, «прийшовши, сіли по Дніпру і назвалися полянами, а інші –
деревлянами.., а другі сіли межи Прип’яттю і Двіною і назвалися
дреговичами...» (с. 2).
Об’єднували ці племена державна система та відповідна їй, як говорилося в
«Літописі Аскольда», «найпрекрасніша руська мова» та інтегровані нею
«слов’янські племена» (с. 3). Однак не менш важливо, що й при цьому усі
племена «мали ж свої обичаї, і закони предків своїх, і заповіти, кожне – свій
норов» (с. 8). А також свою землю і мову.
Це природно, бо так було й серед романських, германських, арабських
народів, південно-західних слов’ян, що або жили осібно, або в певні періоди
історії входили у великі імперські об’єднання, як, до речі, згодом входили до
монгольської імперії й різні племена Київської Русі.
І саме це підводить до розуміння причин диференціації Київської Русі на
окремі державні об’єднання у майбутньому. Не лише великі князі (до Данила
Галицького включно), а й монголи прагнули зберегти цілісність державного
конгломерату, бо так було легше здійснювати управління, –однак настав час
розгортання процесу, властивого всій Європі. Племена формувалися в
народності й нації, і їхня духовно-етнічна суверенізація неминуче вела й до
суверенізації державної, мовної, соціально-економічної, культурної, релігійної.
У регіоні Київської Русі для цього були цілком достатні об’єктивні
передумови. Як зазначають літописці, племена відрізнялися не лише етнічно,
землями, мовами, законами предків, «норовом»: «Так, поляни мали звичай своїх
предків, тихий і лагідний, і поштивість до невісток своїх, і до сестер, і до
матерів, а невістки до свекрів своїх і до діверів велику пошану мали.
І весільний звичай мали вони: не ходив жених по молоду, а приводили її
ввечері; а позавтра приносили.., що за неї дадуть. А деревляни жили подібно до
звірів, жили по-скотськи: і вбивали один одного, і їли все нечисте, і весіль у них
не було... А радимичі, і в’ятичі, і сіверяни один обичай мали: жили вони як ото
всякий звір...» (с. 8). Не будемо скидати з рахунку можливість київсько-
полянських патріотичних мотивів писців при характеристиці племен і їхніх
вождів. Та обов’язково маємо наголосити на головному: історіографія Х–ХІІ
століть чітко зафіксувала і географічні межі, особливості жодного середовища
русичів, і їхню етнічно-племінну, соціальну та культурно-психологічну
диференціацію, і специфічне в ментальності племен, зокрема народностей, які
становили у давнину ядро держави, а в майбутньому виявили ментальність
української нації. І, нарешті, ті чинники, що сприяли або єдності держави
(династичні великокнязівські зв’язки, інтереси світської релігійної влад), або
неминучості розпаду.
А також ті вирішальні фактори, що визначили долю як української нації,
так і держави. Зокрема, роль державних органів, церкви в об’єднанні (чи
роз’єднанні) різнорідних частин, з одного боку, і особливостей генезису тих
племен, що становили ядро Київської, – з другого: від природно-географічних 52
умов, геополітичного розташування до етнічних духовно-психологічних якостей
та рис, важливу роль у формуванні яких відіграли не тільки державна політика,
а й освіта, наука, педагогіка, історіософія, релігійний дуалізм.
Яскраві свідчення у цьому плані – і найдавніший фольклор, писемні
пам’ятки історіографії (літописи), і праці визначних державців, релігійних
діячів, мислителів, поетів: «Поучення дітям» Володимира Мономаха, «Слово
про закон, благодать та істину» Іларіона, проповіді К. Туровського, «Правда»
Ярослава Мудрого, твори автора «Слово о полку Ігоревім» і «славетного»
Митуси. Вони, до речі, є лише часткою спадщини, не поглинутої часом та
несприятливими обставинами, але достатньо переконливо засвідчують:
літописці створили не тільки історіографічні, а й ширші наукові та
культурологічні підвалини українознавства. Адже «Ізборник» Святослава,
«Повість временних літ» виявляють мовну, освітню ситуації та політику Києво-
Руської держави: вона орієнтує і на інтерес до іншонародних мов і культур, але
вимагає пріоритету й закріплення навіть силою влади своєї мови, бо освіта і
«книжне учення» – це те ж праведному, що воїну – зброя, а кораблю – вітрила,
книжки – суть ріки, що напоюють душу блаженством. І тому необхідне
плекання рідного слова; коли ж хто здумає «хулити словінську грамоту, хай
буде відлучений від церкви, допоки не виправиться». І саме з державної поваги
до рідної мови були запрошені філософи Костянтин та Мефодій: вони мали
допомогти перекласти священні книги на мову русичів, бо ті жадали чути «про
велич божу своєю мовою», як і всі інші народи.
Праці великих князів і частини митрополитів також свідчать, що вони
прагнули виробити свій – вітчизняний – тип людини («Поучення дітям»
Мономаха, «Слово про закон, благодать та істину» Іларіона), держави («Руська
правда»), релігії та культури (проповіді Іларіона і Туровського, освітньо-
мистецька діяльність Ярослава Мудрого). У цьому зв’язку вони розповідали про
свої діяння, землю свою і заповіти батьків, проводили паралелі між своїм та
іншими народами і релігіями (внаслідок чого й поставали Скандинавія, Далекий
