Слово "рентабельність" (дохідність, прибутковість) означає показник економічної ефективності виробництва на підприємствах у різних галузях і народному господарстві в цілому. Показники рентабельності – це відносні показники прибутковості діяльності підприємств, для оцінки якої застосовуються два підходи. Перший підхід припускає використання показників рентабельності, що характеризують прибутковість вкладень капіталу. Ці показники можна класифікувати на такі групи: • показники прибутковості діяльності підприємства (норма самофінансування, норма підприємницького доходу); • показники рентабельності власного капіталу (загальна рентабельність власного капіталу, чиста рентабельність власного капіталу); • показники рентабельності активів (рентабельність активів, рентабельність виробничого капіталу, рентабельність поточних активів, рентабельність інвестицій). Другий підхід припускає використання показників рентабельності, що характеризують ефективність витрат. Наприклад, рентабельність реалізованої продукції (відношення прибутку від реалізації до витрат на виробництво та реалізацію продукції), прибутковість реалізованої продукції (співвідношення доходу від реалізації і витрат на виробництво та реалізацію продукції. Останній показник широко використовується в закордонній аналітичній практиці. До показників рентабельності продукції відносять: • рентабельність окремих виробів – розраховується як відношення прибутку від реалізації виробу до його собівартості. • рентабельність реалізованої продукції – розраховується як відношення прибутку від реалізації продукції (або чистого прибутку) до суми витрат на реалізовану продукцію.
103 • рентабельність виробництва – розраховується як відношення прибутку від реалізації до вартості основних фондів і матеріальних оборотних коштів. Показники рентабельності визначаються в коефіцієнтах або у відсотках і показують частку прибутку в кожній грошовій одиниці витрат, або частку товарної продукції в її собівартості. Показники рентабельності можна розраховувати за окремими структурними підрозділами, за видами діяльності. Їх використовують для оцінки результатів діяльності підприємства, його структурних підрозділів, у ціноутворенні, інвестиційній політиці, для порівняльного аналізу споріднених підприємств, що виробляють таку саму продукцію, для вибору варіантів формування асортименту і структури продукції, аналізу раціональності виробництва продукції тощо. Вибір і послідовність аналізу визначається його завданням. Так, з метою оцінки результатів діяльності підприємства аналізують рентабельність реалізованої продукції. З метою вивчення виробництва окремих видів продукції, з погляду попиту на них, доцільності їх випуску – рентабельність окремих виробів і фактори її зміни. Варто вивчати рівень рентабельності продукції (коефіцієнт окупності витрат), розрахований у цілому по підприємству, його структурних підрозділах. Показники рентабельності оцінюються на основі вивчення їхньої динаміки, порівняння окремих коефіцієнтів, визначення величини впливу факторів на їхню зміну, яка відбувається під впливом різних факторів. Фактори зміни ціни реалізації і собівартості виробу вважаються факторами першого порядку, а всі інші – факторами другого порядку. Визначення впливу факторів першого порядку проводиться методом ланцюгових підстановок або методом абсолютних різниць.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Показники і фактори рентабельності продукції» з дисципліни «Організація і методика економічного аналізу»