Схід і Арабський світ, Англія, Франція, Литва, Польща, Угорщина, Греція й
Візантія), висловлювали погляди на світ фізичний (матеріальний) і духовний, на
покликання людини та влади, на природу добра і зла, прекрасного і
безсмертного.
Достатньо нагадати, що Володимир Мономах розвивав цілу педагогічну
систему, засновану на філософській концепції світу, Бога і людини. Великий
князь вважає: треба бути мудрими, добрими, освіченими, стриманими, але, щоб
перемагав гуманізм, необхідно виховувати себе самого, багато думати,
займатися самопізнанням і пізнанням усього великого світу. Зокрема: «Що єсть
чоловік, що ти пам’ятаєш його?», «Велик ти єси, господи, і дивні діла твої, і ніяк
розум людський не може осягнути чудеса твої». То ж не випадково думаємо:
«Як небо створено, або сонце, або місяць як, або зорі як, і тьма, і світ. І земля на
водах покладена, господи, твоїм промислом... І сьому чуду ми дивуємося: як із 53
землі створив ти людину, які різноманітні образи людських лиць! Якщо б і весь
мир зібрати докупи, – не всі на одну подобу, а кожен із своїм образом...» .
Закономірно, що єдність, цілісність божого світу складає і різнорідність
народів, мов та релігій (вірувань). Не важко помітити, що Мономах розвиває
прекрасні традиції і Болгарії та Візантії, однак не можна не помітити і того, що
вносить князь у педагогіку свого – київсько-руського: це – філософію доброти,
або серця («А якщо ви будете хреста цілувати братам чи кому, то робіть се,
лише вивіривши серце своє... А цілувавши додержуйте клятви, щоб
переступивши її, не погубити душі своєї», («Літопис Руський» с. 457).
«Закон серця, але й закон держави!» – таке кредо і Ярослава Мудрого. На
цій основі в роки сталінізму (імперського режиму загалом) особливий притиск
робився на пріоритеті закону держави. Серце мало стати слухняним виконавцем
волі тоталітарного режиму, бути паралізоване рабством і страхом.
Та ленінсько-сталінська інтерпретація формули благодаті як безмовного
послуху не має нічого спільного з ментальністю філософії наших предків.
Яскравий доказ – і праця Іларіона, який, будучи найвищим церковним
сановником, мав обов’язок утверджувати психіку покори і страху, але зважився
підносити цілком протилежні ідеали. Закон Біблії, Старого Заповіту говорив він,
це закон примусу, бо приніс «...і Мойсей із Синайської гори Закон, а не –
Благодать, неправду, а не – правду» . А Бог – це інше: «Коли навістив Господь
людську природу, розкрилось те, що було не відоме й утаєне, і прийшла на світ
Благодать – Правда, а не Закон, син, а не – раб»... Тому ідеал – Благодать, шлях
до якої – через шукання істини, а вище втілення її – Свобода. З цього й
філософія серця.
Нагадаємо: численні документи нашої праісторії втрачено, особливо –
періоду язичництва. Та навіть знайомства з аналізованими текстами, зі «Словом
о полку Ігоревім» достатньо, щоб прийти до висновку: українці були реальністю
ще за Київської Русі («…поляни жили осібно і володіли родами своїми»,–
зазначає літописець, – бо й до сих братів, мається на увазі Кия, Щека й Хорива.
– П. К.) існували поляни і «жили кожен із родом своїм на своїх місцях», –
Літопис Руський, с. 4.), інша річ, що вони ще не називалися українцями (як і
стародавні англійці – англійцями, індійці – індійцями, німці – німцями); вони
мали не лише яскраву й масштабну історію, а й основи українознавства. І не
тільки на рівні фактів, а й наукової системи, базу якої складали пам’ятки
матеріальної культури, історіографія (літописи), державні акти, праці з географії
(природознавства), педагогіка, етнологія, красне письменство та фольклор,
філософія, церковно-релігійні пам’ятки.
Звичайно, форми українознавства були такими, які відповідали
тогочасному стану мислення, освіти, науки взагалі, формувалися, як і саме
українство, в Русі. Тому й досі лишаються на рівні наукових проблем питання:
де, коли і як зароджується український етнос як суверенний загальнолюдський феномен ∗ , а в цьому зв’язку, коли і як розвивається його питома ментальність,
мова, етнічно-національна самосвідомість, держава.
Однак незаперечним є те, що українознавство формується в надрах
Київсько-руської держави, до того ж – як багатогранна й водночас цілісна
система. Основою цієї цілісності постають український етнос, територія
(природа) та культура, мова, а основою розвитку у майбутньому – відповідний
еволюції сутностей розвиток форм історичного генезису етносу як нації,
держави, культури.

Ви переглядаєте статтю (реферат): «ІСТОРИЧНИЙ ГЕНЕЗИС УКРАЇНО-, НАРОДОЗНАВСТВА. УРОКИ» з дисципліни «Українознавство»

Заказать диплом курсовую реферат
Реферати та публікації на інші теми: Фонетика, звуки і мовні органи
Аудит внесків на загальнообов’язкове державне соціальне страхуван...
Способи передачі повідомлення
Загальновживані слова та слова вузького стилістичного призначення
РЕГУЛЮВАННЯ ВЗАЄМОДІЇ УЧАСНИКІВ ІНВЕСТУВАННЯ


Категорія: Українознавство | Додав: koljan (20.01.2013)
Переглядів: 732 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]

Онлайн замовлення

Заказать диплом курсовую реферат

Інші проекти




Діяльність здійснюється на основі свідоцтва про держреєстрацію ФОП